Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Beerke

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 76 bijdrage(n) van Beerke (Pagina: 5 van 8)

Topic: 4 speakers aansluiten (14-9-2007 18:23:00)
VRAAG 1:

effe een newbie vraagje. Ik heb 4 speakers (JBsystems PRO15) van 8 Ohm. En ik heb 1 versterker van JBsystems namelijk de VX700 Mk2.

specs versterker:
Power stereo 4 ohm: 2x 350Wrms
Power stereo 8 ohm: 2x 200Wrms

kan ik op elk kanaal van de versterker 2 speakers aansluiten en is dat dan 4 Ohm?

VRAAG 2:

de speakers hebben geen Speakon aansluiting. Elke speaker heeft wel 1 x XLR man en XLR vrouw. Ik veronderstel dat de ene als ingang dient en de andere dient om door te linken naar de volgende speaker? Staan die speakers dan in serie of parallel geschakeld?

VRAAG 3:

kan ik dit aansluiten XLR microkabel, of kan een gewone microkabel geen hoge vermogens aan?
Topic: verschillen tussen actieve en passieve monitoren (gebruiks ervaringen) (17-8-2007 09:55:00)

Watt-Xtra schreef:

waar ik niemand over heb gehoord is het feit dat er knopjes op de actieve kasten zitten waar mensen met een paar drankjes op toch al snel de neiging krijgen om er eens aan te draaien, zitten.
Hier hebben we nog nooit problemen mee gehad. Wij spelen nochtans dikwijls in kleine ruimtes. En er wordt dikwijls behoorlijk wat bier afgedronken door het publiek. 't Is ook een beetje aan de muzikanten en aan de technieker én aan de organisator om duidelijk te maken dat zoiets niet getolereerd wordt als er al iemand dit zou proberen. Laatst opgetreden op een beachparty in een cafeetje. In het cafeetje hadden ze overal zo'n 10 cm zand gestrooid. Behalve op het podium natuurlijk. Naar het einde toe van het optreden, bij de zwaardere rocknummers, ging het er stevig aan toe en werd er al eens in het zand gestampt en met zand gegooid. We hebben toen (in de micro) uitgelegd dat al ons elektrisch materiaal niet bestand is tegen water, bier of zand en gevraagd om voorzichtig te zijn met het zand tegen het podium. Die gasten hebben daar toen rekening mee gehouden. En de ambiance heeft daar niet onder geleden.

Zoiets is vaak een probleem van gebrek aan respect van (zatte mensen) publiek voor muzikanten. En het is niet zo dat dit gebrek aan respect voor muzikanten enkel slechte bands overkomt. In de voorbij 10 jaren heb ik bijna wekelijks op het podium gestaan als muzikant. En ik heb vooral de laatste jaren geleerd dat je respect niet alleen verdient, maar dat je dit soms ook moet afdwingen. Een zatte mens is een beetje als een kind. Die proberen uit hoever ze kunnen gaan en als je dit toelaat, gaan ze steeds een stapje verder. Maar je moet als muzikant (waarschijnlijk idem voor DJ's?) een lijn durven trekken. Tot daar en niet verder. Bepaalde zaken mag je echt niet tolereren. En dat moet je duidelijk maken. Enfin, maar dit is eigenlijk allemaal een beetje off topic.

Terug on topic, passief blijft inderdaad over het algemeen flexibeler, alhoewel ik dus nooit problemen heb gehad met onze actieve systemen.
Topic: verschillen tussen actieve en passieve monitoren (gebruiks ervaringen) (16-8-2007 10:05:00)
wij hebben met onze live band (4-koppig) goede ervaringen met actieve monitoren. We hebben elk een aparte actieve monitor met een eigen mix.

trouwens ook onze FOH is een actief systeem (HK Audio DEACON). Heel tevreden over.

nooit problemen gehad met te warm wordende versterker in een speakerkast. Ook niet laatst met een optreden in de vlakke zon. Zowel ons actief FOH systeem als drie actieve monitors stonden in de vlakke zon, bij een temperatuur van 31 graden in de schaduw (weet niet wat de temperatuur was in de zon). 't is hier in België deze zomer maar 1 keer boven de 30 graden celsius geweest, geloof ik, en dat was die dag, en dan stonden we daar dus te zweten als de beesten op het podium. De actieve speakers hadden geen problemen van de hitte ...

