Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van JVS
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van JVS (Pagina: 16 van 20)
Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (12-3-2008 22:30:00)
Het signaal word immers versterkt met de splitter.........?
We willen het zaakje toch verbeteren, niet ? Weg met die standaard sprietjes.
Het gaat 'm om de signaal-ruis verhouding. Ga je een versterker toepassen dan verbeter je die signaal-ruis verhouding niet. Een versterker heb je enkel nodig op kabelverliezen te compenseren of verliezen t.g.v. het in de signaalweg zetten van splitters. De versterker plaats je zo dicht mogelijk bij de antenne, liefst IN de antenne (aktieve antenne).
Ik heb hier Sennheiser EW-setjes in banden van 554MHz-870MHz. De lengte van de sprietjes op de ontvangers is echter overal gelijk... Voor de meest gangbare band (790-822 meen ik) zit de lengte zo rond de 1/2 golf. Via een rack-inbouwkitje over 30cm coax + connectoren kan zo'n 1/2 sprietje dus echt niet optimaal z'n werk doen (geen impedantieaanpassing)...Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (12-3-2008 20:31:00)Alweer een tijd geleden voor mij (cursusboek radio-zendamateur).. Maar had een standaard enkelvoudige J-pole niet ca. 2,5-3dBi gain, en een halvegolf antenne ca. 2-2,5dB ?
Overigens is een halve-golf ietwat lastiger te voeden dan een kwartgolf, de halve-golf antenne heeft aan het uiteinde een erg hoge impedantie. Dus even een L-C kringetje aanhangen wat resoneert rond het werkgebied..Topic: Spoel speakerfilter (11-3-2008 17:40:00)En in geval van true diversity 2 x uitvoeren (en de antennes een beetje onder een hoekje zetten ten opzichte van elkaar (net zoals je normaal doet bij diversity systemen)).
Het is GEWOON VHF (dus niks exotisch, geen exotische prijzen nodig).
Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (10-3-2008 20:49:00)Zolang de impedantie klopt (50/75ohm) en de ontvangers binnen het frequentiebereik van de splitter zitten (hierin zitten vaak filters t.b.v. het verzwakken van stoorsignalen als GSM etc.), kun je deze gewoon gebruiken. De modulatiesoort / type ruisonderdrukkingssysteem speelt hierbij vrijwel geen rol.Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (10-3-2008 20:38:00)
TCMCDaar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. De meeste SMPS versterkers die ik ken, hebben een voeding die het sinusvermogen van de uitgangstrap absoluut niet als continu-sinus kan leveren. De geschakelde voeding zakt bij een sinusuitsturing binnen enkele tientallen ms flink in elkaar. Ook een LAB, powersoft etc. Bij het "muziek"-vermogen behoort de geschakelde voeding netjes stand te houden zonder in te zakken. Daar veel fabrikanten de gestelde Crest-factor van een "muziek"-signaal nogal hoog inschatten, gaat de geschakelde voeding van veel SMPS-eindtrappen al rap door de knieën bij een zwaar subbassignaal (wat vaak 3dB onder dat van een sinus zitten).
Daarintegen kan een conventionele voeding "lekker overbelast" worden. De spanning zakt daarbij wel een beetje in, maar houdt beter stand dan een SMPS dat in de stroombegrenzing gaat. Thermisch gaat het bij de conventionele voeding uiteindelijk natuurlijk wel fout. (b.v. Omnitronic P-xxxx dozen, heb er al meerdere met uitgebrande trafo's hier gehad..).
Dat is dan ook gelijk de reden waarom bijvoorbeeld een LabGruppen FP10000Q vies tegenvalt bij gebruik als 4 kanaals sublaagversterker (voeding begrensd op 16A primair en weinig buffercapaciteit in de voeding....)
Ik gebruik een bepaald referentie "subbas"-signaal waarmee ik eindtrappen vergelijk op de dummyload. Je kunt 't als MP3 downloaden op de digidrive.com website. Signaal komt bij mij vandaan, en is een scherp afgefilterde bekende danceplaat.. Wie herkent hem
? Crestfactor van dit signaal is niet veel meer dan 3dB onder een sinus.Topic: Luchtdruk popnagel tang (7-2-2008 22:10:00)Voor wat aansluitpaneeltjes in elkaar te poppen heb je echt geen popnageltang op lucht nodig. Dat gaat veel handiger met een handtangetje. Ik heb er hier eentje van Stanley (kostte nog geen 2 tientjes) en die voldoet voor popnagels tot 4mm perfect.
