Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Koen van der k
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 79 bijdrage(n) van Koen van der k (Pagina: 6 van 8)
Topic: DJM-800 "opgeblazen" (26-8-2009 09:06:00)Handige leveler inderdaad, ik heb iets soortgelijks (Apex Argos op "A"-curve) standaard voor de systeemprocessor. Met die lamp heb je idd een mooie terugkoppeling zodat de platendraaier ook niet met de gains zal "compenseren" en je geen vervorming op je set krijgt. Handy ... !
Groeten !Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (18-8-2009 18:59:00)... voor zover ik weet is tot dusver nog niemand op deze planeet die een verband heeft kunnen constateren tussen meetgegevens en de klank van een apparaat. Nu laat ik me graag verrassen maar ik acht het niet waarschijnlijk dat het publiceren van "mijn" meetprotocol daar verandering in gaat brengen.
Vanzelfsprekend houd ik mij meer dan aanbevolen indien er een protocol is die dat wel kan aantonen ... !
We hebben het toch over klank (emotie), lijkt me nogal lastig te meten of in een protocol te stoppen toch ? Enfin, misschien dat ik het verkeerd interpreteer, of anderen mij verkeerd interpreteren maar zoals MusicXtra al aangaf gaat deze "discussie" mijns inziens ook niet helemaal de richting in zoals het bedoeld is. Voor de rest kan ik het wel met hem eens zijn.
Back on topic, groeten !Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (18-8-2009 16:58:00)
... ja zoiets ja ... gewoon, zoals reeds aangekaart, je limiters correct en "strak" afregelen. Vervorming is inherent aan het volk dat ermee omgaat en is volgens mij recht evenredig met de gehoorschade van desbetreffende platendraaier.
Het is een vervelend gegeven maar als de boeker / zaaleigenaar / whatever het acceptabel vindt zal er niet zoveel veranderen. Misschien effectiever om een (bier)tap-limiter toe te passen bij te hoge levels
, dan is het zo geregeld.
Groeten !Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (17-8-2009 19:16:00)
Hmmm ... dat wordt werk voor de reparateur / TD Pioneer schat ik zo.
Laat nog even weten hoe het afloopt !
Succes !
Topic: DJM-800 "opgeblazen" (25-8-2009 22:48:00)Laat nog even weten hoe het afloopt !
Succes !
Aj, da's jammer ja ... is de hele mixer "dood" of werken enkel bepaalde functies niet meer ? Zijn de voedingsspanningen nog wel aanwezig ?
Pioneer gebruikt nogal 's zg ICP's (IC Protector fuses), kleine zwarte "blokjes" (even google-en op ICP voor een plaatje). Goede kans dat ze ook in de mixertjes zitten.
Succes !
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (24-8-2009 18:23:00)Pioneer gebruikt nogal 's zg ICP's (IC Protector fuses), kleine zwarte "blokjes" (even google-en op ICP voor een plaatje). Goede kans dat ze ook in de mixertjes zitten.
Succes !
Om hier even op in te haken; ik stel systeemlimiters in met pinknoise (6dB crest), softkneelimiting vanaf pakweg -6dB tot het 0dB punt dat de peakstoplimiters ingrijpen (net onder max driververmogen of cliplevel van de subamps). Als je echter een extreme uithaler hebt in een smal gebied (denk aan die fijne resonance FX-jes in die Pioneer tafeltjes) is het maar afwachten hoe stevig je set is en gedurende welke periode 't signaal aanblijft.
Volgens mij wordt 't toch wel afwegen hoe de limiters af te regelen als de toegevoerde signalen extreem vervormd zijn en / of dus 'n lage dynamiek (crest< 6dB) hebben. Sommigen regelen systeemlimiters af met continu sinus en DMM, maar dan verlies je mijns inziens toch behoorlijk wat headroom en rendement.
Dolby Lake heeft in de Labs 'n processor die de voicecoil warmteontwikkeling simuleert en binnen de limieten houdt ... dat zou toch goed moeten werken.
Groeten !
