Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Fracktone
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 139 bijdrage(n) van Fracktone (Pagina: 12 van 14)
Topic: verschil tussen tulp kabels (14-5-2004 19:12:00)Dacht dat ik dat al had gedaan maar hier is de tekst:Het aangesloten apparaat bepaald hoeveel ampère er gaat lopen. (zeg 4A)
Deze 4A loopt zowel door de fase (L1) als de N draad.
Doordat de aarde en de N draad parallel lopen, deze komen zelfs weer bij elkaar, (bij het transformator huisje op de hoek van de straat, dus ver voor de aardlekschakelaar) zal de stroom zich over beide aders gaan delen.
Bij een volledige sluiting tussen N en PE zal de stroom door beide aders dus gelijk zijn, oftewel de helft van de fase stroom (er zal zelfs iets meer door de PE draad gaan omdat, als het goed is, de PE leiding een lagere weerstand heeft dan de N leiding).
Bij 4A over de fase zal de N in dit geval dus 2A en de PE ook 2A gaan voeren
De PE leiding loopt niet door de aardlekschakelaar dus de stroom die deze ader terug voert zal niet gedetecteerd worden. Hierdoor meet de aardlekschakelaar een verschil in waarde en schakelt af.
Bij een aard "lek" hangt het van de overgangsweerstand af in hoeverre de stroom zich gaat delen.
Moet ik het misschien even tekenen????Topic: verschil tussen tulp kabels (14-5-2004 13:29:00)
Stel een apparaat met een lek aan de fasekant naar aarde met een weerstand van 1kOhm. Als de stekker de ene kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 230/1k=230mA. Poef zegt de aardlekschakelaar. Als de stekker de andere kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 0/1k=0mA. No problemo.
Natuurlijk is dit een hypothetisch geval maar het toont wel waarom het soms zo is dat de aardlek er bij het omdraaien van de netstekker niet meer uitpoeft. Beter is uiteraard om het apparaat in kwestie na te kijken en het lek naar de randaarde weg te werken.Nog steeds niet helemaal correct. Je bewering is alleen waar als het apparaat niet in werking is.
Sterker nog, als het apparaat niet aan staat en je sluit de weerstand tussen de fase en de nul aan gaat hij er ook niet uit.
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de heen gaande en de terugkomende stroom.
Deze waarden heffen elkaar op waardoor de aardlekschakelaar niet uit poeft.
Voorbeeld:
Een apparaat trek 4 Ampère
De fase voert dus 4A
Als het goed is komt er via de nul ook 4A terug
Gemeten verschil: 4-4=0 dus hij blijft aan
Nu met de 1K weerstand over de fase.
Apparaat 4A + weerstand naar aarde (230mA) = 4.23A
Nul voert 4A terug, de 230mA is immers al naar de aarde gevloeid.
4,23 - 4 = 230mA verschil. Dus de schakelaar gaat er uit.
Nu nogmaals maar dan de weerstand op de nul:
Apparaat krijgt 4A over de fase
Voert terug over de nul 4A - 230mA (deze vloeit immers buiten de aardlekschakelaar om terug naar de aarde) = 3,77A
4A - 3,77A verschil is dus 230mA en de aardlekschakelaar gaat er nog steeds uit.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat jij dat wel begreep Dré. In een andere post over kabels vermeld je zelf ook dat twee parallel liggende aders (heen en terug gaand) elkaar op heffen en er dus geen spoel werking optreed. Dit is ook de reden waarom je met een ampère tang maar 1 ader meet, en het maakt daarbij ook niet uit of dit de fase of de nul is. bij beide aders geeft hij dezelfde waarde (als er geen lek is). Meet je nu met de met de fase en de nul ader tussen de ampère tang dan zal hij nul aangeven.
En zo werkt een aardlekschakelaar ook.Topic: verschil tussen tulp kabels (13-5-2004 23:35:00)
Ehmm, ik wil me er niet mee bemoeien maar als ik je goed begrijp zit het dus zo:
De nul en de aarde zijn het zelfde potentiaal, dus als het "lek" aan de nul kant zit loopt er geen stroom.
