Forum > Webshop

Denon HP1000

(55 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-12-2005 13:29
Natuurlijk gaat een vertegenwoordiger van Denon niet bij voorbaat over een nieuw product zeggen dat-ie stuk gaat. Om te beginnen zal Denon ongetwijfeld geprobeerd hebben om de koptelefoon zo stevig mogelijk te maken, daarnaast is de koptelefoon nog maar zo kort op de markt dat we niet zeker weten hoe lang hij het in het veld uithoudt onder hufterig gebruik door dj's (lees: ik ben er zuinig op, maar heb in weze geen idee hoe beroerd ik met m'n spullen omga) en last but not least: iemand van Denon gaat echt zijn eigen product niet afkraken.

Het is al zo vaak gezegd, als je met 1 cup draait, zet je de koptelefoon gewoon op je kop met de andere cup achter je oor. Dat is iets waar alle koptelefoons tegen kunnen. Dj's die persé wat anders willen, nemen altijd het risico dat ze hun koptelefoon hiermee slopen. Eén van de weinige uitzonderingen hierop is volgens mij nog altijd de HD25 van Sennheiser.
Aan de andere kant: iedere koptelefoonfabrikant wéét dat er nou eenmaal dj's zijn die de meest rare en ergonomisch onverantwoorde fratsen uithalen met hun koptelefoon en men dient daar rekening mee te houden. Vergelijkbaar met mixers, die krijgen ook regelmatig wat te roken en te drinken, hoort niet, maar de ene mixer houdt er meteen mee op en de andere gaat 15 jaar mee.

Ik mag aannemen dat Reinds zorgen over een zwak punt in de constructie terecht zijn, maar de enige manier om erachter te komen hoe stevig hij werkelijk is, is een jaartje of anderhalf afwachten op reacties van intensieve gebruikers.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
31-12-2005 16:16
Het zwakke punt is iets wat je op heeeeeeeeel veel koptelefoons terug ziet, het gaat hier om dit punt -> https://www.aboutdj.nl/diversen/hp_zwak_punt.jpg.

Het is ook niet iets specifieks voor Denon of Sony, alle headphone's gebruik makent van deze constructie beginnen daar vaak te scheuren bij fout gebruik door de eind gebruiker.

Nu kun je 2 dingen zeggen,

1 - De fabrikant moet zoiets oplossen en een andere constructie verzinnen. Echter kom je dan weer bij een ander probleem..... welke andere constructie is mogelijk terwijl een dj niet beperkt word in de bewegings vrijheid van de headphone. Naar mijn mening kun je kiezen voor de kogel/kom optie zoals die op een SE5000 van Pioneer word toegepast en bewezen heeft dat ie oersterk is, of je kiest de manier zoals Technics het opgelost heeft. Echter heeft die laatste nog niet de tijd gehad om het te bewijzen dus dat is afwachten.
Matriaal keuze is ook belangrijk, ik heb de HP1000 niet open geschroefd en weet dus niet of deze voorzien is van een metalen bus welke de constructie zou kunnen verstevigen.

2 - Een eindgebruiker is gewoon zuinig op zijn spullen en er is niets aan de hand. Iedereen weet ondertussen wel dat de constuctie niet altijd even optimaal is en ja de ene headphone heeft er minder last van dan de ander. Ik ken mensen die al 3 jaar doen met dezelfde Pioneer HDJ1000, ik ken ze ook die er pak hem beet 3 hebben versleten in die tijd.
Slijtage (want dat is het naar mijn mening) is dus gebruikers afhankelijk. Ga je netjes met je spullen om dan is er niets aan de hand, gebruik je de headphone ook als verhoging voor je platentas, gooi je er mee, gebruik je het ding in de meest rare posities, prop je hem zomaar klakkeloos in je tas etc etc dan moet je gewoon niet zo'n headphone kopen maar een HD25 van Senheiser of een MDR-V7509 van sony want die kunnen daar beter tegen.

Uiteindelijk is de scheur dus vaak te wijten aan fout gebruik door de consument, neemt niet weg dat de fabrikant dat zwakke punt kan verbeteren (zoals Pioneer gedaan heeft). Ik zeg ook niet dat een Denon een klote headphone is, integendeel want het ding ziet er gelikt uit en als je een normaal hoofd hebt zit ie heerlijk volgens de mensen die hem hier op hebben gehad. IK heb echter altijd al mijn vraagtekens bij de constructie gezet, ongeacht het merk headphone.

Overigens heb ik me vergist in de constructie van de Pioneer HDJ1000, deze maakt van dezelfde constructie als de SE5000 (kogel/kom). Ik dacht dat het dezelfde constructie was als die van een Sony.

