Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Soapwater
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 69 bijdrage(n) van Soapwater (Pagina: 3 van 7)
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (20-1-2004 10:21:00)
kijk eens naar een 12"beyma. met die extra conische "tweeter"deze loopt ook verder door naar het mid. mede hierdoor.Lees eerst alles eens deftig door voor je commentaar gaat geven. Die legend B102 ga ik niet nemen. En dan nog, die loopt door tot 10KHz ja, en niet tot 20KHz.
Het is niet voor niets dat in de meeste basscabinets hoorntjes worden gebruikt. Als dit nu de sound is die ik zoek...
Waarom zou het slecht zijn. Moest dit echt een slechte oplossing zijn, dan zouden ze bijvoorbeeld bij Härtke en Ampeg ook zo van die speakers gebruiken met speciale conus i.p.v. hoorntjes of niet soms?
GreetzTopic: zelfbouw sub kan dat (20-1-2004 10:18:00)
Bij Speakerland en Speaker&Co kunnen ze je daar vast wel verder mee helpen.Komt zeer goed uit, luchtspoelen zijn een pak goedkoper dan ferrietkernspoelen. Ik dacht deze zelf te wikkelen... Heeft iemand ervaring hiermee? Als dit een te lastige taak is, koop ik ze wel hoor.
GroetjesTopic: zelfbouw sub kan dat (19-1-2004 12:36:00)
Toch wel. Ooit gehoord van 'harmonischen'. De grondfrequentie van een bas ligt tussen ca. 40Hz en 400Hz, maar de Harmonischen (oneindige verdubbeling van frequentie) bepalen de klankkleur. De equalizer op m'n versterker gaat dan ook tot 5KHz. Het is niet voor niets dat de meeste basscabinets een tweeter hebben. En dus omdat ik die legend B102 nergens kan vinden, ga ik een andere 10"-driver gebruiken. De frequentie is wel beperkter (max 5KHz) en die tweeter gaat dat oplossen.
Ik las onlangs nog op een website: www.hevos.nl/nederlands.html
De klank is direct, zoals normaal is voor 10" luidsprekers, met een gebalanceerde middenweergave en een krachtig laag. De slottweeter brengt het frequentiebereik aan de bovenzijde op 20 kHz en straalt het hoog af in een hoek van 140° x 90º. De
Dus zelfs een merk als Hevos (topmerk) maakt gebruik van tweeters. Waarom zou dit je dan overbodig lijken.
Dan over dat rendement, welke raad je dan aan? En als je het over de kosten hebt, bedoel je dan dat dit een slechte en low-budget oplossing is? (Het moet geen professionele full-range speaker worden hé
)
greetzTopic: Piëzo tweeters... (15-1-2004 20:09:00)
Jah, Die Piëzo's doen het nu eenmaal goed in de cabinet die ik nu heb...
Als ik ze afkoppel, heb ik nog altijd een goeie sound, maar er is dan iets minder 'kletter' zoals ik dat noem.
Eigenlijk: als het goed klinkt, waarom zou ik het dan niet doen. Ze klinken eigenlijk alleen door bij de aanslagen...
Ik weet alleen niet hoe ik er een volumeregeling kan tussenzetten...
Hoogvermogenpotentiometer? of verschillende voorschakelweerstanden met schakelcontact...
Toch bedankt voor de hints. Als ik er niet tevreden van ben, schaf ik me zo'n 'echte' tweeter aan...
greetzTopic: Piëzo tweeters... (15-1-2004 18:19:00)
Slot-tweeters gebruiken ze ook in de kasten van HEVOS, een nederlandse fabrikant die erg goed staat aangeschreven.
www.hevos.nljah, ziet er wel mooi uit en zal wel lekker klinken, maar ik moet een beetje op m'n budget letten hé. Het is maar voor de basgitaar hé.. 
