Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van OmErta
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van OmErta (Pagina: 8 van 20)
Topic: Profielinhoud verplichten? (22-12-2005 19:25:00)van mening? jij zou moeten weten of het zo is of niet. Is het dus een bestaand café met dus een cafébaas of is de studentenvereniging daar de cafebaas?Topic: Thema Duitsland (23-11-2005 17:31:00)
klinkt niet goed. Als iemand er voor kiest zijn persoonlijke gegevens niet "openbaar" te maken dan moet dit mogelijk zijn. Wel mogelijk is bijvoorbeeld dat dré een extra controle invoerd die bij het posten in het tweedehandsforum controleert of de nodige velden niet "null" zijn. Nu kan ik echter niet in het achterliggende datamodel kijken dus weet ik niet hoe simpel het is om te doen.
Topic: Alvast prettige kerstdagen! (22-12-2005 19:01:00)Als er iets nodig en goed is in een uitstekend geisoleerd huis is het wel ventilatie. Moet het maar even opzoeken als je niet begrijpt waarom. Nu maar weer Ontopic.
grtz Alex
Topic: Muziek rippen (18-12-2005 20:49:00)grtz Alex
Waar die medewerker van Fraunhofer ISS het over had is waarschijnlijk LWDRM, hoe die techniek precies werkt weet ik niet en wat ik ook niet weet is in hoevere het toegepast word. (Gaat volgens mij trouwens enkel over MP3 muziek, dus zou dan over als MP3-aangekochte muziek gaan.) Verdere info over LWDRM kun je op het WWW vinden met de hulp van google. Meer durf ik er niet over zeggen want de kans dit ik iets verkeerds zeggen is behoorlijk groot
.
mvg Alex
Topic: Gisteren: helse tocht! (18-12-2005 10:44:00)
.mvg Alex
Momenteel is het hier (België - WVl) spiegelglad! Gisteren avond was het ook al glad vanacht dan weer niet meer en nu ... Heb net 4 kilometer gereden en 2 autos geparkeerd zien staan terwijl dit waarschijnlijk niet de bedoeling was
.
Topic: Beginnen met dj (11-12-2005 18:26:00)
.Heb je ook al de reviews gelezen?
Topic: CD-R's, Buma, Muziekrechten etc. (8-12-2005 17:43:00)spacecrap schreef:
ik ben inderdaad ook van mening dat de studentenvereniging de uitbater is!liedje met de tekst ein zwei saufen (spelling mogelijks anders) als ik me niet vergis is de titel "In münchen " met mogelijks nog iets erachter.
Topic: Gebrande CD slechter dan Orgineel? Dacht het niet. (23-11-2005 14:26:00)Ok bedankt Dré voor het vinden van fouten
Heb trouwens eens gekeken en staat ook fout in mijn cursus en ... nog even verder gekeken en staat zelf ook nog fout in het boek. Dus in die 4 vorige edities heeft niemand de moeite genomen om die fout te rapporteren? dan zal ik het maar eens doen (staan nog fouten in dusja).
grtz Alex
Topic: Gebrande CD slechter dan Orgineel? Dacht het niet. (23-11-2005 08:55:00)
Heb trouwens eens gekeken en staat ook fout in mijn cursus en ... nog even verder gekeken en staat zelf ook nog fout in het boek. Dus in die 4 vorige edities heeft niemand de moeite genomen om die fout te rapporteren? dan zal ik het maar eens doen (staan nog fouten in dusja).
grtz Alex
Ja inderdaad die heb je ook en daarnaast heb ik nu nog niets gezegt over het verschil tussen een audio en een dat-cd iemand interesse in? Over die lightscribe: die cd zijn in wezen natuurlijk gewone cds, het cd-gedeelte is dezelfde als de niet-lightscribe cds het is maar aan de andere kant dat er nog iets extras is.
mvg Alex
Topic: Gebrande CD slechter dan Orgineel? Dacht het niet. (22-11-2005 22:12:00)mvg Alex
hier dan even een les(je) van mijn kant:
CD:
schijf met een diameter van 120mm, dikte van 1.2mm en gat van 15mm diameter.
Een cd word gemaakt door met een infraroodlaser met hoge energie gaatjes met een diameter van 0.8micron in een fecoate glazen masterschijf te branden. Van deze master (het origineel dus
) wordt een vorm gemaakt, die dus bijgevolg bobbeltjes heeft waar de lasergaatjes waren. In deze vorm word polycarbonaathars gesoten om een cd te krijgen die hetzelfde patroon heeft als het origineel. Daarna word een zeer dun laagje spiegelend aluminium op het polycarbonaat aangebracht met daaroverheen een beschermende lak en ten slotte daarop een label.
CD-R:
een blanco polycarbonaatschijf van 120mm, ongeveer zoals een cd-rom maar ze bevatten een 0.6um brede groef om de laser bij het schrijven te begeleiden. De groef heeeft een sinusvormige uislag van 0.0305um met een frequentie van exact 22.05kHz om doorlopende feedback te geven, zodat de rotatiesnelheid precies kan worden bijgehouden en zo nodig kan worden aangepast. De eerste cds zagen er goudkleurig uit maar zagen er voor de rest hetzelfde uit als gewone een gewone cd-rom. De goudkleur kwam door het gebruik van goud ipv aluminium voor de spiegelende laag. Anders dan bij de gewone zilverkleurige cd-rom moet de uiteenlopende spiegeling van pits en lands op cd-r's gesimuleerd worden (zijn immers geen fysieke deukjes in). Dit word gedaan door een laag kleurstof tussen het polycarbonaat en de weerkaatsende goudlaag aan te brengen. Er zijn twee soorten kleurstof die gebruikt worden maar daar ga ik nu niet op door (zou iets te ver lijden mijn uitleg lijkt al serieus te worden.) In het begin is de verflaag doorzichtig en laat het laserlicht dus doorzodat het dus weerkaatst word door de reflecteerende laag.