Ga je dus netjes met je spul om dan blijft het heel, ga je er slecht mee om dan zal ie eerder het loodje leggen dan een HD-25....... maar ach ik moet de eerste headphone voor dj gebruik nog tegen komen die net zo stevig is als de HD-25 ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-1-2006 11:26
Testen in de praktijk is de enige methode. Om al van tevoren te zeggen dat een koptelefoon een zwak punt heeft omdat andere koptelefoons op datzelfde punt zwak zijn kan je als tester niet echt maken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
1-1-2006 13:55
Ik zou niet weten waarom ik dat niet zou kunnen maken. Naar mijn mening is er niets verkeerds aan om jezelf af te vragen of de gekozen constructie de meest verstandige keuze is geweest.

Ik vermeld er ook duidelijk bij dat wanneer je netjes met je spullen om gaat er niets aan de hand is, ik ken tenslotte ook genoeg mensen die al een eeuwigheid met een MDR-V700 werken zonder problemen. Echter gebruiken die hun headphone allemaal op de juiste manier.

In de tijd dat ik zelf een MDR-V700 gebruiker was heb ik ook nergens last van gehad echter klem ik nooit een headphone (naja heel af en toe) tussen hoofd en schouder en dus levert de constructie in mijn geval geen problemen op.

Daarnaast denk ik juist dat het een verplichting is van een tester om kritisch naar een product te kijken en bij bepaalde dingen vraagtekens te zetten. Dat doe ik ook bij de OEM cd spelertjes met hun lade systeem en hun in mijn ogen wel heel erg goedkope display's, dat doe ik ook bij een TTX etc etc etc dus waarom zou die opmerking niet gepast zijn bij een headphone? En of er nou Denon, A&H of Reloop op het apparaat staat mag niet uit maken.

De tijd zal het uit wijzen of ik het helemaal bij het verkeerde eind heb of niet.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-1-2006 20:46
Er is inderdaad niks mis mee om kritisch naar een bepaalde constructie te kijken, zeker als diezelfde (of soortgelijke) constructie in het verleden problemen heeft gegeven.

Wat ik bedoel is dat je niet nog een stap verder mag gaan en zeggen "die constructie is op koptelefoon A en B niet goed, dus is het voor koptelefoon C een minpunt". Misschien heeft koptelefoon C toch ander materiaal of levert die constructie om een andere reden geen problemen op. Dat zal je als tester moeten onderzoeken. Met andere woorden: als je jezelf het predikaat onafhankelijk tester geeft mag je dit soort dingen niet aannemen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
1-1-2006 23:53
Dan zijn we het daar dus over oneens ;-)

Plastic is plastic en constructie is constructie. Leg A naast B en tel het bij elkaar op. Als A en B van een soortgelijk materiaal zijn gemaakt (beide hard plastic) en A heeft problemen bij een bepaald gebruik dan is het niet geheel onwaarschijnlijk dat B hetzelfde probleem zal gaan ondervinden bij dezelfde omstandigheden gezien het feit dat er vergelijkbare materialen worden gebruikt (al betwijvel ik dat want hard plastic is hard plastic en dus is het materiaal hetzelfde) en er voor een vergelijkbare constructie gekozen word.

Het hoeft uiteindelijk niet te gebeuren maar de kans dat er een vergelijkbare fout op treed in B is ruimschoots aanwezig.

Bovenstaand slaat naar mijn mening op het constructie verhaal en hoe je het went of keert, de constructie van de HP1000 lijkt wel erg veel op die van de sony en dus is het vraagteken wat ik er bij plaats naar mijn mening zo gek nog niet. Daarnaast vermeld ik er duidelijk bij dat wanneer een headphone uit scheurt dat in veel gevallen user abuse is aangezien de gebruiker niet "correct" (wat dan ook weer een leuk vraagstuk is gezien het feit dat een fabrikant het wel mogelijk maakt om een product verkeerd te gebruiken maar nergens vermeld hoe het product op de juiste manier gebruikt dient te worden.... al is dat verhaal wel weer moeilijk) met het product om gaat.

Daarnaast heb ik niet de mogelijkheden om iets op duurzaamheid te testen, althans de mogelijkheid is er wel maar er is geen fabrikant die het gaat pikken als je een product tijdens zo'n test sloopt en vervolgens kapot terug stuurt en ook nog even gaat vertellen dat het compleet ruk was.

Anders had de headphone allang aan een dergelijke test onderworpen geweest en had ie al lang uit elkaar op het bureau gelegen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-1-2006 00:56

Reind schreef:

Plastic is plastic en constructie is constructie.
Nou...volgens mij bestaat er toch echt wel hard plastic in verschillende samenstellingen.

Wat betreft de constructie, het punt dat jij op de Denon aanwijst als zwak puntis een ander punt dan de plek die bij gebruikers van de MDR-700 is gescheurd. In het review-deel in de New-Line shop heeft iemand daar duidelijke foto's van geschoten, waaronder deze en deze.

