Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van DJ JB
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 191 bijdrage(n) van DJ JB (Pagina: 18 van 20)
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (6-1-2009 16:42:00)Welke treksterkte de gebruikte staalkabel van de ST132 heeft weet ik niet, maar geschat is de kabel dusdanig dik (dikte zegt vrij weinig, maar het geeft wel enige houvast) dat dat niet de zwakste schakel is.Schatten is schattig, maar bewijst inderdaad niets. Ik ken het statief niet goed genoeg om dit te onderbouwen, maar ik denk dat de staalkabel wel degelijk de zwakste schakel is (nogmaals: is geen bewijs, dus we zitten touwtje te trekken).
Wat was de hoofdreden daarvan?Ook de Vf=2, echter zonder de verwijzing naar de NPR 8020-10.
Dat ongeluk is nalatigheid van het verhuurbedrijf (en deels van degene die de wind-ups hebben gebruikt, al is dat in de praktijk een ander verhaal). De oorzaak daarvan heeft verder weinig met het gebruikte statief en veiligheidsfactoren te maken.Nalatigheid is een prachtig woord, maar daar krijg je naderhand geen slachtoffers mee terug.
Uiteraard zijn de draaiers op de hoogte van de risico's, maar de gemiddelde mens heeft een reactievermogen van 1 seconden, de valversnelling op de meeste plekken op aarde bedraagt 9,81 m/s^2 en de last hangt op 3,5m hoogte. Doe jij maar de wiskunde of ze het op tijd halen als de staalkabel van het statief breekt.
Als de truss scheef omhoog gaat wordt het ene statief meer belast dan de ander, zeg de ene 110% en de ander dus 90%. Dankzij de 75% regel wordt het statief wat anders dus overbelast zou worden, nu niet overbelast.
Toepassing:
Als je twee statieven hebt met een maximum draaglast van 80kg (vf=5, dubbele borging), dan kun je dus maximaal: 80 + 80 (=160) * 75% = 120kg omhoog draaien.
Dit is dus alleen maar een extra veiligheid, of zie ik iets over het hoofd?Je ziet niets over het hoofd. Echter, ik vind 50% veiligheid tot wel wat veiliger dan 25% veiligheid. Ik zou toch bijna denken dat de normen niet voor niets zo bedacht zijn...Topic: Kopieermachine op batterijen (6-1-2009 15:23:00)Hiermee zit je ook al rond je maximum, dan heb ik je blinders, colourchangers en bekabeling nog niet meegenomen in de berekening.Topic: ADJ 132 lichtstatieven (5-1-2009 01:50:00)Verzonken tourlabel? (Is zelfs op sommige foto's al te zien, beetje vaag door weerspiegeling van licht.)Topic: Cd's kopieren (26-12-2008 00:13:00)
Martijn schreef:
DJ JB schreef:
De staalkabels in wind-ups zijn in ieder geval Vf=5 bepaald vanaf de breuklast. Wij doen er dus nog een factor 2 overheen. Zo komen we op onze Vf=10 voor materiaal met staalkabels.Martijn schreef:
Ik heb Rinus' boek hier helaas niet liggen, dus kan die 75% niet opzoeken. In de overige literatuur over het onderwerp dat ik hier heb liggen, kan ik die regel echter niet terugvinden. Echter, in een ander topic over deze statieven (op een ander forum) is de 75%-regel ook van tafel geveegd. In mijn optiek echter geheel correct: de NPR 8020-10 gaat over veiligheidfactoren van hijs- en hefmiddelen, daar vallen statieven dus ook onder.
Wat was de hoofdreden daarvan?
Martijn schreef:
Sterker nog: afgelopen zomer heb ik bijna een bevriende collega verloren (scheelde 5cm) aan een statief waarvan de staalkabel het begaf met de last op 3,5m hoogte. Ook alleen omdat het verhuurbedrijf z'n huiswerk niet had gedaan (laat staan inspectie van het statief) en dus het statief heeft overbeladen. Knappe jongen die een statief omhoog kan draaien zonder in de buurt te komen van de last die eventueel naar beneden zou kunnen komen, of zijn de wind-up-draaiers geen voltallige mensenlevens die beschermd moeten worden??
Uiteraard zijn wind-up-draaiers wel volwaardige mensen. Bij het niet onder de last komen tijdens het op hoogte brengen was het mij te doen om mensen die toevallig eronderdoor wandelen. De mensen die bezig zijn met het "wind-upppen" zijn er als het goed is op gekleed (helmen; die discussie wilde ik maar niet aanzwengelen), en zich ervan bewust dat ze met iets bezig zijn dat meer risico's met zich meebrengt dan wanneer het eenmaal op hoogte geborgd is. (Als in; ze zijn alert en houden in de gaten of er problemen ontstaan)Dat ongeluk is nalatigheid van het verhuurbedrijf (en deels van degene die de wind-ups hebben gebruikt, al is dat in de praktijk een ander verhaal). De oorzaak daarvan heeft verder weinig met het gebruikte statief en veiligheidsfactoren te maken.
