Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Dieter(Pulse)
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 121 bijdrage(n) van Dieter(Pulse) (Pagina: 2 van 13)
Topic: Nieuw setje gebouwd. (21-6-2006 14:28:00)
Mja ik ben momenteel tevreden over mijn toppen (na aanpas met hogere x-over en nieuwe processorinstellingen) en de klank van de cp380-m. Heb momenteel 8 van die CP380-m's in gebruik. (4 in m'n hoorntoppen en 4 in AK-audio Mpro12-2 monitors/toppen) dus vervangen zou vrij nutteloos en kostbaar zijn.
In zo'n top als die van Iven op de foto (en in mindere maten mijn 10/1 hoorntop) is die BMS inderdaad wel een betere keuze als mijn CP380-m. Ik vind het echter nog steeds een betere oplossing om de midunit hoger te krijgen en zodanig je driver hoger te crossen. (Ik heb nog nooit een kast op hoog volume mooi horen klinken waarbij de driver zeer laag ingezet wordt)
Is dat niks voor jou Iven, een kast bouw of ontwikkelen met faseplug waarvan de midhoorn de 2-2.5khz haalt?
Dan ben je meteen van beide problemen af.
Topic: Nieuw setje gebouwd. (20-6-2006 18:55:00)In zo'n top als die van Iven op de foto (en in mindere maten mijn 10/1 hoorntop) is die BMS inderdaad wel een betere keuze als mijn CP380-m. Ik vind het echter nog steeds een betere oplossing om de midunit hoger te krijgen en zodanig je driver hoger te crossen. (Ik heb nog nooit een kast op hoog volume mooi horen klinken waarbij de driver zeer laag ingezet wordt)
Is dat niks voor jou Iven, een kast bouw of ontwikkelen met faseplug waarvan de midhoorn de 2-2.5khz haalt?
Dan ben je meteen van beide problemen af.
Ik ben een beetje te voorbarig geweest Ivo, ik heb mij uitleg gepost zonder naar de drivers te kijken.
Nu ik even kijk naar die BMS drivertjes moet ik mijn mening wel herzien.
Daarmee kan het wel lukken.
Deze hebben meer rendement in het 1-5khz gebied dan ik dacht, dus kun je ze een stuk meer dempen dan die 3db tov de midhoorn.
Ik zie wel dat die BMS drivers comleet niet lineair reageren, dus daar is flink wat processorwerk aan.
(vergelijk een BMS 4550 grafiek eens met een CP380M bijvoorbeeld, die CP380m is kaarsrecht tot 16k vergeleken met die BMS)
https://www.auraaudio.fi/Pdf/BMS/bms-4550.pdf
https://www.diyparadiso.com/datasheets/speaker/beyma/cp380m.pdf
Desondanks dit op die manier wel zal lukken ben ik geen fan van laag crossen van drivers. Dit klinkt vrijwel altijd agressief.
Topic: Nieuw setje gebouwd. (20-6-2006 18:25:00)Nu ik even kijk naar die BMS drivertjes moet ik mijn mening wel herzien.
Daarmee kan het wel lukken.
Deze hebben meer rendement in het 1-5khz gebied dan ik dacht, dus kun je ze een stuk meer dempen dan die 3db tov de midhoorn.
Ik zie wel dat die BMS drivers comleet niet lineair reageren, dus daar is flink wat processorwerk aan.
(vergelijk een BMS 4550 grafiek eens met een CP380M bijvoorbeeld, die CP380m is kaarsrecht tot 16k vergeleken met die BMS)
https://www.auraaudio.fi/Pdf/BMS/bms-4550.pdf
https://www.diyparadiso.com/datasheets/speaker/beyma/cp380m.pdf
Desondanks dit op die manier wel zal lukken ben ik geen fan van laag crossen van drivers. Dit klinkt vrijwel altijd agressief.
Ik vind al je kasten netjes gebouwd maar ik zou persoonlijk toch terug gaan nadenken over dit ontwerp of zorgen dat de midhoorn hoger kan komen. (faseplug zou net zijn maar wel moeilijk)
Geloof me, als jij een 12incher van 500watt rms gebruikt @ 106db rendement dan zal je nooit zonder stukken ermee wegkomen om welke 1 incher of 1.4incher dan ook @ 1khz in te zetten.
Reden:
In het beste geval heeft je driver een gemiddeld bruikbaar rendement van 109db over het gebied dat hij wordt ingezet. Dit wil zeggen dat je maximum 3db kunt dempen (of16ohm driver gebruiken) om het rendement gelijk te brengen met de midhoorn.
Boven de 1khz zit nog een hoop energie. Je driver gaat gewoon over z'n nek gaan (thermisch en mechanisch) om dit weer te kunnen geven als je bijvoorbeeld 750w in het kastje pompt.
