Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Musicfreak
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 27 bijdrage(n) van Musicfreak (Pagina: 1 van 3)
Topic: Fostex 6301BX als DJ monitor (11-6-2008 22:21:00)OK, helder. Dan weet ik dat in ieder geval zeker.
Ik denk er nu over na om een Philips/Aristone MFB speaker te kopen. Lekker nostalgisch en mits in goede staat (en nagekeken) ook betrouwbaar zo lees ik op het net. Zie ook https://mfbfreaks.com en https://mfbfreaks.nl.Topic: Fostex 6301BX als DJ monitor (11-6-2008 16:47:00)
Veel gebruikte (actieve) DJ-monitor's die je tegenkomt zijn de D400 van LEM, de ART-serie van RCF, etc.
In jou geval zou ik een DAP K112A/K112 nemen, is kwa kwaliteits/prijsverhouding best goed.
Mij lijken al deze speakers een beetje over the top, ik bedoel, ze zijn even zwaar als mijn speakers voor het publiek. Ik zla straks het typenummer eens posten van de passieve LEM die ik dit weekend heb gebruikt.Topic: Fostex 6301BX als DJ monitor (11-6-2008 13:48:00)De nearfield monitoren die o.a. New line aanbied zijn studio monitors, naar ik aanneem. De LEM zou ik zien als en kleine PA monitor. Wat zijn naar jou idee DJ monitors? Zijn dat dezelfde speakers als de kleine PA monitors? Kan je voorbeelden van merken en types noemen?Topic: Fostex 6301BX als DJ monitor (11-6-2008 12:29:00)Dit betekent dus dat we:
1. Reeds meerdere keren de moeite gedaan hebben deze informatie in dit forum op te schrijven.
2. We als beloning voor die inspanning ook nog even voor een ieder die daar zelf geen zin in heeft op mogen zoeken waar we dat dan opgeschreven hebben.
Joh... Dat gaat wel wat ver!Daar heb je ook wel weer gelijk in. Het punt is echter dat ik, doordat ik nog niet zo thuis ben in de PA wereld, soms echt niet weet waarop ik moet zoeken of vastloop in de brui van info die in de diverse topics lees. Het is dus geen luiheid ofzo.Topic: Volgorde equalizer & compressor/limiter (2-6-2008 23:36:00)
De stand van je knopje zegt helemaal niets.Dat woord kwam ik regelmatig tegen in de gevonden topics, en dat knoppie ken ik. Ik weet ook dat de stand ervan relatief is, of verwees je nou naar mijn opmerking over de knoppen van mijn versterker? Wat ik dus gedaan heb is een kanaal met de gain aftellen op 0 dB, zorgen dat de 0 dB op de master Vu meter overeenkomt met die om mijn compressor (die verder uitgeschakeld is) en dan vervolgens de versterker opendraaien tot 'ie gaat clippen en dan iets terugdraaien. Da's Ok toch?
Voor alle helderheid: als ik alle zo instel hoe kan ik dan mijn speakers nog beschadigen en hoe voorkom ik dat?
Ik zou het fijner vinden als je naar een concrete posting danwel topic linkt dan te zeggen dat ik moet zoeken.Topic: Volgorde equalizer & compressor/limiter (2-6-2008 22:04:00)
Hup weer een stukje huiswek voor jouw en de zoekmachine
Na het zoeken en flink wat lezen over clippen stuitte ik op deze posting van DJSietse. Ik heb mijn versterker (met de speakerkabels eruit, anders ging het veels te hard) zo afgesteld. Voor een normaal volume hoef ik de masterschuif nu maar heel iets open te zetten, wat ik niet fijn vind werken. Ik neem aan dat het prima s als ik de de versterker wat terugdraai of niet?
Topic: Volgorde equalizer & compressor/limiter (1-6-2008 16:14:00)Philip_Janssen schreef:
Die fostex kastjes zijn echt te licht als DJ monitor.Mijn eerste vraag: heb je die dingen echt nodig? Kun je het niet met enkel een hoofdtelefoon?
Nee, dat gaat niet lukken. De speakers staan niet altijd op mij gericht, afgelopen weekend stond de site in een gebouw war omheen vijf speakers stonden. Dan vind ik het fijn als ik op een monitor de verhouding tussen muziek en draadloze microfoon kan beluisteren.Ik denk er nu over na om een Philips/Aristone MFB speaker te kopen. Lekker nostalgisch en mits in goede staat (en nagekeken) ook betrouwbaar zo lees ik op het net. Zie ook https://mfbfreaks.com en https://mfbfreaks.nl.
DJ Bartje schreef:
Het is/zijn in mijn inzien gewoon één of meerdere al dan niet actieve topspeaker(s).Veel gebruikte (actieve) DJ-monitor's die je tegenkomt zijn de D400 van LEM, de ART-serie van RCF, etc.
In jou geval zou ik een DAP K112A/K112 nemen, is kwa kwaliteits/prijsverhouding best goed.
EDIT: Ik neem toch aan dat je de monitor on the road wilt gebruiken? Of wil je hem thuis gebruiken?