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (21-8-2009 12:28:00)Volgens mij wordt 't toch wel afwegen hoe de limiters af te regelen als de toegevoerde signalen extreem vervormd zijn en / of dus 'n lage dynamiek (crest< 6dB) hebben. Sommigen regelen systeemlimiters af met continu sinus en DMM, maar dan verlies je mijns inziens toch behoorlijk wat headroom en rendement.
Dolby Lake heeft in de Labs 'n processor die de voicecoil warmteontwikkeling simuleert en binnen de limieten houdt ... dat zou toch goed moeten werken.
Groeten !
JVS schreef:
Wat ik zelf fantastisch vind werken zijn de Dateq SPL3 limiters. Deze zit standaard in m'n rackje wat ik op dergelijke feesten meeneem.Groeten !
Dré schreef:
Mogelijk zijn de metingen dusdanig incompleet dat er geen goede conclusie uit de resultaten getrokken kan worden. Het publiceren van het gebruikte protocol zou wellicht verduidelijking geven.Vanzelfsprekend houd ik mij meer dan aanbevolen indien er een protocol is die dat wel kan aantonen ... !
... waaronder klank en "emotie", dat is immers niet reproduceerbaar en objectief en daarom mijns inziens per definitie niet te kaderen.
Emotie is een ervaring die NIETS te maken heeft met natuurgetrouwe weergave of wat ook maar. Kijk maar naar de mensen die vol emotie luisteren naar een transistorradio. Emotie is een beleving. Die beleving wordt beïnvloed door dingen zoals omgeving, verlichting, stemming en noem het maar op. En chips... Geen van die dingen is verbonden met de DUT!!!
Ehm, ja, ik neem aan dat je hiermee wil zeggen dat je het eens bent met mijn stelling ?
We hebben het toch over klank (emotie), lijkt me nogal lastig te meten of in een protocol te stoppen toch ? Enfin, misschien dat ik het verkeerd interpreteer, of anderen mij verkeerd interpreteren maar zoals MusicXtra al aangaf gaat deze "discussie" mijns inziens ook niet helemaal de richting in zoals het bedoeld is. Voor de rest kan ik het wel met hem eens zijn.
Back on topic, groeten !
Klanten van me die onlangs amps aan luistertests hebben onderworpen hebben betreffende amps op diverse locaties op hun eigen "vaste" systeem getest. Systeem en locaties kennen ze als hun broekzak en daarmee heb je gelijk 'n aantal variabelen weggestreept die je bij 'n willekeurige vergelijkingstest "kado" krijgt.
Ben je bekend met die variabelen, zoals MusicXtra, dan kun je 'n amp daar mijns inziens best klankmatig op beoordelen.
Ik ben redelijk technisch / rationeel aangelegd maar in de praktijk blijkt dat niet alles is te meten en in protocollen vast te leggen ... waaronder klank en "emotie", dat is immers niet reproduceerbaar en objectief en daarom mijns inziens per definitie niet te kaderen.
Groeten !
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (17-8-2009 19:27:00)Ben je bekend met die variabelen, zoals MusicXtra, dan kun je 'n amp daar mijns inziens best klankmatig op beoordelen.
Ik ben redelijk technisch / rationeel aangelegd maar in de praktijk blijkt dat niet alles is te meten en in protocollen vast te leggen ... waaronder klank en "emotie", dat is immers niet reproduceerbaar en objectief en daarom mijns inziens per definitie niet te kaderen.
Groeten !
Dré schreef:
Schijnveiligheid (vergelijkbaar met geperforeerde condooms).
... ja zoiets ja ... gewoon, zoals reeds aangekaart, je limiters correct en "strak" afregelen. Vervorming is inherent aan het volk dat ermee omgaat en is volgens mij recht evenredig met de gehoorschade van desbetreffende platendraaier.Het is een vervelend gegeven maar als de boeker / zaaleigenaar / whatever het acceptabel vindt zal er niet zoveel veranderen. Misschien effectiever om een (bier)tap-limiter toe te passen bij te hoge levels
, dan is het zo geregeld.Groeten !
