Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van BENjpt

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 97 bijdrage(n) van BENjpt (Pagina: 10 van 10)

Topic: Hoe wordt je LJ ? (3-9-2002 10:05:00)

Dré schreef:

DJ-Psycho schreef:

Lichttafel natuurlijk (DUH) Weetjewel, zo'n mengpaneel, maar dan voor licht (simpel uitgedrukt). laugh :D
Aangezien er HONDERDEN verschillende lichttafels zijn vind ik de vraag helemaal zo gek nog niet.

Dus duh??? Dacht het niet ;-)
pcies Dre. wink ;)
Topic: Hoe wordt je LJ ? (2-9-2002 16:30:00)
Tafel, tafel.. welke tafel??
Topic: multikabel voor lichtsturing (7-6-2002 15:34:00)
Desalniettemin altijd leuk om gedachten uit te wisselen.. happy :)
Topic: multikabel voor lichtsturing (7-6-2002 15:33:00)
Ja en nee.. als je meet met een DC/AC meter kan je idd een waarde tussen 0--10V meten als je signaal echter monitored op een scoop dan zul je zien dat het signaal echt 0 of 10 V is... Trouwens de interface naar buiten toe is die uitgang van de comparator.. de ingang van de dimmerpack is vaak de ingang van de optocoupler (combineren stuursignaal en 240V)

Misschien kom ik hardnekkig over wink ;) Maar ik ben eigenlijk 110% zeker dat het zo in elkaar steekt happy :)

Wat betreft het veilig houden van een evt. nieuw onderwerp.. laten we iig maar geen schema's plaatsen van dimmers, anders ben jij als admin straks nog verantwoordelijk voor de gevolgen! happy :) happy :) wink ;) wink ;)
Topic: multikabel voor lichtsturing (7-6-2002 14:24:00)
0-10V is een analoge manier van aansturen waarbij 0V overeenkomt met 0% en 10V overeenkomt met 100%. Hoe het verloop ertussen is hangt af van de curve van de dimmer. Bij een lineaire curve komt 5V overeen met 50%. Er is geen sprake van pulserende signalen (als de lamp op 50% moet blijven staan dan is het signaal gewoon een mooie 5VDC.
Sorry ik ben het niet met je eens.. ik heb in het verleden zelf dimmers gemaakt en kan je verzekeren dat het pulspositie is.. ivm faseaansnijding!
Ruwweg het dimmerprincipe:

De uitgang van de potmeter (fader) 0..10V en een zaagtand (0..10V) gaan beiden in een comparator. De comparator uitgang slaat om wanneer beide waarden gelijk zijn. Bijvoorbeeld de fader voor de helft open = 5V. Dit betekent dat de uitgang van de comparator op de helft van de zaagtandtijd omslaat --> puls van 10V totdat 5V waarde weer bereikt wordt. Indien uitgang potmeter 8V dan zal de comparator uitgang later omslaan, omdat het langer duurt voordat de zaagtand de waarde van 8V bereikt --> dus pulspositie. Uiteraard gebeurt dit alles in ms! Overigens een 'bewijs' dat uitgang 0V OF 10V is, is het feit dat een comparator een pull-up weerstand heeft aan de uitgang.. Het hele zelfde principe zou je overigens ook met bijv. 5V kunnen realiseren (maar ja het is gestandaardiseerd he? wink ;) )...

Wat betreft het A/D converter verhaal, dat wist ik en is idd een terechte opmerking. Misschien moeten we een nieuw onderwerp openen voor electronica/pcb liefhebbers onder ons? happy :)
Topic: multikabel voor lichtsturing (7-6-2002 11:16:00)
(tot 10 volt=analoog of DMX=meer computerachtig)
OK voor de technici onder ons...

Beiden zijn computerachtig... 10 Volt analoog is pulspositie (0 of 10 volt) aansturing (ook te realiseren met bijv. COMpoort), het is maar wat je wilt uitsturen... en DMX is niks anders dan een reeks met adressering bits en met informatie bits (analoge waarden omgezet in binaire waarden).Dus die binaire waarden refereren aan een analoge amplitude, die dus de kleur/pan/tilt etc. bepaalt. Denk maar aan je faders, deze sturen (bijna) altijd analoge waarden uit.. En het daaropvolgende DMX signaal wordt gegenereert door een cpu met een analoge comparator ingang, die een digitale reeks (1 of 0 --> 5V of 0V) aan de uitgang geeft.. het grote voordeel is natuurlijk dat binaire waarden kunnen worden gemultiplexed, zodat meerdere stuursignalen over een lijn gaan.

Als laatste opmerking wil ik geven dat als 1 ding 'dodelijk' is voor je DMX signaal dan is het wel speakersnoeren...

greezzz..

correct me if I'm wrong...
Topic: Rookmachine-Hazer (7-6-2002 10:56:00)
Hoi,

Nog even wat algemeens over rookmachines... Ik sprak laatst met iemand die drive in deed enzo.. die had een heel leuk concept. Een kist van 1x1x1 meter afgedekt met soort ijzer rek (zo'n 'looprek') had daaronder in 4 hoeken par64 gemonteerd in het midden een Fan en een rookmachine die omhoog blaast. Als het rook blies bleef het in de kist hangen en wanneer je de par64 lampen aandeed (allen rood) en de Fan aanzette.. kreeg je een soort vuurbal uit die kist.. heel cool!!!! Stel je voor dat er wat mensen op die kist staan en dan 'verdwijnen' door die 'vuurbal'... zeer gaaf..
Wie weet een leuke tip voor degene die een drive-in / disco bezitten...

Zomaar algemeen..

greeezzz