Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Guido

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 30 bijdrage(n) van Guido (Pagina: 2 van 3)

Topic: Akoestiek, belangrijke factor? (17-6-2005 14:55:00)

martijnvaandering schreef:

En wat is nu de tip van de week? natuurkunde boeken opzoeken en vervolgens gaan bredeneren wat de beste plek is? of zijn er inmiddels vuistregels onstaan door ervaring?

zo heb ik bijv. de ervaring dat een kroeg ook al een lastige ruimte is, de kick is niet door de ruimte te krijgen terwijl de basgitaar de glazen laat rammelen. (natuurlijk ligt dit aan de mixkunsten shut up :X , maar ook op cd gaat dit op). Om dit verschijnsel op te heffen heb ik de bassen verder UIT de hoek gehaald en lekker met zn tweeen voor t podium gelegt, en nu is de verhouding weer redelijk.

Wie gaat de volgende tip geven? laugh :D

groeten martijn
Ik geef een leestip:

https://www.dynacord.com/download/bassarrays03042003.pdf

Theorie en simulaties over plaatsing subs. Centerstacks zijn zo gek nog niet happy :)
Topic: Welke actieve luidsprekers? (21-5-2005 17:26:00)

Cleopatra schreef:

Het is voor een installatie in een vaste ruimte van ca 10x10m. Het
oorspronkelijk idee van 4 lem speakers t3-a was, dat wij denken daar
een betere verdeling van de geluidsdruk in de zaal te kunnen realiseren
(harder op de dans vloer, zachter aan de bar). 2 subs is natuurlijk wel
een gave optie, maar maakt 't geheel een stuk duurder. Een RCF 15" actieve
sub kon de zaal met gemak aan. Van alle andere merken waren de 4 speaker + sub
opties te duur helaas.

Zelf was ik ook erg onder de indruk van de geluidskwaliteit van de lucas systemen van HK.
De winkel die ze leverde had helaas alleen de 1000 op voorraad en die is voor ons te klein (tja
150 mensen in een kleine ruimte slurpen veel geluid op :P). Ben wel benieuwd hoe de 2000 presteert.
Op J&H werd in meerdere topics de Matrix1000 van de fabrikant B52 besproken. Deze HK Lucas kloon
1. Gaat harder
2. Klinkt beter
3. Is goedkoper
dan het origineel, de HK Lucas 1000 (volgens de mensen die beide gehoord hebben). Sis, die hier misschien ook nog even langskomt, heeft dit setje gehoord en kan wellicht wat meer details geven over deze relatieve nieuwkomer op het gebied van actieve sub-sat setjes. Importeur voor de BeNeLux is https://www.euro-pa.be/.

Prijstechnisch kan het interessant zijn voor jullie: Matrix1000 kost Euro 1600, dus dan kun je voor 3200 een mooie dubbele set neerzetten, dus 2 15" subs met 4 10"1" satellieten. Zo heb je dus optimale spreiding van het geluid. Als vergelijk: de Lucas 2000 zou ongeveer 3400 kosten, en dan heb je dus maar 1 sub (18"), en slechts 2 satellieten (12"1").
Topic: Geluidset voor basisschool (12-5-2005 20:41:00)

Powerbeat schreef:

En aangezien deze niet meer nodig zijn mag de OP eerst even aangeven of hij 2 of 4 kasten wil. Als hij het eerst redde met 2 Lem's zal hij nu met de 2 grootste actieve lem's weer zat hebben. IMHO is de Actieve grootste 15"8"1" nogsteeds het best. Goed versterkt en gelimit. Weinig werk aan. Power genoeg. Snap niet dat iemand het anders wil. (tevens geeft de op aan dat hij !2 fullrange kasten wil.)
De OP geeft aan dat de kast "niet te zwaar van gewicht" mag zijn. Heb onlangs de LEM T6A in mijn handen gehad en dat kreng is in je eentje toch wel lastig op een statief te zetten met zijn 37 kg (mag dan trouwens ook wel een stevig uitgevoerd statief zijn btw). Bovendien is de T6A wat afmetingen betreft ook vrij fors.
Topic: Welke actieve luidsprekers? (10-5-2005 20:59:00)
Konitech (importeur van o.a. RCF) heeft momenteel een actie lopen (duur is mij onbekend) waarin forse korting wordt gegeven op de volgende actieve speakers:
RCF ART 312A (12"/1")
RCF ART 315A (15"/1")
RCF ART 322A (12"/2")
Let op: korting geldt dus NIET voor de 325A (15"/2"). Een eerlijke dealer zal zo netjes zijn de lagere inkoopprijs door te berekenen aan de klant. Bij "mijn" dealer betekent deze actie dat de 322A weg mag voor 825 euro (misschien nog wel wat op af te dingen). Doe er je voordeel mee!
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (3-5-2005 22:06:00)
Nog even een toevoeging m.b.t. het "warm" klinken van een luidspreker:

