Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Bams

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 141 bijdrage(n) van Bams (Pagina: 6 van 15)

Topic: SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving (6-1-2013 20:06:00)
sorry soundpower, maar ik ben die bureaucratie in hoogst eigen persoon (ben gemeenteambtenaar en voer oa metingen uit in het kader van het activiteitenbesluit) en als ik een goede en creatieve tegenpartij heb dan maakt deze juist gebruik van de bureaucratie.

Als deze meter voldoet aan de klasse 85>95 dB(A) en je hebt als ondernemer aangegeven dan zou in mijn ogen de overheid eerst moeten bepalen of je binnen dit kader valt, dus toetsen aan de 102 dB(A) grens. bewijslast ligt in nederland iig bij de overheid.
Als een cafe stelt minder dan de ondergrens voor een akoestische rapportage te draaien, is het aan ons om te bewijzen dat dit uitgangspunt niet correct is, neem aan dat dit in belgie niet anders is; "meneer, u rijdt een ferrari f40, maar geeft aan u aan de snelheid te houden...wij geloven dat niet want u rijdt nu eenmaal een ferrari, dus hier heeft u een boete."
of het slim is zo te handelen... ik betwijfel het.. geloof niet dat je bij meer dan 95 dB(A) laeq wegkomt met 102 lmax (excuseer me als ik de terminologie niet goed heb)

heb het hier meegemaakt dat wij een meting opnieuw moesten doen, dus ook de procedure die daarbij hoorde doordat we bij meting een hadden aangegeven geen stoorgeluid gemeten te hebben, en bij meting 2 wel, en die hadden we daarvoor gecorrigeerd. meting ging onderuit omdat we niet hadden gemeten dat er geen stoorgeluid was. mooie aan stoorgeluid is dat je de bron moet herkennen, of op zijn minst kunnen uitzonderen om hem te meten. bij de eerste meting hadden we geen bron waargenomen, dus ook niet gemeten want er was er geen. Maar toch.. bureaucratie he; een meting wel, andere niet. klopt niet.
Topic: SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving (6-1-2013 10:09:00)
to PvG. eerlijk gezegd denk ik dat je hier een zeer interessant uitgangspunt aanhaalt, en ik zou het zeker aandragen bij een eventuele zaak bij de rechtbank oid (weet niet hoe dat proces in belgie gaat). Je zou zo maar eens sterk kunnen staan.
Topic: SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving (4-1-2013 12:29:00)
hoi, die monacor voldoet voor de 85<95 dB(A) bandbreedte, verder niet, want niet integrerend. natuurlijk enkel als ook certificering aanwezig is dat hij ook is getoetst aan klasse 2.
Topic: SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving (3-1-2013 15:48:00)
In het kader van: even compleet zijn...

www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/muziek
en:
www.fuifpunt.be/pagina/samenaankoop-geluidsmeters

overigens; dit is Belgische wetgeving, niet europees, laat staan nederlands.
en als je de link van het LNE leest zul je verbaasd zijn over het democratisch niveau. subsidies van 40% op de aanschaf van een meter die ter beschikking gesteld wordt aan organisatoren vind ik heel netjes. Daarnaast dient een handhaver eerst te toetsen aan overscheiding piekniveaus van 102 dB(A) voordat hij laeq 95dB(A) over 15 minuten dient te toetsen. simpel gezegd, je kan bij 95 dB(A) zelfs nog een MC wegzetten mits hij een beetje met een microfoon om kan gaan.

lees zeker de technische handleiding op LNE eens door, en bedenk dan dat het niet gaat om overlast, maar om gehoorschade. dan sta ik toch te kijken van de filosofie die men volgt. gaat veel verder dan "regeltjes opleggen"
een integrerende meter is overigens pas noodzakelijk boven 95 dB(A), klasse 2 niet integrerend heb je al voor 200 euro.

wat ik me wel afvraag? wie doet er nu toezicht? ik heb ooit van een betrokken ambtenaar op sensation white antwerpen gehoord dat er slechts 2 milieuambtenaren binnen de gemeente zijn die moeten kiezen; of een controle op gevaarlijke stoffen in de haven, of een geluidcontrole. Politie heeft dezelfde prioritering, blijft over de provincie? kan iemand uit vlaanderen zijn ervaringen hierover delen?
Topic: Vintage verlichting in moderne vorm (29-12-2012 21:50:00)
In het andere forum wordt gesproken om vintage effecten opnieuw uit te brengen, stel je voor; een Kremesa Krypton oor de moderne tijd!
maar zijn die er eigenlijk al niet gewoon?

