Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Martyndegraaf
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 159 bijdrage(n) van Martyndegraaf (Pagina: 12 van 16)
Topic: Foutje van de electriciën! (16-8-2006 17:13:00)
Dat zijn inderdaad leuke geintjes. Wat je ook veel tegen komt is dat met draad trekken, de draad net te kort is. Wat men dan wel eens doet is aanstrippen, een ander stuk draad eraan twisten (ook wel eens een andere kleur!!) en vrolijk verder trekken zodat deze "las" ergens in de buis blijft zitten...
Maar ik kan zonder enig probleem in ieder huis in nederland wel iets aanwijzen wat tegen de regels is. Overal scheelt wel iets.
En daar kan ik nou altijd zo pissed over worden: als bij mijn auto de ruitenwisserblaadjes of het dashbordlampje niet helemaal goed meer is wordt ie in feite afgekeurd, extra kosten blablabla... alleen al het feit DAT ie ieder jaar gekeurd wordt. En wat een monteur zegt is heilig en neemt iedereen als zoete koek..
En in de elektro wereld kan ieder maar wa aan kl*ten en prullen tot ie er letterlijk dood bij neervalt, en dat moet iedereen zelf maar weten. Vaak is een degelijke oplossing te duur of "nergens goed voor, zo kan t toch ook?!"
RESPECT VOOR DE ELEKTRIECIEN!!
Sorry moest t ff kwijt
Topic: Foutje van de electriciën! (14-8-2006 17:15:00)
Maar ik kan zonder enig probleem in ieder huis in nederland wel iets aanwijzen wat tegen de regels is. Overal scheelt wel iets.
En daar kan ik nou altijd zo pissed over worden: als bij mijn auto de ruitenwisserblaadjes of het dashbordlampje niet helemaal goed meer is wordt ie in feite afgekeurd, extra kosten blablabla... alleen al het feit DAT ie ieder jaar gekeurd wordt. En wat een monteur zegt is heilig en neemt iedereen als zoete koek..
En in de elektro wereld kan ieder maar wa aan kl*ten en prullen tot ie er letterlijk dood bij neervalt, en dat moet iedereen zelf maar weten. Vaak is een degelijke oplossing te duur of "nergens goed voor, zo kan t toch ook?!"
RESPECT VOOR DE ELEKTRIECIEN!!
Sorry moest t ff kwijt
Behalve dan dat er een paar procent verschil in zit is dit toch exact t zelfde?
Als je boven een bepaald punt komt met renoveren dient ALLES volgens de huidige norm aangelegd te worden.
En als je inderdaad een oud huis gaat renoveren zul je dus flink aan de slag moeten. Als je zelf niet de kennis hebt van elektro-installatietechniek is het raadzamer om hiervoor een erkend installateur in de hand te nemen.
Er wordt vaak heel lichtjes gedacht en in de trand van "als het maar werkt" maar die NEN1010 is niet voor niks een boekwerk uit 8 delen waar menig elektricien niet eens 100% uitkomt, laat staan een leek.
Maar ik denk dat we hier behoorlijk van dit forum af gaan wijken. Wil je meer weten hier over kijk dan eens op een elektra-forum (weet niet of ik hier zo een link mag noemen Dré?) waar specialisten op al je vragen antwoord kunnen geven.
Het beste antwoord wat in vele gevallen volgt uit de manier waarop mensen vragen stellen of redeneneren is: Laat dit onderwerp (installatietechniek) aan een vakbekwaam persoon over en laat 't zelf met rust.
Ik wil helemaal niemand in een kwaad daglicht stellen maar het is gewoon en vak apart met ontelbaar veel regeltjes waar de meeste mensen niet eens weet van hebben...
Topic: Foutje van de electriciën! (12-8-2006 13:58:00)Als je boven een bepaald punt komt met renoveren dient ALLES volgens de huidige norm aangelegd te worden.
En als je inderdaad een oud huis gaat renoveren zul je dus flink aan de slag moeten. Als je zelf niet de kennis hebt van elektro-installatietechniek is het raadzamer om hiervoor een erkend installateur in de hand te nemen.
Er wordt vaak heel lichtjes gedacht en in de trand van "als het maar werkt" maar die NEN1010 is niet voor niks een boekwerk uit 8 delen waar menig elektricien niet eens 100% uitkomt, laat staan een leek.
Maar ik denk dat we hier behoorlijk van dit forum af gaan wijken. Wil je meer weten hier over kijk dan eens op een elektra-forum (weet niet of ik hier zo een link mag noemen Dré?) waar specialisten op al je vragen antwoord kunnen geven.
