Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Berry
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 114 bijdrage(n) van Berry (Pagina: 10 van 12)
Topic: Geluidsbol in sporthal: slecht geluid & snel clippende versterker (21-7-2004 23:09:00)
vooraan staan twee gebouwen zo'n 50 meter uit elkaar
de spraak moet gewoon goed verstaanbaar zijn.
dj mouseEen GOEDE verstaanbaarheid (en dan bedoel ik NIET: vooraan knetterhard zodat je achteraan nog nèt iets hoort) op een veld van ca. 75 x 150 meter gaat vrees ik niet lukken als het graven van een geultje voor hoorns ergens halverwege, geen optie voor je is.
Je kan natuurlijk proberen op elk gebouw 2 hoorns met wat onderlinge tussenruimte op de horizon te richten, maar mogelijk heb je het probleem waarvoor je dit topic startte (achterin niet verstaanbaar), nog steeds niet opgelost terwijl je wèl wat geld lichter bent.Topic: omroepen (13-7-2004 23:57:00)Gaat je ongetwijfeld lukken ... ik werk al jaren "blind" met een LPM7, zolang je niet vergeet dat het nulpunt van de GAIN weer juist bovenin zit, anders worden worden er een aantal dingen net zo rood als het dopje zelf ...
Topic: omroepen (7-7-2004 22:53:00)
dj mouseDe 2 hoorns van 80W waar ik het eerder over had vervingen 3 oude hoorns van 30W, waarmee we eens hebben geprobeerd de "bijvelden" te bereiken. Deze liggen op ca. 60 mtr. afstand. Terwijl alles vol open stond en de microfonist letterlijk in de mic stond te schreeuwen, was het enige dat je op die velden hoorde "dat er iets aan stond", maar VERSTAANBAAR was het ABSOLUUT NIET.
Ook de bewering van Tom zou ik ter harte nemen: het is met een aantal van deze hoorns eenvoudiger om 150 meter BREED te bestrijken dan 150 meter VER, dan moet je wel heel erg hard blazen met flinke toeters en hopen dat er niet teveel wordt teruggeblazen (wind dus).Topic: omroepen (7-7-2004 12:58:00)Misschien heb ik me teveel laten leiden door deze: www.new-line.nl/forum/read/?t=1852&p=2 (maar dat was waarschijnlijk een heel slecht voorbeeld)
... en het feit dat er überhaupt relatief weinig specifieke en gerichte vragen over worden gesteld.
Maar als ik je goed aanvoel hoef ik me geen zorgen te maken over reeds aanwezige kennis van 100V-systemen.
Topic: omroepen (6-7-2004 00:14:00)Zelfs als beide uitvoeringen naast elkaar liggen, is het niet te zien. Je kan het verschil alleen voelen en horen als je er tegenaan tikt (en als je het nieuw aanschaft voel je het als je moet afrekenen....
)
Tip als het kunststof is: stukje kippegaas ervoor???
NB: Mocht je bod op Marktplaats op niets uitlopen:
Wellicht kan ik je in contact brengen met iemand die een fenomeen is op het gebied van 100V-installaties en voor lachwekkende prijzen aan nieuwe speakers en versterkers kan komen (er staat alleen bv. geen Philips op ...) Het is echter een praktijkman pur sang, ex PTT Kabels & Versterkers.
Off topic aan onze Mods:
Zou een echte 100V-specialist niet een aanwinst zijn voor dit forum (zonder hiermee afbreuk te willen doen aan bestaande leden?)
OK, dus samenvattend: OF speakers, OF trafo, OF filter terwijl niemand gelooft in beschadigde bekabeling, toch?
Kortom: het ding moet dus naar beneden en uit elkaar.
Overigens, het gaat om dit apparaat:
www.soundsphere.com/html/products/Q-12A.htm#tech
Topic: Geluidsbol in sporthal: slecht geluid & snel clippende versterker (21-7-2004 20:40:00)Kortom: het ding moet dus naar beneden en uit elkaar.
Overigens, het gaat om dit apparaat:
www.soundsphere.com/html/products/Q-12A.htm#tech
Even voor de duidelijkheid: dat de SS-en uit een mic rottig klinken was slechts een VOORBEELD. We gebruiken overigens diverse mic's, zowel draadloos als met snoer, op verschillende PA-installaties binnen de accomodatie. Het klinkt echter door de geluidsbol allemaal even beroerd als een Cd met het nummer "Zesenzestig sinaasappelkistjes"
De hoge tonen klappen als het ware dicht, terwijl ook laag/midden niet aan te horen is.
De suggestie van "chloorlucht" geloof ik niet zo in. In de boenmachine voor de sportvloer gaat weliswaar een goedje waar je neus van samentrekt, maar als daar zelfs speakers van stuk gaan vraag ik mij af hoelang onze schoonmakers het nog gaan volhouden.
