Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van CyberDance

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van CyberDance (Pagina: 20 van 20)

Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 22:47:00)
Even een andere aanpak mbt beveiligen van verdelers. Hier staan voor een aantal grotere verdelers / dimrack etc power analyzers op de lijst. Kortom zo'n fancy display ding waarop je spanning, stroomverbruik, frequentie etc. kan uitlezen.

Aangezien die dingen de optie hebben tot alarm modules en hoofdautomaten te schakelen zijn met hulpcontacten, leek het mij wel een plan om via die weg de beveiliging aan te leggen.
De meerprijs is op die manier minimaal en valt in het niets bij de prijs van een serieuze verdeler of dimrack.

Hier een opzet van het plan.

Features:
* Volledige spanning/stroom/frequentie meting
* Beveiliging tegen overspanning op de fases
* Nulbeveiliging (dankzij bovenstaand)
* Frequentiebeveiliging (op hol geslagen aggregaten)
* Beveiliging control circuit tegen overspanning
* Beveiliging tegen inschakelen zonder spanning
* Schakelt NIET uit bij verlies van 1 of 2 willekeurige fases
* Voeding control circuit schakelbaar naar iedere fase (nuttig bij langdurig verlies van een fase, idee gejat van avo ART2000 sneaky :V )

To do:
* Automatisch uitschakelen bij verlies volledige netspanning (Dat wás zo toen ik de alarmcontacten anders had geconfigureerd, echter was dat enkel nulbeveiliging en géén overspanning (L1-N, L2-N, L3-N meten tegen onderspanning, alle 3 parallel Normally Closed: alle 3 onderspanning betekent nul of voeding weg = onderbreking beveiligingscircuit)

Opmerking:
* Betreft enkel het beveiligingsverhaal. Aardlek weggelaten omdat grote kasten / dimracks meerdere aardleks kunnen bevatten per (groep) output(s)
* Onder voorbehoud van tekenfouten laugh :D
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 16:28:00)

Tom schreef:

DJefke schreef:

Ik vind het wel grappig dat er door sommige mensen gegooid wordt met de term "aansprakelijkheid", en tegelijk met "koop een showtec verdeler".
Maar dan heb je hem wel ergens gekocht, en daar kan je dan de eventuele claims op verhalen.
als je hem zelf bouwt, ben je zelf aansprakelijk.
Success daarmee inderdaad. Ik heb het al eens eerder aangehaald maar zelfs showtec zet aan tot zelf bouwen met die modules met zekeringen/aansluitingen die ze nu verkopen waardoor iedere pipo die denkt wat van stroom te kunnen verdelers kan bouwen.

De meeste mensen die op een serieuze manier een verdeler willen bouwen, zoals in dit topic, doen dat overigens écht niet voor de centen. Alleen de optelsom van automaten/aardleks komt vaak al hoger uit dan de china doosjes en dat weten die personen zelf ook wel.

joepurlings schreef:

Voor zover ik zie is dat een plaatje van een isolatiewachter, en geen aardfoutrelais.
Klopt, maar ze bestaan dus ook als aardfoutrelais in deze uitvoering. Volgende keer eens goed opletten en typenr noteren razz :p

joepurlings schreef:

Wat 300mA betreft, je kunt ook 30mA selectief kiezen, die zijn net iets trager als een gewone.
Hierdoor houd je altijd je 30mA, maar wel redundant én selectief!
True, aan de andere kant is een beetje reserve op kasten waar een hoop andere verdelers achterhangen wel fijn, meerdere kleine aardfoutjes over een hoop kasten/verbruikers maken al snel 30mA
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 14:42:00)
Mmm dat zijn ze niet.

Deze vond ik toevallig zojuist en heeft er qua uiterlijk heel veel van weg.

Ik kom er vooral bij omdat ik deze een paar weken geleden nuttig gebruikt heb. De leverancier van aggregaten had het nagelaten om een aardpen te slaan (niet nodig volgens hem), maar tijdens de opbouw klapte diverse keren de aardlek eruit. Kortom alles uit en op dat ding gekeken: verschilstroom 26mA, ja dan kom je zonder load al gevaarlijk dicht in de buurt van de ondergrens. Voordeel van zo een ding is dus dat je hem tijdelijk wat hoger in kan stellen. Aardpennen zijn op ons aandringen later alsnog geslagen, waardes weer naar normaal gezet en weg was het probleem.

MBT waardes aardleks: Voor krachtaansluitingen > 16A gebruik ik 300mA, voor eindgroepen en 16A krachtgroepen gaat er 30mA achter. Zo hou je nog enige selectiviteit.
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 13:24:00)

davy gabriels schreef:

Waarom heb je eigenlijk geen hoofdautomaat van 32A in je kastje, kan handig zijn om te zorgen dat je nooit meer dan 32A door je kabel kan trekken.
Een 32A aansluiting dient toch afgezekerd te zijn op 32A? Het kan een extra veiligheid zijn, maar bij installaties die volgens de geldende normen gebouwd zijn is het dubbel-op.