(dit weet ik uit eigen ervaringen met soortgelijk kastje 10/1inch dat vroeger op 1.6khz 18db/oct croste (Beyma 10MI100 + CP380).De Beyma CP380m is ook al een behoorlijke driver en deze was ook inzetbaar vanaf 1.2khz. Met een crossover van 1.6khz en een L-pad van -2db werd deze driver al tot het uiterste gedreven wanneer er 500wrms op de kast werd gezet. Dit resulteerde bij het zwaardere fuifgebruik in steeds opnieuw kapotte 1inchers. Wat jij nu wil doen is volgens mij nog erger.
Ik heb dit opgelost door nu te crossen op 2.5khz (midhoorn loopt slechts tot 1.6khz) en het stuk van 1.6khz-2.5khz via de processor bij te boosten zodat dit overeenkomt met het rendement van de hoorn op lagere frequenties. Op deze manier klinken de kastjes rustiger en veel minder stukken. Het zou echter wel properder geweest zijn als de hoorn gewoon tot 2.5khz zou doorlopen.
Topic: Nieuw setje gebouwd. (20-6-2006 16:49:00)Geloof me, als jij een 12incher van 500watt rms gebruikt @ 106db rendement dan zal je nooit zonder stukken ermee wegkomen om welke 1 incher of 1.4incher dan ook @ 1khz in te zetten.
Reden:
In het beste geval heeft je driver een gemiddeld bruikbaar rendement van 109db over het gebied dat hij wordt ingezet. Dit wil zeggen dat je maximum 3db kunt dempen (of16ohm driver gebruiken) om het rendement gelijk te brengen met de midhoorn.
Boven de 1khz zit nog een hoop energie. Je driver gaat gewoon over z'n nek gaan (thermisch en mechanisch) om dit weer te kunnen geven als je bijvoorbeeld 750w in het kastje pompt.
(dit weet ik uit eigen ervaringen met soortgelijk kastje 10/1inch dat vroeger op 1.6khz 18db/oct croste (Beyma 10MI100 + CP380).De Beyma CP380m is ook al een behoorlijke driver en deze was ook inzetbaar vanaf 1.2khz. Met een crossover van 1.6khz en een L-pad van -2db werd deze driver al tot het uiterste gedreven wanneer er 500wrms op de kast werd gezet. Dit resulteerde bij het zwaardere fuifgebruik in steeds opnieuw kapotte 1inchers. Wat jij nu wil doen is volgens mij nog erger.
Ik heb dit opgelost door nu te crossen op 2.5khz (midhoorn loopt slechts tot 1.6khz) en het stuk van 1.6khz-2.5khz via de processor bij te boosten zodat dit overeenkomt met het rendement van de hoorn op lagere frequenties. Op deze manier klinken de kastjes rustiger en veel minder stukken. Het zou echter wel properder geweest zijn als de hoorn gewoon tot 2.5khz zou doorlopen.
Is die top 12/2 inch?
Hoe ben je van plan die te crossen?
De onderste grensfrequentie van 150 is nog te doen. Als het sub wat rommelt kun je eventueel een paar hz weg laten vallen tussen de top en sub, klinkt meestal beter dan te hoog crossen.
(ik heb 15inch sub en 10/1inch hoorntop en cross subs op 145 en toppen op 175, klinkt naar mijn ervaring het beste)
Het grootste probleem lijkt me die 1000hz, ga je ook een faseplug ontwerpen?
1000hz is compleet niet bruikbaar vind ik persoonlijk. Zelfs voor een 2incher zou ik nooit onder de 1.5khz crossen. (teveel belasting voor de 2incher en klinkt heel agressief)
Topic: 1000 watt op DMX barren! (20-6-2006 12:06:00)Hoe ben je van plan die te crossen?
De onderste grensfrequentie van 150 is nog te doen. Als het sub wat rommelt kun je eventueel een paar hz weg laten vallen tussen de top en sub, klinkt meestal beter dan te hoog crossen.
(ik heb 15inch sub en 10/1inch hoorntop en cross subs op 145 en toppen op 175, klinkt naar mijn ervaring het beste)
Het grootste probleem lijkt me die 1000hz, ga je ook een faseplug ontwerpen?
1000hz is compleet niet bruikbaar vind ik persoonlijk. Zelfs voor een 2incher zou ik nooit onder de 1.5khz crossen. (teveel belasting voor de 2incher en klinkt heel agressief)
by the way ik heb nog een goede tip voor wie T4-dmx 4barren heeft.
Kijk eens na of er snelle zekeringen in zitten.
Ik heb hier 2 identieke stuks liggen en de ene had trage en de andere snelle zekeringen.
(de chinesen duwen er precies ook maar in wat ze het eerst vastkrijgen...)
2 keer raden bij welke dmxbar de triacs kapot gingen als er een par met kortsluiting uitvloog...
Ik heb toen gewoon de baar met de trage zekeringen alle zekeringen vervangen door snelle zekeringen met dezelfde waardes en sindsdien geen problemen meer.