Vocht? Hmmm, zou kunnen. Gedurende de zaalcompetitie in de wintermaanden is de hal bij topwedstrijden soms afgeladen vol, ca. 1500 man publiek die soms met natte kleding binnenkomen. Om aan te geven of het dan bovenin de hal vochtig is: de condensdruppels kwamen van de gasleidingen aan het plafond (maar lopen niet bij de geluidsbol) op de speelvloer en zorgde voor de nodige glijpartijen.
ALS vocht de oorzaak was/is, zou dat dan een BLIJVENDE schade aan speakers en/of trafo hebben aangericht? (want mij is weleens verteld dat vocht ook weer verdampt
)
Is zo'n schade ook aantoonbaar te maken en te verhelpen, zonder vervanging van alle speakers?
Nog een vraagje:
Waarom klinkt het opeens veel beter bij gebruik van een andere 100V-versterker, alleen door de totaal verschillende karakteristiek van beide versterkers?
Topic: Geluidsbol in sporthal: slecht geluid & snel clippende versterker (21-7-2004 15:35:00)
De hoge tonen klappen als het ware dicht, terwijl ook laag/midden niet aan te horen is.
De suggestie van "chloorlucht" geloof ik niet zo in. In de boenmachine voor de sportvloer gaat weliswaar een goedje waar je neus van samentrekt, maar als daar zelfs speakers van stuk gaan vraag ik mij af hoelang onze schoonmakers het nog gaan volhouden.
Vocht? Hmmm, zou kunnen. Gedurende de zaalcompetitie in de wintermaanden is de hal bij topwedstrijden soms afgeladen vol, ca. 1500 man publiek die soms met natte kleding binnenkomen. Om aan te geven of het dan bovenin de hal vochtig is: de condensdruppels kwamen van de gasleidingen aan het plafond (maar lopen niet bij de geluidsbol) op de speelvloer en zorgde voor de nodige glijpartijen.
ALS vocht de oorzaak was/is, zou dat dan een BLIJVENDE schade aan speakers en/of trafo hebben aangericht? (want mij is weleens verteld dat vocht ook weer verdampt
)Is zo'n schade ook aantoonbaar te maken en te verhelpen, zonder vervanging van alle speakers?
Nog een vraagje:
Waarom klinkt het opeens veel beter bij gebruik van een andere 100V-versterker, alleen door de totaal verschillende karakteristiek van beide versterkers?
In onze sporthal hangt al enige jaren een 100V geluidsbol aan het plafond met daarin diverse speakers, aangestuurd door een Millbank versterker. Probleem is dat het geluid heel slecht is en de versterker snel in de clip vliegt, vooral bij het uitspreken van de "SS-en" door de mic.
De geluidskwaliteit is echter wel zeer goed tot uitstekend geweest, maar er is ooit iets onbekends mee gebeurd waardoor het nauwelijks meer bruikbaar is. Buiten de garantieperiode heeft de leverancier de boel nog onderzocht, maar niets kunnen vinden. Mede omdat we daarna de beschikking kregen over "normale" boxen hebben we er geen aandacht meer aan geschonken, maar die boxen worden soms ook op andere locaties ingezet terwijl gelijktijdig geluid in de hal nodig is. Bovendien is het zonde om die behoorlijk prijzige apparatuur te laten voor wat het is.
Het volgende is reeds onderzocht:
- Leverancier had tijdens onderzoek een fonkelnieuwe versterker uit de doos bij zich en aangesloten. Resultaat: zelfde slechte geluid, snel clippen.
- Ook is de bol door de leverancier open gemaakt en zijn alle speakers gecheckt, geen problemen geconstateerd.
- Leverancier heeft aansturing op verschillende voltages uitgeprobeerd: geen verbetering.
- Zelf andere 100V Philips-versterker uitgeprobeerd (die we gebruiken voor de buiten-hoorns). Resultaat: geluid is beter. Het ligt echter niet aan de versterker, de geluidskwaliteit is in de beginperiode zó goed geweest dat zelfs de jeugd er enthousiast over was (en dat wil wat zeggen).
Wat ik mij afvraag is het volgende:
Kunnen de genoemde problemen veroorzaakt worden door beschadigde bekabeling???
(Helaas is deze mogelijkheid toen over het hoofd gezien)
En vóór er nu van alle kanten wordt geroepen: "dan trek je toch even een nieuwe tijdelijke kabel" heb ik een mededeling: de bol hangt op 9 meter hoogte, om daar bij te komen heb je een bouwstelling nodig waar je een paar uur mee mag stoeien als je daar niet regelmatig mee omgaat of je kan een kostbare lift huren. Dat willen we wel doen, mits deze operatie een reële kans van slagen heeft.
Topic: omroepen (16-7-2004 10:52:00)De geluidskwaliteit is echter wel zeer goed tot uitstekend geweest, maar er is ooit iets onbekends mee gebeurd waardoor het nauwelijks meer bruikbaar is. Buiten de garantieperiode heeft de leverancier de boel nog onderzocht, maar niets kunnen vinden. Mede omdat we daarna de beschikking kregen over "normale" boxen hebben we er geen aandacht meer aan geschonken, maar die boxen worden soms ook op andere locaties ingezet terwijl gelijktijdig geluid in de hal nodig is. Bovendien is het zonde om die behoorlijk prijzige apparatuur te laten voor wat het is.
