Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Rekal
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Rekal (Pagina: 6 van 20)
Topic: Versterker vermogen meten (17-4-2016 14:58:00)
Wat ik dus denk te begrijpen, is dat je zegt dat ik ongestraft 6 uur of langer (hele avond)
het cliplampje mag laten knipperen op de bastonen zonder ik de speakers kapot kan maken.
Is dus 1512 W op een speaker die 900 RMS is.
Een DJ die niet het rood draait? waar vind je die?
Ik ben zelf geen DJ (dan kun je er beter op letten), maar verhuurfirma.
Zit een BSS FDS336 tussen het signaal en de versterker.
Topic: Versterker vermogen meten (17-4-2016 00:27:00)het cliplampje mag laten knipperen op de bastonen zonder ik de speakers kapot kan maken.
Is dus 1512 W op een speaker die 900 RMS is.
Een DJ die niet het rood draait? waar vind je die?
Ik ben zelf geen DJ (dan kun je er beter op letten), maar verhuurfirma.
Zit een BSS FDS336 tussen het signaal en de versterker.
Hoi hoi.
Ik heb een versterker die te zwaar is voor de luidsprekers die ik wil aansluiten.
Versterker is een Ram Audio Bux 2.0 (3040w RMS aan 4ohm (bridge)
spec sheet versterker: ramaudio.com/pdf/RAM_BUXSeries_catalogue.pdf
Hier wil ik 2 zelfbouw baskasten van 900W RMS 8 ohm aan koppelen. (parallel, geeft 1800w RMS aan 4ohm)
Gebruikte speakers zijn. RCF LF18G401
spec sheet: www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=251790&folderId=22488&name=DLFE-2218.pdf
Versterker is dus iets te zwaar voor de subjes.
Is er een manier om het vermogen wat de versterker geeft te meten ?
Clip lampjes zien is eigenlijk al te veel van het goede, (zal geen probleem geven heel kortstondig)
Maar dan nog, hoeveel moet ik terug schakelen.... ?
Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.
Bestaat er een apparaat of iets waarmee ik meten hoeveel vermogen een versterker eigenlijk geeft
zodat ik mijn bassen niet te warm laat lopen?
alvast bedankt.
Topic: Subs stereo of mono sturen? (2-2-2016 00:27:00)Ik heb een versterker die te zwaar is voor de luidsprekers die ik wil aansluiten.
Versterker is een Ram Audio Bux 2.0 (3040w RMS aan 4ohm (bridge)
spec sheet versterker: ramaudio.com/pdf/RAM_BUXSeries_catalogue.pdf
Hier wil ik 2 zelfbouw baskasten van 900W RMS 8 ohm aan koppelen. (parallel, geeft 1800w RMS aan 4ohm)
Gebruikte speakers zijn. RCF LF18G401
spec sheet: www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=251790&folderId=22488&name=DLFE-2218.pdf
Versterker is dus iets te zwaar voor de subjes.
Is er een manier om het vermogen wat de versterker geeft te meten ?
Clip lampjes zien is eigenlijk al te veel van het goede, (zal geen probleem geven heel kortstondig)
Maar dan nog, hoeveel moet ik terug schakelen.... ?
Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.
Bestaat er een apparaat of iets waarmee ik meten hoeveel vermogen een versterker eigenlijk geeft
zodat ik mijn bassen niet te warm laat lopen?
alvast bedankt.
Erg leerzaam Dre,
Dank!
Topic: Subs stereo of mono sturen? (28-1-2016 18:11:00)Dank!
Ik stuur al jaren mijn sub kasten net zoals de topkasten stereo.
Echter nu doet zich volgende situatie voor:
Ik heb 2x Cerwin Vega B36 kasten laten bouwen.
Hier komt de RCF LF18G401 speaker in. (900w RMS op 8ohm)
Verder heb ik nog een Ram audio Bux 2.0 liggen in het schap.
2x 550W aan 8ohm is veel te weinig, dus dacht ik hem in brug te zetten.
dan heb ik 1x 3040W = 1520w per kast als ik ze parallel aan elkaar hang.
Volume op 3/4 en gassen maar////
Echter dan stuur ik de subs dus MONO....
Crossen op 120Hz ongeveer. (moet ik nog even in de praktijk horen/testen)
Is het gebruikelijk dat sub mono gaat, of toch liever Stereo?
Stereo betekend dat ik een zwaardere versterker moet kopen (2x 1000w RMS aan 8ohm)
wat zijn de voor en nadelen?
Topic: Nexo LS1200 tekening (21-1-2016 22:50:00)Echter nu doet zich volgende situatie voor:
Ik heb 2x Cerwin Vega B36 kasten laten bouwen.
Hier komt de RCF LF18G401 speaker in. (900w RMS op 8ohm)
Verder heb ik nog een Ram audio Bux 2.0 liggen in het schap.
