Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Soapwater
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 69 bijdrage(n) van Soapwater (Pagina: 5 van 7)
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (12-1-2004 22:19:00)Inderdaad, Ik heb de hele zooi eens gesimuleerd (rekening houdend met de inductie van de spoel (0.67mH) en de 10"-speaker treedt in actie vanaf ca. 170Hz. Is dit misschien te hoog?
Een ander probleempje heeft zich voorgedaan: die Legend B102 kan ik hier niet krijgen, ik ga dus een andere 10"-speaker gebruiken die ik nog liggen heb. Werkt prima in dezelfde kast (volgens WinISD). Probeem is wel dat die minder hoog weergeeft, ik denk er dus aan een Piëzo-tweeter bij te plaatsen. Andere optie is bestellen bij speakerstore.nl, maar daar is ie wel een pak duurder.
GreetzTopic: [basgitaar] speaker gezocht (12-1-2004 22:15:00)Het was reeds m'n bedoeling 2 afzonderlijke kasten te bouwen, zodat ik ze (bij gebrek aan transport) ook appart kan gebruiken.Topic: [basgitaar] speaker gezocht (11-1-2004 15:22:00)
Stefan schreef:
Die 100 microFarad uit het andere topic was maar een richting, je zou ook nog wel iets hoger kunnen gaan zitten zodat de kick-bas ook nog uit je 10" komt. Met een 100uF condensator heb je een -3dB punt op 200Hz, als je een condensator van 200uF neemt daalt dit tot 100Hz, je versterker is niet al te ruim gedimensioneerd dus de 10" beschadig je ook niet zo snel.Een ander probleempje heeft zich voorgedaan: die Legend B102 kan ik hier niet krijgen, ik ga dus een andere 10"-speaker gebruiken die ik nog liggen heb. Werkt prima in dezelfde kast (volgens WinISD). Probeem is wel dat die minder hoog weergeeft, ik denk er dus aan een Piëzo-tweeter bij te plaatsen. Andere optie is bestellen bij speakerstore.nl, maar daar is ie wel een pak duurder.
Greetz
djluzo schreef:
maak voor elke speaker een eigen kast! niet beide in een grote kastOK, ik plaats gewoon een condensatortje van 100µF in serie met de 10" driver, dan springt hij de 15" bij vanaf ca. 100Hz. Ideaal dus.
Jullie zijn allemaal hartelijk bedankt voor de info jongens
Als ze klaar zijn, zet ik de foto's wel online (bassisten hebben het altijd moeilijk om info te vinden i.v.m. speakerbouw)
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (11-1-2004 13:21:00)Jullie zijn allemaal hartelijk bedankt voor de info jongens
Als ze klaar zijn, zet ik de foto's wel online (bassisten hebben het altijd moeilijk om info te vinden i.v.m. speakerbouw)
Greetz
Kan ik ook alleen die condensator (HD) gebruiken, zodat de 15" speaker voor alle frequenties (binnen zijn eigen bereik) gebruikt wordt en dat de 10" pas bijspringt vanaf ca. 100Hz. Ik denk dat ik zo het minste vermogenverlies heb en dat de 10" toch gespaard blijft van de lage frequenties.
Het is niet de bedoeling dat dit systeem gaat werken als een 2-weg full-range speaker, De frequenties moeten elkaar dus niet snijden in hetzelfde -3dB-punt. Ik regel de klank toch bij met de equalizer. Wat denken jullie?
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (11-1-2004 12:00:00)Het is niet de bedoeling dat dit systeem gaat werken als een 2-weg full-range speaker, De frequenties moeten elkaar dus niet snijden in hetzelfde -3dB-punt. Ik regel de klank toch bij met de equalizer. Wat denken jullie?
Greetz
Nog een probleempje. Als ik de 2 dus gebruik met HD en LD filter, heb ik geen totale impedantie meer van 4 Ohm maar van 8 Ohm. Dan kan ik dus niet het volledige vermogen van m'n versterker gebruiken (200W rms i.p.v. 300W) en dan heb ik dus minder basreserve... Is dit op te lossen?
(waarom maken ze die speakers ook niet in 4 (Ohm-uitvoering)
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (11-1-2004 11:37:00)(waarom maken ze die speakers ook niet in 4 (Ohm-uitvoering)
Greetz
Dus ik moet voor de B102 een gesloten kist bouwen, maar als ik deze dan appart wil gebruiken, blijft m'n basweergave nog steeds goed? WINISD raadt voor die B102 een 'vented enclosure' aan, moet ik hiermee dan gewoon geen rekening houden?
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (10-1-2004 19:16:00)Greetz
Yep, That's what I'll do. Hartelijk dank voor de info. Op welke frequentie filter ik dan?
