Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Koen van der k

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 79 bijdrage(n) van Koen van der k (Pagina: 5 van 8)

Topic: limiting/ervaring dbx driverack PA+ (8-10-2009 12:36:00)
Ha bouwers,

Leuk project ! Betreft de limiters zou ik het niet te theoretisch houden. Het moet natuurlijk wel enigszins kloppen en erover nadenken is meer dan prima, echter kan in de praktijk 1-en-ander best anders uitpakken.

Als je amp vermogen en driververmogen ongeveer overeenkomen kun je 'm ook gewoon net onder cliplevel van je amp afregelen toch ?

Goede drivers kunnen veel hebben, met name signalen met veel dynamiek. Met een compressor ga je die marges verkleinen, ik zou gewoon eens enkel met die peakstoplimiter werken. Ik meen dat die PA+ ook overeasy heeft toch ? Op de 260 gebruik ik het altijd zo dat er rond -3dB een lichte softknee (overeasy 1 of 2) inkomt waarna de peakstop op 0dB ingrijpt. Limiterthresholds voor sub mid en hi naar smaak en muziekstijl inregelen.

Kortom; doe 's 'n test ... ik denk dat je eerder bang moet zijn voor rare verschijnselen met die sync dan met je subs happy :)

Groeten en succes !
Topic: geluid (SPL, dB) (7-10-2009 15:50:00)
3dB is dan toch geen "2x zo hard" ? 10dB is "2x zo hard"
3dB is 2x zoveel vermogen
6dB is 2x zoveel spanning / stroom

Enfin, 't-is maar ter verduidelijking en waarschijnlijk ergens voor in dit topic ook al eens gepost.

Groeten !
Topic: geluid (SPL, dB) (7-10-2009 14:06:00)

TCMC schreef:

djspiky schreef:

Dus 3dB extra is 2x zo hard. Maar het menselijk gehoor ervaart 10dB extra 2x zo hard?
Beide stellingen zijn hartstikke juist.

TCMC
Ik zie wat dingen voorbijkomen die om een genuanceerdere uitleg vragen.

Beide stellingen zijn niet juist; enkel de laatste klopt (10dB extra wordt waargenomen als "dubbel zo hard", ofwel het 10-voudige vermogen is benodigd).

3dB extra betekent verdubbeling van je vermogen, dat is waarneembaar. Echter is vermogen het product an stroom en spanning en zal daarom kwadratisch toenemen als of de stroom (impedantie afhankelijk) of de spanning (max vermogen van je amp) verdubbelt.
6dB extra is dus een verdubbeling van je spanning / stroom en een verviervoudiging van je vermogen.

Graag even de theorie en grondbeginselen in acht nemen a.u.b.

Groeten !
Topic: Probleem: 1 kant van Dap Soundmate 2 MK2 kapot (27-9-2009 10:05:00)

Mister-Mickey schreef:

De topkastjes heb ik inderdaad verwisseld en die functioneren beiden prima. Elke sub is voorzien van een eigen versterker en een versterker voor 1 top.
Ah, OK, ik neem aan dat de complete kant uitvalt (dus sub + aangesloten topje) ?
Dat wordt lastig zelf te fixen, check de hulpspanning nog even (vermogensweerstanden) en als dat niets oplevert richting reparateur.

Succes !
Topic: Probleem: 1 kant van Dap Soundmate 2 MK2 kapot (26-9-2009 19:03:00)
Ik neem aan dat je de topkastjes hebt verwisseld ? Kan het me eigenlijk niet goed voor de geest halen maar ik meen me te herinneren dat het hele systeem toch via de amp in de sub wordt aangestuurd ? In dat geval begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt met het aanschakelen van 'n bepaalde kant.

Wat wel eens voorkomt is 'n defecte vermogensweerstand in het hulpspanningscircuit, dan komt 't outputrelais ook niet op. Verder kan het vanalles zijn ... vanop afstand niets zinnigs op te zeggen.