Persoonlijk heb ik voor actieve apparatuur gekozen omdat ik vond dat het makkelijker en sneller op te stellen was, en ook omdat het minder plaats inneemt tijdens het vervoer. Doch, op dit moment zie ik verder weinig voor- of nadelen van het ene of het andere systeem. Ik heb wel de indruk dat verhuurbedrijven meer voor passieve oplossingen kiezen. Is er dan al eens een versterker kapot, dan kan die heel vlug vervangen worden door een andere ...
Topic: 108 harting aansluitschema (30-7-2007 13:13:00)

KVM schreef:

beerke schreef:

ok, bedankt, het begint duidelijk te worden. De meest flexibele oplossing (misschien wel de duurste) lijkt mij toch om langs elke kant van mijn multikabel een Harting (of Ilme) connector te monteren.
Wat is hier flexibel aan?
Dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Het lijkt mij een meer flexibele oplossing omdat ik bijvoorbeeld in de toekomst de stage box zou kunnen vervangen door een 19 inch rackje bijvoorbeeld.

KVM schreef:

beerke schreef:

2 x Ilme Multipin Chassis
2 x Ilme Multipin Chassis
(bestaat deze niet in "gesloten" versie, dus zonder die 2 zijdelingse ingangen?)
Waarom 4 chassis delen?
Hm, foutje, denk ik. Ik heb enkel deze nodig, denk ik:

2 x Ilme Multipin Chassis

Bedankt voor de opmerking, scheelt weer al wat euro's
Topic: 108 harting aansluitschema (30-7-2007 13:02:00)

Aart schreef:

Hum. Als ik het goed zie linkt u nu 216x de Guide-pinnen, de contactpinnen zijn echter deze en deze. Scheelt toch wat :)
O ja, inderdaad, ik ben iets te snel geweest. Scheelt inderdaad toch wat! Bedankt!
Topic: 108 harting aansluitschema (27-7-2007 15:26:00)
komt er zo maar eventjes 180 euro bij? Hm, nee dat is echt buiten het budget.

Eerst eens zien of ik dat ergens kan lenen. Zou dit compatibel zijn met Harting tools?
Topic: 108 harting aansluitschema (27-7-2007 15:04:00)
ok, bedankt, het begint duidelijk te worden. De meest flexibele oplossing (misschien wel de duurste) lijkt mij toch om langs elke kant van mijn multikabel een Harting (of Ilme) connector te monteren. Ik ben nu even aan het uitkijken wat ik nodig heb qua Ilme materiaal:

- 2 x Ilme Audio 108 Pole Insert (female)
- 2 x Ilme Audio 108 Pole Insert (male)
- 2 x Ilme Multipin Cable Hood (side entry)
- 2 x Ilme Multipin Chassis
- 2 x Ilme Trumpet Screw (24 pole PG 29)
(hoe dik is PG29? Gaat mijn multikabel hier door kunnen?)
- 2 x Ilme Multipin Chassis
(bestaat deze niet in "gesloten" versie, dus zonder die 2 zijdelingse ingangen?)
- 216 x Guide pin female
- 216 x Guide pin male

Kom ik zo mooi op 660 euro. Niet weinig. Klopt mijn lijst zo een beetje?

Kan ik die contactpinnen er met de hand zelf indraaien, of is er echt zo'n tool nodig?
Topic: 108 harting aansluitschema (26-7-2007 12:43:00)
omdat ik dus al een stagebox heb (hangt vast aan mijn multikabel: zie mijn berichtjes hoger)
Topic: 108 harting aansluitschema (26-7-2007 11:03:00)
@KVM: spreek je jezelf nu niet tegen? Of begrijp ik je niet goed? Als ik de connectorbox van op het podium aan de multikabel laat zitten, wat valt er dan nog op de kabelrol te monteren?

