Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Michel van de beek
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 72 bijdrage(n) van Michel van de beek (Pagina: 4 van 4)
Topic: min topkastjes, 6 inch (4-9-2003 20:06:00)
Die heb je niet als er sprake is van een faseplug zoals bij de 6PEV13. De magneetspleet is dus gewoon open.
Dus voordat je ergens commentaar op geeft zou het je sieren als je je zou verdiepen in de materie. In veel gevallen zijn je adviezen zeer correct, hier ligt echter een plank die je niet alleen misslaat, maar geheel niet gezien hebt.Topic: Een nieuwe PA-installatie --> veelzijdig en compact. (8-4-2003 19:58:00)
Alleen met geluid heb je het probleem dat een verstraler zich naar een bepaalde afstand opeens gaat gedragen als een floodlight. (Overgang nearfield naar farfield). Dit is inderdaad afhankelijk van het stralende oppervlak, maar niet alleen daarvan, ook van de aard van het golffront.Topic: Zwaarste versterker ooit? (14-3-2003 14:45:00)Afhankelijk van de zaalgroote zijn daar verschillende opties voor. Zelf hebben we een systeem dat zeer gecontroleerd afstraalt, en tegelijkertijd redelijk constant afvalt buiten het coverage gebied (over het freq. bereik). Door nu het systeem zo uit te richten dat de voorste rijen niet in het coverage patroon staan, genieten zij van geluid dat een aantal dB's minder is dan on-axis.
Door slim te richten (verticaal) kan je nu over een groot gebied een vrij constante geluidsdruk realiseren. Contour kan bevestigen dat het dan achterin ook nog op (ruim) voldoende niveau staat
. Front-fills kunnen een beetje problemen geven wanneer ze te laag staan.
Er zijn ook andere manieren ... delay, in-the-round opstelling, vertical shading etc.Topic: ONZIN watt's per persoon --> dB? (21-2-2003 08:49:00)Het is inderdaad en interessant onderwerp. En het is in mijn optiek goed te begrijpen dat men erg huiverig is om de hoeveelheid vervorming mee te nemen. Hoe kan je dat nu (eenvoudig) controleren? Het is veel eenvoudiger om gewoon te kijken naar puur het aantal dB's, en regels daardoor beter handhaafbaar.Topic: ONZIN watt's per persoon --> dB? (20-2-2003 15:21:00)
Veel Dj's uit de oude tijd hebben hier last van.
Net zoals bij machinedoofheid.
Schepen, pneumatische hamers enz.Klopt ... het beschermende spiertje wordt zo goed getraind dat ie continue zal gaan aflsuiten. Zie ook: www.pbaudio.nl/Forum/read.asp?id=34Topic: ONZIN watt's per persoon --> dB? (20-2-2003 13:03:00)
MVG ContourAls je oren piepen, betekent dit dat er schade aan de trilharen in het oor ontstaan is.
Onvervormd geluid is minder schadelijk juist om de reden die jij aangeeft. De zelfbescherming van het oor. Is de druk te hoog, dan trekken je spiertjes samen, waardoor het oor beveiligd wordt. Is het echter vervormd, dan zijn er extra hoge tonen aanwezig die er eigenlijk niet zouden mogen zijn. De beschermende werking van je oor schiet dan op dat moment te kort. Ook nog eens omdat je oor voor die tonen veel gevoeliger is.
Er zijn onderzoeken waarin blijkt dat de blootstelling aan een hoge geluidsdruk niet rechtstreeks te relateren is aan het ontstaan van gehoorbeschadiging. Wel is aangetoond dat excessieve bllotstelling aan tonen tussen de 3 - 4 kHz leiden tot gehoorschade. De beroemde 4k -dip. En laten dit nu eens veel voorkomende harmonischen zijn in vervormd geluid.Topic: ONZIN watt's per persoon --> dB? (20-2-2003 09:37:00)
En mijn ervaring is,
dat als we echt de meter er voor gaan zetten,
het bij 120DB meestal al begint te vervormen.
Heb nl met een Db meter voor diverse systemen gestaan, en alleen binnen een meter kwamen we nog wel eens boven de 130Db, maar dan klonk het meestal bagger.
Maar ik wil je best geloven hoor, als je er genoeg geld in stopt is alles mogelijk.Zijn inderdaad geen budget-systemen.
Je hebt gelijk dat een hoop systemen inderdaad al vrij snel beginnen te vervormen. Vaak ook omdat men met een niet daarvoor geschikt systeem een te grote klus wil doen. Zie dan ook dat het systeem ten onrechte de schuld krijgt van het handelen van een niet capabele operator. Voeg daar nog eens aan toe dat er af en toe idioten zijn die alle kanalen en master-uitgang van hun mengpaneel volledig oversturen ... wordt het geluid niet prettiger van. Maar we dwalen nu een beetje af.
