Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Dieter(Pulse)
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 121 bijdrage(n) van Dieter(Pulse) (Pagina: 11 van 13)
Topic: Voorkomen Xmax (6-8-2003 18:08:00)
Hoe kun je dan ongeveer vinden wat een speaker kan hebben voordat ie mechanisch aan z'n limiet zit ?
Heb geen zin om te testen met echte speaker door steeds meer vermogen toe te voegen :)
Je zult wel gelijk hebben maar ik denk toch niet dat er veel speakers zijn die nergens een dip hebben.
18 inchers kunnen meestal ook mechanisch meer hebben als 15inchers neem ik aan.
Topic: Voorkomen Xmax (5-8-2003 19:24:00)Heb geen zin om te testen met echte speaker door steeds meer vermogen toe te voegen :)
Je zult wel gelijk hebben maar ik denk toch niet dat er veel speakers zijn die nergens een dip hebben.
18 inchers kunnen meestal ook mechanisch meer hebben als 15inchers neem ik aan.
Is het niet zo dat alle basspeakers dan over hun x-max zouden gaan met wat vermogen erachter ?
Het is tenslotte ook maar theorie die luidspreker progjes, muziek is geen constante sinus van 50-60hz dus denk wel dat dat allemaal met een korrel zout te nemen is.
Wie toch zo zeker is kan zijn speakers eens in het stopcontact steken (220V @ 8ohm) zal zo'n 1700watt op 50hz geven zeker :-p ?
Topic: Voorkomen Xmax (5-8-2003 19:09:00)Het is tenslotte ook maar theorie die luidspreker progjes, muziek is geen constante sinus van 50-60hz dus denk wel dat dat allemaal met een korrel zout te nemen is.
Wie toch zo zeker is kan zijn speakers eens in het stopcontact steken (220V @ 8ohm) zal zo'n 1700watt op 50hz geven zeker :-p ?
Ik heb nu even eens een simulatie gedaan met LSPlite van een RCF L18 P300 (toch een van de betere speakers al lijkt me)
In een kast van 125liter afgestemd op 34hz (cijfers zijn ongev) zoals door prog berekend als optimaal.
Deze gaat op 400-500watt ook al mooi boven zijn x-max, ook rond die 50-60hz frequenties.
(20mm peak to peak op 500watt bij een kast van 125L, 25mm peak to peak bij 200L kast)
Topic: Voorkomen Xmax (5-8-2003 18:44:00)In een kast van 125liter afgestemd op 34hz (cijfers zijn ongev) zoals door prog berekend als optimaal.
Deze gaat op 400-500watt ook al mooi boven zijn x-max, ook rond die 50-60hz frequenties.
(20mm peak to peak op 500watt bij een kast van 125L, 25mm peak to peak bij 200L kast)
Zo slecht als hier nu doet lijken is die speaker nu ook weer niet volgens mij.
Zoveel betaalbare speakers zijn er niet waar je in een vrij compacte kast een diep basgeluid uit kunt krijgen...
En bas is niet alleen 60hz he, als je nu een korte hoornkast zoals een w-bin of glijbaan neemt dan wordt het geluid toch nog veel feller verkleurd als door een frontloaded speaker die ergens een dip heeft, of heb ik het mis ?
Topic: Voorkomen Xmax (4-8-2003 19:58:00)Zoveel betaalbare speakers zijn er niet waar je in een vrij compacte kast een diep basgeluid uit kunt krijgen...
En bas is niet alleen 60hz he, als je nu een korte hoornkast zoals een w-bin of glijbaan neemt dan wordt het geluid toch nog veel feller verkleurd als door een frontloaded speaker die ergens een dip heeft, of heb ik het mis ?
In mijn simulaties kwam ie rond de 500watt rms aan de x-mech in dat gebied waar die dip zat dacht ik me nog te herinneren.
Ik vind speaker toch goed meevallen, alleen niet te veel versterkervermogen op...
Topic: Voorkomen Xmax (4-8-2003 19:38:00)Ik vind speaker toch goed meevallen, alleen niet te veel versterkervermogen op...
Ah, dus mijn voorgevoel (en simulaties) kloppen volgens jou toch dat die wat snel aan z'n x-max zit.
Maarja je hebt ook nog steeds de x-mech :-)
Topic: Foto's van zelfbouwspeakers (8-7-2003 20:22:00)Maarja je hebt ook nog steeds de x-mech :-)
dre ik heb zoals jij aanraadde ook maar isolatie in de bovenkamer gestoken waar de HFdriver inzat. Nu alleen nog wachten op die verdomde spoelen voor het filter
Topic: Fluitende BR-poorten (7-7-2003 20:15:00)
poortgeluiden krijg je toch enkel als je poort te klein is zodat de luchtsnelheid in de poort boven een bepaalde waarde uitkomt waardoor deze hoorbaar is ?
Dat is toch simpel te zien als je aan het ontwerpen bent
Topic: Foto's van zelfbouwspeakers (4-7-2003 14:27:00)Dat is toch simpel te zien als je aan het ontwerpen bent
dat is 15cm diameter triangle decotruss van staal.
Niet stevig genoeg zou ik niet durven zeggen:
op 6m overspanning max 60kg
op 4m overspanning max 180kg
Geen idee wat het kost maar het is inderdaad goedkoper dan normale 30cm truss
Topic: Foto's van zelfbouwspeakers (4-7-2003 12:36:00)Niet stevig genoeg zou ik niet durven zeggen:
op 6m overspanning max 60kg
op 4m overspanning max 180kg
Geen idee wat het kost maar het is inderdaad goedkoper dan normale 30cm truss
wel even zeggen dat uit die topkastjes noppes bas komt he :-)
die gaan maar tot 200hz
daaronder staan er 2*eminence kappa 15 LF subs per kant.
Denk wel dat 3 per kant ook nog zou lukken voor de toppen
die gaan maar tot 200hz
daaronder staan er 2*eminence kappa 15 LF subs per kant.
Denk wel dat 3 per kant ook nog zou lukken voor de toppen