Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van StijnS
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van StijnS (Pagina: 19 van 20)
Topic: krachtstroomverloopje? (26-6-2008 21:04:00)
Ga niet rommelen zonder nul, denk vooral niet dan gebruik ik de aarde wel als nul....
Kort en simpel gezegt:
in het drive-in gebeuren gebruiken we geen stroom zonder nul!
Behalve als je bijvoorbeeld een motor moet aandrijven.
Dus Altijd 5 polig gebruiken,
is er geen nul, dan pluggen we niet in!
Er zijn meerdere forumleden die dat door schade (heel veel schade) en schande hebben moeten leren.Behalve als je werkt met een 130/230V systeem. Dan heb je geen nul nodig en schakel je de belastingen in driehoek. Dit systeem vind je terug in blauwe 4-polige CEE's. (En ja, dit systeem bestaat nog. De labo's op mijn school hebben dergelijke aansluitingen. Op normale plaatsen vind je 't echter niet zo direct terug)Topic: krachtstroomverloopje? (26-6-2008 19:08:00)
ik heb het beeld voor me dat de fases een + zijn, en de nul een -.
hoe verlaat de - dan het apparaat weer? via de aarde?Een apparaat dat op iedere fase een even sterke belasting heeft en in ster geschakeld is heeft inderdaad geen nulgeleider nodig. Op iedere fase heb je ten opzichte van de nul een sinusvormige spanning. Deze is af en toe positief en of en toe negatief. Nu verschillen deze 3 fases onder elkaar een beetje (faseverschuiving) waardoor op het moment dat de ene positief is, de andere negatief is. Resultaat: een spanningsverschil tussen de fases onderling. Om een stroom te doen lopen heb je namelijk geen plus en een min nodig, maar gewoon een potentiaal verschil. Die plus en min duiden op welke van de 2 geleiders het hoogste pottentiaal heeft.
Overigens kun je apparaten ook in driehoek aansluiten, je zet dan de belastingen telkens tussen 2 fasedraden.
Heb je een fototje van die rare aansluiting bij jou? Als de pennen zitten in de vorm van een 5 op een dobbelsteen, doet mij dat verdacht veel denken aan een Perilex aansluiting...
Overigens kun je een "normale" CEE 5p 6h er gewoon naast monteren...Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (23-6-2008 18:19:00)
.Ik vraag me af welke installateur er niet op het idee komt om labels bij iedere automaat te kleven?
Elke zekeringkast die 'k in mekaar geschroeft heb heeft labels met daarop een beschrijving van de groep. Zo heb ik hier thuis in de kast "Badk-Zold", "Tuin-Kelder", "Garage"... onder iedere automaat. Is dat nu écht zo'n grote moeite?Topic: Onstorings condensator? (22-6-2008 09:59:00)
maar is een 4uf 400 volt (B) 450 volt (C) +-5%B condendator uit een oude afzuigkap (zat paralell aan de 220 van de motor) goed om mijn switchpackje mee te ontstoren?
foto klik hierLijkt me eerder zo'n condensator om de motor te doen aanlopen.
Voor de rest zijn ontstoorcondensatoren meestal zo'n 5nF 500V. Als je een te grote condensator over je schakelaar monteert, wordt het probleem enkel erger. Trouwens: je hebt per schakelaar 1 condensator nodig. Zou je niet gewoon richting elektronicawinkel fietsen en voor 1 euro per stuk de juiste halen?Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (22-6-2008 09:47:00)Dat merk ik ook elk jaar meer en meer op de vakantiewerking waar 'k als leider (lijder?) sta...
Elk jaar moeten we kordater dan het jaar er voor optreden, anders breken die *#éè!ç& het kot volledig af... (Ik hou m'n hart vast voor de vakantie die komt...)Topic: Vraag over Connector paneeltje (18-6-2008 17:47:00)Erm... Een gebalanceerd signaal kan ook over een jack plug gaan, maar dan heb je een stereo jack nodig.
Overigens bestaan er ook microfoons die in stereo opnemen.
."je hebt dus een mono kabel nodig"
Tom schreef:
Gerbuik de zoekmachine eens, met woorden als "krachtstroom" CEE en Perlex.Ga niet rommelen zonder nul, denk vooral niet dan gebruik ik de aarde wel als nul....
