Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van DJefke
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van DJefke (Pagina: 18 van 20)
Topic: DMX kring werkt zonder problemen en OPEENS niet meer (4-9-2009 13:03:00)
Bij één groep is de xlr in en de xlr out gewoon 1 op 1 aan elkaar gesoldeerd,
bij de tweede groep gaat het via een schakeling in de print.
Mijn kennis gaat niet verder om te kunnen beoordelen of elke schakeling 256, 512 of misschien zelfs wel 1024 kanalen doorgeeft.Tja, de processor zal wel een uitleesbeveiliging hebben, dus dat is iets dat je toch niet uit de lectronica kan opmaken :)
Wel grappig om te horen dat er effectief effecten zo werken. Spreken we nu over pure DMX-fixtures? Of over lampen die ook een master/slave functie hebben?
Kan je volgende keer je zo een apparaat opent een aantal fotos van die printen maken? Lijkt mij wel leuk om eens te bestuderen.
Wel vaag dat iemand op het idee komt van electronica tussen de in- en uitgang te stoppen.
Maar een normale fixture hoort niet actief te splitten naar de uitgang toe. De betere fixtures kunnen wel een optocoupler hebben om zich te beschermen tegen allerlei onheil dat via de DMX-kabel zou kunnen binnen komen.Topic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (4-9-2009 12:51:00)Toch wel vreemd dat 3-voudige automaten dan overal gewoon te koop zijn. En nog vreemder dat ik een tijdje terug probleemloos een vaste installatie met een aantal van die dingen heb laten keuren.
Dit was weliswaar een sterschakeling en geen driehoek. Maar ook bij driehoek zie ik geen enkel probleem, integendeel.
@MusicXtra: Ja, de regelgeving is hier anders in België. Maar om ze nu raar te gaan noemen? Voor ons is randaarde bv ook "raar" :DTopic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (4-9-2009 04:29:00)
Mét duidelijke toelichting waarom dan niet ?Neen, dat heb ik niet. Moest dat wel zo zijn, dan zou er niet bij staan "als ik mij niet vergis". Ik het gewoon vernomen van verschillende mensen, van verschillende verhuurfirma's.
Ik weet ook niet wat de reden hiervan is. Een van de dingen wat mij mogelijk lijkt (maar ik doe hier nu echt een wilde gok), is dat het te maken heeft met de afzekering. Het is perfect OK om een 3-fasen aansluiting af te zekeren op enkel de fases (dmv 3 smeltpatronen, 3 automaten, of een 3-voudige automaat). Daarbij is de nul dus niet afgezekerd. Maar volgens de Belgische richtlijnen moeten enkelfasige 230V lijnen zowel op fase als nul afgezekerd zijn.
Het is maar een gok eh, ik ben geen specialist electriteits-recht
Maar mij lijkt het niet onlogisch.Topic: DMX kring werkt zonder problemen en OPEENS niet meer (4-9-2009 04:07:00)Neen, en een DMX-fixture hoort ook helemaal niks uit te zenden. In feite zit er ook geen in- en uitgang op een DMX-fixture, maar gewoon 2 aansluitingen voor de bus. Je kan evengoed heel het boeltje met XLR male-male en female-female aan elkaar knopen.
@JeroenVDV: Ik neig toch ook eerder naar de uitleg van Fossalta. Een extra rs485 transceiver is een te grote meerkost voor die chinezen, en met eentje lukt het ook prima. RDM is ook bidirectioneel met 1 transceiver.Topic: DMX kring werkt zonder problemen en OPEENS niet meer (3-9-2009 12:59:00)Dit is natuurlijk gewoon bullshit. Het maakt geen flikker uit in welke volgorde je je fixtures aansluit. DMX is een bus, _alle_ fixtures krijgen de informatie van alle fixtures binnen en halen er de info uit die voor hun bedoeld is. Je 24 kanaals headje gaat er niet zijn 24 kanalen er uit halen en de rest van informatie naar de volgende fixture sturen.Topic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (3-9-2009 11:08:00)
Als je de song namelijk wel kent, weet je in je hoofd al wat je daarna gaat draaien.