Jep, is idd voor on the road.Kiebus schreef:
Volgens mij haal jij 'studio-monitors' en 'dj-monitors' een beetje door elkaar.Afgelopen weekend heb ik een geleende voorloper van de LEM SPN6 gebruikt als DJ monitor. Dat werkte erg prettig. Aangezien de foto's op de LEM site het bij mij niet doen vind je op de site van meetmusic.com ook een flink aantal.
Nu wil ik ook een dergelijke speaker voor mezelf kopen, maar de LEM vind ik wat te prijzig. New-line verkoopt wel verschillende near field monitoren, echter deze zijn niet zo geschikt voor DJ monitoring lees ik hier en hier.
Dan nu mijn eigenlijke vraag
:2e hands kan ik voor rond de 75 euro (nieuw ongeveer 260 euro) een Fostex 6301BX monitorspeaker kopen. Is dit ook een near field monitor? Denken jullie dat deze geschikt is als DJ monitor?
Topic: Volgorde equalizer & compressor/limiter (11-6-2008 11:56:00)Nu wil ik ook een dergelijke speaker voor mezelf kopen, maar de LEM vind ik wat te prijzig. New-line verkoopt wel verschillende near field monitoren, echter deze zijn niet zo geschikt voor DJ monitoring lees ik hier en hier.
Dan nu mijn eigenlijke vraag
:2e hands kan ik voor rond de 75 euro (nieuw ongeveer 260 euro) een Fostex 6301BX monitorspeaker kopen. Is dit ook een near field monitor? Denken jullie dat deze geschikt is als DJ monitor?Heb gedraaid en alles heel gehouden, heb er vooral op gelet dat de versterker niet ging clippen. Of de compressor/limiter echter goed ingesteld staat weet ik nog niet. Dat antwoord heb ik ondanks zoeken nog niet.
Topic: Volgorde equalizer & compressor/limiter (6-6-2008 08:19:00)Iemand nog een oplossing voor mijn oorspronkelijke probleem? Ga dit weekend draaien en ik wil mijn speakers wel heel houden...
Topic: Volgorde equalizer & compressor/limiter (4-6-2008 00:36:00)Dré schreef:
musicfreak schreef:
Ik zou het fijner vinden als je naar een concrete posting danwel topic linkt dan te zeggen dat ik moet zoeken.1. Reeds meerdere keren de moeite gedaan hebben deze informatie in dit forum op te schrijven.
2. We als beloning voor die inspanning ook nog even voor een ieder die daar zelf geen zin in heeft op mogen zoeken waar we dat dan opgeschreven hebben.
Joh... Dat gaat wel wat ver!
Tom schreef:
zoek nu nog eens met het woordje gain.....De stand van je knopje zegt helemaal niets.
Voor alle helderheid: als ik alle zo instel hoe kan ik dan mijn speakers nog beschadigen en hoe voorkom ik dat?
Ik zou het fijner vinden als je naar een concrete posting danwel topic linkt dan te zeggen dat ik moet zoeken.
Tom schreef:
Veel belangrijker is dat je verterker zo min mogelijk clipt....Hup weer een stukje huiswek voor jouw en de zoekmachine
Zegt helemaal niets,
als je je versterker voluit zet, en je boxen mogen maar de helft van dat vermogen hebben,
kan je er 10 limiters tussen zetten, en evengoed sneuvelen er nog speakers.
Ehm ja, nu kunnen mijn speakers 225 Watt RMS aan en mijn versterker heeft een vermogen van 2 * 550 Watt aan 8 ohm. Moet ik de volumeregelaars van mijn versterker dan maximaal op iets minder dan de helft zetten? Ik heb het gevoel dat ik er hiermee helemaal naast zit maar I'm not shure...als je je versterker voluit zet, en je boxen mogen maar de helft van dat vermogen hebben,
kan je er 10 limiters tussen zetten, en evengoed sneuvelen er nog speakers.
Tom schreef:
Je wilt je speakers beschermen,en wat is nu juist het bekendste apparaat welke speakers kapotmaakt?
duh..
En die wil je achter je bescherming zetten; niet erg logies.
Nu ik je uitleg heb gelezen heb ik de compressor/limiter als laatste schakel opgenomen. Tnx!
Ik heb de compressor nu zo ingesteld dat hij met een verhouding van 2:1 gaat compressen als het signaal boven de 0 dB komt. Komt het signaal boven de 5 dB, dan treedt de pieklimiter in werking. Is dat voor speakerprotectie een beetje OK?
Mijn mengpaneel heb ik nu zo afgeregeld dat het niveau op mijn master VU meter gelijk is aan het inputsignaal op de compressor limiter. Nu vraag ik me alleen af hoe ik mijn verterker af moet stellen qua volume. Of moet ik daar eerst mee beginnen?
Met het uitgebreid zoeken op instellen compressor / instellen limiter in onderwerp en bericht kwam ik niet verder.
Ter info, ik heb o.a. de volgende apparatuur:
Samson RS15 speakers
Peavey PV 2600 versterker
Samson Scom+ compressor limiter
dbx 215 equalizer
JB Systems Beat 6 USB mengpaneel