Forum > Algemeen Forum

Flightcases / Meubel

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1855
12-6-2003 16:23
4 x bewerkt. Laatst door Max op 13-6-2003 08:54
Hallo !
ik ben van plan om over een niet al te lange tijd dan eindelijk eens een meubel / flightcases te gaan bouwen. Nou ja, ik zelf niet want heb twee linkse handen maar heb altijd wel een handig Oompie laugh :D
Hieronder staan een aantal voorbeelden van systemen die ik zover wel leuk vond
geef je reactie erop en wat kan ik het beste kiezen ?
de prijs maakt weinig uit, moet toch eerst sparen tenzei het in de 1000 euro loopt shocked 8O.
De tekeningen zijn ERG lelijk maar als ik een goed systeem heb dan ga ik daar een mooie van maken ...

Meubel systeem 1

Bestaat uit een soort draaibak die gesteund wordt door 19'' flightcases.
de ene 19'' Case wordt gebruik voor de versterkers. De andere staat nog leeg. De draaibak bestaat uit twee 19'' rekken waar aan de ene kant mengpaneel+cd-speler in kan en aan de andere kant de lichtcontrollers. in het midden zit een ruimte voor eventuele cd´s die er dan worden gebruikt of voor visitekaartjes e.d
natuurlijk ook met deksels ect.

Meubel systeem 2

Makkelijk in vervoer, het systeem bestaat uit 4 Flightcases, de bovenste Case aan de Linkerkant is voor het mengpaneel en cd-speler de case eronder voor versterkers, aan de rechter kant is de bovenste case voor lichtcontrollers en de onderste case is leeg (evt. kabelkistje ?)
Ook met alle deksels ect.

Meubel systeem 3

Erg net systeem, twee hoge 19'' flightcases de ene voor het geluidssysteem en de andere voor het lichtsysteem, dit vindt ik erg mooi maar zal ook erg moeilijk in vervoer zijn dus heeft iemand hier nog goede ideeen voor ?
En zal overigens ook erg zwaar zijn of valt dat mee ??
Ook met de deksels ect.

Meubel systeem 4

Eén Grote (bovenstaande) flightcase voor het lichtsysteem het is handig om dit in een hoog meubel te doen zodat alle aansluitpanelen helemaal onderaan komen want die komen er namelijk een stuk of drie/vier in. En het geluid zit gescheiden i.v.m het gewicht dus de versterkers in een Flightcase en het mengpaneel+cd-speler in een Case.
Dit ook weer met deksels ect.

Meubel systeem 5

het is in feite een groot compleet meubel die door de midden is gezagen, de onderste case is erg breed met in het midden zit een 19'' rack voor de versterkers ect. dit is dus het onderstel van het meubel en daarop komt een draaibak net als bij Systeem 1
dus aan de ene kant een 19'' rack voor mengpaneel+cd-speler en aan de andere kant lichtcontrollers en daartussen ruimte.
ook weer met deksels.

Ik hoop dat het ene beetje duidelijk is !
misshcien iemand opmerkingen / tips of .... ?

Zie pagina twee voor nieuw idee + tekening
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
12-6-2003 16:24
ik zou voor 1 gaan, gewoon lekker degelijk, alles past erin
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1855
12-6-2003 16:27
Oja, bij alle cases zie je telkens z'on rand bovenaan, die rand is NIET voor de controller v/d cd-speler máár om alle mensen tegen te houden zodat ze op het meubelsysteem gaan hangen ...
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
12-6-2003 16:39
Er één uitkiezen laat ik aan anderen over, maar ik zou in jouw plaats opteren om de lichtbesturing en de geluidsinstallatie apart te houden!

