Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Lech

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 63 bijdrage(n) van Lech (Pagina: 3 van 7)

Topic: Aansluiting als je van 2 naar 4 subs gaat (17-10-2007 19:33:00)

ivo2 schreef:

Het zou best kunnen.. maar ik heb zelf gezien dat de rode draad (+) op de 1+ is aangesloten, de zwarte (-) op de 2+.
Ze hebben de kabel waarschijlijk op een gebrugde versterker gehad.

sjampiejo schreef:

*Versterker in bridgemode
wink ;)
Topic: Aansluiting als je van 2 naar 4 subs gaat (17-10-2007 12:34:00)

sjampiejo schreef:

*Versterker in bridgemode
*XLR kabel vanuit de SUB-out van de cross-over naar de versterker (bovenste xlr)
*Luidsprekerkabel van de bridgeuitgang (bovenste speakon) naar eerste sub
*dan van 1e naar 2e sub met luidsprekerkabel doorlussen

Echter...: in de v4001+ versterker moet een 4 polige connector (bridgeuitgang, bovenste speakon) komen, aangesloten op +1 en +2. Deze connector heb ik toen gekocht, in elkaar laten zetten, en het getest incl. de bovenstaande instellingen.. toen kwam er alleen helemala geen geluid uit mn basskisten.. sad :(

Ik ga het binnenkort nog eens testen, waarschijnlijk is t een simpel schakelingetje.. hoop ik dan
Kreeg je wel signaal binnen op de V4001+? En voor de zekerheid: de luidsprekerkabel van versterker naar eerste sub is aan de versterkerkant aangesloten op de +1 en +2 en aan de luidsprekerkant op de +1 en de -1? (En bij de doorlus beide kanten gewoon op +1 en -1?)
Topic: Aansluiting als je van 2 naar 4 subs gaat (16-10-2007 16:13:00)
Is dat de maximale belastbaarheid van je subs of de RMS-waarde?

Voor je toppen hoef je niets te veranderen als je subs bijplaatst. Je hebt al een crossover, dus het enige wat er verandert is de balans tussen het geluid uit je top en het geluid uit je sub. Je zou in de nieuwe situatie wat met de instellingen kunnen spelen, maar verder is hier niet direct een aanpassing qua apparatuur voor vereist.

Voor je subs: als je jouw huidige versterker op 4 Ohm zou laten draaien (zou volgens de specificaties van de versterker moeten kunnen), dan zou bij vier subjes van 8 Ohm (dus twee subjes per kant in stereo) iedere sub 500 Watt gevoed krijgen. Mogelijk haal je daarmee echter niet het maximale uit je subs, maar dat weet ik verder niet (is zoals gezegd afhankelijk van de RMS belastbaarheid van je subs).

Je zou kunnen kiezen om een derde versterker aan te schaffen voor je nieuwe subs. In dat geval lus je het signaal van je ene laagversterker door naar de andere. Hiervoor zit een tweede aansluiting achterop je versterker (bij de DAP staan de jack en de XLR parallel aan elkaar, dus je kunt er één als invoer en één als doorlus gebruiken). Als de combinatie tussen je huidige subs en je huidige versterker een goede is, dan zou bij het aanschaffen van identieke subs een identieke versterker natuurlijk een goede optie zijn. Ze krijgen dan netjes hetzelfde signaal binnen.

Wat je ook zou kunnen doen mocht je huidige versterker niet sterk genoeg zijn voor vier subs, is je huidige DAP versterker verkopen en één versterker aanschaffen die op 4 Ohm stereo sterk genoeg is voor je beide subs. In dat geval lus je het signaal per kant door van je ene sub naar de andere sub. De meeste luidsprekerkasten hebben twee aansluitingen (meestal speakon) die parallel staan; je kunt dan de tweede speakonaansluiting van de ene sub verbinden met één speakonaansluiting van de tweede sub.