Kort en simpel gezegt:
in het drive-in gebeuren gebruiken we geen stroom zonder nul!
Behalve als je bijvoorbeeld een motor moet aandrijven.
Dus Altijd 5 polig gebruiken,
is er geen nul, dan pluggen we niet in!
Er zijn meerdere forumleden die dat door schade (heel veel schade) en schande hebben moeten leren.
roystraver schreef:
ik lees hier en daar dat, apparaten die op elke fase evenveel stroom gebruiken, géén nul nodig hebben, is het mogelijk dat ik een aansluiting zonder nul heb? en zoja,ik heb het beeld voor me dat de fases een + zijn, en de nul een -.
hoe verlaat de - dan het apparaat weer? via de aarde?
Overigens kun je apparaten ook in driehoek aansluiten, je zet dan de belastingen telkens tussen 2 fasedraden.
Heb je een fototje van die rare aansluiting bij jou? Als de pennen zitten in de vorm van een 5 op een dobbelsteen, doet mij dat verdacht veel denken aan een Perilex aansluiting...
Overigens kun je een "normale" CEE 5p 6h er gewoon naast monteren...
Of een laptop...
Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (22-6-2008 22:29:00)Sgrovert schreef:
Ik vraag me af welke installateur op het idee komt om een nieuwe veranda aan te bouwen, daarbij stroom in de tuin aan te leggen, en de tuinstroom op de groep van de slaapkamers boven in huis te zetten
.Elke zekeringkast die 'k in mekaar geschroeft heb heeft labels met daarop een beschrijving van de groep. Zo heb ik hier thuis in de kast "Badk-Zold", "Tuin-Kelder", "Garage"... onder iedere automaat. Is dat nu écht zo'n grote moeite?
AV Music schreef:
Misschien een beetje zonde om hier een niew topic voor aan te maken,maar is een 4uf 400 volt (B) 450 volt (C) +-5%B condendator uit een oude afzuigkap (zat paralell aan de 220 van de motor) goed om mijn switchpackje mee te ontstoren?
foto klik hier
Voor de rest zijn ontstoorcondensatoren meestal zo'n 5nF 500V. Als je een te grote condensator over je schakelaar monteert, wordt het probleem enkel erger. Trouwens: je hebt per schakelaar 1 condensator nodig. Zou je niet gewoon richting elektronicawinkel fietsen en voor 1 euro per stuk de juiste halen?
TB schreef:
Worden kinderen van tegenwoordig steeds brutaler? Ik zou vroeger het lef niet hebben...Elk jaar moeten we kordater dan het jaar er voor optreden, anders breken die *#éè!ç& het kot volledig af... (Ik hou m'n hart vast voor de vakantie die komt...)
Ik zet connectoren op de paneeltjes hier altijd vast met M3 boutjes. Dan kun je de connectoren tenminste nog makkelijk losmaken als je iets verbouwt... (En ook handig als je geen popnageltang hebt)
Topic: Partyfoto's op beamer projecteren (18-6-2008 12:59:00)Windows media center heeft in z'n slideshow allemaal leuke effectjes ingebouwd...
Topic: T-4 balk voor ledparren (16-6-2008 14:03:00)Gewoon een harting balk en daar constante spanning op zetten?
Topic: Microfoonaansluiting SMX-1 (11-6-2008 21:18:00)djspiky schreef:
Dit topic hoort thuis in het geluid-/newbieforum. Om antwoord te geven op je vraag: een microfoon is altijd mono, dus je hebt ook een mono kabel nodig. Afhankelijk van de ingang van je mixer heb je een XLR-F - Mono-jack kabel of een XLR-F - XLR-M kabel nodig. Over gebalanceerd en ongebalanceerd is genoeg geschreven op dit forum (zelf even zoeken).
Overigens bestaan er ook microfoons die in stereo opnemen.
djspiky schreef:
Zou je me a.u.b. kunnen aanwijzen waar ik beweer dat gebalanceerd niet over jack kan? Ik zie dat namelijk nergens staan. En stereo microfoons heb ik nog nooit van gehoord
.