Forum > Newbie Forum

Microfoon bij akoestische gitaarversterker

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
LijntjevosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-5-2012
Laatste: 27-5-2012
Berichten: 2
9-5-2012 15:42
Hoi allemaal,

Ik heb een aantal maanden geleden een versterker gekocht voor mijn akoestische gitaar.
Nu kun je daar ook een microfoon op aansluiten dus ik ben van plan er een aan te schaffen.
Ik heb 2 microfoons gevonden en ik twijfel nog een beetje over welke ik zal nemen.
Ik heb helemaal geen verstand van microfoons, hou daar alsjeblieft een beetje rekening mee in je reactie razz :p

De eerste is de shure beta87A, ik twijfel of ik deze op mijn versterker aan kan sluiten.
Voor de beta 87a moet je de fantoom voeding van het mengpaneel inschakelen, maar ik wil hem dus op mijn gitaarversterker aansluiten. Moet ik er dan nog van alles bij kopen of gaat dat gewoon?

En de 2e is de shure SM87. Voor zover ik weet kan ik deze gewoon op mijn versterker aansluiten, klopt dat?

Mijn versterker is de ibanez t35 troubadour.

Alvast bedankt,
Groetjes Marjolijn
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 2052
9-5-2012 16:02
Hoi Marjolein,

allereerst welkom op het forum.
Zowel de 87 als de 87Beta hebben phantoom nodig.
Verder is een gitaarversterker natuurlijk niet echt bedoeld voor zang door een microfoon. Een dergelijke dure microfoon is wat uit verhouding voor wat het geluid betreft.
Probeer eerst eens zo links of rechts een microfoon te lenen en test het gewoon uit.
Een simpele SM58 heeft zich bewezen, maar er zijn genoeg alternatieven. Misschien is zelfs een cloon (DAP, Behringer) al voldoende.

En verder, wat wil je met de microfoon? Is het voor zang? Of een aankondiging? Welk doel?
Ik zou voor zang zeker niet over je gitaaramp gaan zingen. En anders zeker omhoog zetten om het publiek te bereiken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
LijntjevosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-5-2012
Laatste: 27-5-2012
Berichten: 2
9-5-2012 16:24
Ik wil hem gaan gebruiken voor zang.
Ik zou de microfoon alleen thuis bij mijn versterker gebruiken en als we ergens optreden zou ik hem daar aansluiten op het mengpaneel. Ik vind het fijn om een microfoon voor mezelf te hebben en die ook tijdens optredens te gebruiken
Weet je een aantal goede microfoons die je zeker een aantal jaren kunt gebruiken?
Het liefste dan die geen phantoom nodig hebben.
Ik ben vooral 2e hands aan het kijken, vandaar dat ik op die 2 microfoons kwam(ik kwam iemand tegen die ze voor 100 euro per stuk verkocht vandaar).

Groetjes Marjolijn
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 2052
9-5-2012 19:44
Algemene regel voor 2e hands Shure's is dat ze echt wel goed gebruikt eruit moeten zijn, willen het originele zijn.
Anders je vingers er niet aan branden en bij een gerenomeerd bedrijf kopen.
Microfoon is heel persoonlijk en aangezien jij hem alleen gaat gebruiken kan ik je alleen maar adviseren om bij een groot bedrijf eens uitgebreid te testen.
Wat past bij jouw stem, wat vind je prettig.
De ene een SM58, de andere een Beta 58, een 57 of 57Beta, een 87 en ga zo maar door.
Om maar niet te spreken van AKG, Sennheiser, etc etc. Keuze genoeg dus.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-5-2012 20:28
Beta87 is een zeer fijne mic, maar dan zal je wel een 48V phantom voeding moeten kopen of een mengpaneeltje er moeten voor zetten

Terug naar forum Reageer (zonder quote)