Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Berry

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 114 bijdrage(n) van Berry (Pagina: 12 van 12)

Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (13-4-2004 22:53:00)
Als de Peavey subs inderdaad een impedantie van 8 ohm hebben zou ik eerst proberen de Koda speakers weg te laten en de Peavey's gewoon parallel aan te sluiten.
Staat er op de versterker "8-16 Ohm" dan is vooral belangrijk dat de *minimum* impedantie 8 Ohm bedraagt, dus dat je geen speakers van 4 Ohm mag aansluiten.
Victor, tot je laatste reactie (bedankt voor de uitleg) had ik de volgende conclusies getrokken:
- geen Peavey en KODA in serie
maar wel:
- twee Peavey's FR van elk 8 Ohm parallel op 1 kanaal
- twee KODA's van elk 4 Ohm in serie op andere kanaal

Dit lijkt me de meest veilige oplossing, hoewel enige voorzichtigheid geboden is t.a.v. het kanaal met beide Peavey's aan 4 Ohm. Daarentegen verzorgen we hiermee geen feesten/disco's maar grote gezapige familie-evenementen waarbij het volume "functioneel" moet zijn dus loopt de versterker niet continu tegen rood aan. Misschien lees ik je beide quotes verkeerd (tegenstrijdigheidje?) maar om een lang verhaal kort te houden, ben je het eens met mijn gekozen oplossing?
Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (13-4-2004 13:09:00)
Ondanks je "French" was dit luid en duidelijk, bedankt.
Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (12-4-2004 21:39:00)
Victor, bedankt voor je antwoord.
De Peavey-subs zijn inderdaad ook 8 Ohm, en hoewel ze parallel met de Peavey-speakers goed en redelijk hard gaan, wil ik de subs voor sommige evenementen niet gebruiken omdat je die voor microfoongebruik niet in een eigen richting kan draaien om zoveel mogelijk oppervlakte te bestrijken. Vandaar de voorkeur voor uitsluitend full range boxen.
De combinatie Peavey-speakers + KODA parallel klinkt wel goed (op +6Db uitgang van good old Dateq LPM7) zonder dat ik ergens in het rood kom, maar na een paar dagen struinen op dit forum twijfel ik wat, hoewel de versterker niet continu hoeft te zwoegen en buiten natuurlijk volop koeling heeft.
Ik zal toch eens uitproberen wat ik aan vermogen verlies in serie aan 12 Ohm (waarom staat er eigenlijk 8-16 Ohm op een versterker als je bij 12 Ohm al een heleboel kwijt bent???) en als ik toch alle 6 boxen wil gebruiken lijkt het me verstandig een extra versterker te huren.
Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (12-4-2004 13:49:00)
Voor een grote korfbalvereniging beheer ik een PA-installatie die qua samenstelling van componenten niet de schoonheidsprijs zal verdienen, maar om budgettaire redenen is het nou eenmaal niet anders:
- KODA-versterker 266-A, 2x200W (400W bridge) 8-16 Ohm
- 2 Peavey SPL4 FR boxen van 150W, 8 Ohm (met doorlus jacks)
- 2 KODA FR boxen van 280W, 4 Ohm (met enkelvoudige klemcontacten)
De installatie wordt hoofdzakelijk gebruikt voor buitenevenementen, het omroepen van mededelingen en achtergrondmuziek. Vanwege de grote oppervlakte die van geluid voorzien moet worden stel ik de boxen 2 aan 2 verspreid op, waarbij elk bij elkaar staand setje boxen (1 Peavey + 1 KODA) aan één kanaal hangt zodat je per opstelling het gewenste volume kunt instellen. Na veel op dit forum gelezen te hebben over impedanties, serie en parallel, clipping, etc. heb ik de volgende vragen (wellicht dom, maar ik heb geen electrotechnische achtergrond en wil niets verzieken):
Tot nu toe hing ik een Peavey en een KODA parallel aan 1 kanaal, maar dan wordt de impendantie dus 2,66 Ohm, de versterker gaat eerder clippen en wordt sneller warm. Veiliger is dus om ze in serie te zetten, de impedantie wordt dan 12 Ohm, hoewel dat alleen wordt geadviseerd bij gelijke boxen vanwege de geluidskwaliteit.
Vraag 1: kan/mag je boxen ook in serie zetten middels jackpluggen:
Versterker + naar Peavey-jack +
Versterker – naar KODA –
Peavey doorlusjack – naar KODA +
Vraag 2: hoewel ik dat zelf kan uitproberen, wat verwachten jullie t.a.v. verlies van geluidskwaliteit, merk je daar veel van op sportvelden of zal dat alleen merkbaar zijn in kleinere besloten ruimten?
Vraag 3: we hebben ook nog 2 Peavey basboxen van 400W. Hoewel ik voor mezelf besloten heb geen 6 boxen meer aan de versterker te hangen, is er toch een mogelijkheid om dit enigszins verantwoord wel te doen en er nog een redelijk volume uit te krijgen of is dit dezelfde vraag als een Trabant-motortje in de Ferrari van Schumi te zetten?
Alvast bedankt en complimenten voor dit forum!