Ik doe het nu met 2 piëzo-tweeters en ik vind het best aangenaam klinken. Ik zou alleen een andere tweeter nemen omdat iedereen zo negatief doet over piëzo's... Zo'n klein dingetje, en dat aan een redelijke prijs (ca.50€), dat is wat ik zoek.
greetzTopic: Piëzo tweeters... (15-1-2004 17:33:00)
en als je die extra tonen zou weg halen, dat het instrument zijn totale klankkleur verliest.
Daarvoor zit er ook dat extra hoge tonen speakertje in die bass combo.Yep, Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Harmonischen noemen ze dat... Frequenties die elke keer dubbel zo hoog (of zo laag) zijn als de grondtoon (noot). Deze frequenties bepalen de klank van een instrument. Daarom klinken een La op de viool of op de piano niet hetzelfde. (voorbeeldje hé).
Kan ik als hogetonenspeaker voor in m'n bascabinet dan een brede hoorn gebruiken. Doorgaans zie ja alleen van die kleine tweetertjes... Een JB-systems JB665 bijvoorbeeld? Wat denken jullie daar van (wel geen zicht)
bartsegers schreef:
kijk jij had het over een bv legend series basspeaker. dan heb je het over een echte gitaarspeaker. deze zijn speciaal ontworpen voor betere mid pestaties.kijk eens naar een 12"beyma. met die extra conische "tweeter"deze loopt ook verder door naar het mid. mede hierdoor.
Het is niet voor niets dat in de meeste basscabinets hoorntjes worden gebruikt. Als dit nu de sound is die ik zoek...
Waarom zou het slecht zijn. Moest dit echt een slechte oplossing zijn, dan zouden ze bijvoorbeeld bij Härtke en Ampeg ook zo van die speakers gebruiken met speciale conus i.p.v. hoorntjes of niet soms?
Greetz
Dré schreef:
Gebruik voor PA liefst luchtspoelen. Spoelen met een ferrietkern verzadigen behoorlijk rap bij de vermogens die wij gebruiken (uitgezonderd een paar hybrides die een soort van kruizing zijn tussen ferriet en lucht).Bij Speakerland en Speaker&Co kunnen ze je daar vast wel verder mee helpen.
Groetjes
maar, voor de qualiteit maakt het dus eigenlijk weinig of niks uit.
greetz
Topic: zelfbouw sub kan dat (18-1-2004 19:51:00)greetz
"Nog een vraagje i.v.m. filters. Welke spoelen kan ik best gebruiken ferrietkernspoelen of luchtspoelen, en wat is het verschil? (niet de kern, dat weet ik wel, maar het verschil bij geluidstoepassingen)"
Ik heb ondertussen al gezien dat de zelfinductiecoëfficiënt (L) van de ferrietkernspoelen gemiddeld hoger is dan die van de luchtspoelen. Is dat dan het enige verschil?
greetz
Topic: zelfbouw sub kan dat (18-1-2004 11:05:00)Ik heb ondertussen al gezien dat de zelfinductiecoëfficiënt (L) van de ferrietkernspoelen gemiddeld hoger is dan die van de luchtspoelen. Is dat dan het enige verschil?
greetz
Als ik zo'n baspijp wil maken met een pvc-buis, hoe bevestig ik deze dan best? Silicone? gewoon een gat boren van iets kleinere diameter en wringen maar?
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (17-1-2004 09:56:00)Greetz
Stefan schreef:
Die tweetertjes komen pas tot hun recht vanaf ca. 5Khz en je gaat me niet vertellen dat jij je bassnaren zo strak trekt dat je die toon haalt
Ik las onlangs nog op een website: www.hevos.nl/nederlands.html
De klank is direct, zoals normaal is voor 10" luidsprekers, met een gebalanceerde middenweergave en een krachtig laag. De slottweeter brengt het frequentiebereik aan de bovenzijde op 20 kHz en straalt het hoog af in een hoek van 140° x 90º. De
Dus zelfs een merk als Hevos (topmerk) maakt gebruik van tweeters. Waarom zou dit je dan overbodig lijken.
hmmm. ik ben zeker geen voorstander van het laten doorlopen van een luidspreker.
neem bv die 15", die gaat wel een deel vervormen bij hogere frequenties.
wat tweetert betreft, kunnen ze beide voldoen. de een heeft wel een hoger rendement.
ik zou het ook hier maar bij laten. want als je op de kosten gaat letten, neem je geen 1" met hoorn etc.