Zoek je toch een popnageltang op lucht, kijk eens op bijvoorbeeld marktplaats. Aldaar worden regelmatig voor 100 euro nieuwe pneumatische poppers aangeboden. Natuurlijk geen A-kwaliteit, maar voor dat geld kun je je geen bult vallen. Mits je regelmatig een dot olie in de luchtaanvoernippel spuit, verslijt de gemiddelde hobbyist zo'n ding niet gauw.
Tom schreef:
.....Maar waarom niet de gewone standaard antennes gebruiken die anders achterop de ontvanger zitten?Het signaal word immers versterkt met de splitter....
We willen het zaakje toch verbeteren, niet ? Weg met die standaard sprietjes.
Het gaat 'm om de signaal-ruis verhouding. Ga je een versterker toepassen dan verbeter je die signaal-ruis verhouding niet. Een versterker heb je enkel nodig op kabelverliezen te compenseren of verliezen t.g.v. het in de signaalweg zetten van splitters. De versterker plaats je zo dicht mogelijk bij de antenne, liefst IN de antenne (aktieve antenne).
Ik heb hier Sennheiser EW-setjes in banden van 554MHz-870MHz. De lengte van de sprietjes op de ontvangers is echter overal gelijk... Voor de meest gangbare band (790-822 meen ik) zit de lengte zo rond de 1/2 golf. Via een rack-inbouwkitje over 30cm coax + connectoren kan zo'n 1/2 sprietje dus echt niet optimaal z'n werk doen (geen impedantieaanpassing)...
Dré schreef:
... een aantal J-Sticks (ook wel "fietspompen" genoemd). Zijn eenvoudig te maken en hebben een keurige 6dB gratis gain ten opzichte van een halve golf antenne (meer gain dus dan bij een groundplane het geval is).Overigens is een halve-golf ietwat lastiger te voeden dan een kwartgolf, de halve-golf antenne heeft aan het uiteinde een erg hoge impedantie. Dus even een L-C kringetje aanhangen wat resoneert rond het werkgebied..
Wat staat er precies op de spoel geschreven ? Als het een luchtspoel is, is de zelfinductie (...mH) en de draaddiameter (meten met schuifmaat) het belangrijkste. Staat er niets op, ga dan met een werkend filter naar iemand met een deugdelijke LRC meter om de zelfinductie van een goede spoel te bepalen. Luchtspoelen zijn hele standaard dingen en kun je zelf (met een LRC-meter) precies op dezelfde waarde maken.
Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (10-3-2008 20:51:00)Dré schreef:
JVS schreef:
Tipje: kijk of de frequentie van je VHF setjes enigszins binnen die van een goede DVB-T binnenantenne valt. B.v. twee Hirschmann Zifa D-15's (174-230MHz). Zitten in een mooi huisje en hebben een versterker ingebouwd. Hierachter twee fatsoenlijke passieve 4-5 weg splitters met op één poort een power-pass. Op deze poorten een netadaptertje (via een smoorspoeltje) en klaar. Aktieve DVB-T antennetjes zijn tegenwoordig een massaproduct en koop je voor zo'n 20-45 euro/st.Het is GEWOON VHF (dus niks exotisch, geen exotische prijzen nodig).
Als je een aktieve antenne hebt (versterker in de antenne), kun je gerust een passieve splitter gebruiken. Standaard F-splitters met 4-6 outputs kosten minder dan een tientje. Het zal echter even zoeken zijn om eentje met een power-pass te vinden (zodat je je antenne kan voeden). Anders even de splitter open maken en de DC via een klein smoorspoeltje richting de antenne inkoppelen.
