Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Koen van der k
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 79 bijdrage(n) van Koen van der k (Pagina: 4 van 8)
Topic: limiting/ervaring dbx driverack PA+ (18-10-2009 13:00:00)... dus eigenlijk is het nooit 'n probleem
Amps die op 2 ohm moeten kunnen stampen worden vaak dan ook op de max gebruikt, anders zou je wel 'n extra amp meenemen. Zoals eerder vermeld zou het mijn voorkeur ook niet hebben om voor dat geringe stukje meer rendement je amp zo te stressen.
Overigens zijn de amps die het thermisch langer dan 10 minuten uithouden met 1KHz sinus op 4 Ohm op ééntiende (!) van het opgegeven vermogen op één hand te tellen.
De echte oude beestjes (Peavey CS series, Bose 1800, etc.) houden het nog redelijk uit. De nieuwere (met name class G en H) bakken er niets van (of juist wel, in warmte-termen
).
Groeten !Topic: 4 of 2 ohm ? (17-10-2009 10:26:00)Als je houdt van 'n lelijke resonantiepijp die ongedefinieerd gerommel uitroggeld op de posities waar je het juist niet wil hebben is dit een prima object.
(sorry, kon het niet laten
)
Groeten !Topic: 4 of 2 ohm ? (16-10-2009 20:51:00)
Ehm ... wat is die tweede speaker in serie dan
?
Misschien is de term dempingsfactor niet helemaal op z'n plek hier, maar meer "systeemdemping", en die is gegarandeerd om zeep zo (of men dat lekker vindt klinken is een tweede). Vanzelfsprekend wordt de weergave erg grillig / onvoorspelbaar bij twee verschillende drivers of kasten in serie.
Groeten !Topic: 4 of 2 ohm ? (16-10-2009 20:28:00)
Die gaat omhoog
Vanuit de amp gaat deze idd omhoog, maar dat is nu net wat niet interessant is. Voor de driver wordt er een serieweerstand van 4 (8) Ohm tussengeplakt en ziet geen 0,002 Ohm (bij wijze van) uitgangsimpedantie maar 8,002 Ohm. Reken maar dat die geen demping meer krijgt 
Meneer Bose past overigens wel serieschakeling van 8 zeeeer laagohmige drivertjes toe in die 802's, of 801's of hoe 't mag heten. Maar ja, die dingenklinken op het laag ook helemaal nergens naar
Groeten !Topic: 4 of 2 ohm ? (16-10-2009 17:11:00)... dat lijkt me nu niet erg bevorderlijk voor de dempingsfactor
Over het algemeen probeer ik (ook met amps die ervoor geschikt zijn) 2 Ohm loads zpveel mogelijk te voorkomen. Niet alleen je dempingsfactor halveert (da's niet zo erg) en je vervorming neemt flink toe (ook da's nog niet zo erg) maar warmtestress in je amp vind ik in vele gevallen niet afwegen tegen het geringe hogere rendement dat je er op 2 Ohm uithaalt. Enkel bij amps die daadwerkelijk voor 2 Ohm loads zijn ontworpen (en dus bij die impedantie daadwerkelijk bijna het dubbele vermogen leveren tov 4 Ohm) is het mijns inziens interessant.
Groeten !Topic: limiting/ervaring dbx driverack PA+ (8-10-2009 20:37:00)
Van de drie behringer dingen die ik ben tegengekomen bij klanten waren er drie met obscure problemen. Nu ben ik geen grote installateur maar van de 4 driverack PA-tjes die ik heb geplaatst heb ik er 0,0 teruggehad. Moet wel bekennen dat ik die PA-tjes niet bij grote / belangrijke / risicovolle installaties en applicaties toepas, daarvoor gebuirk ik driverack 260's. Maar, moet ook bekennen dat ik 2 PA-tjes heb gehad die 'n keer uit- en aangezet moesten worden omdat er 'n in- of output geen signaal doorgaf. Geen idee wat de oorzaak was, het was snel en zonder dat iemand er last van had opgelost.
Maar goed, 't ging over limiters, opzich is dat behringer ding best uitgebreid en mooi maar zou het risico nooit willen nemen ivm de slechte ervaringen.
Over het algemeen voldoen die dpa limiters met instelbare knee / overeasy prima voor 9 van de 10 applicaties.
Groeten !
Topic: limiting/ervaring dbx driverack PA+ (17-10-2009 15:36:00)Maar goed, 't ging over limiters, opzich is dat behringer ding best uitgebreid en mooi maar zou het risico nooit willen nemen ivm de slechte ervaringen.
Over het algemeen voldoen die dpa limiters met instelbare knee / overeasy prima voor 9 van de 10 applicaties.
Groeten !
Je regelt je processor natuurlijk wel in voor één bepaalde ampset, anders ga je idd de mist in. De meeste amps heben overigens 32dB (40x) gain, maar je zult er net één tussen hebben zitten ...
Groeten !
Topic: 4 of 2 ohm ? (17-10-2009 15:30:00)Groeten !
