Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Dieter(Pulse)

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 121 bijdrage(n) van Dieter(Pulse) (Pagina: 3 van 13)

Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (19-1-2006 21:47:00)
Nu was ik toch benieuwd en heb ik vlug wat snelle metingen gedaan (valt niet mee tijd vinden als je in de examens zit razz :p )

De gebruikt microfoon is een sennheiser E840. Dit wil zeggen:
plat van 150-2000hz, van 3000-11000 +4db, vanaf 11000 steil naar beneden.
Dit maakt de gegevens uiteraard lastiger om te interpreteren.

https://users.telenet.be/DDAsound_light/midhoorn.doc

Ik heb jammergenoeg geen tijd de volgende 3 weken om een meetmic te zorgen en deftige metingen te doen en die nieuwe filters moeten erin VOOR carnaval seizoen begint.

De 300hz bult valt me op!
Verder lijkt de rest vrij normaal als je die -4db vanaf 3khz eraf telt

Iemand nieuwe conclusies op basis van deze gegevens (voor zover deze bruikbaar zijn)?
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 22:47:00)
Is er hier trouwens iemand op het forum binnen een haalbare afstand die kastjes kan meten en een filter kan ontwikkelen?
(ik woon in Paal-Beringen, belgisch Limburg)

(uiteraard wil ik hier wel een onkostenvergoeding voor geven)

(en ja hoor dre ik was dit bericht eigenl net aan't typen voordat ik jou vorige zag :p)
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 22:18:00)
Dat durf ik niet beweren nee. Ik durf wel te beweren dat je een zeer aardig resultaat kunt krijgen met enkel theoretisch berekenen en luisteren. (wie van de forumleden die iets zelfgebouwd heeft of fabriekskasten actief filtert maar geen instellingen van de fabrikant gebruikt, heeft deze al eens aan grondige RTA metingen onderworpen?)
Voor een echte wereldset en met de top mee te kunnen is enkel luisteren inderdaad bijlange niet voldoende.

Wat ik wel weet is dat ik mij wegens de zeer complexe en tijdrovende materie nooit meer ga wagen aan zelfbouw topkasten. Er komt gewoon teveel bij kijken als je het goed wilt doen.
Wat je er van bijleert (door bij te lezen en vooral dankzij waardevolle bijdrages van meer ervaren mensen zoals dre,contour,tcmc,... is wel zeer nuttig)

Ik ben er nu nog niet uit of ik die 2.5khz 12db/18db ga nemen of die 2.2khz 12/24db maar het geluid zal er zeker niet op achteruit gaan tov hoe het met die 1.6khz was volgens mij. De klank van de kasten zoals ze nu is is trouwens helemaal niet verkeerd volgens mij. Diverse mensen hebben daar toch al mee gewerkt en ik heb enkel nog maar positieve reacties ivm het geluid gehad.
(in de zomer zelfs een openlucht PA voor 1000 mensen mee gedaan met 4toppen+8subs en dat ging naar mijn mening nog goed)

Ik heb de nieuwe crossoverfrequentie trouwens actief met de processor en zonder passieve filter reeds getest en dat klonk toch niet verkeerd. Ook heb ik vergeleken met een fabriekskast (AK-audio 12Mpro2)
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 21:53:00)
Maar dit heeft op zich niets meer met passieve filters te maken toch?

Als ik nu een kast bouw of koop die volledig actief is en waar geen processorsettings voor bekend zijn zou ik deze stappen ook allemaal moeten doorlopen voor een perfecte setting, en er zijn er weinig mensen die dat doet. Het gaat er tenslotte nog altijd om of het klinkt of niet en dat kan op het gehoor ook.
Op zich is dus een goed klinkend technisch correct maar accoustisch "sprookjesfilter" dat actief wordt bijgeregeld met een op het gehoor of RTA ingestelde processor toch nog niet zo slecht dan?
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 21:11:00)
Dus als ik deze zelf bouw (uitreken lukt nog wel hoor) met de eigenschappen die je zei en 1.4mm spoelen voor hf en 2mm voor lf + 400v condensators dan gaat het een veel beter filter worden als dat ding van monacor?
Scheelt bijna niets in prijs (behalve werk) of ik nu een stel van die kant en klare koop of ze zelf bouw...
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 21:04:00)
mm, daar moet ik eens over nadenken. Met die filter die ik zei kan ik er weer vanaf komen met een kant en klare
https://www.monacor.com/int/en/produktseite_suche.php?artid=2201&spr=EN&typ=full
en die van jou ga ik zelf moeten bouwen. Scheelt weer een hoop werk en moeite om al die spullen bijeen te zoeken natuurlijk.
Jouw filter heeft ook als voordeel dat je geen fasegerommel hebt als je 12/24db neemt kun je het mid + en - omdraaien en dan blijft alles volledig in fase
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 17:51:00)
12db/18db zit een redenering achter, de 10inch driver valt zelf ook al 6db/octaaf spontaan af (van 2.5khz naar 5khz is octaaf en op 5khz is er al zeker 6db af hoor)