Ik dacht dat ook al, van die vervorming. Maar bij de standaard bass cabinets (kant-en klaar) zit dit ook zo bij de filtering. Daar wordt alleen de tweeter gefilterd en de andere speaker (18"-15" of 10") staat gewoon vrij. Dit is volgens mij omdat de tweeter met volumeregeling is uitgevoerd, en als die dus volledig dichtgedraaid wordt, wordt alleen de andere driver gebruikt. Zou het niet iets met dat te maken kunnen hebben?neem bv die 15", die gaat wel een deel vervormen bij hogere frequenties.
wat tweetert betreft, kunnen ze beide voldoen. de een heeft wel een hoger rendement.
ik zou het ook hier maar bij laten. want als je op de kosten gaat letten, neem je geen 1" met hoorn etc.
Dan over dat rendement, welke raad je dan aan? En als je het over de kosten hebt, bedoel je dan dat dit een slechte en low-budget oplossing is? (Het moet geen professionele full-range speaker worden hé
)greetz
Dank je Martin, dat zou heel erg fijn zijn.
Als je me kan zeggen waar ik het schema zou kunnen vinden, is dat ook altijd welkom hé
Dan hoef jij de moeite niet te doen...
Groetjes
Topic: Piëzo tweeters... (15-1-2004 19:40:00)Als je me kan zeggen waar ik het schema zou kunnen vinden, is dat ook altijd welkom hé
Dan hoef jij de moeite niet te doen...Groetjes
Jah, Die Piëzo's doen het nu eenmaal goed in de cabinet die ik nu heb...Als ik ze afkoppel, heb ik nog altijd een goeie sound, maar er is dan iets minder 'kletter' zoals ik dat noem.
Eigenlijk: als het goed klinkt, waarom zou ik het dan niet doen. Ze klinken eigenlijk alleen door bij de aanslagen...
Ik weet alleen niet hoe ik er een volumeregeling kan tussenzetten...
Hoogvermogenpotentiometer? of verschillende voorschakelweerstanden met schakelcontact...
Toch bedankt voor de hints. Als ik er niet tevreden van ben, schaf ik me zo'n 'echte' tweeter aan...
greetz
orkz schreef:
Ik zou gaan voor een slot-tweeter zoals deze:www.new-line.nl/v/52Slot-tweeters gebruiken ze ook in de kasten van HEVOS, een nederlandse fabrikant die erg goed staat aangeschreven.
www.hevos.nl

Ik doe het nu met 2 piëzo-tweeters en ik vind het best aangenaam klinken. Ik zou alleen een andere tweeter nemen omdat iedereen zo negatief doet over piëzo's... Zo'n klein dingetje, en dat aan een redelijke prijs (ca.50€), dat is wat ik zoek.
greetz
Tom schreef:
Ik weet helaas niet meer waar, maar ik heb ergens op het wwww een verhandeling gelezen (in het engels) dat de meeste instrumenten, waarbij de tonen handmatig gespeeld/bepaald worden er een enorm scala van bijtonen meetbaar zijn. Die tonen hoeven allemaal niet direct hoorbaar te zijn omdat de normale toonhoogte van een accoord overheerst, maar ze zijn er wel.en als je die extra tonen zou weg halen, dat het instrument zijn totale klankkleur verliest.
Daarvoor zit er ook dat extra hoge tonen speakertje in die bass combo.
Kan ik als hogetonenspeaker voor in m'n bascabinet dan een brede hoorn gebruiken. Doorgaans zie ja alleen van die kleine tweetertjes... Een JB-systems JB665 bijvoorbeeld? Wat denken jullie daar van (wel geen zicht)