Ik heb een kabelrol in gedachten. En daar zou ik dan ook een case rond bouwen.

Vraag 1: wat valt er daar op te "monteren"? Ga je daar een connectorbox op monteren en zoja hoe?

Vraag 2: hoe kan je een multikabel met connectorbox op zo'n haspel rollen? Begin je dan met het uiteinde van de connectorbox of met het uiteinde met de Harting fiche? Lijkt mij toch niet echt handig om op te rollen op zo'n kabelrol als de connectorbox er nog aanhangt ...
Topic: 108 harting aansluitschema (24-7-2007 19:05:00)

AMX_Pete schreef:

Die penconfiguratie wordt veruit het meeste gebruikt, ik heb die in de late jaren '80 ooit eens bedacht en ondertussen draait half België en Nederland erop.
Nog bij vermelden dat altijd de laatste 8 paar van de multikabel gebruikt worden op de 4 "onderste" rijen pennen van de Harting, dus 15-33-... tot 90-108, ook als de multikabel maar een 24 paar of 32 paar zou zijn. en de laatste rij 18-36-54-72-90-108 altijd als Master links en rechts worden gebruikt. Op die manier zijn alle multikabels quasi compatibel, ongeacht het aantal paar van de multikabel. Dat kan belangrijk zijn bij het inhuren van extra kabel of wisselen van mengtafels sets onderling.
De reden waarom ik "onderste" rijen vermelde, is dat ingeval kappen met zijdelingse uitgang worden gebruikt, de hoogste pen - 108 in dit geval - aan de kant van de kabel-uitgang zit. Dat is ook van belang als kabels uitgewisseld worden.
De kabeldelen zijn altijd vrouwelijk en de chassis delen zijn daarmee altijd mannelijk. Daardoor kan de multikabel-rol zowel aan het podium als bij de FOH tafel gezet worden en dat maakt de kabeldelen minder kwetsbaar in gebruik. Dat heeft 1 minpunt, verlengen is te doen met een extra tussenkabel met beide kanten mannelijke Hartings en kabeldelen met vergrendelkleppen (of chassisdelen in een doos ingebouwd kan ook)
Heel interessant. Ik ben van plan om dit binnen afzienbare tijd (lees: als er wat minder optredens zijn en ik wat meer tijd heb) ook eens te doen. Ik bedoel, ik wil mijn multikabel ook voorzien van Harting multiconnectoren.

Toch even jullie mening eens vragen in verband met mijn plannen. Momenteel heb ik een multikabel vergelijkbaar met deze, alleen heeft die van mij 24 input en 8 outputs (30 m lang). Langs de kant van het mengpaneel (FOH) heb ik al een redelijk goed idee wat ik er mee zou doen. Ik zou namelijk mijn mengpaneel inbouwen in een flightcase en daar dan een mannelijk Harting connector op voorzien. Op de multikabel zou ik de XLR fiches er af knippen en er dus op de kabel een vrouwelijk Harting 108 pins connector voorzien. De losse XLR fiches + kabeltjes die nu op de multikabel zitten, zou ik hergebruiken om in de inputs van mijn mengpaneel te steken. (Ik zie eigenlijk geen andere oplossing.)

Dan rest nog de kant van het podium. Die connectorbox die aan mijn multikabel hangt is nogal onhandig als ik de multikabel op een kabelhaspel wil oprollen. Is het een goed idee om langs die kant dan ook een Harting connector tussen te plaatsen, bijvoorbeeld op een halve meter van de stagebox, zodat ik de multikabel (die langs weerskanten een vrouwelijke Harting 108 pins heeft) makkelijk op een kabelrol kan oprollen. De stagebox moet ik dan steeds apart meenemen.

Heeft iemand hierop kritiek of tips?

PS Dit is nieuw voor mij. Ik heb wel al wat rondgezocht en gelezen onder andere op dit forum, maar wou toch nog even wat tips vragen.