Ik zie trouwens dat speakerstore nogal wat verwarrende cijfers geeft over de beyma cp380m. Daar staat ook 50w ipv 70w, hier de PDF:
https://profesional.beyma.com/ENGLISH/pdf/descarga.php?pdf=CP380M.pdf

BMS Geeft voor hun driver wel een aanzienlijk hoger "program power" vermogen. Ik heb echter de indruk dat die cijfers van BMS wat meer zijn opgekleurd als die van beyma, 113db is volgens mij meting net op het hoogste punt en de driver is geen neodium en weegt 1kg minder als de beyma driver dus ik betwijfel of die BMS echt zoveel beter is.
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 17:42:00)
Na wat luisteren, grafiekjes, speakereigenschappen bekijken en experimenteren met een volledig actieve opstelling ,zodat ik met x-over punt kon knoeien, heb ik besloten er een 12db/18db 2500hz filter van 600wrms in te zetten gecombineerd met paar kleine eq-instellingen in de processor.

Dat stuk 2khz tot 2.5khz gaat dan waarschijnlijk wel wat enger stralen ja, maar ik denk dat er ergere dingen zijn en ik kan het tot nader orde niet zelf horen.
Een 10incher is toch niet echt een groot oppervlakte en dus die 2.5khz lijkt me toch haalbaar. Er zijn merken die 2.5khz een 15incher aandoen...
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 17:38:00)
Janbo, dit is inderdaad ook een oplossing die kan, maar het lijkt me weer een lastig gegeven om drivers te gaan verkopen voor andere 1 inchers die niet eens veel zwaarder zijn.
Die bms driver is 10wrms meer, maar zoals je zei heeft deze wel wat meer rendement MAAR dat moet je ook met een korrel zout nemen. Die 113db geldt enkel tussen 1.5khz en 4khz. Daarna gaat het steil bergaf om dan op 105uit te komen van 10khz, wat dus wil zeggen dat daar veel eq werk aan dat drivertje zit en waarschijnlijk minder lekker gaat klinken als de cp380m.

De cp380m heeft trouwens ook 110db rendement op die sectie 1.5-3khz en ook een 1.75inch voicecoil.
die 107db die ik redeneer is een gemiddeld cijfer, (de 1.6-3khz sectie staat trouwens op processor -3db eq om klanktechnische redenen)

Stel dat ik nu die bms driver zou gebruiken dan kan ik dus 3db extra minderen tussen 1.5-4khz maar dan moet ik daarna het zaakje terug db's gaan bijgeven door de afval van de driver. Op hogere frequenties maakt dit uiteraard minder maar je voelt dus toch aankomen dat ik HOOGSTENS 3db belastbaarheid ga winnen door die dure ingreep te doen.

Als er nieuwe drivers zouden inkomen met dezelfde crossover frequenties zou dat toch nog een tikje zwaarder moeten zijn en dan zit je echt al aan de dure 1.4inch of 2inch throats.
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (16-1-2006 16:16:00)
Voor zover ik van andere ontwerpen en practische toepassingen kan afleiden
kan een 10incher direct stralend zonder te fel off-axis te gaan zo'n
2300-2500hz halen, of heb ik het mis?

Die 3khz die ik eerder zei lijkt me inderdaad een beetje overdreven. Wat ik
me nu afvraag is of de hoorn zelf invloed heeft op het direct stralend
gedrag van de speaker? Maw als je gewoon van 1.6-2.3khz wat bijgeeft via de
processor zodat die direct stralend het rendement van de hoorn bijhoudt gaat
dat lukken ?

Ik ben van plan de hoorn eens onderhanden te nemen met een RTA en een nieuwe
crossover te bouwen/kopen dus ik wil het dit keer wel zeker goed hebben.
Dat experimenteren is ook vrij kostelijk en het is nu ook voor 4 stuks
ineens meteen. Ik heb vanaf half februari die sets trouwens veel nodig en
ook voor carnaval dus tegen dan moet het zeker opgelost zijn.