Het is dus zo dat je eigenlijk de nul wel los kunt halen en daarvoor in de plaats de aarde draad kunt gebruiken. De Aardlek zou er dan niet uit gaan.
Hiermee verklaar je dus dat je niet weet hoe een aardlek werkt.
Heel simpel gezegd: Een aardlek schakelaar kijkt of de zelfde hoeveelheid stroom die naar het toestel toe gaat , de plus draad, ook weer door de andere draad, de nul, terug komt. Is daar een verschil tussen dan schakelt hij uit.
Het maakt dus niets uit of het "lek" dan in de "plus" of de "nul" draad zit.Topic: PCDJ FX: iemand ervaringen? (12-5-2004 18:10:00)
Zal ik na mijn examens toch nog eens een keertje de nieuwe demo testen.
Dan vraag ik mij toch af waarom Pcdj Red wél stabiel is.Heel eenvoudig, Red doet bijna al de bewerkingen in de geluidskaart. Dat is ook één van de redenen waarom RED geen mastertempo heeft. FX laat de bewerkingen aan de processor over waardoor de computer meer belast wordt.
Overigens is FX nu wel stabiel, men moest nog het een en ander leren. Er is echter nooit iets mis geweest met de spelers, het waren meer problemen met de VRM interface en de record case.
PS. zal binnenkort een Nederlandse versie op mijn server plaatsen over hoe je een PC het beste voor audio instelt en waar je op moet letten bij problemen.
Dré, er is niemand die beweert dat jouw stelling niet correct is. Deze klopt inderdaad bij open klemmen.
Je vergeet echter dat er ook nog een last aan vast zit en dat de nul parallel aan de aarde ligt.
Als je twee luidsprekers parallel zet, één van 8 ohm en één van 4 ohm dan ga je me toch ook niet wijs maken dat die 8 ohm luidspreker (met dus de dubbele weerstand) helemaal geen geluid maakt.
Ze voeren dus allebei stroom, de 8 ohm waarschijnlijk maar de helft van wat de 4 ohm voert.
Zie de 8 ohm als je aardlek. nu meet de aardlekschakelaar in de fase voor de splitsing, dus de som van de twee stromen door de 8 ohm en de 4 Ohm speaker . In de nul meet hij weer voor dat de adres bij elkaar komen de aarde gaat namelijk niet door de ringkern. Dus alleen de stroom door de 4 Ohm luidspreker.
Topic: verschil tussen tulp kabels (14-5-2004 17:17:00)Je vergeet echter dat er ook nog een last aan vast zit en dat de nul parallel aan de aarde ligt.
Als je twee luidsprekers parallel zet, één van 8 ohm en één van 4 ohm dan ga je me toch ook niet wijs maken dat die 8 ohm luidspreker (met dus de dubbele weerstand) helemaal geen geluid maakt.
Ze voeren dus allebei stroom, de 8 ohm waarschijnlijk maar de helft van wat de 4 ohm voert.
Zie de 8 ohm als je aardlek. nu meet de aardlekschakelaar in de fase voor de splitsing, dus de som van de twee stromen door de 8 ohm en de 4 Ohm speaker . In de nul meet hij weer voor dat de adres bij elkaar komen de aarde gaat namelijk niet door de ringkern. Dus alleen de stroom door de 4 Ohm luidspreker.
Dré schreef:
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat jij dat wel begreep Dré.
Wellicht zou je bovenstaande willen nuanceren???Dré schreef:
Dat je een haspel moet afrollen als je hem tot z'n volledige belastbaarheid wilt belasten klopt. Dat er sprake is van een spoelwerking klopt niet. Doordat er namelijk sprake is van 2 spoelen met tegengestelde wikkelzin, heffen de 2 zelfinducties elkaar op.Deze 4A loopt zowel door de fase (L1) als de N draad.
Doordat de aarde en de N draad parallel lopen, deze komen zelfs weer bij elkaar, (bij het transformator huisje op de hoek van de straat, dus ver voor de aardlekschakelaar) zal de stroom zich over beide aders gaan delen.