Dit is in de psycho-akoestiek nog steeds slecht begrepen en men weet nog niet exact waarom mensen sommige geluiden (of speakers) "warmer" vinden klinken dan andere. Waar men (bij gebrek aan een volledige theorie) het wel over eens is, zijn de volgende 2 punten:
1. geluid met "veel" laag (in de zin van nadrukkelijk, of geboost) wordt over het algemeen ervaren als "warm".
2. geluid waar een heel klein beetje ruis "op zit" (of dit nu opzettelijk gebeurd is of niet) wordt over het algemeen ervaren als "warm".

Het is goed om in het achterhoofd te houden dat veel mensen "warmte" in geluid een positieve eigenschap vinden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld schelheid of schreeuwerigheid). Dat verklaart dan:

Ad 1: de populariteit van de bass-boost. Bij menigeen staat thuis de bass-regelaar een tikje rechts van het midden (als er al niet een heuse subwoofer is aangesloten (met in het ergste geval een totaal verkeerde afstelling)).

Ad 2: de populariteit van vinyl t.o.v. CD wat betreft "geluidsbeleving". Dit is echt goed onderzocht: neem een nummer, zet het op vinyl en op CD en (all else equal) ga (blind) luisteren. Men geeft de voorkeur aan vinyl vanwege het "warmere" geluid. Deze "warmte" is echter afkomstig van ruis die bij TT's meer aanwezig is dan bij CD-spelers. Er zijn (gekscherend) suggesties gedaan om voortaan maar elke CD-speler uit te rusten met een ruisbron als feature!

Even terug naar de T6A en het "warme" geluid: er zijn dus 2 scenario's mogeljk:
1. Het "laag" werd geboost en dit ervaar je als warm. Neveneffect van het boosten is het maskeereffect, mooi uitgelegd door Dré. Gevolg is dat mid en misschien ook nog wel hoog flink weggedrukt worden en het inderdaad lastig is details te beschrijven.
2. Er is "ruis" in het systeem aanwezig (van welke oorzaak dan ook; bijvoorbeeld een slecht gedempte kast, of "systeemruis" (en dan is de T6A in de situatie waarin ik hem beluisterd heb verdacht)) en deze ruis zorgt voor een warme klank.

Hét verschil tussen 1. en 2. is dat in de tweede situatie het "laag" niet geboost is. De T6A stond tijdens de luistersessie op standje "flat" (maar aangezien er geen frequentiekarakteristiek beschikbaar is, is nog maar de vraag hoe flat "flat" is). De maskering zou in geval 2. dus minder aanwezig moeten zijn dan in geval 1. (en men zou in dat geval dus met iets meer zekerheid wat over het mid en hoog kunnen zeggen: door de ruis klinkt dit ook minder strak). Natuurlijk is het mogelijk dat allebei de hier genoemde effecten een rol spelen!
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (29-4-2005 21:48:00)

Rademakers schreef:

Resolutie = definitie?