In ieder geval zou het niet zozeer moeten gaan om het aantal dB's, maar om een prettig geluid dat de klus klaart ... namelijk een tevreden opdrachtgever en een publiek dat zich de hele avond vermaakt heeft.
Als jij als geluidsman zorgt voor een systeem dat in staat is het publiek op een goede manier te bespelen (zie hierboven), en je zorgt dat dit gebeurt met een 'schoon signaal' ... dan ben je in mijn ogen goed bezig.Topic: ONZIN watt's per persoon --> dB? (20-2-2003 08:54:00)
Er zijn genoeg 'full range' systemen die een SPL kunnen halen van 130 dB. Er zijn er echter weinig die dan nog lekker klinken (gelukkig mag ik zelf met zo'n uitzondering werken).
Maar om er een aantal te noemen:
- EAW KF850
- Nexo Alpha
- Community Airforce
- Funktion-One Res 4/5/9
- EV X-Array CFHangt ook erg van je systeem af ... het ene systeem klinkt bij 115 dB (dB-c, midden in de zaal) al irritant, en begint dan al pijn in de oren te doen, terwijl een ander systeem bij zeg zo'n 128 dB nog zeer aangenaam klinkt. En waar je ondanks die hoge SPL geen piepende oren aan over houdt. Heeft te maken met de hoeveelheid vervorming. Topic: Op hoeveel dB draaien jullie wel niet. (16-12-2002 14:47:00)JBL is idd een groot en gerespecteerd merk, mede omdat het al langere tijd bestaat. Hierdoor zal het redelijk waardevast zijn.
Over het aggressieve hoog ... dat is JBL eigen, hebben al hun producten. De een wat meer dan de ander. Heeft te maken met de manier waarop JBL hun compressiedrivers maakt, met name de membraan en de ophanging. Deze veroorzaken veel vervorming (-> aggressief geluid) als ze op hun staart getrapt worden.
Wat JBL in ieder geval zeer goed voor elkaar heeft, is de output. Al hun touring systemen hebben een respectabele output.
Ze maken gewoon profesionele producten en de prijs is dus ook navenant.
Feit is dat met elk professioneel product een knap geluid neergezet kan worden, indien het gebruikt wordt door iemand die met dat product uit de voeten kan ... en het dus niet verkeerd zal gebruiken.Topic: Op hoeveel dB draaien jullie wel niet. (4-12-2002 21:31:00)
Stof in de spleet... Da's een nieuwe.
Wij noemen dat meestal een speaker die oververhit is geweest (overbelast dus) waardoor de lak is opgezet en de spreekspoel aanloopt. Er is ook een naam voor zo'n driver: Een KAPOTTE driver.
"Stof in de spleet". Waar denk je waar die stofkap voor is?
Welke stofkap ??? Zie jij em ?? Dan zie je ze echt vliegen !Wij noemen dat meestal een speaker die oververhit is geweest (overbelast dus) waardoor de lak is opgezet en de spreekspoel aanloopt. Er is ook een naam voor zo'n driver: Een KAPOTTE driver.
"Stof in de spleet". Waar denk je waar die stofkap voor is?
Die heb je niet als er sprake is van een faseplug zoals bij de 6PEV13. De magneetspleet is dus gewoon open.
Dus voordat je ergens commentaar op geeft zou het je sieren als je je zou verdiepen in de materie. In veel gevallen zijn je adviezen zeer correct, hier ligt echter een plank die je niet alleen misslaat, maar geheel niet gezien hebt.
Bijvoorbeeld is het een (coherent) vlak golffront, of niet.
Om wat voorbeeldjes te geven ... de Meyer SB-1 waarvan het stralende oppervlak uitermate klein is, maar door gereflecteerd te worden in een parabolische 'spiegel' een zeer vlak golffront heeft, waardoor het zéér ver draagt. Zo draagt van alle line-arrays bv ook het hoog van de V-Dosc het verst, omdat zij het wel voor elkaar krijgen een vlak golffront te realiseren.
Topic: Een nieuwe PA-installatie --> veelzijdig en compact. (8-4-2003 19:28:00)Om wat voorbeeldjes te geven ... de Meyer SB-1 waarvan het stralende oppervlak uitermate klein is, maar door gereflecteerd te worden in een parabolische 'spiegel' een zeer vlak golffront heeft, waardoor het zéér ver draagt. Zo draagt van alle line-arrays bv ook het hoog van de V-Dosc het verst, omdat zij het wel voor elkaar krijgen een vlak golffront te realiseren.
