Forum > Algemeen Forum

Seamless switcher/video mixer

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
25-6-2017 15:50
Om presentaties van 2 (of meer) laptops netjes seamless te kunnen schakelen, ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing.
De meeste Konig/Kramer/Extron doosjes hebben net wat schakeltijd nodig, meer professionele oplossingen kosten 1000 euro plus.
HDMI in en uitgangen is het handigst, eventueel VGA extra, maar hoofdzaak zal HDMI zijn of zet ik om naar HDMI.

Heeft er iemand goede ervaringen met een betaalbare oplossing van zo rond de 500 euro?
Heb al gekeken naar de Roland V1HD (net wat duurder) maar die schijnt niet te scalen. Ook veel meer mogelijkheden dan nodig.
Ook Atem Television Studio lijkt wel wat (en zit ook duurder) maar heeft voornamelijk SDI.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
25-6-2017 21:21
Seamless switchen in HDMi of VGA vergt om te beginnen dat de aangeboden resoluties precies het zelfde moeten zijn,
anders gaat er tijd verloren in het uitrekenen van de resolutie.
Derhalve is er altijd wel een overgangstijd in de switch.

Daarna is sealess in mijn speurtochten onder de 1000 euro echt een utopie.
Er is altijd wel enige schakeltijd.
Of je moet gewoon een echte video mengtafel hebben.

Ik heb het zelf al bij meerdere klanten opgelost met video kaarten met HDMi ingang in 1 pc en dan bijvoorbeeld V-mix gebruiken voor het schakelen.
En dat kan dan echt professioneel op HD.
En als je de pc al hebt, kosten de insteekkaarten niet al te veel.
Je hebt natuurlijk wel voldoende pci slots nodig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
26-6-2017 08:11

Tom schreef:

Seamless switchen in HDMi of VGA vergt om te beginnen dat de aangeboden resoluties precies het zelfde moeten zijn,
anders gaat er tijd verloren in het uitrekenen van de resolutie.
Derhalve is er altijd wel een overgangstijd in de switch.
Is het niet zo dat een goeie scaler of mixer zorgt dat het binnenkomend signaal altijd is afgestemd op de output?
Een verschil in formaat is voor mij niet zo'n probleem als het naadloos gaat. Is immers wat de klant aanlevert. Veelal 4:3, terwijl de beamers op locatie waar ik veel werk 16:10 zijn. Oprekken geeft dan vervorming op foto's etc.

Het is vaak wel zo dat menig beamer op automatisch aanpassen staat ingesteld. Al zou je 2 formaten weergeven (een lagere resolutie dus kleiner), dan gaat de beamer weer schakelen.

Waar ga ik die Extrons voor 500 euro vinden? Zie vooral 1500 euro of meer...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
26-6-2017 08:29
Een scaler is iets anders als een switch.
En om het nog leuker te maken hebt je ook scalende switches.

Maar dan heb je bij presentaties op het zelfde scherm of beamer dat men ook niet allemaal met de zelfde laptop komt aan waaien, en dan moet je toch weer instellen.

Ik heb zelf in mijn eigen verhuur drie Extron Scalers, die het redelijk automatisch doen, maar als je dan een ander scherm of een andere beamer aansluit, zal hij toch even opnieuw moeten "scalen" als je een net uitgevuld beeldscherm en geen dikke of dunne mannetjes wilt.
Door middel van een reset gaat dat dan het snelste en het soepelste.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
30-7-2017 19:57
Je hebt seamless en non seamless switchers, die heb je vervolgens weer met en zonder ingebouwde scaler.

Zonder ingebouwde scaler zal je alles op éénzelfde format moeten draaien, dus zowel qua resolutie als timing, maar dat heeft niks te maken met al dan niet seamless schakelen.

Het feit dat bijvoorbeeld de Blackmagic's geen ingebouwde scaler hebben verklaart waarom ze relatief goedkoop zijn voor hun mogelijkheden, maar ze kunnen wel gewoon seamless schakelen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JSLStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-5-2011
Laatste: 1-9-2017
Berichten: 13
1-9-2017 23:16
wij gebruik voor dit soort jobjes een v40-hd van roland/edirol iets wel ietsje duurder maar werkt prima

Terug naar forum Reageer (zonder quote)