Bovendien kan je je kennis met de aanvrager delen, ....vind je xxx geen beter nummer?.En je vermijd ook conversaties als:
"Hey, kan je iets draaien van <voel hier groep of artiest in>"
"Geen probleem, ik heb daar alles van bij, wat wilde je horen"
"Ik kan even niet op de titel komen, maar dat hele bekende swingende nummer, je weet wel"
Dan sta je daar mooi voor paal. Heel het repertoire bijhebben van die artiest, en dan geen idee hebben welk nr je moet draaien.
Tom schreef:
bij de tot nu toe opengeschroefde DMX effecten kom ik twee dingen tegen:Bij één groep is de xlr in en de xlr out gewoon 1 op 1 aan elkaar gesoldeerd,
bij de tweede groep gaat het via een schakeling in de print.
Mijn kennis gaat niet verder om te kunnen beoordelen of elke schakeling 256, 512 of misschien zelfs wel 1024 kanalen doorgeeft.
Wel grappig om te horen dat er effectief effecten zo werken. Spreken we nu over pure DMX-fixtures? Of over lampen die ook een master/slave functie hebben?
Kan je volgende keer je zo een apparaat opent een aantal fotos van die printen maken? Lijkt mij wel leuk om eens te bestuderen.
Wel vaag dat iemand op het idee komt van electronica tussen de in- en uitgang te stoppen.
Zelf heb ik ook een DMX splitser, en daarop zijn ook schakelingen om het signaal te repeteren.
nja, een splitter kan niet zonder eletronica. Er zit op zijn minst al een rs485 receiver in en een transmitter per uitgang. Een beetje splitter heeft dan ook nog een optocoupler per uitgang. Gooi daar dan nog wat onderdelen bij voor het signaal op een goede manier te splitten, en voor de voeding enzo, en dan zit je al snel aan hoopje onderdelen.Maar een normale fixture hoort niet actief te splitten naar de uitgang toe. De betere fixtures kunnen wel een optocoupler hebben om zich te beschermen tegen allerlei onheil dat via de DMX-kabel zou kunnen binnen komen.
AMX_Pete schreef:
Het gebruik van 3-polige zekeringen is hier in geen enkele sector toegelaten en dat is inderdaad omdat er nog veel 220V driehoek installaties zijnDit was weliswaar een sterschakeling en geen driehoek. Maar ook bij driehoek zie ik geen enkel probleem, integendeel.
@MusicXtra: Ja, de regelgeving is hier anders in België. Maar om ze nu raar te gaan noemen? Voor ons is randaarde bv ook "raar" :D
AMX_Pete schreef:
Heb je dat dan ergens zwart op wit staan ?Mét duidelijke toelichting waarom dan niet ?
Ik weet ook niet wat de reden hiervan is. Een van de dingen wat mij mogelijk lijkt (maar ik doe hier nu echt een wilde gok), is dat het te maken heeft met de afzekering. Het is perfect OK om een 3-fasen aansluiting af te zekeren op enkel de fases (dmv 3 smeltpatronen, 3 automaten, of een 3-voudige automaat). Daarbij is de nul dus niet afgezekerd. Maar volgens de Belgische richtlijnen moeten enkelfasige 230V lijnen zowel op fase als nul afgezekerd zijn.
Het is maar een gok eh, ik ben geen specialist electriteits-recht
Maar mij lijkt het niet onlogisch.DeMennooos schreef:
Nou.... Wel eens gehoord van fixtures met een laag aantal parameters die op de doorlus een hoog aantal parameters niet kunnen doorsturen?Zou daar toch geen gif op in nemen dat het altijd werkt. En als je 1 keer een dag aan het zoeken bent waarom het niet werkt leer je die stelling vanzelf wel een keer af.
Als het een keer niet werkt om die reden, dan blijf ik bij mijn stelling. Het gaat dan namelijk niet over een DMX-fixture, maar over een vaag master-slave ding dat een beetje een best-efford poging doet om mee te spelen met DMX.@JeroenVDV: Ik neig toch ook eerder naar de uitleg van Fossalta. Een extra rs485 transceiver is een te grote meerkost voor die chinezen, en met eentje lukt het ook prima. RDM is ook bidirectioneel met 1 transceiver.