Bij een volledige sluiting tussen N en PE zal de stroom door beide aders dus gelijk zijn, oftewel de helft van de fase stroom (er zal zelfs iets meer door de PE draad gaan omdat, als het goed is, de PE leiding een lagere weerstand heeft dan de N leiding).
Bij 4A over de fase zal de N in dit geval dus 2A en de PE ook 2A gaan voeren
De PE leiding loopt niet door de aardlekschakelaar dus de stroom die deze ader terug voert zal niet gedetecteerd worden. Hierdoor meet de aardlekschakelaar een verschil in waarde en schakelt af.
Bij een aard "lek" hangt het van de overgangsweerstand af in hoeverre de stroom zich gaat delen.
Moet ik het misschien even tekenen????
Dré schreef:
Zullen we eens kijken???Stel een apparaat met een lek aan de fasekant naar aarde met een weerstand van 1kOhm. Als de stekker de ene kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 230/1k=230mA. Poef zegt de aardlekschakelaar. Als de stekker de andere kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 0/1k=0mA. No problemo.
Natuurlijk is dit een hypothetisch geval maar het toont wel waarom het soms zo is dat de aardlek er bij het omdraaien van de netstekker niet meer uitpoeft. Beter is uiteraard om het apparaat in kwestie na te kijken en het lek naar de randaarde weg te werken.
Sterker nog, als het apparaat niet aan staat en je sluit de weerstand tussen de fase en de nul aan gaat hij er ook niet uit.
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de heen gaande en de terugkomende stroom.
Deze waarden heffen elkaar op waardoor de aardlekschakelaar niet uit poeft.
Voorbeeld:
Een apparaat trek 4 Ampère
De fase voert dus 4A
Als het goed is komt er via de nul ook 4A terug
Gemeten verschil: 4-4=0 dus hij blijft aan
Nu met de 1K weerstand over de fase.
Apparaat 4A + weerstand naar aarde (230mA) = 4.23A
Nul voert 4A terug, de 230mA is immers al naar de aarde gevloeid.
4,23 - 4 = 230mA verschil. Dus de schakelaar gaat er uit.
Nu nogmaals maar dan de weerstand op de nul:
Apparaat krijgt 4A over de fase
Voert terug over de nul 4A - 230mA (deze vloeit immers buiten de aardlekschakelaar om terug naar de aarde) = 3,77A
4A - 3,77A verschil is dus 230mA en de aardlekschakelaar gaat er nog steeds uit.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat jij dat wel begreep Dré. In een andere post over kabels vermeld je zelf ook dat twee parallel liggende aders (heen en terug gaand) elkaar op heffen en er dus geen spoel werking optreed. Dit is ook de reden waarom je met een ampère tang maar 1 ader meet, en het maakt daarbij ook niet uit of dit de fase of de nul is. bij beide aders geeft hij dezelfde waarde (als er geen lek is). Meet je nu met de met de fase en de nul ader tussen de ampère tang dan zal hij nul aangeven.
En zo werkt een aardlekschakelaar ook.
Diepe zucht, dit is het laatste wat ik hier over zeg.
Probeer dit eens volgens jouw eigen theorie:
Zoek een geaard apparaat op.
Sluit de groen/gele draad aan de apparaat kant aan op de bruine draad.
Zorg dat het apparaat aan staat. (dit is belangrijk)
Steek nu de stekker in een door een aardlek beveiligd stopcontact.
De aardlek zal uitschakelen, ook als je de stekker zou omdraaien of als je de groen/gele draad aan de blauwe draad knoopt.
Let wel: het apparaat moet aangesloten zijn en aan staan.
Jouw theorie werkt wel als je een stekker zou nemen en de aarde rechtstreeks aan één van de pennen zou bevestigen. Maar er mag dan geen verbruiker aan zitten.
Topic: verschil tussen tulp kabels (13-5-2004 22:47:00)Probeer dit eens volgens jouw eigen theorie:
Zoek een geaard apparaat op.
Sluit de groen/gele draad aan de apparaat kant aan op de bruine draad.
