Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van DJ JB
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 191 bijdrage(n) van DJ JB (Pagina: 17 van 20)
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (11-1-2009 15:40:00)
Misschien dat die saaie regeltjes toch niet zo'n slecht idee zijn.Dat is waar, maar zo lang als ik voor mezelf, als particulier bezig ben, hoef ik dat niet te bewijzen. Voor mezelf let ik wel op dat ik geen idiote dingen doe (idioot ben ik dan soms misschien, maar in ieder geval niet gevaarlijk).Ook als je professioneel bezig bent, wordt er niet constant gevraagd om alles te bewijzen. Maar als het wordt gevraagd, moet je het wel kunnen. Ook als je particulier bezig bent en er gaat toevallig eens iets mis met je boerenverstand, dan zal niemand zeggen: "Ow, hij was particulier bezig en hij heeft boerenverstand, dus dan maakt het allemaal niet uit."
Van stunten wordt niemand gelukkig, of je nou vertrouwen in je eigen creabea-technieken hebt of niet.Topic: ADJ 132 lichtstatieven (10-1-2009 14:05:00)Ergens is het ook wel common sense dat je geen wind-up de lucht in gaat draaien als je WEET dat hij zwaar overbelast is!!!!!!Nogmaals: het verhuurbedrijf heeft het huiswerk gemaakt, niet ik. Pas na het ongeluk ben ik thuis eens gaan rekenen.
Bovendien: de medewerkers van het bedrijf hebben zelf dat podium opgebouwd (voor zover ik heb gehoord, ik kwam op lokatie toen vrijwel alles al stond). Het afbouwen hebben we met de hele ploeg (medewerkers + vrijwilligers) gedaan. De overbeladen truss was doodgehangen in het dak en moest met de statieven naar beneden worden geslingerd. Dat een minder ervaren vrijwilliger niet goed aanvoelt wat 'normaal' is of niet, kan ik me voorstellen. Dat hun eigen medewerkers dit niet weten van hun eigen materiaal (terwijl ze er zo vaak mee werken) is veel erger.Topic: Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin (8-1-2009 15:26:00)Feit. Statief was overbelast, aansprakelijkheid aan de gebruiker.
Het verhuurbedrijf coordineerde bouw en breek, hun medewerkers droegen de vrijwilligers op om deze statieven voor die last te gebruiken. Kortom: ze blijven verantwoordelijk (en waarschijnlijk aansprakelijk, maar dat getouwtrek is gelukkig niet op mijn bord gekomen).Klopt, maar in theorie kom je (bij een nieuw statief) als volgt uit: SWL x Vf (5) = breuklast van het lichtste deel.
Ik bedoelde die breuklast. Dat het verhuurbedrijf steken heeft laten vallen, weet je als buitenstaander ook niet. Als medewerker ga ik niet de verhuurder aan een hele vragenlijst onderwerpen. Als dat gebeurt, mag de degene die het bedrijf inhuurt het doen. Maar ergens is het toch ook wel common sense dat verhuurbedrijf deugdelijk materiaal aflevert.
Overigens: we hebben het nu niet meer specifiek over ADJ-statieven, maar over gebruik van wind-ups in het algemeen. Nieuw topic?
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (8-1-2009 13:02:00)
joepurlings schreef:
DJ JB schreef:
Dat argument hoor je vrijwel overal, maar bij sommige boeren vraag me af hoe gezond dat verstand is. Het is het makkelijkste argument op aarde, maar het moeilijkste te bewijzen/toetsen.Misschien dat die saaie regeltjes toch niet zo'n slecht idee zijn.
Van stunten wordt niemand gelukkig, of je nou vertrouwen in je eigen creabea-technieken hebt of niet.
Dat argument hoor je vrijwel overal, maar bij sommige boeren vraag me af hoe gezond dat verstand is. Het is het makkelijkste argument op aarde, maar het moeilijkste te bewijzen/toetsen.
Misschien dat die saaie regeltjes toch niet zo'n slecht idee zijn.
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (9-1-2009 11:55:00)Misschien dat die saaie regeltjes toch niet zo'n slecht idee zijn.
De truss zelf was niet overbelast. Ze hadden alleen zwaardere statieven moeten gebruiken (die zelfs voor handen waren, die stonden op het andere podium, waren in de andere vrachtwagen geladen, maar stonden bij de klep, dus konden makkelijk eruit getrokken worden).
De betreffende vrijwilliger heeft inderdaad zijn VCA, doet wel vaker klussen in de entertainmentbranche (voor zover ik deze persoon ken vaak kleinschalige evenementen), alleen is niet voldoende bekend met dit specifieke statief. Ik kan me goed voorstelling dat je dan niet de 'feeling' ermee hebt. Bovendien (nogmaals) het verhuurbedrijf heeft alles voorbereid, je krijgt een specifiek statief aangereikt om de truss naar beneden te halen. Moeten we tegenwoordig alles in twijfel brengen?