Uiteraard zijn de draaiers op de hoogte van de risico's, maar de gemiddelde mens heeft een reactievermogen van 1 seconden, de valversnelling op de meeste plekken op aarde bedraagt 9,81 m/s^2 en de last hangt op 3,5m hoogte. Doe jij maar de wiskunde of ze het op tijd halen als de staalkabel van het statief breekt.
Dj pacific schreef:
Aangezien twee statieven nooit exact gelijk omhoog gaan is er de 75% regel 'bedacht'.Als de truss scheef omhoog gaat wordt het ene statief meer belast dan de ander, zeg de ene 110% en de ander dus 90%. Dankzij de 75% regel wordt het statief wat anders dus overbelast zou worden, nu niet overbelast.
Toepassing:
Als je twee statieven hebt met een maximum draaglast van 80kg (vf=5, dubbele borging), dan kun je dus maximaal: 80 + 80 (=160) * 75% = 120kg omhoog draaien.
Dit is dus alleen maar een extra veiligheid, of zie ik iets over het hoofd?
In ieder geval de Canon CanoScan LiDE 70F scanner kan draaien op enkel de USB-voeding, heel makkelijk dus. Alleen een A4-scanner is niet helemaal compact...
De Canon Pixma iP100 is een printer die in accu-uitvoering verkrijgbaar is en is nog tamelijk compact. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar vroeger kostten de cartridges voor portable printers werkelijk een vermogen.
Waarschijnlijk hebben andere merken ook wel eigen modellen die makkelijk mee te nemen zijn.
Een complete multifunctional voor on the road ben ik echter nog niet tegengekomen.
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (6-1-2009 15:07:00)De Canon Pixma iP100 is een printer die in accu-uitvoering verkrijgbaar is en is nog tamelijk compact. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar vroeger kostten de cartridges voor portable printers werkelijk een vermogen.
Waarschijnlijk hebben andere merken ook wel eigen modellen die makkelijk mee te nemen zijn.
Een complete multifunctional voor on the road ben ik echter nog niet tegengekomen.
Excuus, bouwbesluit is inderdaad fout (zit in mijn hoofd vanwege een ander lopend iets). De staalkabels in wind-ups zijn in ieder geval Vf=5 bepaald vanaf de breuklast. Wij doen er dus nog een factor 2 overheen. Zo komen we op onze Vf=10 voor materiaal met staalkabels.
Ik heb Rinus' boek hier helaas niet liggen, dus kan die 75% niet opzoeken. In de overige literatuur over het onderwerp dat ik hier heb liggen, kan ik die regel echter niet terugvinden. Echter, in een ander topic over deze statieven (op een ander forum) is de 75%-regel ook van tafel geveegd. In mijn optiek echter geheel correct: de NPR 8020-10 gaat over veiligheidfactoren van hijs- en hefmiddelen, daar vallen statieven dus ook onder. Ookal zet je ze vast met meerdere borgingen (is inderdaad een minimumverplichting: veiligheid vergroten en schijnveiligheid verkleinen!) en beweegt het niet met mensen eronder, blijft het een hefmiddel. Zeker als een statief geen keurmerk heeft, zou ik geen dubieuze regels erop nahouden en op safe spelen.
Sterker nog: afgelopen zomer heb ik bijna een bevriende collega verloren (scheelde 5cm) aan een statief waarvan de staalkabel het begaf met de last op 3,5m hoogte. Ook alleen omdat het verhuurbedrijf z'n huiswerk niet had gedaan (laat staan inspectie van het statief) en dus het statief heeft overbeladen. Knappe jongen die een statief omhoog kan draaien zonder in de buurt te komen van de last die eventueel naar beneden zou kunnen komen, of zijn de wind-up-draaiers geen voltallige mensenlevens die beschermd moeten worden??
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (6-1-2009 13:32:00)Ik heb Rinus' boek hier helaas niet liggen, dus kan die 75% niet opzoeken. In de overige literatuur over het onderwerp dat ik hier heb liggen, kan ik die regel echter niet terugvinden. Echter, in een ander topic over deze statieven (op een ander forum) is de 75%-regel ook van tafel geveegd. In mijn optiek echter geheel correct: de NPR 8020-10 gaat over veiligheidfactoren van hijs- en hefmiddelen, daar vallen statieven dus ook onder. Ookal zet je ze vast met meerdere borgingen (is inderdaad een minimumverplichting: veiligheid vergroten en schijnveiligheid verkleinen!) en beweegt het niet met mensen eronder, blijft het een hefmiddel. Zeker als een statief geen keurmerk heeft, zou ik geen dubieuze regels erop nahouden en op safe spelen.
Sterker nog: afgelopen zomer heb ik bijna een bevriende collega verloren (scheelde 5cm) aan een statief waarvan de staalkabel het begaf met de last op 3,5m hoogte. Ook alleen omdat het verhuurbedrijf z'n huiswerk niet had gedaan (laat staan inspectie van het statief) en dus het statief heeft overbeladen. Knappe jongen die een statief omhoog kan draaien zonder in de buurt te komen van de last die eventueel naar beneden zou kunnen komen, of zijn de wind-up-draaiers geen voltallige mensenlevens die beschermd moeten worden??