2x 550W aan 8ohm is veel te weinig, dus dacht ik hem in brug te zetten.
dan heb ik 1x 3040W = 1520w per kast als ik ze parallel aan elkaar hang.
Volume op 3/4 en gassen maar////
Echter dan stuur ik de subs dus MONO....
Crossen op 120Hz ongeveer. (moet ik nog even in de praktijk horen/testen)
Is het gebruikelijk dat sub mono gaat, of toch liever Stereo?
Stereo betekend dat ik een zwaardere versterker moet kopen (2x 1000w RMS aan 8ohm)
wat zijn de voor en nadelen?
In de tijd heb ik ook bij Ivo 2x Nexo ls500 en 2x RCF esw1018 gekocht.
Dat was gewoon pure vakwerk!
Echt doodzonde dat hij niks meer bouwt.
Momenteel probeer ik met hem in contact te komen, volgens mij is hij nog wel actief in licht en geluid !
www.vandenbrink-audio.nl/
ben nog niet helemaal zeker dat hij dat is!
Topic: Nexo LS1200 tekening (21-1-2016 02:12:00)Dat was gewoon pure vakwerk!
Echt doodzonde dat hij niks meer bouwt.
Momenteel probeer ik met hem in contact te komen, volgens mij is hij nog wel actief in licht en geluid !
www.vandenbrink-audio.nl/
ben nog niet helemaal zeker dat hij dat is!
Beste allemaal,
Ik wil graag redelijk makkelijke Nexo Ls1200 kastjes in elkaar timmeren.
Heeft er iemand een uitgebreide juiste tekening?
Eventueel foto's van de binnenkant zijn ook zeer welkom.
Ik vond reeds dit:
wizardaudio.hu/hasznos/hangfal%20tervek/bass/band%20pass/NEXO%20LS1200.jpg
en dit:
tiggersound2.com/upload/imagesMember/2012/04/19/32590_1334768785.jpg
image.tiggersound.com/upload/imagesMember/2013/04/30/15521_1367324270.jpg
tiggersound2.com/upload/imagesMember/2012/02/28/7252_1330396303.jpg
echter, geen idee of de maten ook correct zijn.
Zijn er nog andere tekeningen in omloop?
Topic: Futurelight MH660 Pr.Er. Error ? (12-12-2015 00:31:00)Ik wil graag redelijk makkelijke Nexo Ls1200 kastjes in elkaar timmeren.
Heeft er iemand een uitgebreide juiste tekening?
Eventueel foto's van de binnenkant zijn ook zeer welkom.
Ik vond reeds dit:
wizardaudio.hu/hasznos/hangfal%20tervek/bass/band%20pass/NEXO%20LS1200.jpg
en dit:
tiggersound2.com/upload/imagesMember/2012/04/19/32590_1334768785.jpg
image.tiggersound.com/upload/imagesMember/2013/04/30/15521_1367324270.jpg
tiggersound2.com/upload/imagesMember/2012/02/28/7252_1330396303.jpg
echter, geen idee of de maten ook correct zijn.
Zijn er nog andere tekeningen in omloop?
Het ijzertje in het stekkertje, wat normaal tegen het pootje drukt/klemt was uit het stekkertje verdwenen.
Dus het draadje zelf maakte gammel contact tegen het pootje op de print.
hetzelfde probleem een week later.
Draadje direct op het pootje gesoldeerd, krimpkousje er netjes over heen, en weer perfect...
Topic: Robe 250 AT vs Robe 250 XT (12-12-2015 00:27:00)Dus het draadje zelf maakte gammel contact tegen het pootje op de print.
hetzelfde probleem een week later.
Draadje direct op het pootje gesoldeerd, krimpkousje er netjes over heen, en weer perfect...
Om eerlijk te zijn is volgens mij de output tussen de MH660 en 250AT te verwaarlozen (beide nieuwe lamp)
Althans volgens mijn testje in de garage tegen het plafond.
binnen 3 weken komen ze naast elkaar te hangen en dan weet ik zeker meer!
tot dan....
Topic: Robe 250 AT vs Robe 250 XT (6-12-2015 01:10:00)Althans volgens mijn testje in de garage tegen het plafond.
binnen 3 weken komen ze naast elkaar te hangen en dan weet ik zeker meer!
tot dan....
2 Robe Colorspot 250AT gekocht!
straks ophalen, ik laat iets weten!
Topic: Futurelight MH660 Pr.Er. Error ? (4-12-2015 23:16:00)straks ophalen, ik laat iets weten!
Het is niet zo simpel!
Het is inderdaad de sensor/eindmagneetje van de prisma.
getest bij een werkende movinghead:
magneetje komt bij sensor en de stappenmotor stop direct
als je het stekkertje van prisma sensor los haalt dan begint hij de stappenmotor een 5 sec te trillen (hij vind het eindpunt niet) en geeft Pr.Er. melding.