Zorg dat het apparaat aan staat. (dit is belangrijk)
Steek nu de stekker in een door een aardlek beveiligd stopcontact.
De aardlek zal uitschakelen, ook als je de stekker zou omdraaien of als je de groen/gele draad aan de blauwe draad knoopt.
Let wel: het apparaat moet aangesloten zijn en aan staan.
Jouw theorie werkt wel als je een stekker zou nemen en de aarde rechtstreeks aan één van de pennen zou bevestigen. Maar er mag dan geen verbruiker aan zitten.
Je hebt gelijk, ik snap ook niet zo heel veel van elektriciteit. Ik heb tenslotte ook maar 18 jaar in de industriële elektrotechniek gewerkt (automatisering).
Kijk voor de grap eens op www.et-installateur.nl/vaktechniek/werkingaardlek.html dan snap je wat ik bedoel.
En nu weer on-topic.
Topic: verschil tussen tulp kabels (13-5-2004 22:10:00)Kijk voor de grap eens op www.et-installateur.nl/vaktechniek/werkingaardlek.html dan snap je wat ik bedoel.
En nu weer on-topic.
Jouw verhaal gaat alleen op als de fase draad is aangesloten, de nul draad is onderbroken en het lek na die onderbreking zit. Een lek stroom van meer dan 30mA, eender of die nu voor of na de gebruiker optreed, schakelt de aardlek al uit.
Topic: verschil tussen tulp kabels (13-5-2004 19:56:00)Beter lezen,
Je meet dus niet de spanning maar de het verschil in stroom tussen de beide aders. Je meet dus niet tenopzichte van de aarde.
Topic: verschil tussen tulp kabels (13-5-2004 19:26:00)Je meet dus niet de spanning maar de het verschil in stroom tussen de beide aders. Je meet dus niet tenopzichte van de aarde.
hans schreef:
dat heeft ermee te maken dat een aardlekschakelaar het verschil in stroomverbruik meet tussen de fase en de nul. Heeft je apparaat nu een kleine lek stroom naar aarde dan maakt het dus wel uit hoe de stekker in het stopcontact zit. Zit de lek aan de fase dan zal er vrolijk een stroompje naar aarde lopen, maar draai je de stekker om en is de nul nu dus op op de "lek" aangesloten dan zal er geen stroom lopen omdat de nul het zelfde potentiaal heeft als de aarde
De nul en de aarde zijn het zelfde potentiaal, dus als het "lek" aan de nul kant zit loopt er geen stroom.
Het is dus zo dat je eigenlijk de nul wel los kunt halen en daarvoor in de plaats de aarde draad kunt gebruiken. De Aardlek zou er dan niet uit gaan.
Hiermee verklaar je dus dat je niet weet hoe een aardlek werkt.
Heel simpel gezegd: Een aardlek schakelaar kijkt of de zelfde hoeveelheid stroom die naar het toestel toe gaat , de plus draad, ook weer door de andere draad, de nul, terug komt. Is daar een verschil tussen dan schakelt hij uit.
Het maakt dus niets uit of het "lek" dan in de "plus" of de "nul" draad zit.
Welke site, fracktone.nl?
Komt eerdaags weer terug, alles is verplaatst naar een andere server.
Ik heb direct ook maar andere software geinstaleerd maar deze moet eerst goed werken.
Topic: PCDJ FX: iemand ervaringen? (11-5-2004 22:13:00)Komt eerdaags weer terug, alles is verplaatst naar een andere server.
Ik heb direct ook maar andere software geinstaleerd maar deze moet eerst goed werken.
PimW schreef:
Dank voor de uitgebreide informatie Fracktone
Zal ik na mijn examens toch nog eens een keertje de nieuwe demo testen. Dan vraag ik mij toch af waarom Pcdj Red wél stabiel is.
Overigens is FX nu wel stabiel, men moest nog het een en ander leren. Er is echter nooit iets mis geweest met de spelers, het waren meer problemen met de VRM interface en de record case.
PS. zal binnenkort een Nederlandse versie op mijn server plaatsen over hoe je een PC het beste voor audio instelt en waar je op moet letten bij problemen.