Het beste antwoord wat in vele gevallen volgt uit de manier waarop mensen vragen stellen of redeneneren is: Laat dit onderwerp (installatietechniek) aan een vakbekwaam persoon over en laat 't zelf met rust.
Ik wil helemaal niemand in een kwaad daglicht stellen maar het is gewoon en vak apart met ontelbaar veel regeltjes waar de meeste mensen niet eens weet van hebben...
Nou... dat is geen twijfelgevalletje maar gewoon puur de wet!
Volgens de NEN1010 moet je als je (ik meen...) meer dan 20% van het vertrek (dus 1/5 van de kamer, en das bij verbouwen al heel snel!) gaat renoveren, het GEHELE vertrek volgens de huidig geldende regels (NEN1010) aangelegd moet worden.
1WCD vervangen is dus niet nodig, maar ga je verbouwen of slechts 1WCD BIJMAKEN (= dus nieuw!) is er geen twijfel mogelijk: RANDAARDE EN ACHTER ALS 30mA!!
Topic: Foutje van de electriciën! (11-8-2006 18:06:00)Volgens de NEN1010 moet je als je (ik meen...) meer dan 20% van het vertrek (dus 1/5 van de kamer, en das bij verbouwen al heel snel!) gaat renoveren, het GEHELE vertrek volgens de huidig geldende regels (NEN1010) aangelegd moet worden.
1WCD vervangen is dus niet nodig, maar ga je verbouwen of slechts 1WCD BIJMAKEN (= dus nieuw!) is er geen twijfel mogelijk: RANDAARDE EN ACHTER ALS 30mA!!
Ik ben zelf gediplomeerd electricien, en je wilt niet weten wat ik dagelijks tegen kom hoe er af gepruld wordt in deze brenche. Niet alleen door huisvaders en beunhazen maar ook nog door gecertificeerde waarborgbedrijven!
Maar om een lang verhaal kort te maken:
1) Aarding altijd controleren met een betrouwbare meter(das dus geen fittingschroevendraaiertje!)
2) Vroeger, vroeger, vroeger hebben we niet zo veel aan... sinds juli 1997 moger er gewoon GEEN wcd's zonder randaarde meer aangelegd worden! (Leuk als je medewerking krijgt van bouwmarkten, daar zijn ze nog volop te koop
)
Topic: krachtstroom splitsen (31-3-2005 19:29:00)Maar om een lang verhaal kort te maken:
1) Aarding altijd controleren met een betrouwbare meter(das dus geen fittingschroevendraaiertje!)
2) Vroeger, vroeger, vroeger hebben we niet zo veel aan... sinds juli 1997 moger er gewoon GEEN wcd's zonder randaarde meer aangelegd worden! (Leuk als je medewerking krijgt van bouwmarkten, daar zijn ze nog volop te koop
)Ik vindt dit altijd heerlijke topics...
Even een paar dingetjes waar ik op wil reageren:
* Als er ook nog maar enige twijfel ontstaat op dit onderwerp geldt er nog maar 1 regel: Blijf er zelf af en laat het over aan de profs, kleine (onbedoelde) fouten als gevolg van onwetendheid kunnen grote gevolgen voor jezelf EN ANDEREN veroorzaken. 99 keer gaat het goed, maar die ene keer wil je echt niet op je geweten hebben!!
* Ben je toch geinteresseerd over dit onderwerp, vraag dan eens na bij een prof die je van de juiste lectuur kan voorzien. Vraga ook om uitleg, dit valt niet met een paar keer lezen goed te begrijpen voor een leek. Aan de NEN 1010 heb je al helemaal nix, een leek kan daar niks mee daar moet je al echt een elektrotechnische achtergrond voor hebben.
*Zelfbouw ed gaat allemaal prima, mits je je gewoon aan de regels houdt. Een distro is toch immers ook een keer gemaakt? Nogmaals als je hoe dan ook twijfelt: NIET aan beginnen!
* In de licht- geluidsbranche is het zeer vervelend dat groepen uitslaan en al zeker als ze onnodig uitvallen doordat een aardlek getriggerd wordt door een andere groep. Uitstekende oplossing hiervoor is het gebruik van aardlekautomaten: combinate van aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1. Bij aardfout valt alleen DIE groep uit. Nadeel: kostenplaatje
* Als je zelf iets in mekaar knutseld is dat allemaal prima en al helemaal als het ook nog eens wil werken. Maar vergeet echnter niet dat ALS er ooit eens wat gebeurt, jij als eigenaar HOOFDELIJK AANSPRAKELIJK kan worden gesteld!!! Ik hoop niet voor je dat het zo ver komt want dan ben je nog niet jarig.
