Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Hendrik

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van Hendrik (Pagina: 19 van 20)

Topic: Dap extreme & vision series... (12-5-2004 13:27:00)

Dré schreef:

Ik vind het jammer dat er niet even een dB meter bij gepakt is om EN te meten hoe hard iets nu werkelijk is EN ervoor te zorgen dat alle geteste versterkers dezelfde referentie output genereerden.
Klopt, maar het moest allemaal even snel. Ik hoop dat ik nog eens de kans krijg om serieus te testen, ook tot max spl en op stevige subs. Echter jij weet als geen ander heoveel tijd het wel niet kost als je dan zo'n aantal amps wil gaan testen. Laat ik dat nou net niet hebben.
Zoals ik al aangaf is dit een test die zeer weinig zegt. Er kunnen echter wel enkele conclusies worden getrokken, waar iemand dan al of niet iets aan zou hebben.

Ik verbaasde me gewoon over die Mision. Als iemand , zonder geld, iets bijv zoekt op een 10" kastje om maar iets te noemen voor een gospel koor ofzo, wat zo zuiver mogelijk moet, dan zou je een mision kunnen pakken. Ik noem maar eens iets. Daarom ook: als je echt serieus met geluid bezig bent, dan pak je niet zomaar even een amp omdat hij duur is en iedereen er mee draait. Nee, dan moet je kijken, wat wil ik ermee, hoe hard moet het, wat zijn mijn eisen qua klank etc etc. Dan kun je een versterker uitzoeken die geschikt is.
Helaas pakt men in de praktijk vaak "iets". Men is dan zeker dat dat ene product het gewoon is, totdat men iets anders hoort. Maar ja, zo gaat het toch altijd? Ik bedoel; wie koopt er een printer en weet bij aankoop hoeveel je per maand print, wat de afschrijving van de drum is, hoelang de toner mee gaat, wat een nieuwe toner of drum kost........ Is lachen en dan bij ons in de winkel maar klagen dat die cartridges zo verrekte duur zijn en dat die fax de hele dag staat te ratelen en dat we (op iets waar NIKS verdiend wordt door de detailist) maar even 20% korting moeten geven omdat meneer dan wel ergens anders heen gaat.... De wereld zit vreemd inelkaar. Had je maar niet bij de aldi een printer moeten kopen, haasz.

On topic:
Het blijkt dus ook wel weer hoe belangrijk voorlichting is. Is het niet een versterker dan wel een printer. Kijk, men moet nou niet denken dat outline bijv per definitie butt is ofzo. Ik bedoel, die ex 1500 weet te drukken op die 2 x 18" outline kast, gewoon massive. MAAR, ik had hem niet voor niets mee genomen in de test. Ik kon horen dat er iets niet helemaal lekker zat in het laag met dat ding. Het laag bleef hangen in de muziek, stond niet fris en los. Kijk dan mag hij wel ontiegelijk beuken en voor veel mensen gewoon rete goed presteren. Het is maar net wat voor eisen je stelt. Maar ik wist dat laag anders klinken kan, veel mensen weten dat domweg niet eens. Als je dan ook nog eens luistert en het verschil hoort met een andere versterker, dan wil je nooit meer terug.
Topic: Dap extreme & vision series... (12-5-2004 12:07:00)

Tom schreef:

Bovenstaande test, met een cd speler rechtstreeks in een amp,
das misschien niet helemaal eerlijk vergelijken.
Klopt als een bus

Tom schreef:

B/ Versterkers vergelijken op 1 set boxen is ook gevaarlijk, want zoals als omschreven, niet iedere versteker heeft zijn beste prestaties op één set boxen.
Het impedantie gedrag is ook zo iets.
Klopt alweer

Tom schreef:

C/ wat mij opvalt in low budged versterkers, is dat er weinig aandacht besteed word aan de voeding.
Als ik het zo bekijk zit er bijvoorbeeld in de behringers 1500/2500 paraktisch dezelfde voeding. Vaak zijn ook de condensators maar krap aan. En voor (sub)bas heb je veel reserve nodig in een voeding, want reken maar dat dat behoorlijk slurpt.
Als je die QSC van binnen belijkt, toch heel wat netter dan die DAP, ook beter componenten. Echter geen garantie voor goed geluid.

Tom schreef:

D/ Bij verterkers vinden de meeste eigenaren hun eigen verterkers het beste.
Want als iemand ergens voor gekozen heeft, zou hij een beetje "af" gaan als hij moet toegeven dat een andere beter is.
Dat kan als je stront in je oren hebt. Ter aanduiding, die outline EX1500 was dus van mij, angry ik weet nu ook dat hij VEEL verder doordrukt in de spl's dan die DAP, dat hij VEEL beter in elkaar zit, vca volume regeling heeft etc etc. Maar: dat op middelhard tot hard volume de Vision gewoon veel strakker is in het laag dus.....