Overigens nog even voor de goede orde: ER zijn veel mensen die denken in "long throw" en "short throw". De bepalende factor daarbij is NIET of het wel of niet hoorngeladen is. Het is ook NIET (of bijna niet) de openingshoek. Bepalende factor is de oppervlakte van het afstralende element. Hoe groter dat is, hoe langer het systeem z'n nearfield (3dB verlies per verdubbeling van afstand) in stand kan houden. "Toevallig" heeft een hoornsysteem vaak een relatief groot afstralingsvlak t.o.v. direct stralende kastjes MAAR da's een gevolg van en dus niet de oorzaak.
Hier haal je wat interessante dingen aan. De throw van een systeem wordt bepaald door de ruimte waarover het geluid verspreidt wordt. Als analogie kan je denken aan een floodlight (brede straal) en verstraler (smalle straal). Alleen met geluid heb je het probleem dat een verstraler zich naar een bepaalde afstand opeens gaat gedragen als een floodlight. (Overgang nearfield naar farfield). Dit is inderdaad afhankelijk van het stralende oppervlak, maar niet alleen daarvan, ook van de aard van het golffront.
Ook leuke jongens:
QSC PL9.0pfc, Crest 10001
Topic: ONZIN watt's per persoon --> dB? (25-2-2003 21:24:00)QSC PL9.0pfc, Crest 10001
Peter schreef:
Tsja, en daar hebben we dus een probleem. Hoe zorg je er nou voor dat je achterin de zaal genoeg geluid hebt en vooraan niet teveel.Door slim te richten (verticaal) kan je nu over een groot gebied een vrij constante geluidsdruk realiseren. Contour kan bevestigen dat het dan achterin ook nog op (ruim) voldoende niveau staat
. Front-fills kunnen een beetje problemen geven wanneer ze te laag staan.Er zijn ook andere manieren ... delay, in-the-round opstelling, vertical shading etc.
Victor schreef:
Interessant onderwerp. Ik heb op internet wat artikelen gelezen over gehoorbescherming, maar deze geven allemaal een verband tussen puur het aantal dB's plus het aantal uren blootstelling en gehoorbeschadiging. Nergens wordt gezegd dat onvervormd geluid schadelijker is dan zuiver.Tom schreef:
Er is ook inmiddels bekend dat het langdurig blootstellen aan lage tonen ook een zogenaamde boem-doofheid kan veroorzaken.Veel Dj's uit de oude tijd hebben hier last van.
Net zoals bij machinedoofheid.
Schepen, pneumatische hamers enz.
Contour schreef:
Ik zou graag wat meer duidelijkheid hebben over het feit dat wel of geen piepende orennaderhand betekend dat je wel of geen gehoorbeschadeging hebt opgelopen. Ik denk dat 128dB onvervormd zeer veel schadelijker is dan 115dB met vervorming. Juist wanneer het oor het geluid onaangenaam vindt klinken worden bepaalde spiertjes aangespannen die trachten de geluidsdruk op het trommelvlies te beperken. Bij het 128dB geval zal dit dus minder gebeuren dan bij die 115dB.MVG Contour
Onvervormd geluid is minder schadelijk juist om de reden die jij aangeeft. De zelfbescherming van het oor. Is de druk te hoog, dan trekken je spiertjes samen, waardoor het oor beveiligd wordt. Is het echter vervormd, dan zijn er extra hoge tonen aanwezig die er eigenlijk niet zouden mogen zijn. De beschermende werking van je oor schiet dan op dat moment te kort. Ook nog eens omdat je oor voor die tonen veel gevoeliger is.
Er zijn onderzoeken waarin blijkt dat de blootstelling aan een hoge geluidsdruk niet rechtstreeks te relateren is aan het ontstaan van gehoorbeschadiging. Wel is aangetoond dat excessieve bllotstelling aan tonen tussen de 3 - 4 kHz leiden tot gehoorschade. De beroemde 4k -dip. En laten dit nu eens veel voorkomende harmonischen zijn in vervormd geluid.
Tom schreef:
Dan heb je het niet meer over budget systemen, en dat is het soort systemen wat hier bedoeld word.En mijn ervaring is,
dat als we echt de meter er voor gaan zetten,
het bij 120DB meestal al begint te vervormen.
Heb nl met een Db meter voor diverse systemen gestaan, en alleen binnen een meter kwamen we nog wel eens boven de 130Db, maar dan klonk het meestal bagger.
Maar ik wil je best geloven hoor, als je er genoeg geld in stopt is alles mogelijk.