Mvg Johan
Antwoord = ja
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (29-4-2005 21:46:00)

Dré schreef:

Guido schreef:

Nicolle heeft de uitkomst van de test met wat collega's besproken en het beeld dat zich aftekent lijkt te zijn dat een warm laag niet samengaat met een strak mid en hoog.
Aangezien Nicolle zich bezighoudt met perceptual coders is ze vast ook op de hoogte van "masking". Een sterk signaal kan een minder sterk signaal gedeeltelijk of geheel maskeren. Als je kijkt naar de spectrale verdeling van muziek dan zul je zien dat het LF vele vele malen luider vertegenwoordigd is dan het mid/hoog. Als je dus gaat zoeken om nuances in het mid/hoog terwijl er een stevige dosis laag aanwezig is dan zit je bijna te luisteren naar een fluistersignaal in een rumoerige volle zaal.

Hetzelfde effect zul je hebben (en heb je geloof ik zelfs gehad) als je precies dezelfde kast een andere transfer functie geeft (bijvoorbeeld toevoegen van bass boost).

Muziek gedraagt zich gemiddeld als bruine ruis boven de ca. 100-150Hz (piek op ca. 100-150Hz, 1/f^2 daarboven (meestal zelfde afvalcurve eronder tegenwoordig (jaren 70 muziek was totaal anders qua spectrale verdeling))). Een bultje op 100Hz ("bass boost") zal dus een 2kHz detail (dik 4 octaven hoger) al snel met zo'n 25dB kunnen "overstemmen"). Natuurlijk kan ons oor heel wat oppikken MAAR er aan alles komt een eind (vandaar ook dat Atrac, mp3 e.d. bestaansrecht hebben ;-)
Dank voor je reactie Dré. Zelfs ik weet van het bestaan van maskering. Toch begrijp ik je stukje niet helemaal. Bedoel je nu te zeggen dat dankzij maskering (door het "laag") het mid/hoog overheerst/weggedrukt werd zodat wij eigenlijk geen goede uitspraak over het mid/hoog hadden kunnen doen?
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (27-4-2005 09:12:00)

YourLiVe schreef:

Warm laag kan niet icm strak mid-hoog... tja, ligt misschien aan het feit dat je veroordeeld bent tot full range. Wellicht eens kijken naar een 3 weg speaker, zodat je aparte speakers hebt voor je laag, mid en hoog? Just a thought...
Denk jij maar effe lekker door ja...en ik zou ook wat gaan lezen: de T6A is een 3-weg speaker sneaky :V
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (26-4-2005 17:43:00)
VERVOLG:

Met de T6A op het linkerkanaal en de 325 op het rechterkanaal van de mixer zijn we wat verder gaan vergelijken. De temporele resolutie van de 325 is echt een slag beter, duidelijk te horen aan de weergave van percussie die bij de T6A toch uitgesmeerd wordt. Wat betreft het hoog: 1" t.o.v. 2": dit verschil valt eigenlijk nauwelijks op. Wat wel opvallend is (en misschien heeft dit met de 1" te maken): bij rondlopen voor de speakers merkten we dat de T6A een stuk meer "bundelt" dan de 325. Het verschil tussen on- en off-axis respons was behoorlijk significant. Dan iets wat Sylvia ook beschreef: bas, vocals, instrumenten, tophoog: bij de 325 was dit (ook op afstand) werkelijk prachtig van elkaar te onderscheiden, bij de T6A kroop het als het ware "op elkaar".

In het algemeen zou je kunnen stellen dat (wat afstelling betreft) de T6A wat bedaagder, bedeesder of introverter klinkt dan de 325. Deze zou ik omschrijven als pittig, zonder agressief te worden.

Wat blijft frapperen is toch wel de laagweergave van de T6A versus de 325. Om wat meer vergelijkingsmateriaal te hebben, werd een setje Mackie SA1521 aangesloten (de JBL EON die ook beschikbaar was heb ik, met de ervaringen van Sylvia wat betreft het hoog, maar links laten liggen). Wat meteen opviel bij de Mackie was hetzelfde diepe laag als bij de T6A, helaas in combinatie met een snerpend hoog (Ilse de Lange, ik kreeg er koude rillingen van, en dat niet in positieve zin). De CD van Celine Dion hebben we maar lekker in het hoesje laten zitten...

