Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van DJ JB

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 191 bijdrage(n) van DJ JB (Pagina: 16 van 20)

Topic: Problemen met MA Lightcommander 24/6 (27-2-2009 18:37:00)

hugovanmeijeren schreef:

@Meine: ik weet dat het een oud topic is maar goed: als je de bufferaccu vervangt controleer dan gelijk even of de accu misschien gelekt heeft. De oude Lightcommanders werden voorzien van een zeer slechte bufferaccu die op den duur ging lekken. Ik heb hier een keer een vreemde storing mee gehad die was terug te leiden op een klein printspoortje in de buurt van de accu die volledig was 'weggevreten'.
Dat lijkt me niet de oplossing voor dat 'oude' probleem.

Zelfs heb ik iets vergelijkbaars gehad: gehuurde 24/6 die soms (als je net te hard je pols op de rubberen steun legde) uit zichzelf herstartte. Dimmers hadden wel een geheugenfunctie voor de laatste waarde, dus dat is al helemaal geen optie. Tafel uitzetten is dan ook geen probleem, maar bij een herstart zal de tafel bij de zelfcheck een blanco DMX-signaal uitsturen, dus alles gaat op blackout (zelfs met faders open, het geheugen moet immers opnieuw worden geladen).

Ik verwacht dat er een rot contactje zit in het mastergedeelte (display en eromheen). Heb de tafel zelf niet opengemaakt, maar het oplossen aan de verhuurder overgelaten.
Topic: Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld? (17-2-2009 22:27:00)
Dan maar massaal klachtenmails sturen aan de betreffende politica? Adres: dorette.corbey (friemeltekentje) europarl.europa.eu

Alvast een model:
Geachte mevrouw Corbey,

Vandaag las ik dat het Europese Parlement heeft ingestemd met het verbod op (halogeen)gloeilampen en dat u één van de meest overtuigende voorstanders bent van dit standpunt. Als lichttechnicus wil ik u vragen hoe u op dit idee hebt kunnen komen. Uiteraard zijn de nieuwsberichten slechts zeer beperkt, maar toch krijg ik de indruk dat u onvoldoende op de hoogte bent van de stand van zaken.

Om te beginnen las ik dat u LED- en spaarlampen een veel beter alternatief vindt. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Spaarlampen zijn enorm verontreinigend! Niet alleen doordat het fabricatieproces dermate veel energie kost, waardoor het zelfs het energieverbruik tijdens de levensduur van een normale halogeengloeilamp toenaderd of zelfs overschrijd. Daarnaast moeten spaarlampen en TL-buizen op gepaste wijze worden afgevoerd. Ik kan mij voorstellen dat het merendeel van de consumenten hier te lui voor is en de spaarlampen direct weggooien bij het normale afval. De giftige gassen die hierbij vrijkomen zijn zeer giftig, waardoor het niet ondenkbaar is dat dit een nog groter milieuprobleem kan worden dan het stroomverbruik van gloeilampen.

LED-lampen zijn nog niet voldoende ontwikkeld. Ondanks dat ik de technologie interessant vind en op de voet volg, is komende jaren nog niet geschikt om de gloeilamp volledig te vervangen. LED is gebaseerd op een technologie die slechts 1 golflengte kan voortbrengen (in plaats van een heel spectrum). Inmiddels wordt het mogelijk om steeds meer golflengten uit combinatie van LED-lampen te halen, maar het is nog geen doorlopend spectrum. Ondanks dat er dus wel licht valt op objecten, geeft dit een zeer vertekend beeld. Zo komen kleuren niet meer volledig tot hun recht in een willekeurig soort LED-licht en, sterker nog, voor vele mensen levert dit zelfs hoofdpijn op (ik ben helaas één van die mensen).

Daarnaast biedt halogeenlicht een warmte die slecht in andere lampen terug te vinden is. Juist voor mensen met een winterdepressie kan halogeenlicht een positieve rol spelen. Het licht van spaarlampen en LED-lampen zou hier juist een averechtse werking in kunnen hebben.

Verder zal het verdwijnen van gloeilampen een enorme impact hebben op consumenteninvesteringen: het koelkastlampje kan niet meer worden vervangen, bureaulampjes waar enkel kleine halogeenspotjes in passen kunnen massaal worden weggegooid, de handdimmer aan de muur kan niet meer worden gebruikt of zal voorschakelapparatuur van LED-verlichting doen opblazen.

Dan heb ik het nog niet gehad voor de artistieke situaties waarin gloeilampen een belangrijke rol vervullen. Het is moeilijk uit te leggen in een kort bericht als dit, maar een gloeilamp heeft karakter en gevoelswaarde. Geen enkele andere type lamp zou kunnen bereiken wat goede oude peertjes kunnen.

