Forum > Geluid

grote toppen keuze maken, welke en waarom?

(142 reacties. Pagina 13 van 15)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
21-10-2012 14:46

hugovanmeijeren schreef:

Alleen jammer dat de Qube Audio versie het (met de DSP settings van de importeur) het niet haalt bij het origineel van Renkus Heinz.
Ik heb ze A/B vergeleken met onze set en was er niet over te spreken (dat was nog met een oude analoge RH controller op onze kasten, die ik later heb vervangen voor waanzinnig veel beter klinkende DSP settings, kun je nagaan...).

Groeten Hugo
Hugo, er zijn wel meer systemen die met orginele settings niet goed klinken... Geluid is een beleving.. en iedereen heeft weer een andere smaak!
Ik heb idd al eens naar Qube gekeken. Groot nadeel, je hoort er nauwelijks van. Dus ook weer minder makkelijk bij te huren, vraagtekens door evt gasttechnici, dan wel muzikanten, Dj's.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-10-2012 16:00

Watt-Xtra schreef:

Itech 9000, al hele aardige versterkers. Ik heb gehoort dat de HD's echter een pak beter klinken. Story schijnt alle Itech eruit te hebben gedaan ivm vele problemen en het grote klankverschil met de HD versie
Wij draaien zelf op MAi9000, is in se een Itech HD zonder de DSP. Is klankmatig idd een groot verschil met de gewone Itech

Story heeft ze inderdaad allemaal verkocht (en dat waren best wat ITech's op de BBQ sales), mede ook omdat ze de VTX hebben gekocht en je verplicht bent hier de bijpassende Crown VRACK bij te nemen (3x ITHD12000 of 3X ITHD4x3500)

Als je plannen en DSP settings voor die dubbel 15 kasten wilt kan ik ze je gerust doorsturen
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
21-10-2012 22:24
Heb je zeker gelijk in, geloof best dat er wel wat van die Qube kasten te maken valt mits ze goed aangestuurd worden.

Voor jouw toepassing blijf ik toch steeds denken aan een mooi setje L'Acoustics ARCS'en. Volgens mij is dat gewoon precies waar jij naar op zoek bent. Super schaalbaar, eenvoudig bij te huren, uitstekende klank, extreem ridervriendelijk en noem maar op. Maar volgens mij is dit systeem eerder in dit topic ook al eens voorgesteld...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
22-10-2012 01:30
Qube heeft in Aalten toch ook gestaan, als gestackte array, daar heb ik de foto's van gestuurd! Misschien eens de gebruiker hiervan achterhalen, ben ik ook wel benieuwd naar! Kunnen we mooi samen gaan luisteren! Ha ha

Mocht je eens met een itech HD willen spelen, bij ons is er een in gebruik, voornamelijk op sub en 100v lijntjes.

Edit: bij doktertje stond ie op sub. 2x dubbel 18" per kant a 2 ohm, geen probleem! Woeste ampjes hoor!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-10-2012 11:04

hugovanmeijeren schreef:

Heb je zeker gelijk in, geloof best dat er wel wat van die Qube kasten te maken valt mits ze goed aangestuurd worden.

Voor jouw toepassing blijf ik toch steeds denken aan een mooi setje L'Acoustics ARCS'en. Volgens mij is dat gewoon precies waar jij naar op zoek bent. Super schaalbaar, eenvoudig bij te huren, uitstekende klank, extreem ridervriendelijk en noem maar op. Maar volgens mij is dit systeem eerder in dit topic ook al eens voorgesteld...

Groeten Hugo
Hugo; die kasten zijn idd al eens aangehaald en heb ik ook zeker naar gekeken. 2de hands nu helemaal enigsinds betaalbaar aan te schaffen! Hier ben ik dus ook naar wezen kijken, nadelen; kast is toch nog aardig in gewicht 50kg st.

Maar vooral, ik hoor van heel veel gebruikers, 3 kastjes per kant is eigenlijk wel noodzakelijk.. en als je dan alles gaat doorrekenen, gewicht, versterker kanaaltjes, aanschaf, mogelijkheden.. dan is het nog een aardig duur systeem en niet super flexibel inzetbaar. Je zult dan zeker een topsysteem hebben, maar is gewoon niet haalbaar in meer opzichten.

Ik heb ook naar dv dosc gekeken, zeker omdat deze massaal gedumpt werden/ worden voor het nieuwe systeem.. maar het aantal kastjes wat je nodig hebt is gewoon teveel om hierin te investeren en ook rendement zien op korte termijn.

Bram; Zoals ik al aangaf, wie heeft er nu Qube, wie heeft er van gehoort, en waar huur je het bij?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
22-10-2012 14:56

Watt-Xtra schreef:

Peter, hartstikke bedankt voor je eerste oordeel.

Als ik het goed begrijp staat de set dus ruim boven de 2,4 meter hoogte onderkant toppen? Dat is opzich al heel mooi.
Ja, correct. Toppen staat ook iets naarvoren gekanteld zodat de bovenste top horizontaal straalt.

Watt-Xtra schreef:

Je oordeel over de bassen kan ik alleen maar beamen, zowel de srx718 als ook de vrx918 vind ik hier last van hebben! Ze klinken idd Boomy... Voor disco misschien leuk, maar om er een bandje over te mixen moet je aardig werken.
Ze zijn totaal niet vergevingsgezind: overspraak van basgitaar op bijv kick wordt afgestraft met een brei in het laag. Dus je moet wat vaker de muzikanten opvoeden: backline zachter...