Hoewel de druk die op de constructie gelegd wordt door sommige dj's misschien vergelijkbaar is, gebeurt dit wel op twee totaal verschillende punten: boven / onder het draaipunt tussen schelp en beugel en compleet verschillend deel van de constructie. Ergonomisch gezien kun je dus niet zomaar zeggen dat de HP1000 het gaat begeven "omdat" de MDR-V00 het bij bepaalde dj's ook heeft begeven.

Nogmaals, als ik de HP1000 zo bekijk zo je gelijk kunnen hebben, maar het zou ook net zo goed kunnen van niet. Time will tell.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-1-2006 04:48

Sylvia schreef:

Nou...volgens mij bestaat er toch echt wel hard plastic in verschillende samenstellingen.
Tuurlijk maar als ik even de SE5000, HDJ1000 en HP1000 naast alkaar leg is het allemaal hetzelfde kraak plastic als waar alle andere headphone's van worden gemaakt. 99 tegen 100 dat het allemaal vergelijkbare kwaliteit is. (overigens kraakt niets zo hard als mijn reserve SE5000 en toch leeft dat ding al 4 jaar onder de meest beroerde omstandigheden zonder ook maar 1 krimp te geven)
is een ander punt dan de plek die bij gebruikers van de MDR-700 is gescheurd. In het review-deel in de New-Line shop heeft iemand daar duidelijke foto's van geschoten, waaronder deze en deze.

Hoewel de druk die op de constructie gelegd wordt door sommige dj's misschien vergelijkbaar is, gebeurt dit wel op twee totaal verschillende punten: boven / onder het draaipunt tussen schelp en beugel en compleet verschillend deel van de constructie. Ergonomisch gezien kun je dus niet zomaar zeggen dat de HP1000 het gaat begeven "omdat" de MDR-V00 het bij bepaalde dj's ook heeft begeven.

Nogmaals, als ik de HP1000 zo bekijk zo je gelijk kunnen hebben, maar het zou ook net zo goed kunnen van niet. Time will tell.
Het punt waar ie bij de desbetreffende foto is gescheurd is 1 van DE punten waar de MDR-V700 scheurt. Ik heb ze ook al een paar keer gezien waar ie op de verticale bus in scheurde.

Ik ben zojuist een beetje aan het trekken geweest en daarbij zie je dat de drukpunten dicht bij de schroeven zitten en waar scheurt zo'n beetje iedere headphone, koppelstuk langs de schroef.

Daarnaast zeg ik NIET dat het hoe dan ook zal gebeuren maar dat de kans logischerwijs wel is gezien het feit dat de koppeling uit meerdere delen bestaat en geschroefd is op de grootste druk punten van de headphone en dat juist altijd de probleem punten zijn bij headphones (wederom bij bepaald gebruik) mocht dat ondertussen nog niet helemaal duidelijk zijn (ik vraag me namelijk af of de complete tekst uberhaupt wel gelezen word of dat ik het zo ontiegelijk krom op schrijf en het lijkt of ik de Denon bij voorbaat al net zo lief op de brandstapel gooi....).

Simpele test, pak de headphone, trek hem iets uit elkaar en draai 1 shell tot zijn max en kijk daarbij goed naar de koppeling en de schroef verbindingen..... dan is de gedachte mooie headphone maar wel fatsoenlijk mee om gaan ineens een stuk duidelijker ;-)

En inderdaad time will tell, mochten ze over een jaar bij bosjes uit elkaar scheuren dan kan ik zeggen "ik zei het toch", gebeurd dat niet dan zat ik fout of men weet eindelijk hoe een koptelefoon gedragen hoort te worden. Het is 1 van de 2 ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-1-2006 11:57

Reind schreef:

Daarnaast zeg ik NIET dat het hoe dan ook zal gebeuren
*knip*
ik vraag me namelijk af of de complete tekst uberhaupt wel gelezen word of dat ik het zo ontiegelijk krom op schrijf en het lijkt of ik de Denon bij voorbaat al net zo lief op de brandstapel gooi.....
Nou....dat kwam hierdoor:

Reind schreef:

Als je de headphone namelijk tussen schouder en hoofd klemt tijdens het draaien zet je alle druk op het koppelpunt tussen shell en hoofdband met als gevolg dat ie daar geheid gaat scheuren......
Vandale zegt:
ge·heid (bn.)
1 [inf.] stellig, onmiskenbaar

Verder is het allemaal duidelijk en ik snap ook wel waar de zwakte in dit soort ontwerpen in zit, en het is een beetje flauw om je op 1 woord te pakken terwijl de rest van je verhaal volkomen duidelijk is. Maar dat krijg je nu eenmaal als je een goeie review-site hebt, die door veel mensen erg serieus genomen wordt en als naast het geluid de constructie van een hp hét item is waar dj's in geïnteresseerd zijn.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
2-1-2006 12:09
We houden Reind wel scherp ;-)

Maar alle gekheid op een stok: betrouwbaarheid is natuurlijk nummer 1 in de pro-audio wereld. En dan vooral voor apparatuur die on the road moet, thuis is het vaak niet zo'n ramp als er wat uitvalt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)