[edit] Zoals Dré al aanhaalde, VHF is geen rocket-science, dus de DC mag je gerust inkoppelen met een smoorspoeltje dat je uit een oude 10-euro-bouwmarkt-versterker sloopt, en met een keramisch C'tje van een paar nF naar massa haalt aan de voedingskant.[/edit]
Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (10-3-2008 20:40:00)[edit] Zoals Dré al aanhaalde, VHF is geen rocket-science, dus de DC mag je gerust inkoppelen met een smoorspoeltje dat je uit een oude 10-euro-bouwmarkt-versterker sloopt, en met een keramisch C'tje van een paar nF naar massa haalt aan de voedingskant.[/edit]
Roytje schreef:
Dus als ik jouw verhaal (Dre) goed begrijp is het geen enkel probleem om Sennheiser ontvangers aan te sluiten op het Shure distributie systeem? Heeft dit nog iets te maken met hoe beide merken het signaal verstoppen in de draaggolf/encoderen (voor zover dit gebeurd)?Tipje: kijk of de frequentie van je VHF setjes enigszins binnen die van een goede DVB-T binnenantenne valt. B.v. twee Hirschmann Zifa D-15's (174-230MHz). Zitten in een mooi huisje en hebben een versterker ingebouwd. Hierachter twee fatsoenlijke passieve 4-5 weg splitters met op één poort een power-pass. Op deze poorten een netadaptertje (via een smoorspoeltje) en klaar. Aktieve DVB-T antennetjes zijn tegenwoordig een massaproduct en koop je voor zo'n 20-45 euro/st.
Topic: AX-set opnieuw in de verf, trimite of warnex... (21-2-2008 13:28:00)Ik heb destijd wat informatie ingewonnen bij www.poly-service.nl.
Kreeg een net pakketje documentatie toegestuurd met interessante coatings voor speakerbehuizingen. Dergelijke coatings worden vooral veel in de scheepsbouw toegepast.
Door tijdsgebrek echter nooit meer verder mee gegaan..
Topic: TAS versterker serie DAP (18-2-2008 22:15:00)Kreeg een net pakketje documentatie toegestuurd met interessante coatings voor speakerbehuizingen. Dergelijke coatings worden vooral veel in de scheepsbouw toegepast.
Door tijdsgebrek echter nooit meer verder mee gegaan..
TCMC schreef:
....Een versterker met een geschakelde voeding levert over het algemeen meer sinus vermogen dan met een conventionele voeding. Dit heeft te maken dat de voedingsspanning van een geschakelde voeding niet zoveel in elkaar zakt. Bij muziek vermogen valt het vermogen van een versterker met een geschakelde voeding iets lager uit dan met een conventionele voeding.TCMC
Daarintegen kan een conventionele voeding "lekker overbelast" worden. De spanning zakt daarbij wel een beetje in, maar houdt beter stand dan een SMPS dat in de stroombegrenzing gaat. Thermisch gaat het bij de conventionele voeding uiteindelijk natuurlijk wel fout. (b.v. Omnitronic P-xxxx dozen, heb er al meerdere met uitgebrande trafo's hier gehad..).
Dat is dan ook gelijk de reden waarom bijvoorbeeld een LabGruppen FP10000Q vies tegenvalt bij gebruik als 4 kanaals sublaagversterker (voeding begrensd op 16A primair en weinig buffercapaciteit in de voeding....)
Ik gebruik een bepaald referentie "subbas"-signaal waarmee ik eindtrappen vergelijk op de dummyload. Je kunt 't als MP3 downloaden op de digidrive.com website. Signaal komt bij mij vandaan, en is een scherp afgefilterde bekende danceplaat.. Wie herkent hem
? Crestfactor van dit signaal is niet veel meer dan 3dB onder een sinus.Marc Ebbers schreef:
.... aansluitpaneeltjes voor een versterker maken.....Zoek je toch een popnageltang op lucht, kijk eens op bijvoorbeeld marktplaats. Aldaar worden regelmatig voor 100 euro nieuwe pneumatische poppers aangeboden. Natuurlijk geen A-kwaliteit, maar voor dat geld kun je je geen bult vallen. Mits je regelmatig een dot olie in de luchtaanvoernippel spuit, verslijt de gemiddelde hobbyist zo'n ding niet gauw.