Topic: 1000 watt op DMX barren! (20-6-2006 12:03:00)Kijk eens na of er snelle zekeringen in zitten.
Ik heb hier 2 identieke stuks liggen en de ene had trage en de andere snelle zekeringen.
(de chinesen duwen er precies ook maar in wat ze het eerst vastkrijgen...)
2 keer raden bij welke dmxbar de triacs kapot gingen als er een par met kortsluiting uitvloog...
Ik heb toen gewoon de baar met de trage zekeringen alle zekeringen vervangen door snelle zekeringen met dezelfde waardes en sindsdien geen problemen meer.
Daar hoort gewoon geen 1000watt op.
Het mag niet van de CE keuring en als je enkel de triacs vervangt dan wil dit niet zeggen dat de ontstoorspoelen en de printbanen ineens dikker worden...
Door daar zelf aan te prullen ben jij volledig verantwoordelijk voor die toestellen mocht er ooit iets misgaan.
1000watters kun je toch echt beter met een aparte dimmer doen
Topic: Reiskosten (13-6-2006 20:02:00)Het mag niet van de CE keuring en als je enkel de triacs vervangt dan wil dit niet zeggen dat de ontstoorspoelen en de printbanen ineens dikker worden...
Door daar zelf aan te prullen ben jij volledig verantwoordelijk voor die toestellen mocht er ooit iets misgaan.
1000watters kun je toch echt beter met een aparte dimmer doen
Normaalgezien kost een bestelwagen ongeveer 30cent/km als je alles telt (diesel + afschr + onderhoud + taks enz).
Het probleem is dat je dan natuurlijk geen vergoeding hebt voor je eigen uren die je achter het stuur verliest.
Bij volledige sets is plaatsing binnnen de 15km inbegrepen. Voor extra km's reken ik 30cent/km aan. Zo kom je tenminste uit de kosten.
Als je daar ook je uren nog gaat bijtellen dan vrees ik dat ik in mijn geval nooit meer sets gaan moeten zetten verder als 25km en dat is weer een stuk werk minder. Het is en blijft afwegen...
Voor producties waar bediening bij is weegt dit natuurlijk ook minder door dan voor geplaatste sets zonder bediening omdat je in dat laatste geval de afstand 4* moet afleggen.
Topic: advies en tips belichting bands+afterparty (5-6-2006 19:09:00)Het probleem is dat je dan natuurlijk geen vergoeding hebt voor je eigen uren die je achter het stuur verliest.
Bij volledige sets is plaatsing binnnen de 15km inbegrepen. Voor extra km's reken ik 30cent/km aan. Zo kom je tenminste uit de kosten.
Als je daar ook je uren nog gaat bijtellen dan vrees ik dat ik in mijn geval nooit meer sets gaan moeten zetten verder als 25km en dat is weer een stuk werk minder. Het is en blijft afwegen...
Voor producties waar bediening bij is weegt dit natuurlijk ook minder door dan voor geplaatste sets zonder bediening omdat je in dat laatste geval de afstand 4* moet afleggen.
Ik zie dat je 2*4bar als frontlicht voor de band gaat gebruiken.
Zijn dat de gebruikelijke raylight of VNSP parren?
In dat geval raad ik ten zeerste aan om wat frontlicht in flood te zorgen. Dit moet niet veel zijn, 2*500watt dimbaar volstaat al. Dit omdat het zeer moeilijk is om met de gewone enge parren van relatief korte afstand op een podium een egale belichting van de band te krijgen.
Je krijgt dan vlekken en je krijgt nooit iedereen egaal belicht.
Topic: welke PRO speakers? (13-4-2006 14:16:00)Zijn dat de gebruikelijke raylight of VNSP parren?
In dat geval raad ik ten zeerste aan om wat frontlicht in flood te zorgen. Dit moet niet veel zijn, 2*500watt dimbaar volstaat al. Dit omdat het zeer moeilijk is om met de gewone enge parren van relatief korte afstand op een podium een egale belichting van de band te krijgen.
Je krijgt dan vlekken en je krijgt nooit iedereen egaal belicht.
Was de sx-200 niet de voorloper of zo?
Zie die toch nergens meer te koop.
Misschien iemand die ervaring met deze kastjes heeft?
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (20-1-2006 13:25:00)Zie die toch nergens meer te koop.
Misschien iemand die ervaring met deze kastjes heeft?
Speciaal voor het wat makkelijker te maken:
https://users.telenet.be/DDAsound_light/10inchhoorncorr.jpg
De grafiek van de 10inch hoorn met wat photoshopcorrectie (lekker bruut) om de microfooneigenschappen weg te werken.
https://users.telenet.be/DDAsound_light/10inchhoorncorr.jpg
De grafiek van de 10inch hoorn met wat photoshopcorrectie (lekker bruut) om de microfooneigenschappen weg te werken.