In plaats van de bevolking te duperen met een drastisch verbod op de verkoop van gloeilampen, kunnen er toch beter andere projecten worden opgestart, zoals het bewust omgaan met energie, kiezen voor ‘schone’ energie, meer investeren in alternatieve energiebronnen (desnoods door de gloeilamp duurder te maken als compensatie), etc. En als er dan toch een lamp zou moeten worden verboden, dan maar de spaarlamp.

Met vriendelijke groet,

<naam>

Professioneel lichttechnicus voor theater en evenementen
Topic: Muziek bij prijsuitreiking. (30-1-2009 17:29:00)
Zoek deze cd op: The Best Of Bond... James Bond (zijn twee uitvoeringen, je hebt de blauwe uitvoering nodig. Ligt o.a. bij de plaatselijke Media Markt).

Track 22 is een speciale uitvoering van het James Bond thema vanuit GoldenEye door Parodi / Fair. Het intro of outro kan wellicht goed gebruikt worden.
Topic: Muziek bij prijsuitreiking. (30-1-2009 14:05:00)

djp schreef:

zodra die bekend gemaakt gaat worden,
Moet er dan geen trommelgeroffel onder?
Topic: Openhaard nabootsen (23-1-2009 23:41:00)
Met name die goedkope dingen lijken voor geen meter, ik heb in het verleden slechts 1 versie gezien die wel enigszins realistisch overkwam. Volgens de eigenaar waren ze ook behoorlijk duur, merk weet ik echter (helaas) niet. Jammer.

Er zijn echter wel kunsthaarden die wel zeker realistisch overkomen, beetje à la die Speurders-advertentie, maar zonder enorme kast er omheen. Ik denk dat de specialist ze ook wel op maat kan leveren.

Dit iets?
Edit Mod: Dré: Afbeelding aangepast naar link. Houden we ons aan de geldende regels aub?
Topic: Harddisk (23-1-2009 21:40:00)

wheelie schreef:

bij alternate heb je hoop van die spullen.

link

of een solid state HD, alleen weet ik niet of dat je die in USB uitvoering heb.
Zo'n ding bedoelde ik! (Het lijkt mij niet de bedoeling een earthquake in een pc-kast te bouwen, maar bedankt voor de lach. laugh :D)
Topic: Harddisk (23-1-2009 08:31:00)
Die zijn ook kant-en-klaar te koop: een frame met elastieken. Helaas kan ik me niet meer herinneren waar ik dat heb gezien. Volgens mij in een winkel die veel servers verkoopt (van die ouderwetse mega-towers en waar dan alsnog te weinig HD-sleuven inzitten).
Topic: Eerste Interesses in Dj-en (20-1-2009 19:14:00)
Misschien eerst eens een setje huren voor een weekend en daar al je uren mee doorbrengen. Dan heb je al een beter idee of dat is wat je wilt.
Topic: Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin (11-1-2009 17:28:00)
Het gaat dan wel om de stagairs in het magazijn (die dus niet weten hoe het er op klus aan toe gaat). Maar op zich kun je je toch wel voorstellen dat de hoeveelheid tape evenredig is met de hoeveelheid kisten die je moet laden?
Als alles in een Vito past: 2-3 van iedere soort. Als er twee trailers naar toe gaan: 10 rollen van elk. Even kort door de bocht genomen.

Ook wel eens meegemaakt dat een kist in een verkeerde vrachtwagen is gezet en dat de stagair vrolijk de schuld kreeg. Door dit soort kleine foutjes (maar met toch wel knap vervelende gevolgen op lokatie) is het begeleiden en controleren van stagairs omhoog gegaan (dit allemaal bij een groter bedrijf waar ik vaker voor freelance). Helemaal mee eens dat je stagairs niet de schuld kan geven, want die hebben geen echte verantwoordelijkheden. Van de andere kant ben ik wel van mening dat een stagair enigszins mag kunnen nadenken: een megaklus laden en 1-2 rollen tape bijvoegen is gewoon DOM. Liever te veel dan te weinig meegeven: wat over is komt toch wel terug.

Bovenstaande voorvallen waren wel heel erg incidenteel, ik heb verder eigenlijk niet te klagen over de magazijnmensen. wink ;)
Topic: Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin (11-1-2009 15:47:00)
We vergeten nog een belangrijke factor: stagairs!

Vroegah stonden de rollen kabeltape niet op de laadlijst, toen bedachten sommige stagairs dat we met 10 man wel met 1 rolletje tape konden. Gelukkig worden daarvoor nu ook aantallen op de laadlijsten gezet en de controles van de begeleiders zijn verscherpt (ook in hectisch-drukke periodes).