Forum > Geluid

DAP Soundmate 2 MKII review / ervaring

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HewolarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2009
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 37
19-9-2011 15:30
2 x bewerkt. Laatst door Hewolar op 19-9-2011 16:13
Omdat in verschillende fora gevraagd wordt “hoe veel man kan je er mee aan” “is het waar voor zijn geld” etc.
Wil ik mijn ervaring aangaande de DAP PRO Soundmate 2 MKII met jullie delen. Als de mods van mening zijn dat dit in de webshop thuishoort onder de review dan haal het maar weg. Ik zal in de webshop nog even een verkorte versie schrijven met een link naar dit topic.

Casus
Als eerste lijkt het me even zinvol te vermelden waarom en waarvoor ik deze set heb aangeschaft.
Ik was op zoek naar een set die naast onze 4-accoustic set (2x FCS-1217 met 4x FCS-118HB) gebruikt gaat worden.
De 4-accoustic is in veel gevallen te veel van het goede en in vaak ook in omvang veel te groot. Verder moest het een actieve set worden vanwege het snel kunnen opbouwen en compactheid. De set moest geschikt zijn voor partijen tot 125 personen.
Dit soort partijen zijn vaak low-budget shows dus ook de prijs van de set was een factor van belang.

Na veel wikken, wegen, Dré mailen, toch maar de SM2 aangeschaft. Dit met enige aarzeling omdat het merk DAP nou niet altijd een even goede naam heeft ;-)
De set was op voorraad dus had ik m binnen 2 dagen keurig op een pallet voor de deur staan.
Zoals altijd weer keurig gedaan New- line!
De set komt – zoals ook wordt vermeld – Plug and Play aan. Inclusief speaker hoezen kabels etc.

Afgelopen weekend de set 2 keer gebruikt:

Avond 1. Bruiloft 130 personen.
Voor de zekerheid nog even de 4-accoustic in de bus gedaan (voor als het zou tegen vallen) maar die is de bus niet uitgeweest.
De set klinkt gewoon erg goed. Vooral het mid-hoog is erg helder, zowel in spraak als muziek en de bas draagt goed en komt daardoor overal goed over. De stemming zat er goed in en ik heb kunnen doen wat ik wilde. Met andere woorden de set kon nog wel harder maar ik vond het zelf al meer dan hard zat.
Uitslag: test meer dan goed doorstaan.

Avond 2. Kroeg met 80 meebrullende personen ;)
Omdat de kroeg wat “appart” van vorm was en daardoor de plaatsing van de speakers verre van ideaal, kwam de bas op 0 db (opde tafel) niet overal even krachtig over, wat meer bas op de tafel er in gedraaid en het probleem was verholpen.
Ook onder deze omstandigheden heeft hij zich uitstekend geweerd en had ik nog zeker power over. Zoals je altijd moet doen (maar wat vaak wordt vergeten) wel de toppen zo afstellen dat ze boven je publek uit laten steken.
Bliksiekater......
HewolarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2009
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 37
19-9-2011 15:32
vervolg

Een aantal tips/handvaten bij eventuele aanschaf
Bedenk waar je de set voor wilt gebruiken. Heb niet de illusie dat je 300 man op een hardstyle feest op oorlogssterkte kan bedienen. Maar een feest van 100 man kan je op een zeer behoorlijk volume voorzien van een prima geluid. Een bruiloft tot 150 man durf ik er zeer zeker mee te doen.
Wordt het je "hoofd set" of enige set en wil je in de toekomt uitbreiden dan kan je beter voor een passief systeem gaan omdat dat natuurlijk makkelijker uit te breiden is.
Speelt dit alles geen rol dan heb je hier een leuke set aan.

En tja de DAP logotjes…
Ik laat ze er gewoon op zitten. Het geluid is meer dan acceptabel, eigenlijk gewoon goed.
Alles staat en valt met wat of wie er achter de luidsprekers zit. Er zijn nl lieden die met een in het rood clippende “Hokie Pokie” mixer de duurste systemen verkrachten. Het gaat in mijn ogen om het totaal plaatje en daar sta ik in dit geval voor 200% achter. En die ene klant die thuis alles van Bose en JBL heeft en DAP helemaal niks vindt? Ach laat die gewoon in zijn waarde.

Conclusie
Is de set waar voor zijn geld: Ja! Hoe de set zich in de toekomst houd zal de tijd ons leren maar ik heb er vertrouwen in dat dat helemaal goed gaat komen.

De voor en nadelen nog even op een rij:
+ klank technisch zeker waar voor je geld
+ stevige tussenpaaltjes
+ standaard met speakerhoezen en tas voor de paaltjes en kabels

- wieltjes lijken me niet echt mega goed maar dat zal de tijd leren
- de DAP speakon pluggen van de kabel direct even vervangen door Neutrik pluggen

Hopelijk draagt deze review/ ervaring iets bij in het forum. Voor wie wil komen luisteren? De koffie staat klaar.
Bliksiekater......
Info@dancingcomet.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-2-2012
Laatste: 30-1-2023
Berichten: 4
6-12-2015 06:50
Benieuwd naar je ervaringen na 4 jaar. We hebben zelf 2 van deze sets, vaak met 1 draaien op bruiloften, grotere feesten met 2 en we zijn al een paar jaar zeer tevreden. En jij?
DancingComet voor als uw feest ook echt UW feest moet zijn!
JildertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2019
Laatste: 18-4-2023
Berichten: 3
31-10-2019 19:42
Even een kick op dit forum.

Zijn bijna 2020 dus de nieuwigheid is er van de meeste sets wel af. Is deze set vandaag de dag nog relevant of zijn er betere alternatieven die in dezelfde prijscategorie passen.
Mut wol huffe
Info@dancingcomet.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-2-2012
Laatste: 30-1-2023
Berichten: 4
30-1-2023 02:50
Wederom een kickje..... happy :)

We schrijven januari 2023.
Ik weet niet meer wanneer we onze eerste set hebben gekocht, maar de tweede set stamt uit 2010 en hebben we toen tweedehands voor 1000 euro weten aan te schaffen.
Tot op de dag van vandaag gaan ze nog steeds mee!
We draaien niet meer zo intensief dan pak 'm beet 15 jaar geleden, we worden ouder en selectiever, maar de set levert nog steeds.
Ondanks 2 jaar stilstaan tijdens het Covid-feestje en hier en daar een (spuit)busje verf zijn ze nog in zeer frisse staat.
Voor ons bedrijfje is het wel de meest rendabele aankoop ooit!

Wij zijn overigens zuinig op onze spullen, de DDJ-SX stamt intussen ook uit 2014 wink ;)
DancingComet voor als uw feest ook echt UW feest moet zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)