Kortom: Wees wijs en laat het over aan degenen die er verstand van heeft, je speelt met je eigen en andermans leven!!
Groeten, Martyn de Graaf
Topic: Aardlus? hoe konden we het voorkomen/verhelpen (3-9-2004 19:29:00)
Even een paar dingetjes waar ik op wil reageren:
* Als er ook nog maar enige twijfel ontstaat op dit onderwerp geldt er nog maar 1 regel: Blijf er zelf af en laat het over aan de profs, kleine (onbedoelde) fouten als gevolg van onwetendheid kunnen grote gevolgen voor jezelf EN ANDEREN veroorzaken. 99 keer gaat het goed, maar die ene keer wil je echt niet op je geweten hebben!!
* Ben je toch geinteresseerd over dit onderwerp, vraag dan eens na bij een prof die je van de juiste lectuur kan voorzien. Vraga ook om uitleg, dit valt niet met een paar keer lezen goed te begrijpen voor een leek. Aan de NEN 1010 heb je al helemaal nix, een leek kan daar niks mee daar moet je al echt een elektrotechnische achtergrond voor hebben.
*Zelfbouw ed gaat allemaal prima, mits je je gewoon aan de regels houdt. Een distro is toch immers ook een keer gemaakt? Nogmaals als je hoe dan ook twijfelt: NIET aan beginnen!
* In de licht- geluidsbranche is het zeer vervelend dat groepen uitslaan en al zeker als ze onnodig uitvallen doordat een aardlek getriggerd wordt door een andere groep. Uitstekende oplossing hiervoor is het gebruik van aardlekautomaten: combinate van aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1. Bij aardfout valt alleen DIE groep uit. Nadeel: kostenplaatje
* Als je zelf iets in mekaar knutseld is dat allemaal prima en al helemaal als het ook nog eens wil werken. Maar vergeet echnter niet dat ALS er ooit eens wat gebeurt, jij als eigenaar HOOFDELIJK AANSPRAKELIJK kan worden gesteld!!! Ik hoop niet voor je dat het zo ver komt want dan ben je nog niet jarig.
Kortom: Wees wijs en laat het over aan degenen die er verstand van heeft, je speelt met je eigen en andermans leven!!
Groeten, Martyn de Graaf
Geen dank
Ik probeer altijd allen maar te voorkomen dat mensen zomaar wat gaan "uitproberen" met het lichtnet. Dat zit zoals het zit, kom er gewoon niet aan.
Geef een paar eurootjes uit aan scheidingsfiltertjes en je hebt 9 van de 10x de oplossing.
Topic: Aardlus? hoe konden we het voorkomen/verhelpen (3-9-2004 18:39:00)
Ik probeer altijd allen maar te voorkomen dat mensen zomaar wat gaan "uitproberen" met het lichtnet. Dat zit zoals het zit, kom er gewoon niet aan.
Geef een paar eurootjes uit aan scheidingsfiltertjes en je hebt 9 van de 10x de oplossing.
In dat geval is het meestal geluikstroom, wordt de min zo goed als overal aan elkaar gehangen en geaard om hetzelfde potentiaal te verkrijgen. Theoretisch kun je bij het lichtnet ook gewoon alle nullen bij elkaar knopen. Nulis overal nu; (als het goed ias!) en de nul is namelijk niets meer dan gewoon aardpotentiaal. Handig zou je zeggen, allen hierdoor zullen alle aardlekschakelaars springen omdat dan de stroom door de nul met de minste weerstand weg vloeit, welke vaak dan niet de nul is die toevallig net bij DIE fase en DIE aardlek hoort... Ook beveiligingen als stoppen en automaten gaanniet meer naar behoren werken omdat er totaal andere stromen gaan vloeien...
Per eidgroep hangt idd alle nul gewoon aan elkaar maar ga er alsjeblieft niet mee lopen klooien met verscillende eindgroepen, en als zeker niet als je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent
Lekker van afblijven dus!
Topic: Aardlus? hoe konden we het voorkomen/verhelpen (2-9-2004 17:08:00)Per eidgroep hangt idd alle nul gewoon aan elkaar maar ga er alsjeblieft niet mee lopen klooien met verscillende eindgroepen, en als zeker niet als je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent
Lekker van afblijven dus!
Ik vrees dat dit weer een eindeloze discussie gaat worden...
Aardlussen hebben 1001 oorzaken en voor iedere oorzaak is wel 1 of meer oplossingen.
Met name als je met DJ mixers en draaitafels gaat kloten gaat t al snel fout. Vaak is de oorzaak te zoeken aan de manier van de voeding aansluiten, rotte audio verbindingen en tafels/sets aan elkaar linken.