Normaal gesproken hou je ongeveer 1,5 x de RMS belastbaarheid van je speakers aan als RMS versterkervermogen. Als voorbeeld: voor 500 Watt RMS belastbare subjes zou je met je huidige DAP qua vermogen goed zitten voor twee subs in stereo (1,5 x 500 = 750 Watt en de DAP is ongeveer 750 Watt volgens de specificaties) en zou je er dus zo'n zelfde versterker bij kunnen halen. Als je de DAP in zou willen ruilen voor een andere versterker die vier subs aankan, dan zou je een versterker moeten zoeken die ongeveer 1500 Watt RMS per kanaal op 4 Ohm levert.
Topic: Aansluiting als je van 2 naar 4 subs gaat (16-10-2007 15:35:00)
Misschien dat je iets specifieker kunt zijn, als in:
Wat voor speakers heb je precies (belastbaarheid, impedantie)?
Wat voor versterkers heb je? Staat die nu in brug of op stereo?

Dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op hoe je een en ander aan zou kunnen sluiten.

Bijvoorbeeld: kan je versterker het aan om die twee extra subs ook aan te sturen? Zo ja, dan kun je je subs doorlussen, zo nee, dan zou je een extra versterker nodig hebben en die moeten doorlussen met je andere (laag-)versterker.
Topic: vastlopen van cd's bij de pioneer CMX-3000 (27-9-2007 09:12:00)

big bang schreef:

Je hebt een verassing in je mailbox wink ;)
Ik mag toch hopen dat Philip overwachts werd verblijd (verrast) en niet is gecremeerd (verast)... shut up :X

laugh :D
Topic: ohm (27-8-2007 16:23:00)

123456 schreef:

123456 schreef:

hallo, waar kan ik boxen kopen met 8-16ohm mischien heeft iemand een site waar ze boxen verkopen voor een aardige prijs? en niet met speakon aansluitingen maar met tulpstekkers happy :)
Ik mag toch aannemen dat het uitgaande signaal van je versterker niet op een tulp-aansluiting staat? Ik heb nog nooit boxen gezien met tulpingangen voor het signaal, behalve boxen met ingebouwde versterkermodule. Ik vraag me ook even af of we het hier over een hifi-versterker hebben of over een professionele versterker? Misschien kun je aangeven welke versterker je hebt?
Topic: Pioneer DJM 400 en DJM 800 (23-8-2007 16:53:00)

Dré schreef:

Overigens heb ik wel gehoord dat de maan van kaas is (maar ik twijfel een beetje of dat ook zo is ;-)
Zie hier en dan maximaal inzoomen... laugh :D
Topic: GAE users (22-8-2007 16:54:00)

dj coen schreef:

volgens mij gebruikt Sugar Lee Hooper ook GAE monitoren. Type enz weet ik niet, ze waren wel redelijk groot.
[offtopic]En dan nu de grote vraag: hoe weet jij dat?? laugh :D razz :p [/offtopic]
Topic: Carnavalsfeest met het thema "China" (4-12-2006 11:38:00)
Dingetje - Sambal bij?
Topic: Flightcase CDJ-12 Vraagje (23-11-2006 10:09:00)
Misschien handige informatie (en heel eenvoudig te vinden op internet):

Formaten (breedte x diepte x hoogte):

Pioneer CDJ-800MK1: 305 mm x 331 mm x 109 mm
Pioneer CDJ-800MK2: 305 mm x 344.1 mm x 108.5 mm
Pioneer CDJ-1000MK1, 2 en 3: 320 mm x 370 mm x 105 mm
Stanton C.303, 304, 313 en 314: 318 mm x 358 mm x 92 mm

Pioneer DJM-500: 320 mm x 357.4 mm x 107 mm
Pioneer DJM-600: 320 mm x 372 mm x 107 mm
Pioneer DJM-800: 320 mm x 381 mm x 108 mm
Reloop RMX-40 BPM, DSP en USB: 320 mm x 357 mm x 87 mm