Iemand trouwens een typenummer voor aardleks / beveiligingen, waarvan de foutstroom digitaal instelbaar is (moet dus magneetschakelaar / relais achter.) Ik dacht dat merlin/gerin / schneider ze had maar kan ze nergens vinden. Zijn kastjes van 18mm modulair.
Als de prijs daarvan een beetje OK is kan dat een mooie besparing opleveren bij kasten waar toch al beveiligingen inzitten, aangezien gewone 4p aardleks nogal aan de prijs zijn, zeker als je richting 63A of hoger gaat.
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 13:11:00)

dfreak schreef:

CyberDance schreef:

Je zegt dat het bewakingsrelais uitschakelt als er 1 fase uitvalt. Wil je zoiets wel? Ik (en vele anderen) zeker vaak zelfs krachtaansluitingen met 3 losse 1-polige automaten zodat niet gelijk de volledige voeding wegvalt als er wat misgaat op 1 fase.
Kan, zeker als je een beetje nadenkt bij het prikken, het verschil zijn tussen volledig stil/donker en slechts een paar lampen of wat subjes missen.
Dat klopt. Maar als de stroomaansluiting in de zaal bij het inpluggen van mijn kastje in orde is, is de kans klein dat er tijdens het feest een fase wegvalt lijkt mij. Als er kortsluiting is op een van mijn schuko's gaat enkel de betreffende eindautomaat eruit.
Moah, er zijn meer redenen te bedenken. Hoofdzekering van een fase op locatie die eruitklapt kan een reden zijn, het gebeurt maar al te vaak dat het totaal aantal verbruikers en/of aansluitingen de hoofdaansluiting zwaar overschrijdt. Of je zit op een evenement aangesloten op andere stroomverdelers en de catering maakt er een puinhoop van waardoor eea eruit klapt, dat moet ook niet per se een eindgroep zijn. Dan ga jij helemaal uit, terwijl je zonder kwaad ook prima kan draaien met een missende fase (al dan niet met wat minder vermogen, lampen, maar er is iig muziek/licht en je voorkomt het "alles viel uit" gevoel/praatje bij de feestgangers).
De bypass is in ieder geval een nuttige toevoeging, dan kan je hoe dan ook in ieder geval wel verder als eea niet gelijk opgelost kan worden.
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 12:13:00)
AED had/heeft kasten die je volledig om kan schakelen tussen ster en driehoek voor dat soort oude netten maar als je dat goed wil doen mag je behoorlijk verbouwen in je ontwerp volgens mij.

Je zegt dat het bewakingsrelais uitschakelt als er 1 fase uitvalt. Wil je zoiets wel? Ik (en vele anderen) zeker vaak zelfs krachtaansluitingen met 3 losse 1-polige automaten zodat niet gelijk de volledige voeding wegvalt als er wat misgaat op 1 fase.
Kan, zeker als je een beetje nadenkt bij het prikken, het verschil zijn tussen volledig stil/donker en slechts een paar lampen of wat subjes missen.
Topic: Bouwen stroomkast (4-6-2011 15:47:00)

dfreak schreef:

CyberDance schreef:

Merlin gerin heeft ook lampjes-modules voor dit soort toepassingen. Ik heb in iedere verdeler deze modules zitten.
1x 3-fase module dus 3 lampjes over de fases zonder nul mee te nemen.
1x 1-fase module tussen nul en fase 1
Linkje?
Astu, MG is tegenwoordig Schneider-electric natuurlijk

dfreak schreef:

CyberDance schreef:

1 extra ding waar je je nog tegen kan beveiligen is dat er ergens een fase en de nul gewisseld zijn. Daar doet een lampje tussen nul en aarde het prima voor. Die moet dus UIT blijven razz :p
Mag dit een gewoon 230V lampje zijn (niet-neon)?
Ik heb er indertijd neonnetjes voor gebruikt.
Topic: Bouwen stroomkast (4-6-2011 12:37:00)
Merlin gerin heeft ook lampjes-modules voor dit soort toepassingen. Ik heb in iedere verdeler deze modules zitten.
1x 3-fase module dus 3 lampjes over de fases zonder nul mee te nemen.
1x 1-fase module tussen nul en fase 1

Zodra er iets uit is weet je dat het foute boel is.
Enkele lampje uit: geen nul
Enkele lampje + L1 uit: geen L1 (óf geen nul en geen L1)
L2 uit: geen L2
L3 uit: geen L3

Dan heb je het meeste wel gehad. Nadeel van 3 lampjes tussen nul en je fase is dat je ongemerkt je nul kan missen. Als je een nulbeveiliging erop hebt is dat natuurlijk niet zo'n punt (al kan je niet controleren of het nou je nul of een interne fout is) en heb je eigenlijk niet meer lampjes nodig dan die 3.

1 extra ding waar je je nog tegen kan beveiligen is dat er ergens een fase en de nul gewisseld zijn. Daar doet een lampje tussen nul en aarde het prima voor. Die moet dus UIT blijven razz :p
Topic: Het bouwen van een case (3-6-2011 16:13:00)
Als het hout van je kisten verlijmd is alvorens je het tackt en sluitprofiele erop zet zijn cases best prima waterdicht als ze gewoon met het sluitprofiel aan de zijkanten staan. Al regelmatig beproefd hier met bijv. kabelkisten.
Topic: Het bouwen van een case (31-5-2011 12:49:00)

hugovanmeijeren schreef:

Zeg jongens, zijn we nou werkelijk een discussie aan het voeren over de mogelijkheid van een drupje water dat er in een female sluitprofiel kan achterblijven? sneaky :V

Is er niemand die zich zorgen maakt over de verdere inhoud van de kist?

Doet me direct denken aan dit filmpje. "Kijk mensen, geen drupje water in de sluitprofielen!" laugh :D

Groeten Hugo
Hahaah ik moest ook gelijk aan dat filmpje denken gisteren ja laugh :D Maaarrrr, als je kist waterbestendig is, kan er ook geen water inkomen. Tenzij je de deksel open laat staan natuurlijk sneaky :V