Ok, exact zoals bij de defecte movinghead. (we zitten warm)
Printje met voelertje voor prisma eindpunt gewisseld maar probleem blijft bestaan.
Hmmm.
Draden doormeten en deze zijn allemaal in orde.
Shit!...
De draden gaan niet zoals de rest van de sensors naar een print in de zei-arm, maar via een apart printplaatje onder het gobowiel.
vanaf het printje onder het gobowiel gaan er 4 draden naar de zei-arm print.
Gobowiel eindpunt en Prisma eindpunt zijn de gecombineerd op dat aparte printplaatje!
Als ik de stekker met de 4 draden los trek in de zei-arm print dezelfde melding, nu is dus zowel voor de GOBO als PRISMA geen eindpunt bekend.
Echter voor de GOBO komt er geen melding.
wat leer ik daar uit: Pr.Er. kan zowel gobo eindpunt error als prisma eindpunt error betekenen!
(want beide eindpunt sensors zijn los gekoppeld en lopen over dezelfde kabelboom)
volgende stap.
de 4 draden van printje in zei-arm naar dat extra printje uit meten, ook ok.
Shit,,, morgen moet de hele voorfront los om dat extra printje te wisselen,
als dit het probleem niet oplost dan moet het in de print in de zei-arm zitten.
Pffff. ik hoop het niet.
even ter controle, volgens de MH660 Service manual
inderdaad de stekker j8p (4 draden) voorziet beide sensors van een gedeelde PLUS & MIN en beide sensors hebben een aparte retour draad.
alleen ben ik weer een stap wijzen door het schema te volgen!
alle 3 de draden vertrekkende vanaf de prisma sensor zouden dus toch moeten doorbiepen op het stekkertje op de print in de zei-arm.
op positie j8p .... weer even meten... (meten is weten)
EN YES probleem gevonden.
De 3 draden kwamen netjes aan bij de print in de zei-arm,, op dat moment wist ik dat het voorfront er niet af hoefde en dat het printje onder het gobowiel niet defect was.
De pinnetjes op de print in de zei-arm even met een tangetje klein beetje krom gebogen zodat er meer spanning op het stekkertje komt/
probleem opgelost! en ik weer blij dat ik het gevonden heb!
Het is inderdaad de sensor/eindmagneetje van de prisma.
getest bij een werkende movinghead:
magneetje komt bij sensor en de stappenmotor stop direct
als je het stekkertje van prisma sensor los haalt dan begint hij de stappenmotor een 5 sec te trillen (hij vind het eindpunt niet) en geeft Pr.Er. melding.
Ok, exact zoals bij de defecte movinghead. (we zitten warm)
Printje met voelertje voor prisma eindpunt gewisseld maar probleem blijft bestaan.
Hmmm.
Draden doormeten en deze zijn allemaal in orde.
Shit!...
De draden gaan niet zoals de rest van de sensors naar een print in de zei-arm, maar via een apart printplaatje onder het gobowiel.
vanaf het printje onder het gobowiel gaan er 4 draden naar de zei-arm print.
Gobowiel eindpunt en Prisma eindpunt zijn de gecombineerd op dat aparte printplaatje!
Als ik de stekker met de 4 draden los trek in de zei-arm print dezelfde melding, nu is dus zowel voor de GOBO als PRISMA geen eindpunt bekend.
Echter voor de GOBO komt er geen melding.
wat leer ik daar uit: Pr.Er. kan zowel gobo eindpunt error als prisma eindpunt error betekenen!
(want beide eindpunt sensors zijn los gekoppeld en lopen over dezelfde kabelboom)
volgende stap.
de 4 draden van printje in zei-arm naar dat extra printje uit meten, ook ok.
Shit,,, morgen moet de hele voorfront los om dat extra printje te wisselen,
als dit het probleem niet oplost dan moet het in de print in de zei-arm zitten.
Pffff. ik hoop het niet.
even ter controle, volgens de MH660 Service manual
inderdaad de stekker j8p (4 draden) voorziet beide sensors van een gedeelde PLUS & MIN en beide sensors hebben een aparte retour draad.
alleen ben ik weer een stap wijzen door het schema te volgen!
alle 3 de draden vertrekkende vanaf de prisma sensor zouden dus toch moeten doorbiepen op het stekkertje op de print in de zei-arm.
op positie j8p .... weer even meten... (meten is weten)
EN YES probleem gevonden.
De 3 draden kwamen netjes aan bij de print in de zei-arm,, op dat moment wist ik dat het voorfront er niet af hoefde en dat het printje onder het gobowiel niet defect was.
De pinnetjes op de print in de zei-arm even met een tangetje klein beetje krom gebogen zodat er meer spanning op het stekkertje komt/
probleem opgelost! en ik weer blij dat ik het gevonden heb!