Kijk, we weten allemaal wel dat het geen eerlijke test was, maar of hij ook niks zeggend is? Dacht het niet. Aangezien test niet op stevige subs is gebeurd valt daar al niks over te zeggen. Behalve dan dat de QSC RMX, outline, nu al moeite hebben met controle etc, en dat hoor je echt wel terug op 18" hoor. + Dat de mision op fullrange al aan geeft dat hij niet voor laag is. Ook de PLX, is echt niet voor op laag, maar ja het gewicht maakt veel goed natuurlijk.

Kijk zo'n test geeft natuurlijk wel even concreet aan wat je kunt verwachten van iets, presteert het nu echt waar gruwelijk op mid, dan mag je niet verwachten dat hij via je mengtafel en op andere set boxen opeens de vloer aan gaat vegen met een versterker die hier als top uit de test komt.

Enneh, als je DAP openschroeft en naast de duurdere broertjes houdt, ow ja , wat een verschil. + Ik ben wel de laatse die DAP de hemel in gaat prijzen (iets wat ik nooit doe btw) alles heeft zijn voors en tegens. DAP is niet bewezen goed on the road etc etc, we weten het allemaal wel.

Er is gevraagt om gebruikers ervaringen van de Vision, ik ben zo vrij geweest (iets wat ik ook niet vaak doe) om de andere amps er even bij te betrekken. Misschien zou het anders ook al te snel over komen dat ik een DAP-lover ben shocked 8O NOT happy :) Maar je moet gewoon toegeven dat ze op fullrange tot iets meer dan 60% vermogen gewoon beter veel beter klinken dan die andere jongens.
Topic: Dap extreme & vision series... (12-5-2004 11:49:00)

tommielee schreef:

Qsc van de plx serie zijn zo lekker licht vanwege die schakelende voeding en dat is natuurlijk practisch als je met een rackje van vier komt aanrollen dat totaal maar 45 kg weeg en geen 150, toch?
Dat is ondere andere een van de redenen waarom ik ook NOOIT met een rackje DAP ga rondrijden

tommielee schreef:

Daarbij...de plx, uitgerust met variabele temperatuursturing voor de fan, subsonicfilter/laag op 30 of 50 hz/softclipping/stereo,parallel,mono en alles switchable,
dan ook nog de ingangen xlr én jack, ook bruikbaar als doorlus (hándig)
en last but zekker niet liest; speakon én schroefklem
Een versterker mag voor mij behalve de vari fans kaal wezen, subsonic doe je met processor, softclipping? haa, die QSC staat al lang te stressen voordat er ook maar 1 lampje oplicht. En het is mij ook een worst wat er nou achterop zit omdat hij toch in een vast rack komt. Maar ja, ik zou me kunnne voorstellen dat dat een reden zou kunnen zijn......

tommielee schreef:

Enne, na de foto's te hebben gezien he van die daps...eh van de plx weet ik wel dat ie rms opgeeft
Gemeten? Volgens mij door een collega van mij gedaan, meende dat hij niet eens in de buurt van opgegeven vermogen kwam, zo ja, dan wil je niet weten wat er met het signaal gebeurde. Hang me er niet aan op, moet eerst navraag doen.

Wij hebben geen meting gedaan nu, zoals ik al aangaf, misschien valt de Vision wel gigantisch door de mand op 18".
Topic: Dap extreme & vision series... (12-5-2004 00:10:00)
Het volgende heb ik even vlug naast elkaar gehad:

outline ex 1500
QSC plx 2402
QSC rmx 2450
DAP Vision 1600
DAP Mision (type effe kwijt, maar vlogens mij de zwaarste)

Getest op:
redelijke speaker JBL, SRX 4735 naar wij dachten, direct van cd-speler naar amp. Geen db-check of wat dan ook, gewoon binnen halfuurtje conclusie trekken, al is het wat later geworden. happy :)
Niet getest op max spl ofzo, nee gewoon hoe komt de muziek eruit, bij zacht, normaal en vrij hard.

Conclusie:
In het laag:
RMX:
werkelijk waar te triest voor woorden, brij, rommelig, klinkt als in elkaar gedrukt en veel te veel teruggekoppeld ongecontroleerd laag, totaal niet strak dus.
Outline:
Presteert net wat beter als de RMX. In deze prijsklasse dus ronduit triest. Zelfde verhaal als rmx.
PLX:
Een groot verschil met voorgaande maar blijft beslist geen amp voor mij. Niet strak, te weinig controle, niet lekker gewoon, bas gaat teveel in de muziek op. Niet clean.
Mision:
hmm, geen bas amp, drukt niet echt door (ECHT niet) maar voor dat geld niet onaardig. Hij maakt er in ieder geval geen zootje van hoewel op hard volume hij duidelijk te kort schiet. GEEN bas versterker.
Vision.
Niet te geloven, redelijk clean, strakke bas, ook als hij wat harder gaat, drukt ook nog aardig door, geen in elkaar gedrongen muziek maar bas staat echt strak en los in de ruimte. Dat een dergelijke butt-amp qsc en outline ver achter zich laat.... Zie mezelf al aankomen met een rack met DAP, haha, lach me dood.