De tunefrequentie van de 10"-kast is 80Hz. Filter ik dan best op 70 ofzo? Of een andere waarde
editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/legend/legb102.htm
Bedankt Jongens,
greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (10-1-2004 16:18:00)De tunefrequentie van de 10"-kast is 80Hz. Filter ik dan best op 70 ofzo? Of een andere waarde
editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/legend/legb102.htm
Bedankt Jongens,
greetz
Het is de bedoeling dat die 2 kasten (10" en 15") samen gebruikt worden, maar beide moeten ook los kunnen functioneren. Het gaat hier over 2 speakers die speciaal ontwikkeld zijn voor de basgitaar. Die 10" wordt ook los gebruikt in 4x 10" cabinets, dan wordt er toch ook geen gebruik gemaakt van filters?
Het idee was: een 10" kast alleen te gebruiken, maar aangezien die een tunefreq heef van 80Hz, zet ik de 15" er gewoon bij ter 'verzwaring' van het signaal. Veel bassisten maken gebruik van een 15" en een 10" kast op elkaar, en bij mijn weten gebruiken die ook niet echt filters. Maar, als ik er problemen mee ondervind, zal ik er een hoogdoorlaatfiltertje tussensteken.
Misschien een in-en uitschakelbare filter voor los gebruik of in combinatie met een 15".
Greetz (thanx for the info)
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (9-1-2004 14:56:00)Het idee was: een 10" kast alleen te gebruiken, maar aangezien die een tunefreq heef van 80Hz, zet ik de 15" er gewoon bij ter 'verzwaring' van het signaal. Veel bassisten maken gebruik van een 15" en een 10" kast op elkaar, en bij mijn weten gebruiken die ook niet echt filters. Maar, als ik er problemen mee ondervind, zal ik er een hoogdoorlaatfiltertje tussensteken.
Misschien een in-en uitschakelbare filter voor los gebruik of in combinatie met een 15".
Greetz (thanx for the info)
Isolatie??!! Ik heb eens gelezen dat glaswol (gewone isolatie-glaswol), ideaal is als geluidsisolatie. Klopt dit.
En dan: 'moet ik deze alleen aan de achterzijde van de kast (binnenin uiteraard) bevestigen of volledig aan alle zijden?
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 20:48:00)En dan: 'moet ik deze alleen aan de achterzijde van de kast (binnenin uiteraard) bevestigen of volledig aan alle zijden?
Greetz
Ik heb de knoop doorgehakt. Het worden 2 losse cabinets. één voor laag en één voor mid.
Kast 1:
-Eminence Legend B15 15" driver
-95 liter box -->afmetingen (bxhxd)500x600x400 (mm)(MDF-hout 18mm dik)
-Tune frequentie: 35.77Hz
-1 rechthoekige Baspoort 464x50(mm)en een lengte van 374(mm)
Kast2
-Eminence Legend B102 10" driver
-39 liter box -->afmetingen (bxhxd)500x350x305 (mm) (MDF-hout 18mm dik)
-Tune frequentie: 80Hz
-1 rechthoekige baspoort 314x100(mm) en een lengte van 217(mm)
De speakers kosten 174€ en 116,6€
Dus dit kastje moet volgens mij toch te bouwen zijn voor een 350€. En als het dan nog goed klint, ben ik helemaal tevreden. (Het zal wel beter zijn dan de kant-en klare cabinets in deze prijsklasse)
Nu kan ik beginnen nadenken over de materialen (metalen of kunststof hoeken, hoekprofielen, verf?!, isolatiemateriaal... hints altijd welkom)
Greetz
Kast 1:
-Eminence Legend B15 15" driver
-95 liter box -->afmetingen (bxhxd)500x600x400 (mm)(MDF-hout 18mm dik)
-Tune frequentie: 35.77Hz
-1 rechthoekige Baspoort 464x50(mm)en een lengte van 374(mm)
Kast2
-Eminence Legend B102 10" driver
-39 liter box -->afmetingen (bxhxd)500x350x305 (mm) (MDF-hout 18mm dik)
-Tune frequentie: 80Hz
-1 rechthoekige baspoort 314x100(mm) en een lengte van 217(mm)
De speakers kosten 174€ en 116,6€
Dus dit kastje moet volgens mij toch te bouwen zijn voor een 350€. En als het dan nog goed klint, ben ik helemaal tevreden. (Het zal wel beter zijn dan de kant-en klare cabinets in deze prijsklasse)
Nu kan ik beginnen nadenken over de materialen (metalen of kunststof hoeken, hoekprofielen, verf?!, isolatiemateriaal... hints altijd welkom)
Greetz