Het volgende is reeds onderzocht:
- Leverancier had tijdens onderzoek een fonkelnieuwe versterker uit de doos bij zich en aangesloten. Resultaat: zelfde slechte geluid, snel clippen.
- Ook is de bol door de leverancier open gemaakt en zijn alle speakers gecheckt, geen problemen geconstateerd.
- Leverancier heeft aansturing op verschillende voltages uitgeprobeerd: geen verbetering.
- Zelf andere 100V Philips-versterker uitgeprobeerd (die we gebruiken voor de buiten-hoorns). Resultaat: geluid is beter. Het ligt echter niet aan de versterker, de geluidskwaliteit is in de beginperiode zó goed geweest dat zelfs de jeugd er enthousiast over was (en dat wil wat zeggen).
Wat ik mij afvraag is het volgende:
Kunnen de genoemde problemen veroorzaakt worden door beschadigde bekabeling???
(Helaas is deze mogelijkheid toen over het hoofd gezien)
En vóór er nu van alle kanten wordt geroepen: "dan trek je toch even een nieuwe tijdelijke kabel" heb ik een mededeling: de bol hangt op 9 meter hoogte, om daar bij te komen heb je een bouwstelling nodig waar je een paar uur mee mag stoeien als je daar niet regelmatig mee omgaat of je kan een kostbare lift huren. Dat willen we wel doen, mits deze operatie een reële kans van slagen heeft.
djmouse schreef:
het veld is zo'n 70 tot 80 meter breed en 150 meter langvooraan staan twee gebouwen zo'n 50 meter uit elkaar
de spraak moet gewoon goed verstaanbaar zijn.
dj mouse
Je kan natuurlijk proberen op elk gebouw 2 hoorns met wat onderlinge tussenruimte op de horizon te richten, maar mogelijk heb je het probleem waarvoor je dit topic startte (achterin niet verstaanbaar), nog steeds niet opgelost terwijl je wèl wat geld lichter bent.
Helemaal mee eens Hendrik.
Ik heb me ook al eerder afgevraagd of iedereen wel dezelfde beleving heeft van 150 meter, want het is gewoon een TAKKE-eind, zeker voor 2 hoorntjes.
Aan de andere kant, misschien zegt dit wel iets:
Topic: Revisie Dateq GPM 8.2 (7-7-2004 23:28:00)Ik heb me ook al eerder afgevraagd of iedereen wel dezelfde beleving heeft van 150 meter, want het is gewoon een TAKKE-eind, zeker voor 2 hoorntjes.
Aan de andere kant, misschien zegt dit wel iets:
Eureka schreef:
Kies wel voor een professioneel merk en let dan vooral op het rendement. De 50 cm hoorns die wij gebruiken (TOA) hebben een maximaal rendement van 123 dB/m bij 25 Watt insturing.Tom schreef:
het is even wennen.
djmouse schreef:
is een zo'n ding genoeg denken jullie?dj mouse
Ook de bewering van Tom zou ik ter harte nemen: het is met een aantal van deze hoorns eenvoudiger om 150 meter BREED te bestrijken dan 150 meter VER, dan moet je wel heel erg hard blazen met flinke toeters en hopen dat er niet teveel wordt teruggeblazen (wind dus).
djmouse, kijk hier eens:
www.marktplaats.nl/markt/muziek/profspeakers/10918.htm
en de foto:
www.marktplaats.nl/foto.php3?g=muziek&u=profspeakers&ID=10918&ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Fprofspeakers%2F10918.htm
Topic: omroepen (6-7-2004 21:10:00)www.marktplaats.nl/markt/muziek/profspeakers/10918.htm
en de foto:
www.marktplaats.nl/foto.php3?g=muziek&u=profspeakers&ID=10918&ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Fprofspeakers%2F10918.htm
Tom schreef:
Maar waarom denk je dat er geen mensen hier aanwezig zijn met ervaring in deze materie?... en het feit dat er überhaupt relatief weinig specifieke en gerichte vragen over worden gesteld.
Maar als ik je goed aanvoel hoef ik me geen zorgen te maken over reeds aanwezige kennis van 100V-systemen.
djmouse schreef:
van welk materiaal is deze speaker?dj mouse
)Tip als het kunststof is: stukje kippegaas ervoor???
NB: Mocht je bod op Marktplaats op niets uitlopen:
Wellicht kan ik je in contact brengen met iemand die een fenomeen is op het gebied van 100V-installaties en voor lachwekkende prijzen aan nieuwe speakers en versterkers kan komen (er staat alleen bv. geen Philips op ...) Het is echter een praktijkman pur sang, ex PTT Kabels & Versterkers.
Off topic aan onze Mods:
Zou een echte 100V-specialist niet een aanwinst zijn voor dit forum (zonder hiermee afbreuk te willen doen aan bestaande leden?)