Vision in mid hoog:
Het vreemde is dat de Vision minder presteert in mid hoog dan de Mision. De mision is lekker op midhoog! Mooi helder en open mid, geen kleuring echt keurig. ( Nu hoor je weer waarom die speakers zo duur zijn razz :p ) Als we dan naar de prijs kijken kan ik niet anders zeggen dat dit een top-amp is voor midhoog. Leuk, 2e rack dus met DAP..... kom niet meer bij. Vision zou ik zelf niet op mid hoog zetten dus, ook niet op laag maar presteert daar opvallend goed in, zeker in vergelijking met de andere amps uit sneltestje.

Warning:
Getest op 1 set, zonder mengtafel etc, niet getest op max spl en op stevige subs. DAP is niet bewezen op roadproofheid. Bij aanschaf DAP zelf weten dat je wordt uitgelachen door conculega's met QSC. (Wie het laatst lacht....)
Deze sneltest is dus getest op fullrange, het kan best wezen dat de Vision geheel door de mand valt op 2 x 18". Bedenk wel dat de andere amps op fullrange, RMX, EX1500 outline, Helemaal onder de maat presteren, maar ja daar gaat dit topcic ook niet over.

Alle reacties welkom, ook van QSC-fans. Blijf me toch afvragen waarom 1 op de 5 een rackje qsc heeft.
Topic: stroomprobleempje met crest 7001 (8-5-2004 18:37:00)
Staat dat (nog) niet in de nen 1010 dat er in openbare gebouwen C-automaatjes moeten zittten? Zou ons een hoop gesodemieter besparen. Ik vraag me zelfs af waarom ze die klote B-gevallen eigenlijk maken, nee eigenlijk installeren in een eindgroep. Klant: "Zeg jim verhure kapot gereedschap!" sad :(

Die van kopp hebben idd metalen overbruggingspennen, geen metalen hendel. Verder verkoop ik in de bouwmarkt nog attema, daar wordt je al helemaal niet vrolijk van. Oh nee, dat mag ik niet zeggen van mijn baas. razz :p
Topic: stroomprobleempje met crest 7001 (7-5-2004 22:35:00)
klopt idd, er zullen vast wel een paar zijn die nog sneller knallen, heb hier ook kopp, siemens en klockner moeller (of muller met umlaut whatever)
Topic: stroomprobleempje met crest 7001 (7-5-2004 18:35:00)

JVS schreef:

Ik kan hier thuis iniedergeval zonder problemen in 1 keer een rack met 3 crest CA's inschakelen zonder dat me zekeringen om de oren vliegen (wel ouderwetse stoppen, geen automaten).

Joost
Kijk en dat is het probleem nou juist, die automaten (max B-karakteristiek) Ik vraag me trouwens af of goedkope automaten (of gewoon butt-automaten, kunnen ook dure zijn) hier ook meer last van hebben. Ik krijg tegenwoordig steeds vaker te horen dat automaten eruit knallen met gereedschappen e.d., dit zijn dan vaak nieuwbouw/renovatie woningen bij navraag. Een installateur hier aanwezig die daar antwoord op heeft?
Topic: Speakers 1000 watt 80 euro ? (6-5-2004 23:59:00)
Newbie forum?
Topic: probleem: Firestorm vreet lampjes. (6-5-2004 23:54:00)
Koeling van lampen is een apart verhaal, je kan lampen te heet maar ook te koud maken. Een lamp heeft een ideaal werkgebied. Wellicht dat bij bepaalde producten er minder of in het chinees is over nagedacht.
Topic: stroomprobleempje met crest 7001 (6-5-2004 21:17:00)

Dré schreef:

Ronny: Bij ringkerntrafo's (en wie gebruikt die niet tegenwoordig) is het wel degelijk mede DE TRAFO ZELF die voor zo'n enorme piekstroom zorgt bij het aanzetten. Dat wordt inderdaad veroorzaakt door de energie die nodig is om het magnetisch veld in de trafo op te bouwen. Goede test? Pak maar eens een kale trafo en hang die aan het net. Je zult zien dat hij zonder problemen een inschakelstroom trekt die 2 x zo hoog is als de maximale stroom die hij onder vollast kan trekken. Pas daarna gaan de bufferelco's hun tanden laten zien (een trafo werkt immers niet eerder dan wanneer er een magnetisch veld is opgewekt).
Mening van mij:
Als je buffer elco's ontladen zijn vormen ze een keiharde klap op het net bij het opladen. Als er daarna enige lading inzit lukt het vaak wel weer om je versterker aan te houden.
De buffering vormt korte tijd een behoorlijke last voor het net. Hang maar eens rechtstreeks 10.000uF (niet doen als je niet weet hoe) aan het net en kijk naar je bedlampje, doe het dan nog eens met een (eigenlijk verplichte) voorschakel weerstand. Het is dus ook maar net hoe hard je buffer aan het net hangt.