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (8-1-2009 15:53:00)De betreffende vrijwilliger heeft inderdaad zijn VCA, doet wel vaker klussen in de entertainmentbranche (voor zover ik deze persoon ken vaak kleinschalige evenementen), alleen is niet voldoende bekend met dit specifieke statief. Ik kan me goed voorstelling dat je dan niet de 'feeling' ermee hebt. Bovendien (nogmaals) het verhuurbedrijf heeft alles voorbereid, je krijgt een specifiek statief aangereikt om de truss naar beneden te halen. Moeten we tegenwoordig alles in twijfel brengen?
JeroenVDV schreef:
DJ JB schreef:
Maar ergens is het toch ook wel common sense dat verhuurbedrijf deugdelijk materiaal aflevert.Bovendien: de medewerkers van het bedrijf hebben zelf dat podium opgebouwd (voor zover ik heb gehoord, ik kwam op lokatie toen vrijwel alles al stond). Het afbouwen hebben we met de hele ploeg (medewerkers + vrijwilligers) gedaan. De overbeladen truss was doodgehangen in het dak en moest met de statieven naar beneden worden geslingerd. Dat een minder ervaren vrijwilliger niet goed aanvoelt wat 'normaal' is of niet, kan ik me voorstellen. Dat hun eigen medewerkers dit niet weten van hun eigen materiaal (terwijl ze er zo vaak mee werken) is veel erger.
Eensch!
Het is niet uitzonderlijk dat je de kisten open gooit op klus, maar dat je geen idee hebt wat je met het materiaal moet. Met name op kleinere klussen is dit het geval.
Of dat er iets defect is, maar dat de klant geen spares heeft besteld en je dus ter plekke moet improviseren.
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (8-1-2009 15:22:00)Het is niet uitzonderlijk dat je de kisten open gooit op klus, maar dat je geen idee hebt wat je met het materiaal moet. Met name op kleinere klussen is dit het geval.
Of dat er iets defect is, maar dat de klant geen spares heeft besteld en je dus ter plekke moet improviseren.
Douwe schreef:
DJ JB schreef:
want (ondanks dat het statief ernstig was overbelast) de last haalde nog niet de breuklast.
Douwe schreef:
Wat betreft breuklast bij statieven? Daar komt nog wel wat meer natuurkunde bij te pas.Ik bedoelde die breuklast. Dat het verhuurbedrijf steken heeft laten vallen, weet je als buitenstaander ook niet. Als medewerker ga ik niet de verhuurder aan een hele vragenlijst onderwerpen. Als dat gebeurt, mag de degene die het bedrijf inhuurt het doen. Maar ergens is het toch ook wel common sense dat verhuurbedrijf deugdelijk materiaal aflevert.
Overigens: we hebben het nu niet meer specifiek over ADJ-statieven, maar over gebruik van wind-ups in het algemeen. Nieuw topic?
Feit blijft dat het toch naar beneden is gekomen. Zou niet mogen, want (ondanks dat het statief ernstig was overbelast) de last haalde nog niet de breuklast. Enige reden waarom de staalkabel dan zou kunnen breken: geen inspectie i.c.m. ernstige beschadigingen of dat de staalkabel is vervangen door een inferieure kabel.
Hoe dan ook, ik had er verder in beperkte mate mee te maken. Ik kan alleen vertellen wat ik zelf heb gezien.
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (6-1-2009 20:33:00)Hoe dan ook, ik had er verder in beperkte mate mee te maken. Ik kan alleen vertellen wat ik zelf heb gezien.
Tsja... Wat is rechtsgeldig? Zelf-certificering is wel degelijk mogelijk. Zolang je maar aangeeft waarop en hoe je controleert. Is nogal altijd beter dan nooit inspecteren en wachten totdat het statief kapot gaat op klus.
Topic: ADJ 132 lichtstatieven (6-1-2009 17:46:00)BGV-C01 is leuk om aan te halen, maar die geldt in Duitsland en wij leven in Nederland (waar wij dus onze eigen richtlijnen hebben). Immers: als je constructie naar beneden komt op een catastrofalere wijze dan aan de statieven slingeren, wordt je ook volgens Nederlands recht berecht, dan heb je niet zo heel veel aan Duitse richtlijnen. Gewoon de Nederlandse praktijkrichtlijnen aanhouden dus!
Wil je echt je nekharen overeind zetten? Moet je gaan houtje-touwtje riggen, zoals in Italië "gewoon" beschouwd wordt.
Topic: Kopieermachine op batterijen (6-1-2009 16:54:00)Wil je echt je nekharen overeind zetten? Moet je gaan houtje-touwtje riggen, zoals in Italië "gewoon" beschouwd wordt.

Ik kan me voorstellen dat een Europese ID-kaart erin past, maar een heel paspoort (boekje)? Of kan het paspoort worden gescand terwijl het boekje dichtgeklapt is? Ik zou toch zweren dat de US Customs Officer bij mijn bezoek aan New York afgelopen november het paspoort door een groter apparaat haalde (beste omschrijving die ik verzinnen is hoe de pin-automaten met de magneetstrip werken).