Die rode LED die even oplicht na uitschakelen is niets vreemds aan, behoorlijk standaard als de voedingsspanning inzakt ... daar hoef je je niet druk om te maken.

Groeten en succes !
Topic: Pioneer CDJ-2000 Topic (18-9-2009 09:13:00)

djtim schreef:

Kom op zeg, het gaat toch nergens meer over? Voor dat geld kun je je ook een macbook kopen met een controller. De spelers lijken me best interessant, maar de prijs... Sorry, als had ik het geld, dan zou ik het uit principe nog niet kopen.
Meneer Pioneer lacht, evenals meneer Technics de afgelopen 30 jaar, de spreekwoordelijke ballen uit z'n broek met deze prijzen.

Ik vind het een merkwaardig marktsegment waar ik niet al teveel geld op in zou zetten, maar da's mijn mening (en ik ben geen 20 meer ;-)

Hopelijk leveren ze voor deze absurde bak geld een apparaat dat niet zo plastic is als de voorgangers. Jammer voor de rentalmannen inderdaad, die zullen hun casejes moeten verbouwen.
Topic: BOSE 1800 IV Handleiding en gegevens (10-9-2009 20:54:00)
Chasch, even een wellicht simpele opmerking, maar je vraagt om advies dat je vervolgens van ervaren mensen krijgt en je vervolgens niets mee wil doen.
Als je het toch al weet, wat brengt je dan nog aan het twijfelen ?

Er zijn 2 mogelijkheden; 1. je blijft zelf twijfelen, wikken en wegen, of 2. je brengt 'm naar 'n reparateur.

Indien 1 > Blokschema's heb je mijns inziens "preventief" niets aan en kunnen handig zijn als mocht je vreemde problemen hebben. Die bak is aardig standaard qua opbouw dus gewoon de stekker erin zonder load (eventueel met de lamp als aanloopweerstand), effe meten wat de voedingsrails' en output doet en dan gewoon gas erop.

Indien 2 > Vind 'n reparateur (er lopen op dit forum wel handige mannetjes rond denk ik) en hou je portemonee (en 'n steekwagen) in de aanslag.

Succes !
Topic: BOSE 1800 IV Handleiding en gegevens (7-9-2009 18:40:00)

Dré schreef:

Vergeet je niet dat die Bose bakken uit het jaar 100 voor Christus kwamen? Dat was de tijd dat het nog wat mocht kosten en dat men er voor de zekerheid altijd een kerncentrale extra in stopte.
laugh :D ... geniaal happy :) ... en waar !

Overigens zijn die bakken (series 3) redelijk standaard opgebouwd (SA 900), vanaf series V werden het Carvers, of Chevins als ik me niet vergis.

Maar even terug naar 2009; Heb je specifieke problemen met je amps ?

Groeten !
Topic: filteren baskasten en topkasten (29-8-2009 20:23:00)

Dave22 schreef:

de speakers zijn allemaal actief
Die topjes lijken me toch ontworpen om er een subje onder te duwen, maw; lijkt me voor de hand liggen dat je 'n HPF op die topkastjes moet kunnen instellen. Ik mag toch aannemen dat de meneren van Master daar rekening mee hebben gehouden ?

Groeten !
Topic: crest 4001 ic'tje over? (28-8-2009 10:17:00)

Dré schreef:

beetje zoals een etterende zweer in je lichaam wellicht verstopt kan worden door er een T-shirt overheen aan te trekken...
laugh :D ... da's wel heel plastisch geformuleerd happy :)
Om dit gevalletje te vergelijken met etterende zwerende en pussende in staat van ontbinding zijnde rottende kadavers (ik overdrijf graag razz :p ) zou ik nu ook weer niet doen ... Als de amp goed functioneert kan het eventuele defect nooit groot zijn, mijns inziens hooguit in de pre-amp stage.

Gewoon beuken dus en testen dat ding (en de steker eruit bij rook of stank).

Succes !