Nicolle heeft de uitkomst van de test met wat collega's besproken en het beeld dat zich aftekent lijkt te zijn dat een warm laag niet samengaat met een strak mid en hoog. De verklaring zou dan gezocht moeten worden in de demping van de luidsprekerkast (wie kan hier iets verstandigs over zeggen): door ongedempte resonantie krijg je aan de ene kant een wat warmer laag, maar aan de andere kant heeft dit natuurlijk ook temporele effecten: de resolutie zal minder worden dus ook mid en hoog zullen minder strak klinken. Wederom: no free lunch!
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (26-4-2005 17:37:00)
Even een update:

Onlangs hebben we de RCF ART322A, ART325A, ART500A en de LEM T6A naast elkaar beluisterd. Omdat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben (heb alles op dit forum gelezen over de 322, 325 en 500 (speciale dank aan Sylvia) en de T6A (dank aan d&m)), heb ik me laten vergezellen door Nicolle, een wetenschapper van het Philips Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven. Nicolle was vantevoren absoluut niet op de hoogte van de bevindingen hier op het forum m.b.t. bovenstaande speakers. Zij werkt in een groep die zich ondermeer bezighoudt met spraak- en audiocodering (denk aan ontwikkeling MP3 coders etc.), onderzoek aan speakers, Super Audio CD etc. en is behoorlijk getrained in het kritisch beoordelen van geluid en geluidssystemen.

De speakers stonden ongeveer op oorhoogte, een meter of 4 uit elkaar, en wij stonden op zo'n 5 meter afstand. Onze bevindingen na een kleine 2 uur testen met uiteenlopende muziek op zowel hoog als laag volume:

RCF ART322: eerste indruk is een neutraal helder geluid, duidelijk gedefinieerd mid en hoog. Behoorlijke laagweergave gezien de 12". Dit alles met equalizer op standje "flat". Op de stand "music" (waarschijnlijk verhullende naam voor "loudness") is te merken dat het hoog, maar vooral het laag, iets geboost wordt. Naar onze mening heeft de 322 het niet echt nodig (i.t.t. de 300A, naar verluidt). Op "flat" zijn de vocals en instrumenten toch wel prettig aanwezig.

RCF ART325: deze kast klinkt t.o.v. de 322 over de hele linie strakker. Ik kan me wel voorstellen dat Sylvia het laag iets "te strak" vond, maar heel dramatisch vond ik het niet. De kracht van de kast ligt denk ik in het feit dat hij absoluut strak BLIJFT, ook bij wat lastigere passages in de muziek (ferme uithaal van Ilse de Lange in het mid/hoog, muziek met flink wat percussie). Ook hier vond ik de weergave op "flat" aangenamer of completer klinken dan op "music". Boost in het laag is voor de "punch" al helemaal niet nodig, 325 geeft meer punch dan 322 maar klinkt inderdaad toch "droger" of strakker.

RCF ART500: met aanzetten werden we getrakteerd op behoorlijk wat systeemruis wat bij de 322 en 325 (op zelfde stekkerdoos) absoluut niet het geval was. Ik kan me voorstellen dat de elektronica bij de 322 en 325 wat beter is afgeregeld. Maar dan het geluid: de 500 gaat inderdaad wat dieper dan de 322 en 325 en geeft meer druk dan de 325. In karakter lijkt hij meer op de 322 dan op 325: de 500 klinkt in het laag minder strak dan de 325, en het mid en hoog is zelfs een beetje rommelig te noemen (alhoewel niet dramatisch). Meer een kast voor het betere beukwerk dan voor strakke weergave!

LEM T6A: ook hier weer wat ruis bij het aanzetten. Toch wel opmerkelijk want de 322 en 325 waren absoluut stil! Snel maar muziek aanzetten dan. Deze kast klinkt echt heel anders dan de RCF's. Op het eerste gezicht (gehoor??) bijzonder warm in het laag. Ik kan me voorstellen dat een "leek" dit warme geluid mooi vindt. Door dit "wollige" spectrale karakter lijkt deze kast ook wat dieper te gaan (al klinkt het niet zo diep als de 500, wel dieper dan de 325). Maar hier is dus zeker geen sprake van een neutraal klankbeeld.

Hola....merk dat dit stukje te lang wordt....vervolg in volgde post!