Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van DJefke

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van DJefke (Pagina: 4 van 20)

Topic: Bouwen stroomkast (14-6-2011 18:14:00)

Victor schreef:

In zo'n geval zal -voor zover mijn kennis van het verzekeringsrecht gaat- de verzekeraar wel uitkeren, maar de schade vervolgens proberen te verhalen bij de verkoper of fabrikant van de niet-gekeurde verdeler. En daar heeft de gebruiker van de verdeelkast dan weer geen last van.

Als in de verzekeringsvoorwaarden uitdrukkelijk is vermeld dat alleen Kema (of weet-ik-veel-wat-) gekeurde verdeelkasten mogen worden gebruikt is het wat anders, maar geloof mij maar dat dat er niet instaat. En dat zou ook een lekkere boel worden: dan moet je als argeloze gebruiker dus allerlei binnen- en buitenlandse keurmerken controleren voordat je een apparaat gebruikt dat wel via normale handelskanalen te koop is. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Als ik een brandverzekering voor mijn huis wil afsluiten, dan vraagt de verzekering in de meeste gevallen een geldig keuringsbewijs van de elektrische installatie. Blijkt dat achteraf na een brand die veroorzaakt werd door een kortsluiting oid, dat deze installatie niet gekeurd was, of niet meer conform de keuring was, dan kan de verzekering zeker wel weigeren uit te betalen. Althans, zo is het België, maar dat komt uit, want de topicstarter is belg ;)
Ik kan mij dus goed inbeelden dat de verzekering deze lijn ook doortrekt naar mobiele krachtverdelers, en ook hier wil dat deze gekeurd zijn. En het zal de verzekeraar echt worst wezen of de verdeler nu zelfbouw is, uit China komt, of een dure kast. Zolang deze maar gekeurd is.

Los hiervan kan je een drive-in of verhuurder die met krachtstroom werkt geen modale gebruiker noemen. Als bedrijf moet je maar weten waar je mee bezig bent, en genoeg verantwoordelijkheidszin hebben.
Maar de vraag is wie er voor de schade opdraait als er dan iets misgaat. Niet de verzekerde gebruiker, is mijn overtuiging.
Als die gebruiker kan aantonen dat hij handelde volgens de regels van de kunst, dan zal de verzekerde gebruiker er waarschijnlijk niet voor opdraaien nee. Maar dan gaat de verdeler wel gekeurd moeten zijn.

Blijkbaar verkoopt Briteq intussen dezelfde verdelers als Showtec, en hebben zij we een versie met Belgische stopcontacten. Dus deze verdeler zou wel een optie kunnen zijn voor Belgische drive-in's. Maar dan heb je nog altijd de keuring nodig.
Topic: JB-system LED Pinspot <=> Showtec dimbrick (10-6-2011 18:33:00)
En bestaan er al deftige par36 LED lampjes?
Topic: JB-system LED Pinspot <=> Showtec dimbrick (10-6-2011 17:44:00)
Sorry voor de kick van dit topic, maar volgens mij sluit mijn vraag hier best bij aan.

Ik ben zelf nogal een hevige fan van pinspots in de lichtshow. En dan vooral als beam-effect, dus aan/uit ipv dimmen of ipv constant aan. Momenteel heb een klein aantal pinspots met een klassieke par36 lamp er in. Ik vroeg me eigenlijk af of er momenteel een betaalbare LED versie bestaat.
Dit exemplaar lijkt mij wel wat op het eerste zicht. Maar hoe zit het dan met het schakelen? Gaat de voeding van de LED het wel zo fijn vinden om via een triac geschakeld te worden? En los daarvan neem ik aan dat ene standaard switchpack wel wat meer vermogen per kanaal wil om op een degelijek manier te werken?
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 23:15:00)

Victor schreef:

Zo'n gekke opmerking is het anders niet van Tom. Als door een fout in een stroomverdeler brand ontstaat is dat normaal gesproken verzekeringswerk. De verzekeraar zal wellicht proberen als hij erachter komt dat de brand is ontstaan door een ongekeurde zelfbouw verdeler niet uit te keren.
Nopes. De verzekering zal proberen niet te moeten uitkeren als het over een niet-gekeurde verdeler gaat.
Als de gebruiker een verdeler heeft gebruikt die normaal in de handel verkrijgbaar is lijkt mij dat dat niet aan de orde is en dat de verzekeraar gewoon zal uitkeren.
Het is niet omdat een toestel normaal verkrijgbaar is in de handel, dat het ook mag gebruikt worden. Die showtec verdeelkastjes zullen heus wel veilig genoeg zijn voor standaard gebruik, en als ze voldoen voor de Nederlandse markt, gaan ze heus niet plots uit zichzelf uitbranden in België. Maar daar houdt de verzekering lekker geen rekening mee als je in België zo een ding gebruikt.

