Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van TB
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van TB (Pagina: 4 van 20)
Topic: mt122 aanpassen (ideeen) (3-4-2011 12:01:00)Ik bedoel eigenlijk überhaupt geen compressiedriver in het mid gebruiken, dus óók geen 1 inch. En het niet gebruiken van een compressiedriver hoeft absoluut niet te impliceren dat het rendement en volume laag is. Dat door de vervorming van een compressiedriver de perceptie van volume anders is, tsja...Topic: mt122 aanpassen (ideeen) (29-3-2011 16:10:00)
Bijvoorbeeld een Apogee 3x3 werkt ook met een 2 inch in het mid en 1 inch in het hoog en vindt de kasten niet bepaald scheeuwend.
De 2 inch hoorn in de 12'' hoorn is vrij klein (diameter van 15cm). er zijn wel meer merken die dat op die manier toepassen.He Tom,
Ik heb die 3x3 nooit goed kunnen horen, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Dat meer merken het toepassen is voor mij geen argument. Feit is dat een compressiedriver inherent is aan vervorming en dat wil je zeker niet in het midgebied.Topic: mt122 aanpassen (ideeen) (28-3-2011 22:39:00)
Ligt het trouwens aan mij, of zie ik verschillen in de dispersion van de comp-driverhorn en de 12" speakers?
@ Tommy, wil je per se zelbouw, of? Met de door jou geschetste voorwaarden zou ik kiezen voor een 3-weg systeem zijn met een passief crossover tussen mh en hf speakers.
Topic: mt122 aanpassen (ideeen) (3-4-2011 11:46:00)@ Tommy, wil je per se zelbouw, of? Met de door jou geschetste voorwaarden zou ik kiezen voor een 3-weg systeem zijn met een passief crossover tussen mh en hf speakers.
De compressieniveau's verschillen aanzienlijk (heb daar ooit data over gehad, even kijken of ik die terug kan vinden).
De compressiedriver is eigenlijk een ontwerp uit een ver, ver verleden (ca 85 jaar oud!) en was toen ontworpen om de lage vermogens van de versterkers te compenseren. Groot nadeel is dat het principe een grote hoeveelheid vervorming met zich meebrengt. Eigenschap van de compressiedriver is dat hij steeds meer gaat vervormen als het volume toeneemt en dan ook gaat irriteren, want onze oren vinden die vervorming absoluut niet fijn. In die dagen was er dankzij de lage vermogens geen alternatief. Inmiddels zijn die vermogens er wel, maar de compressiedriver wordt nog steeds gebruikt in een frequentiegebied waar je dat eigenlijk niet wilt.
Topic: mt122 aanpassen (ideeen) (3-4-2011 09:54:00)De compressiedriver is eigenlijk een ontwerp uit een ver, ver verleden (ca 85 jaar oud!) en was toen ontworpen om de lage vermogens van de versterkers te compenseren. Groot nadeel is dat het principe een grote hoeveelheid vervorming met zich meebrengt. Eigenschap van de compressiedriver is dat hij steeds meer gaat vervormen als het volume toeneemt en dan ook gaat irriteren, want onze oren vinden die vervorming absoluut niet fijn. In die dagen was er dankzij de lage vermogens geen alternatief. Inmiddels zijn die vermogens er wel, maar de compressiedriver wordt nog steeds gebruikt in een frequentiegebied waar je dat eigenlijk niet wilt.
@ pvg. Even als voorbeeld: De speakers die ik heb (Turbosound Floodlight) hebben een papieren conus mid driver met een rendement van 108 db (1w/1m). En ja, deze klinkt veel rustiger in het mid dan een compressiedriver, want minder vervorming. Deze middriver neemt het gebied van 1,3K tot 8K voor zijn rekening.
Topic: mt122 aanpassen (ideeen) (31-3-2011 20:17:00)PvG schreef:
@TB: Als het hard moet met hoog rendement, zit je vast aan compressie+hoorn. Hoe wil je dit anders oplossen? Een 1" zal eerder schreeuwerig zijn in het mid (door hogere luchtsnelheid bij zelfde SPL en frequentie) dan een 2". Het schreeuwerige hangt vaak af van hoe je de boel procest: crossover frequentie zo hoog mogelijk (passend bij middrivers) en gain zodat de totaal curve recht is. Een goede driver helpt hier wel bij natuurlijk.total tommy schreef:
he timo,Bijvoorbeeld een Apogee 3x3 werkt ook met een 2 inch in het mid en 1 inch in het hoog en vindt de kasten niet bepaald scheeuwend.
De 2 inch hoorn in de 12'' hoorn is vrij klein (diameter van 15cm). er zijn wel meer merken die dat op die manier toepassen.
Ik heb die 3x3 nooit goed kunnen horen, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Dat meer merken het toepassen is voor mij geen argument. Feit is dat een compressiedriver inherent is aan vervorming en dat wil je zeker niet in het midgebied.
Bedenk wel dat je met een 2" compressiedriver (=vervorming) voor je mid(spraak)gebied een hele schreeuwerige kast krijgt... Absoluut niet mijn keuze...
Doorgaans hebben hoorngeladen kasten een faseplug (anders klinkt-ie niet), je hoorn voor de 12" gaat als faseplug werken. Het ontwerpen van een goed functionerende faseplug is een hele complexe zaak, de vraag is maar of het door jou voorgestelde systeem klinkt
.
Topic: Foto's van zelfbouwspeakers (15-3-2011 19:59:00)Doorgaans hebben hoorngeladen kasten een faseplug (anders klinkt-ie niet), je hoorn voor de 12" gaat als faseplug werken. Het ontwerpen van een goed functionerende faseplug is een hele complexe zaak, de vraag is maar of het door jou voorgestelde systeem klinkt
.Die 2,5 kw zegt mij niets
. Veel belangrijker: wat is het rendement van deze kasten??
Topic: Ontwerp voor Beyma 18G400 (13-3-2011 17:38:00)Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (28-2-2011 20:50:00)
. Veel belangrijker: wat is het rendement van deze kasten??Ik geef altijd kort antwoord op de vraag: "Genoeg"...
Als ik veel vermogen weg wil zetten flikker ik wel 20 strijkijzers op het podium
.
Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (28-2-2011 19:32:00)Als ik veel vermogen weg wil zetten flikker ik wel 20 strijkijzers op het podium
.Irritant: Tijdens een klus afgelopen vrijdag 11x de vraag uit het publiek gehad "hoeveel watt" er nu staat... Lekker boeiend! En aan daarop volgende verhalen over het aantal watts in hun auto heb ik helemaal een broertje dood. @gefrustreerd