Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Martyndegraaf
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 159 bijdrage(n) van Martyndegraaf (Pagina: 11 van 16)
Topic: 63A krachtstroom verdeler ook als 32A te gebruiken? (20-8-2006 15:55:00)
Even terug komen op de 32A CEE aansluitingen: in de meeste gevallen zijn deze slechts beveiligd met 25A zekeringen of in nieuwere situaties meteen 32A automaat.
Tenzij iemand met passchroefsluitels, grondmoeren en zekeringen in de weer is gegaan mogen deze NIET door 35A zekeringen afgezekerd worden!!
Ik zeg niet dat dit nooit is want als je een KIII coupe hebt is daar zo 35A van te maken maar omdat het CEE materiaal voor 32A is gecertifiseerd mag het gewoon niet.
Al 3x een 32A moeten aanpassen naar 63A omdat die copressoren 35A afgezekerd moesten worden.
Probeer daarom nooit aansluitingen 100% te belasten en houd genoeg overhead. Relight bijvoorbeeld houd ookaltijd tientallen procenten over op hun aansluitschema's!
Topic: KRACHTSTROOM (20-8-2006 15:46:00)Tenzij iemand met passchroefsluitels, grondmoeren en zekeringen in de weer is gegaan mogen deze NIET door 35A zekeringen afgezekerd worden!!
Ik zeg niet dat dit nooit is want als je een KIII coupe hebt is daar zo 35A van te maken maar omdat het CEE materiaal voor 32A is gecertifiseerd mag het gewoon niet.
Al 3x een 32A moeten aanpassen naar 63A omdat die copressoren 35A afgezekerd moesten worden.
Probeer daarom nooit aansluitingen 100% te belasten en houd genoeg overhead. Relight bijvoorbeeld houd ookaltijd tientallen procenten over op hun aansluitschema's!
Die zwarte, ouderwetse krachtroomstekkers zijn 4polig!
Drie fasen en aarde. Kwamen vroegen vaak voor op boerderijen en dergelijke.
Ik meen dat, aangezien men toen niet met aardleks werkte, je bij zulke stekkers een gewone 220 stekker tussen de middelste fase en aarde steken waardoor dit gewoon werkte.
Komen tegenwoordig nog zleden voor, ik heb ze iig nog niet tegen gekomen.
Wat CEE materieel betreft geven inderdaad de kleuren het spanningsgebied van een stekker aan. Groene kom je vaak in vliegtuigtechnieken tegen.
Gele, 4 polige CEE stekkers worden ook gebruikt in de rigging techniek om chain-hoist (ketting-takels) een te sturen via speciaal daarvoor bedoelde schakelpanelen.
Topic: Waar vervoeren jullie de drive in mee? (19-8-2006 18:39:00)Drie fasen en aarde. Kwamen vroegen vaak voor op boerderijen en dergelijke.
Ik meen dat, aangezien men toen niet met aardleks werkte, je bij zulke stekkers een gewone 220 stekker tussen de middelste fase en aarde steken waardoor dit gewoon werkte.
Komen tegenwoordig nog zleden voor, ik heb ze iig nog niet tegen gekomen.
Wat CEE materieel betreft geven inderdaad de kleuren het spanningsgebied van een stekker aan. Groene kom je vaak in vliegtuigtechnieken tegen.
Gele, 4 polige CEE stekkers worden ook gebruikt in de rigging techniek om chain-hoist (ketting-takels) een te sturen via speciaal daarvoor bedoelde schakelpanelen.
Met redelijk passen, meten en stapelen past er heel wat in m'n Anssems BSX2000. 2 assige huifwagen. 1100KG laadvermogen en de binnkanten geheel beplaat.
Dit wordt zonder ook maar enig probleem getrokken door mijn Volvo V40 T4 Dynamic line met 235pk
Topic: Foutje van de electriciën! (18-8-2006 21:04:00)Dit wordt zonder ook maar enig probleem getrokken door mijn Volvo V40 T4 Dynamic line met 235pk
Dat is gewoon zo, ben ik het helemaal met je eens. Maar dan kom ik weer met mn auto's: een automonteur doet ook 80& van een uur niet anders dan bouten en moeren vastdraaien en plek maken om ergens bij te moeten en de overige zeg 20% komt neer op kennnis en vakmanschap.
Maar vaak doet men over een auto alsof het de heiligheid zelve is en betalen grof geld om bijv een ruitewisserblaadje te laten vervangen of een olie filtertje waar ze zo ff 7 euri voor rekenen voor een pleurisding van 1,50.... "Stel dat ik het verkeerd doe! Het is wel de auto dat moet goed gebeuren..." Terwijl in huis alles met tweelingsnoer en kroonstenen aan elkaar hangt waar gewoon de hond, de kat en de kids tussendoor kruipen. Die gevaren ziet men meestal niet.