Doe je dan wel een afzetlintje om je constructie heen? Er mag namelijk niemand onderdoor lopen bij jou.
Je neemt in dit geval klakke(n?)loos de belastbaarheid van de statieven over. Deze zijn echter gebaseerd op het bouwbesluit en horen NIET thuis in de evenementenwereld. Wij doen er namelijk nog een schepje bovenop in de vorm van een Vf=2. Daarnaast slaat die 0,75 als een l*l op een drumstel. Hebben een paar bedrijven bedacht om ze zwaarder te belasten, maar heeft niets te maken met hoe we met materiaal omgaan (bij mijn weten).
Kortom: per statief mag je maar 85/2 = 42,25 kg belasten. In totaal mag je ze samen dus maar 85 kg belasten. Houdt er rekening mee dat de 6m truss al zo'n 30 kg weegt, dus dan kun je nog maar 55kg aan licht in de truss hangen MITS symmetrisch verdeeld!
Voor de mensen die minder goed kunnen rekenen: de totale last is gelijk aan de fabrieks-SWL van het zwakste statief (de 85kg dus).
Ik heb hier ook de CWA25 liggen, ik zal nog even kijken wat Europa hiervoor bedacht heeft (lees: de riggingdeskundigen uit de lidstaten).
/edit: ik kan het niet zo snel terugvinden in het document zelf, in een presentatie van een deelnemer in de werkgroep wordt wel een extra Vf=2 aangehaald. Voorlopig kunnen we in ieder geval nog vooruit met de NPR 8020-10, waarin ook staat dat de SWL gehalveerd moet worden.
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (5-1-2009 23:54:00)Je neemt in dit geval klakke(n?)loos de belastbaarheid van de statieven over. Deze zijn echter gebaseerd op het bouwbesluit en horen NIET thuis in de evenementenwereld. Wij doen er namelijk nog een schepje bovenop in de vorm van een Vf=2. Daarnaast slaat die 0,75 als een l*l op een drumstel. Hebben een paar bedrijven bedacht om ze zwaarder te belasten, maar heeft niets te maken met hoe we met materiaal omgaan (bij mijn weten).
Kortom: per statief mag je maar 85/2 = 42,25 kg belasten. In totaal mag je ze samen dus maar 85 kg belasten. Houdt er rekening mee dat de 6m truss al zo'n 30 kg weegt, dus dan kun je nog maar 55kg aan licht in de truss hangen MITS symmetrisch verdeeld!
Voor de mensen die minder goed kunnen rekenen: de totale last is gelijk aan de fabrieks-SWL van het zwakste statief (de 85kg dus).
Ik heb hier ook de CWA25 liggen, ik zal nog even kijken wat Europa hiervoor bedacht heeft (lees: de riggingdeskundigen uit de lidstaten).
/edit: ik kan het niet zo snel terugvinden in het document zelf, in een presentatie van een deelnemer in de werkgroep wordt wel een extra Vf=2 aangehaald. Voorlopig kunnen we in ieder geval nog vooruit met de NPR 8020-10, waarin ook staat dat de SWL gehalveerd moet worden.
joepurlings schreef:
6m truss, 2 fourbarren par56 short, 2 magnum scansReken eens uit wat het gewicht van de truss+armaturen+bekabeling was.
Kijk nu eens wat die statieven MOGEN hebben.
Daar is je antwoord al!
Topic: Het bouwen van een case (3-1-2009 12:18:00)Kijk nu eens wat die statieven MOGEN hebben.
Daar is je antwoord al!
hugovanmeijeren schreef:
Wat ik me zelf nog even afvroeg, waarvoor is die enorm grote schotel in het midden van je case? Die 4 kleintjes op de hoeken zijn uiteraard voor de wielen, maar wat doe je met die grote in het midden?Alleen die specifieke cd-speler leest de cd niet of geen enkele speler ter wereld? Speelt de brander 'm zelf af na het branden (zo niet: dan zijn echt de rapen gaar, nieuwe brander!)
Ook al eens geprobeerd om eerst de mp3s te converteren naar WAV en ze dan als audio-cd te branden? Als je ze nog steeds al data-cd wilt branden, kun je ze van WAV weer omzetten naar CBR mp3s. Wellicht het proberen waard, VBR heeft wel eens vaker conflicten, zeker met oudere codecs (ik weet niet wat ze bij Pioneer erin hebben gezet...)
Topic: Alvast prettige kerstdagen! (26-12-2008 00:07:00)Ook al eens geprobeerd om eerst de mp3s te converteren naar WAV en ze dan als audio-cd te branden? Als je ze nog steeds al data-cd wilt branden, kun je ze van WAV weer omzetten naar CBR mp3s. Wellicht het proberen waard, VBR heeft wel eens vaker conflicten, zeker met oudere codecs (ik weet niet wat ze bij Pioneer erin hebben gezet...)
Fijne kerst en al het goede voor 2009!
Topic: wysiwyg >>> autocad (20-12-2008 21:06:00)Soms staat de tekening ergens kilometers ver weg. Al geprobeerd de hele tekening in beeld te krijgen met dubbelklik op de scrollknop?