- Sta je er alleen voor, dan kun je ze makkelijk tegen elkaar schuiven en heb je alles netjes binnen handbereik
- Sta je met meerderen achter de discobar, dan kun je de twee gedeeltes uit elkaar schuiven en heeft iedereen wat bewegingsruimte! En als je zo'n 10h in dat kotteke moet blijven, is dat wel handig happy :)
- Bekabeling tussen de twee opstellingen voor bijvoorbeeld de elektriciteit, geluidskabels voor geluidsbesturing of voor opnames (de LJ kan meestal wel wat meer tijd vrijmaken om zoiets te besturen), enzoverder kunnen makkelijk verlopen via van die platte goten die ook in bureaus gebruikt worden. Ofwel gebruik je tape als snelheid voorrang heeft op uitzicht.
- Eventueel zorg je voor een spandoek die je tussen beide delen kunt spannen zodat alles eruitziet als 1 geheel
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
12-6-2003 16:57
Een erg interessant onderwerp, mede omdat ik zelf ook voor dit probleem zit. Ik zou zelf voor idee 4 gaan, en dan in de lichtcase een deksel zetten waar de controller inzit en die je zegmaar om kan draaien en je zodoende geen extra hout en moeilijkheden nodig hebt voor de controller. Van idee 4 vind ik;
+ als je geen licht nodig hebt heb je toch een compleet geluidsmeubel
+ het word niet te zwaar om te sjouwen
+ 3 kisten is lekker overzichtelijk

- de lichteffecten zullen niet optimaal beschermd worden omdat ze met z'n alle in een (hopelijk in vakken onderverdeelde) kist zitten.
Maar dat is MIJN mening...
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1855
12-6-2003 17:01
Uhm, Roytje, het is niet de bedoeling dat de lichten erin komen te zitten !
maar alleen de controllers in het bovenste stuk en dan onderaan aansluitpanelen ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
12-6-2003 17:32

Max schreef:

Meubel systeem 1

Bestaat uit een soort draaibak die gesteund wordt door 19'' flightcases.
de ene 19'' Case wordt gebruik voor de versterkers.
Wat mij niet handig lijkt is dat je bij dit systeem constant tegen je versterkers staat aan te "rijden". En wat erger is: tegen je connectorpaneeltjes staat aan te schoppen. Versterkerracks kan je maar beter een eindje uit de buurt van de DJ hebben. Er komen erg veel kabels bij elkaar (230V, speaker, signaal). Bovendien heeft een versterkercase aan de achterkant een deksel (dat je openzet) of een luik met ventilatieopeningen. Niet erg fraai dat het publiek daarnaar kijkt.

Ditzelfde probleem heb je met setje 2 (ik zie sowieso niet veel praktisch verschil tussen 1 en 2).

Max schreef:

Meubel systeem 3

Erg net systeem, twee hoge 19'' flightcases de ene voor het geluidssysteem en de andere voor het lichtsysteem, dit vindt ik erg mooi maar zal ook erg moeilijk in vervoer zijn dus heeft iemand hier nog goede ideeen voor ?
En zal overigens ook erg zwaar zijn of valt dat mee ??
Dit moeten wel fiks hoge cases worden. Ook hier sta je tegen je versterkers en connectors aan te schoppen en bovendien worden dit soort kisten makkelijk erg zwaar (hoewel datzelfde bezwaar feldt voor ons versterkerrackje, deze is echter niet zo hoog als dit meubel/rack).

Max schreef:

Meubel systeem 4

Eén Grote (bovenstaande) flightcase voor het lichtsysteem het is handig om dit in een hoog meubel te doen zodat alle aansluitpanelen helemaal onderaan komen want die komen er namelijk een stuk of drie/vier in. En het geluid zit gescheiden i.v.m het gewicht dus de versterkers in een Flightcase en het mengpaneel+cd-speler in een Case.
Dit ziet er aan de kant van het publiek niet zo mooi uit: 1 groot meubel, en 1 bestaande uit 2 kisten (die bovendien van elkaar af kunnen schuiven). Ook voor deze loop ik dus niet echt warm.