Maar ik denk dat je hier uen over kan discussieren (doe overdag niets anders
) en ieder heeft er wel een mening over.
Topic: Stroom verdelen (18-8-2006 20:57:00)Maar vaak doet men over een auto alsof het de heiligheid zelve is en betalen grof geld om bijv een ruitewisserblaadje te laten vervangen of een olie filtertje waar ze zo ff 7 euri voor rekenen voor een pleurisding van 1,50.... "Stel dat ik het verkeerd doe! Het is wel de auto dat moet goed gebeuren..." Terwijl in huis alles met tweelingsnoer en kroonstenen aan elkaar hangt waar gewoon de hond, de kat en de kids tussendoor kruipen. Die gevaren ziet men meestal niet.
Maar ik denk dat je hier uen over kan discussieren (doe overdag niets anders
) en ieder heeft er wel een mening over.Nee, dit klopt inderdaad. Kantoorpanden en industrieele installaties kom je nouwelijks ALS tegen omdat die de bedrijfszekerheid enorm omlaag trekken! Er hoeft maar 30mA weg te lekken, *pats* aardlek uit, gevolg: productieprocessen vallen stil, datagegeven gaan verloren, telefoon en data verbingdingen vallen uit etc ect. met alle gevolgen van dien.
Een aardlekschakelaar is een aanvullende beveiliging tegen aanraking. In "tot woning bestemde gebouwen en verblijven" is een aarldek schakelaar wel verplicht omdat de kans dat hier iemand door lomp gedoe en onwetendheid een optataer krijgt veel hoger licht als in de utiliteit. Iemand die op een werkplek rondloopt sleutelt daar niet aan een installatie. Of het is een eigen TD of installateur.
Wel moeten keukentjes en bad/doucheruimten achtere een aardlek geplaats worden.
In fabrieken en dergelijke hangen in de regel grote verdelers met 230 en 400 volt velden waar echt geen ALS in voor komen!
Topic: Stroom verdelen (17-8-2006 18:18:00)Een aardlekschakelaar is een aanvullende beveiliging tegen aanraking. In "tot woning bestemde gebouwen en verblijven" is een aarldek schakelaar wel verplicht omdat de kans dat hier iemand door lomp gedoe en onwetendheid een optataer krijgt veel hoger licht als in de utiliteit. Iemand die op een werkplek rondloopt sleutelt daar niet aan een installatie. Of het is een eigen TD of installateur.
Wel moeten keukentjes en bad/doucheruimten achtere een aardlek geplaats worden.
In fabrieken en dergelijke hangen in de regel grote verdelers met 230 en 400 volt velden waar echt geen ALS in voor komen!
bij selektiviteit van zekeringen dien je voor een hoofdzekering twee handelsmaten hoger te zitten.
Een 3x16A kast dus voorbeveiligen met min 3x25A.
Even afgezien van lengtes kabel, kortsluitstromen etc etc.
Topic: Stroom verdelen (17-8-2006 18:08:00)Een 3x16A kast dus voorbeveiligen met min 3x25A.
Even afgezien van lengtes kabel, kortsluitstromen etc etc.
In ieder geval altijd rekening houden met selektiviteit! Zowel voor aardlekschakelaars als beveiligingen.
Topic: Stroom verdelen (17-8-2006 16:46:00)Paar puntjes van aandacht:
Automaten beveiligen in principe alleen de fase, een smeltpatroon doet dat immers ook. Echter worden smeltpatronen altijd in combinatie met een 2polige groepenschakelaar verwerkt.
Door het toepassen van installatieautomaten 1polig+nul hoeft dit niet. De aangesloten groep moet ten aller tijden geheel van het net gescheiden kunnen worden. Alleen de fase beveiligen en afschakelen is dus NIET voldoende!
Ook een puntje van Victor: Jij zegt een grootverbruiker mag je toch ook gelijk op een CEE aansluiting aansluiten? Groot verschil hierin is dat het dan gaat om een EINDVERBRUIKER, geschikt voor een 3fase aansluiting welke 1geheel vormt en de belastingen op elkaar afgestemd. Ga je een drie fasen aansluiting opsplitsen in afzonderlijke, vrij te gebruiken 1fase aansluitingen ben je verplicht om deze door middel van een onderverdeling te splitsen en met alle daarbij behorende beveiligingen.
Een huisaansluiting bijvoorbeeld wordt ook door middel van een onderverdeler (je groepenkast) verdeeld.
Als je dus van een 3fase aansluiting een 230V aansluiting nodig hebt moet je dus werken met een verdeler zoals een paddestoel of een dergelijke verdeler wij hier bedoelen.