Overigens is zelfbouw niet gevaarlijker of slechter dan kopen. Je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent, maar dat moet imho altijd als je met krachtstroom gaat spelen. Dus ook met die showtec doosjes.
En eigenlijk moet je die zelfbouw kast ook laten keuren, wat de topicstarter blijkbaar ook van plan is. Waarmee hij al een pak beter in orde is dan al die drive-ins die op pad gaan met ongekeurde statieven, trussen, ...
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 14:15:00)
Ik vind het wel grappig dat er door sommige mensen gegooid wordt met de term "aansprakelijkheid", en tegelijk met "koop een showtec verdeler". Versta me niet verkeerd: ik vind het heel goed dat dit aangehaald wordt. Maar als je in België zo een showtec verdeler aansluit, en het loopt mis, dan ben je dubbel in fout, want je gebruikt een verdeler die niet gekeurd is, en die daarnaast nog componenten bevat die niet mogen gebruikt worden volgens het AREI.
De topicstarter kan zijn zelf gebouwde kast ook gewoon laten keuren.

Wat de 300mA betreft in de eerste post: er kan gediscussieerd worden over het feit of het mag of niet. 300mA is voldoende voor droge ruimtes, en met een degelijke aarding. Echter, bij een mobiele verdeelkast, kan er natuurlijk geargumenteerd worden dat beide voorwaarden niet altijd kunnen gegarandeerd worden. Dus ja, ik zou ook 30mA aanraden.
Topic: Flightcase voor stroomverdelers (28-5-2011 20:13:00)

Tom schreef:

in België heb je ook gezekerde groepen van 40 ampère......dus zo raar is zijn bewering niet.
Maar op zo een groepen vind je dan wel geen 32A CEE stopcontacten.
Topic: Showtec PSA-321 Aardlek (25-5-2011 13:46:00)

joepurlings schreef:

Waarop baseer je dat Jefke?
Ik meen mij dat te herinneren uit de cursus electriciteit uit het 2e jaar ingenieur. Maar 100% zeker ben ik hier niet van. Naast het feit dat ik niet bepaald een voorbeeld student was, is het ook al 13j geleden :P
Ik zal proberen de cursus te vinden wanneer ik morgen naar mijn ouders ga.

frankverhulsdonk schreef:

Jah wat jullie allemaal melden dat klopt allemaal.
Maar nu is mijn vraag hoe het kan dat ik met mijn kamaraad op een lege krachtgroep zitten en dan de aardlek eruit klapt na 2 a 2,5 uur.
Jah, je geeft natuurlijk ook wel erg weinig informatie, en het toeval wil dat mijn kristallen bol in reparatie is. Dus wat extra informatie is welkom.
- Wat gebeurt er als jullie dezelfde setup gebruiken op een andere locatie? Klapt de diff van die zaal er dan ook uit? Zo ja, dan zit er ergens een fout in jullie setup.
- Hebben jullie gans de installatie al eens proberen te gebruiken zonder de PSA-321? Bv rechtstreeks op de verdeling van de zaal, of via een gehuurde verdeler? Klapt de diff er dan ook uit?
Topic: Showtec PSA-321 Aardlek (25-5-2011 11:26:00)
Vergeet ook niet dat als de gevoeligheid van de schakelaars in de PSA en in de hoofdkast gelijk is, deze in de hoofdkast zal afspringen ipv op de PSA als er een lek is.
Topic: Mega hoge prijzen tape-acts (23-5-2011 15:38:00)
Het is gewoon egotripperij van die tape-acts om vast te houden aan een eigen rack en technieker. Technisch gezien houdt het amper iets in: een CDr in de speler duwen, en een zanger(es) die er wat op meekweelt.
Nu begrijp ik wel dat zo een artiest wel wil dat de installatie een beetje in orde is. Want tenslotte krijgt hij/zij een slechte naam als het geluid niet ok is. Zoals ik eerder al zei neemt Milk Inc wel genoegen met de ingehuurde pa en technieker van de organisator (uiteraard zijn er bepaalde eisen op de rider). En volgens mij behoren ze met gemak tot de populairste tape-acts in de benelux.
Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (18-5-2011 09:04:00)

Malle Pietje schreef:

en waarom is het dan wél een stom excuus als je met een lappie draait?!
Omdat ik geen enekel gezonde reden kan bedenken waarom iemand die met de laptop draait, thuis gaat shiften welke mp3's meegaan, en welke thuisblijven. Het gewischts- en plaatsverschil tussen 200 of 20000 mp3's is bijna verwaarloosbaar.
Ook daarin hoef ik niet de totale-ooit-uitgebrachte-wereld-collectie in te hebben zitten toch?
Heeft iemand dat dan beweerd?