Forum > Algemeen Forum

Algemene Voorwaarden voor hobby drive-in shows

(74 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
DJ JosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-12-2012
Berichten: 25
8-8-2003 11:03
Heey,

Ik had even een vraagje, welke algemene voorwaarden hanteren jullie als hobby drive-in??
Dus niet de proffesionele en grote bedrijven maar de kleine hobby drive-in.

Ik zelf had gedacht aan zoiets:
-Ruim op tijd boeken (min. 1 week van tevoren)
-We willen onze apparatuur droog en veilig kunnen neerzetten
enz. enz.

dus gewoon een paar simpele afspraken,
ik hoor graag wat jullie er van vinden!!!

grtz,
DJ Jos

p.s. sorry als dit onderwerp al bestaat, maar ik kon niks vinden.

p.s.2 ik ben hier nieuw, als ik iets niet goed doe>>TELL ME!!!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
8-8-2003 11:19
klinkt erug simpel happy :) zoiezo lijkt een week me wat weinig, maar

het is voor iedereen anders dus dat kunnen wij jou niet vertellen, hoe het met de betaling gaat, hoe lang je van te voren aan wezig bent/moet zijn hoe lang je over afbreken doet.
Hoeveel ruimte je in beslag neemt, over de stroomvoorziening, dat soort dingen.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
8-8-2003 11:20
Wij gebruiken er geen. Waarom niet? Als hobbydrive-in zit je vaak in het huiskamerfeest-segment en dat soort mensen zul je snel afschrikken als je met uitgebreide dingen aan komt zetten. Wij hebben sinds kort gewoon een formuliertje met wie, wat, waar, wanneer, apparatuur, prijs. We laten ze van tevoren wel altijd even weten wat we nodig hebben, maar je kan er vanuit gaan dat dat wel goed zit bij mensen thuis bijv.

En nou kan je wel zeggen van, ja maar als er nou wat gebeurd... Kleine dingetjes worden vaak gewoon onderling geregeld en mocht er echt iets groots gebeuren bijvoorbeeld als er iemand ernstig gewond raakt door jullie spullen (statief met parren dendert op iemands hoofd o.i.d) dan veegt iedere jurist met gemak zo'n gevalletje van de tafel.

Ga dus niet lopen klooien met contracten o.i.d. Wel kan je ze van tevoren een mailtje sturen met dingetjes als stroomvoorziening, consumpties en benodigde ruimte, maar houd het daar dan ook bij.
Volgende keer Peter!
DJ JosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-12-2012
Berichten: 25
8-8-2003 11:21
ok, thanks

hier kan ik wel wat mee,

nog meer???
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
8-8-2003 11:29
De eis dat er een week van tevoren moet worden geboekt hoort *niet* in algemene voorwaarden thuis. Als iemand korter van tevoren belt en je hebt geen zin in de klus dan neem je hem gewoon niet aan. Er komt dan geen overeenkomst tot stand, en dus zijn algemene voorwaarden dan niet nodig.

Verder zou ik gewoon (en wij doen dat zelf ook) een eenvoudig contract laten tekenen met daarin de belangrijkste dingen: plaats, datum, begin- en eindtijd, vergoeding en wanneer deze te betalen, eventuele extra afspraken (zoals extra apparatuur e.d., benodigde stroomvoorziening). Daarnaast hebben we een bepaling over de aansprakelijkheid voor buma-rechten opgenomen.

Over consumpties staat niets in ons contract. In de praktijk worden deze altijd aangeboden. Gebeurt dat een keer niet dan betaal ik ze zelf wel. Over een droge plek staat ook niets. Dit is vanzelfsprekend en in de praktijk nooit een probleem.

Bepalingen waarin je onder je aansprakelijkheid vandaan probeert te komen ("de drive-in show is niet aansprakelijk voor schade aan eigendommen van de opdrachtgever of diens gasten") hebben i.h.a. niet veel nut. Voor wettelijke aansprakelijkheid zal je je moeten verzekeren. Ook zie je wel eens de volgende bepaling: "indien eigendommen van de drive-in show worden beschadigd moet opdrachtgever de nieuwwaarde vergoeden". Ook zinloos: dit soort onredelijke bepalingen worden door de rechter genegeerd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ JosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-12-2012
Berichten: 25
8-8-2003 11:33

Victor schreef:

Daarnaast hebben we een bepaling over de aansprakelijkheid voor buma-rechten opgenomen.
Welke bepaling???

grtz,
DJ Jos
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
8-8-2003 11:37
Ik zou hem vanavond even moeten opzoeken, dan wil ik hem wel posten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
8-8-2003 11:38
1 x bewerkt. Laatst door Peter op 8-8-2003 11:42
Zowiezo is aansprakelijkheid een lastig punt. Schade AAN derden ben je eigenlijk altijd aansprakelijk, tenzij overduidelijk is dat het de schuld van desbetreffende persoon is. Schade DOOR derden is weer een heel ander punt. Zoiets zou je wel in een contract "kunnen" zetten, alleen moet je het dan weer zo formuleren dat het geen onredelijke bepaling is en dat is al een hele opgave.

Dus ga daar als hobbyist niet aan beginnen en zorg gewoon dat je je boeltje zo opstelt dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is. En zorg ook dat je spullen gewoon in orde zijn. Zet dingen stevig vast, let vooral bij statieven op de maximale belastbaarheid. Zorg dat je elektriek op orde is. Geen open aders, losse contacten en zorg ook dat je de boel niet overbelast. Reken altijd extra ruim voor de stroom. Als je gaat zitten rekenen dat, wanneer alles vol open staat, je 16A gebruikt, dat je dan ook niet alles op 1 groep zet. Dat is dus licht en geluid op aparte groepen.

Veiligheid voor alles!

[edit]
Oei, de buma/stemra rechten... das een pittige. Ik denk dat Jos nog veel met gekopieerde/gebrande cd's werkt. Als je dan een bepaling laat ondertekenen dat de organisator verantwoordelijk is voor de buma/stemra rechten, lijkt me dat een stevig onredelijke bepaling, omdat je zo de ander voor jou "misdrijf" op laat draaien. Of heb jij dat niet zo in je bepaling staan Victor?
[/edit]
Volgende keer Peter!
DJ JosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-12-2012
Berichten: 25
8-8-2003 11:41
1 x bewerkt. Laatst door DJ Jos op 8-8-2003 11:47
ok dat is natuurlijk duidelijk en vanzelfsprekend, VEILLIGHEID VOOR ALLES!!!!!!!!

Victor, ik zou hem graag even willen lezen/zien, kan je hem posten??

alvast bedankt!

DJ Jos
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
8-8-2003 11:47

Peter schreef:

Ik denk dat Jos nog veel met gekopieerde/gebrande cd's werkt. Als je dan een bepaling laat ondertekenen dat de organisator verantwoordelijk is voor de buma/stemra rechten, lijkt me dat een stevig onredelijke bepaling, omdat je zo de ander voor jou "misdrijf" op laat draaien. Of heb jij dat niet zo in je bepaling staan Victor?
Nee, dat zou onredelijk zijn. Het gaat alleen om de extra rechten die verschuldigd zijn voor niet-besloten bijeenkomsten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)