Ha Dré, helemaal mee eens ja ... en aan goede support hangt ook 'n prijskaartje.
Over het algemeen zijn de onderlinge verschillen tussen de merken in het "top"segment minder, daar zit echt geen materiaal tussen dat (mits goed ingeregeld) slecht klinkt.
Dat een objectieve test een behoorlijk voorbereiding vergt mag duidelijk zijn, toch ben ik van mening dat een beoordeling puur op klank wel interessant is. Een amp technisch beoordelen is reproduceerbaar en relatief eenvoudig uit te voeren (in een werkplaats wel te verstaan) maar ik heb tot dusver geen enkele relatie kunnen vinden tussen alle meetgegevens en de klank van een amp, dus in dat opzicht is het wat mij betreft zeker loskoppelbaar en afzonderlijk uitvoerbaar.
Mocht een technisch vergelijk nodig / gewensd zijn dan heb ik daar wel 'n redelijk doordacht opzetje voor maar vooralsnog zie ik daar voor een luistervergelijktest nog geen heil in.
Groeten !
Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (16-8-2009 21:20:00)Over het algemeen zijn de onderlinge verschillen tussen de merken in het "top"segment minder, daar zit echt geen materiaal tussen dat (mits goed ingeregeld) slecht klinkt.
Dat een objectieve test een behoorlijk voorbereiding vergt mag duidelijk zijn, toch ben ik van mening dat een beoordeling puur op klank wel interessant is. Een amp technisch beoordelen is reproduceerbaar en relatief eenvoudig uit te voeren (in een werkplaats wel te verstaan) maar ik heb tot dusver geen enkele relatie kunnen vinden tussen alle meetgegevens en de klank van een amp, dus in dat opzicht is het wat mij betreft zeker loskoppelbaar en afzonderlijk uitvoerbaar.
Mocht een technisch vergelijk nodig / gewensd zijn dan heb ik daar wel 'n redelijk doordacht opzetje voor maar vooralsnog zie ik daar voor een luistervergelijktest nog geen heil in.
Groeten !
Technisch gezien presteerde de Synq op vrijwel alle vlakken (voeding, beveiligingen, f-respons, kanaalscheiding, HF residu) gelijk, namelijk alles even teleurstellend.
Ik ben benieuwd naar de klank, heb tot dan ook geen enkele pro-klant van me die 't ding vergeleken heeft, enkel wat reacties van klanten die in/met een ander segment werken.
Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (16-8-2009 16:21:00)Ik ben benieuwd naar de klank, heb tot dan ook geen enkele pro-klant van me die 't ding vergeleken heeft, enkel wat reacties van klanten die in/met een ander segment werken.
Over het algemeen experimenteren (grotere) verhuurbedrijven wel met de keuze en klank van de aan te schaffen amps, tenslotte gaat het daar om een flinke investering waarbij ook andere zaken dan klank een rol spelen (road-proof, service / ondersteuning vanuit de importeur, package deals, suppliernetwork etc.) dus ik denk dat een test met laag- middensegment amps best interessant zou kunnen zijn.
Zo'n amptest is op een ander forum ook al eens opgeworpen, praktisch gezien zal zoiets goed voorbereid moeten worden in de vorm van welke categorieen / segmenten zijn het meest interessant, welke weergavesystemen ga je gebruiken etc.
Daar werd ook het idee geopperd om er gelijk metingen aan vast te knopen maar dat is vrij onpraktisch (halve werkplaats dient te worden gemobiliseerd) en waarschijnlijk ook niet de insteek van de mede-forummers op dit forum.
Groeten !
Zo'n amptest is op een ander forum ook al eens opgeworpen, praktisch gezien zal zoiets goed voorbereid moeten worden in de vorm van welke categorieen / segmenten zijn het meest interessant, welke weergavesystemen ga je gebruiken etc.
Daar werd ook het idee geopperd om er gelijk metingen aan vast te knopen maar dat is vrij onpraktisch (halve werkplaats dient te worden gemobiliseerd) en waarschijnlijk ook niet de insteek van de mede-forummers op dit forum.
Groeten !