DeMennooos schreef:
Het in de correcte volgorde aansluiten van spotjes (dus niet eerst een 6 kanaals spotje en dan een 24 kanaals spotje, maar andersom)In Nederland en Duitsland mag het zonder probleem (anders zouden die dingen ook niet zomaar verkocht worden bij NL denk ik).
In België mag het strikt genomen niet, als ik mij niet vergis. Ik snap ook niet wat de logica daar achter zou zijn, en elke verhuurder heeft wel een paar ongezekerde verloopjes van een rode 16A CEE naar 3x schuko :D
Topic: hoe weet versterker hoeveel wat hij moet leveren (1-9-2009 11:02:00)In België mag het strikt genomen niet, als ik mij niet vergis. Ik snap ook niet wat de logica daar achter zou zijn, en elke verhuurder heeft wel een paar ongezekerde verloopjes van een rode 16A CEE naar 3x schuko :D
Uiteraard draait die woofer op 525W. De versterker bepaalt het vermogen, niet de speaker.
En een versterker die 800w rms levert lijkt mij echt wel te zwaar vor speakertjes waarvan de specs 300W rms vermelden. Nuja, zolang je het allemaal mooi afregelt kan dit geen kwaad natuurlijk.
Topic: hoe weet versterker hoeveel wat hij moet leveren (31-8-2009 17:14:00)En een versterker die 800w rms levert lijkt mij echt wel te zwaar vor speakertjes waarvan de specs 300W rms vermelden. Nuja, zolang je het allemaal mooi afregelt kan dit geen kwaad natuurlijk.
Ik ze dan ook "simpel uitgelegd", want in de praktijk levert een versterker niet dubbel zoveel vermogen op 4 Ohm als op 8 Ohm.
Je bedoelt hier natuurlijk "500W op 8Ohm, 600W op 4Ohm, gebrugd 1200W op 8Ohm).
Als je hierop een luidspreker van 600W/8Ohm aansluit in normale modus (dus niet gebrugd), kan de versterker hier 500w naartoe sturen.
(Dit is natuurlijk wel kort door de bocht, want er is natuurlijk een groot verschil tussen RMS en piekvermogen.)
Bottom line: een versterker is niet intelligent. Hij kan dus niet even gaan kijken naar het typeplaatje op de luidspreker en zich daar aan aanpassen.
Topic: hoe weet versterker hoeveel wat hij moet leveren (31-8-2009 16:45:00)Je bedoelt hier natuurlijk "500W op 8Ohm, 600W op 4Ohm, gebrugd 1200W op 8Ohm).
Als je hierop een luidspreker van 600W/8Ohm aansluit in normale modus (dus niet gebrugd), kan de versterker hier 500w naartoe sturen.
(Dit is natuurlijk wel kort door de bocht, want er is natuurlijk een groot verschil tussen RMS en piekvermogen.)
Bottom line: een versterker is niet intelligent. Hij kan dus niet even gaan kijken naar het typeplaatje op de luidspreker en zich daar aan aanpassen.
Heel simpel gezegd: adh van het inkomende signaal en de volumeknop "weet" de versterker hoeveel volt hij moet uitsturen. Het wattage is dan kwadraat van de spanning, gedeeld door de impedantie van de speaker.
Voor een gedetaileerde uitleg kan ik je een cursus electronica aanbevelen
Topic: Wat kosten jullie nou? (31-8-2009 15:13:00)Voor een gedetaileerde uitleg kan ik je een cursus electronica aanbevelen
KVM schreef:
Dan zou ik mij juist als DJ eens verdiepen in de collectie.Als je de song namelijk wel kent, weet je in je hoofd al wat je daarna gaat draaien.
Bovendien kan je je kennis met de aanvrager delen, ....vind je xxx geen beter nummer?.
"Hey, kan je iets draaien van <voel hier groep of artiest in>"
"Geen probleem, ik heb daar alles van bij, wat wilde je horen"
"Ik kan even niet op de titel komen, maar dat hele bekende swingende nummer, je weet wel"
Dan sta je daar mooi voor paal. Heel het repertoire bijhebben van die artiest, en dan geen idee hebben welk nr je moet draaien.