www.parasolsystems.net/products/kinetic-light-ring

op die ring vervolgens 8 sharpys en 8 washlights a la mac250 wash en gaan...
Topic: Skyrose (29-12-2012 21:43:00)
goed idee, en dynamiek is alles.. als je een variant hebt met een flowerspiegel die naast ronddraait ook heen en weer beweegt waardoor de bundel groter en kleiner wordt. heb je sneller de aandacht dan van een enkele bundel. voordeel van die laatste is wel weer dat hij sneller goed zichtbaar is.
Die eerste is qua kopen trouwens een slecht idee, erg storingsgevoelig.

verzeker je wel van een echte vrije groep hoor, een flinke ballast trekt best wel wat als je lamp aangaat. heb er meermaals snelle zekeringen uit zien vliegen, of het was nodig om de automaat even tegen te houden (kuch)
Topic: Skyrose (29-12-2012 17:55:00)
Nederland kent geen wetgeving om deze machines automatisch te verbieden. je mag geen hinder voor de luchtvaart opleveren, dus blijf weg uit de buurt van vliegvelden. daarnaast mag je in het kader van het activiteitenbesluit geen lichthinder veroorzaken, bij skytracers kan dat alleen door directe instraling in panden. sommige gemeenten gebruiken het beschermd stadsgezicht om ze te verbieden, maar ik geloof dat dit alleen in Zierikzee het geval is.

in de praktijk: alles met minder dan 2500HMI is te zwak. met 2500 HMI kom je een paar kilometer zichtbaar ver bij bewolking, maar ook omgevingslichtniveaus spelen mee. zonder bewolking kun je eigenlijk alleen uit de voeten met 8k Xenon en zelfs dan kom je niet ver. het weer is dus bijna belangrijker dan de lamp.
bij goed lage bewolking kon ik vroeger de skytacers van Highstreet zien als kind, 4k xenon kwam 20 kilometer ver.
Xenon is overigens geen speelgoed, erg gevaarlijk door de hoge druk en veel glas.

in bebouwde kom heb je met 2500w hmi genoeg om in het centrum zichtbaar te zijn.
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (29-12-2012 16:40:00)
Ik ben er van overtuigd dat vintage effecten, mits voorzien van moderne electronica en goede optieken een gat in de markt is. zolang het maar geen halve ledeffecten zijn met te weinig power, zoals de ADJ ufo-achtige varianten.
Een cosmosbal die is voorzien van goede ledbeams met CMY zou ik zo twee willen hebben. nog maar niet te spreken over een venus met CMY...
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (25-12-2012 12:33:00)
Ik denk dat, wanneer je die internationaal goed opgepimpt te koop aanbied hij zonder problemen over de 2500 gaat. wel zelf ophalen :)
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (22-12-2012 22:44:00)
Nee hoor.. dit zijn de toekomstige Tulpenbollen.. nu LED's helemaal losgaan en je in een club ongeveer beter aankomt met een ledscherm dan met verlichting en je een met een sharpy van 15 kg en 300watt een coemar venus tot nachtlampje degradeert gaan de grote effecten echt de weg van de dinosaurus op in bruikbaarheid, dus ook in hipheid voor potentiele gebruikers. Ik vermoed dat de spullen die echt over de kop gaan uiteindelijk gekocht worden door operators. zo hangen in brussel weer opti strobeflowers in discotheken terwijl de lampen niet meer leverbaar zijn. maar of dit nog lang duurt, dat vraag ik me af.

Ik zou het als verzamelaar wel weten. met heel, heel veel pijn in mijn hart zou ik langzaam alles opruimen, zoals die beste man van vintagenightclublighting.com ook langzaam doet, zo langzaam dat het niet opvalt en je de markt niet verstoort.
sterker nog... heb het gedaan met mijn optikinetics spullen. bij elkaar verzameld voor 250 euro. verkocht voor 1500. zelf nog 1 projector met verschillende schijven gehouden, vervolgens van dat geld mijn tuin helemaal heringericht, mooi kasje voor de groenten en ga zo maar door.

ergo; bovenstaande geld natuurlijk niet als je echt unieke zaken hebt zoals de Kryptons en Coemar venussen hier op het forum. maar waarom drie stuks van iets aanhouden als een of andere gek er best twee van je wil hebben voor het geld van een zomervakantie?