Om te schrijven word de (cd-r)laser opgevoerd tot hoge energie: 8-16mW. Wanneer de straal een verfplekje raakt wordt hij warm en verbreekt een chemische binding waardoor het een donkere plek word. bij het lezen ziet de fotodetector dus een verschil tussen donker en doorzichtig wat geinterpreteerd word als pits en lands zodat gewone cd-romlezers (en audio-cd-spelers) de cd kunnen lezen.
CD-RW:
In plaats van de kleurstof cyanine of ftalocyanine (zeg ik het nu toch) word nu een legering van zilver, indium, antimonium en tellurium gebruikt voor de opnamelaag. deze legering heeft 2 toestanden kristallijn en amorf (lijkt wel chemieles) met dus 2 verschillende weerkaatsingen. Bij cd-RW stations gebruiken lasers nu 3 verschillende energieën:hoge smelt de legering veroorzaakt amorfe toestand. Middel smelt de legering maar komt weer in kristallijnen toestand. En lage energie word natuurlijk gewoon gebruitk om te lezen.
Ziezo dit weet je dan ook weer. Misschien niet helemaal ontopic maar dan weet iedereen dat toch ook weer. Mocht er vrijwilligers zijn die nog iets meer willen weten over de cd(-rom) en ook de dvd moet je maar eens roepen misschien dat ik dan nog eens mijn vingers in de knoop wil leggen. Mijn tekst is trouwens grotendeels gebaseerd op het volgende boek:
gestructureerde computerarchitectuur (vijfde editie) van Andrew S. Tanenbaum. (Pearson prentice hall)
mvg Alex
als ik fouten getypt heb zeg het gerust heb geen zin om alles nog eens te overlezen. Als er iets tekort in staat hoor ik het ook wel.
CD:
schijf met een diameter van 120mm, dikte van 1.2mm en gat van 15mm diameter.
Een cd word gemaakt door met een infraroodlaser met hoge energie gaatjes met een diameter van 0.8micron in een fecoate glazen masterschijf te branden. Van deze master (het origineel dus
) wordt een vorm gemaakt, die dus bijgevolg bobbeltjes heeft waar de lasergaatjes waren. In deze vorm word polycarbonaathars gesoten om een cd te krijgen die hetzelfde patroon heeft als het origineel. Daarna word een zeer dun laagje spiegelend aluminium op het polycarbonaat aangebracht met daaroverheen een beschermende lak en ten slotte daarop een label. CD-R:
een blanco polycarbonaatschijf van 120mm, ongeveer zoals een cd-rom maar ze bevatten een 0.6um brede groef om de laser bij het schrijven te begeleiden. De groef heeeft een sinusvormige uislag van 0.0305um met een frequentie van exact 22.05kHz om doorlopende feedback te geven, zodat de rotatiesnelheid precies kan worden bijgehouden en zo nodig kan worden aangepast. De eerste cds zagen er goudkleurig uit maar zagen er voor de rest hetzelfde uit als gewone een gewone cd-rom. De goudkleur kwam door het gebruik van goud ipv aluminium voor de spiegelende laag. Anders dan bij de gewone zilverkleurige cd-rom moet de uiteenlopende spiegeling van pits en lands op cd-r's gesimuleerd worden (zijn immers geen fysieke deukjes in). Dit word gedaan door een laag kleurstof tussen het polycarbonaat en de weerkaatsende goudlaag aan te brengen. Er zijn twee soorten kleurstof die gebruikt worden maar daar ga ik nu niet op door (zou iets te ver lijden mijn uitleg lijkt al serieus te worden.) In het begin is de verflaag doorzichtig en laat het laserlicht dus doorzodat het dus weerkaatst word door de reflecteerende laag.
Om te schrijven word de (cd-r)laser opgevoerd tot hoge energie: 8-16mW. Wanneer de straal een verfplekje raakt wordt hij warm en verbreekt een chemische binding waardoor het een donkere plek word. bij het lezen ziet de fotodetector dus een verschil tussen donker en doorzichtig wat geinterpreteerd word als pits en lands zodat gewone cd-romlezers (en audio-cd-spelers) de cd kunnen lezen.
CD-RW:
In plaats van de kleurstof cyanine of ftalocyanine (zeg ik het nu toch) word nu een legering van zilver, indium, antimonium en tellurium gebruikt voor de opnamelaag. deze legering heeft 2 toestanden kristallijn en amorf (lijkt wel chemieles) met dus 2 verschillende weerkaatsingen. Bij cd-RW stations gebruiken lasers nu 3 verschillende energieën:hoge smelt de legering veroorzaakt amorfe toestand. Middel smelt de legering maar komt weer in kristallijnen toestand. En lage energie word natuurlijk gewoon gebruitk om te lezen.
Ziezo dit weet je dan ook weer. Misschien niet helemaal ontopic maar dan weet iedereen dat toch ook weer. Mocht er vrijwilligers zijn die nog iets meer willen weten over de cd(-rom) en ook de dvd moet je maar eens roepen misschien dat ik dan nog eens mijn vingers in de knoop wil leggen. Mijn tekst is trouwens grotendeels gebaseerd op het volgende boek:
gestructureerde computerarchitectuur (vijfde editie) van Andrew S. Tanenbaum. (Pearson prentice hall)
mvg Alex
als ik fouten getypt heb zeg het gerust heb geen zin om alles nog eens te overlezen. Als er iets tekort in staat hoor ik het ook wel.