TCMC schreef:
Bij subwoofers is dat niet zo'n probleem omdat de gemiddelde impedantie in het subwoofer gebied vaak een stuk hoger ligt, en voor topkasten/line arrays is het ook niet zo'n probleem omdat deze vaak ruimschoots onder het clipniveau draaien.
Amps die op 2 ohm moeten kunnen stampen worden vaak dan ook op de max gebruikt, anders zou je wel 'n extra amp meenemen. Zoals eerder vermeld zou het mijn voorkeur ook niet hebben om voor dat geringe stukje meer rendement je amp zo te stressen.
Overigens zijn de amps die het thermisch langer dan 10 minuten uithouden met 1KHz sinus op 4 Ohm op ééntiende (!) van het opgegeven vermogen op één hand te tellen.
De echte oude beestjes (Peavey CS series, Bose 1800, etc.) houden het nog redelijk uit. De nieuwere (met name class G en H) bakken er niets van (of juist wel, in warmte-termen
).Groeten !
Ha Nijhuisr, je hebt gelijk
!
Heb naast de theorie over weergevers ook wat documentatie en testverslagjes gevonden over serieschakelen van meerwegsystemen met passieve filters en daar ben ik op het verkeerde spoor gezet.
Weer wat geleerd
Groeten en bedankt !
Topic: 4 of 2 ohm ? (17-10-2009 09:57:00)
!Heb naast de theorie over weergevers ook wat documentatie en testverslagjes gevonden over serieschakelen van meerwegsystemen met passieve filters en daar ben ik op het verkeerde spoor gezet.
Weer wat geleerd
Groeten en bedankt !
Hmmm ... ik begrijp je insteek inderdaad. Volgens mij moeten we beiden even het (electrisch) vervangingsschema van 'n weergever erbij pakken. Mijns inziens moeten toch de reactantie (L) en de DC weerstand (Re), evenals de twee weergevers opzich als losse componenten worden benaderd. Mijn standpunt is dat een weergever maximaal gedempt wil / moet zijn en dat gaat natuurlijk nooit als daar een extra Re tussenhangt. Een "eigen" Re zou daar volgens mij dan niet bijhoren.
Ik ga de theorie er eens bijpakken, kan best zijn dat ik toch ergens op een verkeerd spoor ben gezet.
Beetje off topic wellicht maar wel interessant.
Groeten !
Topic: 4 of 2 ohm ? (16-10-2009 21:32:00)Ik ga de theorie er eens bijpakken, kan best zijn dat ik toch ergens op een verkeerd spoor ben gezet.
Beetje off topic wellicht maar wel interessant.
Groeten !
Tom schreef:
De enige echt mooi en hard laag gaande speaker van Bose is het Wave canon.(sorry, kon het niet laten
)Groeten !
nijhuisr schreef:
Maar het gaat om 2 speakers in serie, niet een speaker met een serie weerstand.
?Misschien is de term dempingsfactor niet helemaal op z'n plek hier, maar meer "systeemdemping", en die is gegarandeerd om zeep zo (of men dat lekker vindt klinken is een tweede). Vanzelfsprekend wordt de weergave erg grillig / onvoorspelbaar bij twee verschillende drivers of kasten in serie.
Groeten !
nijhuisr schreef:
Koen van der k schreef:
... dat lijkt me nu niet erg bevorderlijk voor de dempingsfactor

Meneer Bose past overigens wel serieschakeling van 8 zeeeer laagohmige drivertjes toe in die 802's, of 801's of hoe 't mag heten. Maar ja, die dingenklinken op het laag ook helemaal nergens naar
Groeten !
Victor schreef:
... je de twee 4 Ohm speakers per kant natuurlijk ook in serie aansluiten, zodat je 8 Ohm krijgt.
Over het algemeen probeer ik (ook met amps die ervoor geschikt zijn) 2 Ohm loads zpveel mogelijk te voorkomen. Niet alleen je dempingsfactor halveert (da's niet zo erg) en je vervorming neemt flink toe (ook da's nog niet zo erg) maar warmtestress in je amp vind ik in vele gevallen niet afwegen tegen het geringe hogere rendement dat je er op 2 Ohm uithaalt. Enkel bij amps die daadwerkelijk voor 2 Ohm loads zijn ontworpen (en dus bij die impedantie daadwerkelijk bijna het dubbele vermogen leveren tov 4 Ohm) is het mijns inziens interessant.
Groeten !
Probeer inderdaad dan eens 'n leveler voor je processor. De SPL's van Dateq werken idd prima, ik heb 'n Apex Argos voor m'n BSS Omnidrive (zitten enkel peaklimiters in) en dat werkt ook prima.
Overigens maakt 't met goed ingestelde limiters natuurlijk niet veel uit welk ampvermogen je erna hebt zitten, de limiter grijpt toch in en als je outputlevel en limiterthresholds goed hebt ingesteld kun je er elke amp aanknopen die je maar wil.
Groeten en experimenteer ze !
Overigens maakt 't met goed ingestelde limiters natuurlijk niet veel uit welk ampvermogen je erna hebt zitten, de limiter grijpt toch in en als je outputlevel en limiterthresholds goed hebt ingesteld kun je er elke amp aanknopen die je maar wil.
Groeten en experimenteer ze !