Je hebt gelijk dat een hoop systemen inderdaad al vrij snel beginnen te vervormen. Vaak ook omdat men met een niet daarvoor geschikt systeem een te grote klus wil doen. Zie dan ook dat het systeem ten onrechte de schuld krijgt van het handelen van een niet capabele operator. Voeg daar nog eens aan toe dat er af en toe idioten zijn die alle kanalen en master-uitgang van hun mengpaneel volledig oversturen ... wordt het geluid niet prettiger van. Maar we dwalen nu een beetje af.
In ieder geval zou het niet zozeer moeten gaan om het aantal dB's, maar om een prettig geluid dat de klus klaart ... namelijk een tevreden opdrachtgever en een publiek dat zich de hele avond vermaakt heeft.
Als jij als geluidsman zorgt voor een systeem dat in staat is het publiek op een goede manier te bespelen (zie hierboven), en je zorgt dat dit gebeurt met een 'schoon signaal' ... dan ben je in mijn ogen goed bezig.
Tom schreef:
Noem mij eens één full range luisprekersysteem met een spl van 130Db?
Maar om er een aantal te noemen:
- EAW KF850
- Nexo Alpha
- Community Airforce
- Funktion-One Res 4/5/9
- EV X-Array CF
Victor schreef:
.... ze willen allemaal zeg 115dB om lekker te dansen (ik noem maar een waarde, 130dB werd genoemd maar dat is echt niet fijn!).victor schreef:
Toch denk ik dat jij JBL niet goed genoeg kent. JBL Professional heeft een productenrange van het kleinste plafondspeakertje tot het grootste touringsysteem. De budgetseries zijn zeker niet perfect (m.n. de hoogweergave is vaak erg agressief) maar voor het geld krijg je wel een betrouwbaar merksysteem met redelijke restwaarde en redelijke spl.Over het aggressieve hoog ... dat is JBL eigen, hebben al hun producten. De een wat meer dan de ander. Heeft te maken met de manier waarop JBL hun compressiedrivers maakt, met name de membraan en de ophanging. Deze veroorzaken veel vervorming (-> aggressief geluid) als ze op hun staart getrapt worden.
Verder zijn duur en kwaliteit 2 eigenschappen die wel degelijk opgaan. De Vertec line-arrays worden wereldwijd bij de grootste tournees gebruikt (o.a. Bruce Springsteen, Bob Dylan, Prince, Bon Jovi) en dat zou echt niet zo zijn als het niet goed was. Kosten: ongeveer 15.000 euro ex. BTW per element en daarvan worden er per kan toch gauw 8 tot 12 opgehangen. Deze heb ik alleen gezien (plus gebruikerservaringen gelezen), nog niet zelf gehoord. De systemen daaronder allemaal wel, zoals de HLA, Array en Soundpower. Hiermee zijn zeer goede, zelfs indrukwekkende resultaten bereikbaar. De Soundpower-serie gebruik ik zelf voor drive-in werk. De prijzen van deze systemen liggen gewoon op hetzelfde niveau als vergelijkbaar spul van EAW.
Het feit dat bepaalde systemen op tournees gebruikt worden heeft helaas vaak meer met politiek te maken, dan met de keuze van de muzikant. En dus meer met wat het meneer de manager oplevert dan of er goede kwaliteit geleverd wordt. Maar dit terzijde.Wat JBL in ieder geval zeer goed voor elkaar heeft, is de output. Al hun touring systemen hebben een respectabele output.
Ze maken gewoon profesionele producten en de prijs is dus ook navenant.
Bij mij wel, hoewel ik F1 nog nooit gehoord heb. EAW vaak met resultaten variërend tussen bedroevend en perfect. Net als JBL dus.
Elk systeem is zo goed als de operator, hoewel het ene systeem wat vergevingsgezinder is dan de ander. Vaak zie je een systeem verkeerd gebruikt worden, en dan krijgt het systeem de schuld ... ten onrechte.Feit is dat met elk professioneel product een knap geluid neergezet kan worden, indien het gebruikt wordt door iemand die met dat product uit de voeten kan ... en het dus niet verkeerd zal gebruiken.
Hopelijk kunnen we dezelfde vooroordelen bij jou veranderen. Er is meer dan EAW en F1. Hoewel ik een overtuigd JBL-gebruiker ben ben ikzelf ook Meyer-fan bijvoorbeeld. Gelukkig blijft het ook voor een deel persoonlijk.
Helemaal mee eens ... iedereen heeft zijn eigen oren, en zijn eigen ingeprogrammeerde EQ. Daardoor heeft iedereen zijn eigen smaak. Niets mis mee.F1 is een afkorting voor Funktion-One. Dat de naam nog niet bekend bij jou is, zou heel goed kunnen, het merk brengt sinds kort onder eigen naam producten op de markt. Voor meer info zou ik je willen verwijzen naar de website: www.funktion-one.com