Max schreef:

Meubel systeem 5

het is in feite een groot compleet meubel die door de midden is gezagen, de onderste case is erg breed met in het midden zit een 19'' rack voor de versterkers ect. dit is dus het onderstel van het meubel en daarop komt een draaibak net als bij Systeem 1
dus aan de ene kant een 19'' rack voor mengpaneel+cd-speler en aan de andere kant lichtcontrollers en daartussen ruimte.
ook weer met deksels.
Tja, zelfde bezwaren als hierboven.

Wat ik zou doen (en hoe wij het gedaan hebben): versterkers apart in een rack. Ook het dimmerpack -waar veel kabels naar toe gaan- in een losse case, weg van de dj. Dit is dus geen onderdeel van het meubel.

Ons meubel bestaat verder uit 4 losse elementen (kleur: SA blauw, zwart vonden we wat te weinig vrolijk), op wielen en zonder apparatuur. Een beetje zoiets als het linkerdeel op jouw tekening 4. Mixer, cd-spelers, lichtsturing etc. zitten bij ons in losse cases die op het meubel worden gezet, maar je zou deze ook vast in de meubeldelen kunnen inbouwen.

Voordelen: meubeldelen makkelijk te vervoeren en te koppelen, ziet er richting zaal strak uit, je kan er verschillende opstellingen mee maken en de versterkers staan niet in de weg. In de meubels transporteren we wat losse kracht- en multikabels. In 1 van de meubeldelen zit de krachtstroomverdeler ingebouwd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1855
12-6-2003 17:41
Bedankt Victor,
ben nu weer wat wijzer laugh :D
Ps. tegen connector aanschoppen valt mee omdat ik ze zo wil bouwen dat het er een stuk invalt, dus dat de connectoren er niet uitsteken ...
Dimmerpacks heb ik niet dus heb ik geen last van.
Maar ik wil dus één case/ rack waar in de toekomst de twee versterkers crossover ect. in kan, ik was niet van plan om de deksels open te laten, want ik wil vóór in het rack bij de versterkers een 3He paneel maken met een/twee ventilatoren, en ik wil aan de achterkant ook twee ventilatoren inbouwen en aan beiden kanten een rooster ... Dit is toch wel goed of ...
graag reacties / tips e.d
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
12-6-2003 18:04

Max schreef:

Ps. tegen connector aanschoppen valt mee omdat ik ze zo wil bouwen dat het er een stuk invalt, dus dat de connectoren er niet uitsteken ...
Dan nog hou je last van allerlei draden die hinderlijk voor de voeten van de DJ (jij dus) lopen. Bovendien is het (imo) niet mooi om je spul zo diep in een rack te bouwen

Max schreef:

ik was niet van plan om de deksels open te laten, want ik wil vóór in het rack bij de versterkers een 3He paneel maken met een/twee ventilatoren, en ik wil aan de achterkant ook twee ventilatoren inbouwen en aan beiden kanten een rooster ... Dit is toch wel goed of ...
Nee, da's niet goed. Je moet kijken waar de versterkers koele lucht naar binnen zuigen en waar ze de warme lucht weer uitblazen (verschilt per model). Dat moet in jouw rack mogelijk zijn. Ventilators aan de voorkant van een versterkerrack heb ik nog nooit gezien.

Voorbeeld: onze JBL amps zuigen lucht aan de achterkant aan en blazen het aan de voorkant uit. Aan de achterkant van ons rack zit dus een rooster, zodat er koele lucht naar binnen kan. Aan de voorkant is het rack gewoon dicht. Zet je daar een ventilator, dan blaas je de warme lucht die uit de amp komt weer het rack in.

Bij onze Crown amp loopt de luchtstroom net de andere kant op.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1855
12-6-2003 18:07
You're Right
Dan kijk ik alvast hoe het zit bij de Dynacord / Peavey amps want deze Skytec gaat er toch binnen nu en ... weg dus.
Overigens vindt ik het best fijn om het diep in te bouwen,maar ieder zijn smaak ...
Maar als ik het zo doe ? kan ik dan wel één van de bovenstaande meubels kiezen of iets wat er op lijkt ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)