Belangrijke zaken die in veel gevallen de problemen iig VERMINDEREN (ik geef geen garantie dat het ook echt weg is!) zijn:
* Alles wat ook maar met geluid te maken heeft, op dezelfde geaarde eindgroep aansluiten,
* Zet eens wat Ground lift schakelaars om, standaard is veelal aarde "aan" zegmaar.
* Gebruik DI-boxen of nog beter 1:1 scheidingstrafootjes.
Vaak is het dan al een stuk minder
Topic: Winner 1 scan (31-8-2004 23:25:00)
Aardlussen hebben 1001 oorzaken en voor iedere oorzaak is wel 1 of meer oplossingen.
Met name als je met DJ mixers en draaitafels gaat kloten gaat t al snel fout. Vaak is de oorzaak te zoeken aan de manier van de voeding aansluiten, rotte audio verbindingen en tafels/sets aan elkaar linken.
Belangrijke zaken die in veel gevallen de problemen iig VERMINDEREN (ik geef geen garantie dat het ook echt weg is!) zijn:
* Alles wat ook maar met geluid te maken heeft, op dezelfde geaarde eindgroep aansluiten,
* Zet eens wat Ground lift schakelaars om, standaard is veelal aarde "aan" zegmaar.
* Gebruik DI-boxen of nog beter 1:1 scheidingstrafootjes.
Vaak is het dan al een stuk minder
Nou Eddy:
het verschil in versies zit hem in de kanalen. De eerste versie heeft er 4 de tweede 5. verschil: 1 extra kanaal om een losse shutter aan te sturen.
In princiepe moet je een v1 en een v2 kunnen combineren, maar dan door middel van je tafel patchen het shutterkanaal weg patchen. Als ik het uit mijn hoofd zeg staat die gewoon open als je t kanaal op 0% houdt en is het ook t eerste kanaal. Maar (ik weet het niet zeker meer) volgens mij is ook de volgorde van kleuren en gobo's anders onderling.. in dat geval word combineren dus nix
Nu we het er toch over hebben:
Weet iemand misschien nog waar ergens twee oude versies liggen (4kanaals) of doet iemand er misschien weg (sorry dat ik het hier post dré
)
Ik ben er nog steeds dik tevreden over (voor Jan Bruijn Systems zijn doen..)en wil er nog twee bij. Maar men moest zonodig weer een andere versie uitbrengen op het moment dat mijn spaarvarken een lege maag had
Ow en de kleuren: verschilt denk ik gewoon in de productie serie: ene keer zus, andere keer zo. Ik heb zelf de zwart met blauwe (gelukkig
) want die paarse zien er niet uit
Heb er btw ook nog nooit 1 in het echt gezien maargoed.....
Topic: Netjes wegwerken van te lange kabels (24-8-2004 18:42:00)het verschil in versies zit hem in de kanalen. De eerste versie heeft er 4 de tweede 5. verschil: 1 extra kanaal om een losse shutter aan te sturen.
In princiepe moet je een v1 en een v2 kunnen combineren, maar dan door middel van je tafel patchen het shutterkanaal weg patchen. Als ik het uit mijn hoofd zeg staat die gewoon open als je t kanaal op 0% houdt en is het ook t eerste kanaal. Maar (ik weet het niet zeker meer) volgens mij is ook de volgorde van kleuren en gobo's anders onderling.. in dat geval word combineren dus nix
Nu we het er toch over hebben:
Weet iemand misschien nog waar ergens twee oude versies liggen (4kanaals) of doet iemand er misschien weg (sorry dat ik het hier post dré
)Ik ben er nog steeds dik tevreden over (voor Jan Bruijn Systems zijn doen..)en wil er nog twee bij. Maar men moest zonodig weer een andere versie uitbrengen op het moment dat mijn spaarvarken een lege maag had
Ow en de kleuren: verschilt denk ik gewoon in de productie serie: ene keer zus, andere keer zo. Ik heb zelf de zwart met blauwe (gelukkig
) want die paarse zien er niet uit
Heb er btw ook nog nooit 1 in het echt gezien maargoed.....heb in de vakantie alles weer eens nagelopen en ook de kabels vevangen en bijgemaakt. Als je toch van rollen afknipt heb ik ook maar een aantal korte kabels gemaakt voor 220, signaal, speaker en dmx. Vaak zul je zien dat je toch een kabeltje van een meter of 2 nodig hebt....
Heb voorheen vaak genoeg rolletjes van 10 meter moeten pakken om versterkers door te lusse ed
maar nu dus niet meer
Heb voorheen vaak genoeg rolletjes van 10 meter moeten pakken om versterkers door te lusse ed
maar nu dus niet meer