Van die sloffen met 3 schuko stopcontacten, 5 aderige kabel en een CEE stekkereraan is dus NIET toegestaan! (Maar vrees niet ik gebruik ze ook hoor daar niet van
)
Topic: Filterz oordoppen (16-8-2006 17:35:00)Automaten beveiligen in principe alleen de fase, een smeltpatroon doet dat immers ook. Echter worden smeltpatronen altijd in combinatie met een 2polige groepenschakelaar verwerkt.
Door het toepassen van installatieautomaten 1polig+nul hoeft dit niet. De aangesloten groep moet ten aller tijden geheel van het net gescheiden kunnen worden. Alleen de fase beveiligen en afschakelen is dus NIET voldoende!
Ook een puntje van Victor: Jij zegt een grootverbruiker mag je toch ook gelijk op een CEE aansluiting aansluiten? Groot verschil hierin is dat het dan gaat om een EINDVERBRUIKER, geschikt voor een 3fase aansluiting welke 1geheel vormt en de belastingen op elkaar afgestemd. Ga je een drie fasen aansluiting opsplitsen in afzonderlijke, vrij te gebruiken 1fase aansluitingen ben je verplicht om deze door middel van een onderverdeling te splitsen en met alle daarbij behorende beveiligingen.
Een huisaansluiting bijvoorbeeld wordt ook door middel van een onderverdeler (je groepenkast) verdeeld.
Als je dus van een 3fase aansluiting een 230V aansluiting nodig hebt moet je dus werken met een verdeler zoals een paddestoel of een dergelijke verdeler wij hier bedoelen.
Van die sloffen met 3 schuko stopcontacten, 5 aderige kabel en een CEE stekkereraan is dus NIET toegestaan! (Maar vrees niet ik gebruik ze ook hoor daar niet van
)En vergeet ook niet dat "dat gesuis in je oren" geen waarschuwing is, maar al een beschadeging aan je trilhaartjes. Gesuis gaat weg naar een paar uurtjes rust maar dan zijn er intussen wel weer een hoop afgestorven.
Topic: Stroom verdelen (16-8-2006 17:24:00)Let bij de bouw van deze wel even op het volgende:
Als ik het goed opmerk komen de drie automaten ieder op een fase van je 32A aansluiting en die overige 2 via twee losse 16A voedigen?
Houd er rekening mee dat een verdeler (Deze dus ook) zowel van buiten als van binnen logich opgebouwd moet zijn en duidelijk gecodeerd.
Ook dient alles achter een 30mA ALS te zitten, dus ook de twee lossen, IEDER APART!
De ALS mag NIET als hoofdschakelaar dienen, dus extra HS vereist die tevens de NUL afschakeld.
Als je meerdere voedingen in je kast brengt van binnen alles scheiden! Ook mechanisch dus met een schot/plaat oid. En zeker de FASE n NUL rail als die er in zitten.
Zorg ook dat er nooit spanning vanuit je 32A voeding op een of andere manier terug kan lopen naar je 16A voedings stekkers.
Behuizing uiteraad aarden en de diameters van alle bedrading en aansluitingen juist bepalen.
Tip: voor een duidelijke en overzichtelijke verdeler zou ik 230V lampjes over de automaten zetten zodat je in 1 oogopslag kunt zien Of ie aanstaat, Wat er aanstaat en wat er UIT gevallen is (ook in het donker)
Je gaf aan dat je weet waar je mee bezig bent, vragen staat immers altijd vrij. Mailen mag ook, ik bouw regelmatig diverse soorten verdelers.
Succes
Als ik het goed opmerk komen de drie automaten ieder op een fase van je 32A aansluiting en die overige 2 via twee losse 16A voedigen?
Houd er rekening mee dat een verdeler (Deze dus ook) zowel van buiten als van binnen logich opgebouwd moet zijn en duidelijk gecodeerd.
Ook dient alles achter een 30mA ALS te zitten, dus ook de twee lossen, IEDER APART!
De ALS mag NIET als hoofdschakelaar dienen, dus extra HS vereist die tevens de NUL afschakeld.
Als je meerdere voedingen in je kast brengt van binnen alles scheiden! Ook mechanisch dus met een schot/plaat oid. En zeker de FASE n NUL rail als die er in zitten.
Zorg ook dat er nooit spanning vanuit je 32A voeding op een of andere manier terug kan lopen naar je 16A voedings stekkers.
Behuizing uiteraad aarden en de diameters van alle bedrading en aansluitingen juist bepalen.
Tip: voor een duidelijke en overzichtelijke verdeler zou ik 230V lampjes over de automaten zetten zodat je in 1 oogopslag kunt zien Of ie aanstaat, Wat er aanstaat en wat er UIT gevallen is (ook in het donker)
Je gaf aan dat je weet waar je mee bezig bent, vragen staat immers altijd vrij. Mailen mag ook, ik bouw regelmatig diverse soorten verdelers.
Succes