Watt-Xtra schreef:

Itech 9000, al hele aardige versterkers. Ik heb gehoort dat de HD's echter een pak beter klinken. Story schijnt alle Itech eruit te hebben gedaan ivm vele problemen en het grote klankverschil met de HD versie
Sorry, het zijn i-tech 9000 hd's. Niks te klagen dus.

Watt-Xtra schreef:

Ben benieuwd hoe het je bevalt met publiek.. Waar sta je van de week? Is er eventueel een mogelijkheid om langs te komen, mocht ik dat redden?
Gistermiddag eerste set gedraaid. Pff, was een drama vond ik. Bleek achteraf niet aan de set te liggen. Situatie was dat ik niet midden tussen de stacks stond, maar voor de linkerstack. Op zich prima (ben gewend niet de beste plek de krijgen ;-) ), maar door een wijziging aan de bekabeling (niet van mij) na de soundcheck van zaterdag was de linkerstack 6dB zachter... Zondag moesten we meteen koud startn. Tja, in een volle zaal hoor ik op mijn plek alleen nog de linkerstack met als gevolg dat ik zangers boven de rest uit probeer te schuiven. En dan is het onbegrijpelijk waar de feedback vandaan komt... Grr.
Morgen herkansing.
't is maar een hobby...
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
22-10-2012 15:33

Watt-Xtra schreef:

Maar vooral, ik hoor van heel veel gebruikers, 3 kastjes per kant is eigenlijk wel noodzakelijk.. en als je dan alles gaat doorrekenen, gewicht, versterker kanaaltjes, aanschaf, mogelijkheden.. dan is het nog een aardig duur systeem en niet super flexibel inzetbaar. Je zult dan zeker een topsysteem hebben, maar is gewoon niet haalbaar in meer opzichten.

Ik heb ook naar dv dosc gekeken, zeker omdat deze massaal gedumpt werden/ worden voor het nieuwe systeem.. maar het aantal kastjes wat je nodig hebt is gewoon teveel om hierin te investeren en ook rendement zien op korte termijn.
Klopt, voor een gemiddelde spreiding heb je inderdaad 3 kastjes per kant nodig, voor smalle zaaltjes lukt het met 2 per kant ook. En 50kg per kast, ja dat klopt, maar dat weegt denk ik elke top wel ongeveer in het segment waar jij naar op zoek bent. Ik vind ze in ieder geval uitstekend te hanteren.

Qua versterkers: standaard draai je 6 kasten op één bi-amp rackje (of eventueel één LA8). Dus dat valt ook prima te doen.

Ik vind ze wel super flexibel inzetbaar, aangezien je ze zowel in horizontale als verticale oriëntatie kunt gebruiken en het toevoegen van extra kasten geen faseproblemen met zich meebrengt. Je zet gewoon net zoveel kasten neer als je nodig hebt op een klus om ofwel de benodigde spreiding, ofwel de benodigde geluidsdruk te behalen.

En vergeet niet: L-Acoustics is een erg sterk merk in Nederland. Het opent in ieder geval deuren voor nieuwe klussen en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die niet met een L-Acoustics systeem wil werken.

Maar als de grote ARCS'en je te zwaar zijn, zou je natuurlijk ook eens kunnen kijken naar de nieuwe ARCS Wide en Focus. Deze hebben echter een 12" op het laag, maar ze klinken wel heel vet. Met de wide heb je al 30 graden horizontale spreiding, dus minder kastjes per kant nodig. Prijs is ook zeer redelijk vind ik.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
24-10-2012 00:01
VRX in actie: www.youtube.com/watch?v=c9r9y9_R3-A
Vanaf foh op ca 15m afstand.

Was volle bak afgelopen middag. Er komt veel herrie uit vier van die 12" VRX topjes...
Voor de luie lezers, er stond: 2x SRX718S + 2x VRX932 per kant met 2x i-tech 9000 hd door collegabedrijf neergezet. Mixer en monitoring van mij. De i-techs hebben het zwaar gehad ;-)

Ik vind het nog steeds leuke toppen. Op knalfeesten kunnen ze hard en op de kleine feestje klinken ze goed op lager volume. Je mist de echte power van een line array dat strak onvervormd blijft op hoog volume, maar daar kun je niet op alle locaties wat mee doen (bijv bovenstaande in het filmpje) en de kwaliteit doet er ook niet overal evenveel toe. :-/
Nog steeds jammer dat de hoek niet wat kleiner is, zodat je in situaties als in het filmpje 3 toppen per kant kunt gebruiken.
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
26-10-2012 13:45
Bij het verder zoeken, zoveel mogelijk ervaringen horen van anderen ben ik op een kastje getroffen waar eigenlijk heel weinig over bekend is:

RCF HDL 20a, een actieve dubbel 10" kast met waveguide met een openingshoek van 15 graden verticaal.. Dus met 2 kastjes per kant zou deze al werkbaar moeten wezen, het voordeel, je kunt er ook een flink aantal onder elkaar hangen!

Kastje is actief, niet gruwelijk veel vermogen, maar spec. zien er wel veelbelovend uit, daarnaast.. hij is ook nog eens heel betaalbaar! Compact, light.. en rcf kennende zullen er ook wel goede componenten gebruikt zijn!

Iemand ervaring met dit systeem, kastje?

Lijkt mij een ideaal kastje, dmv de dubbel 10" moet je aardig midlaag kunnen maken, zeker met meerdere per kant.. Je zit niet vast aan een vaste curve, zoals met kla en VRX wel het geval is.. Je kunt uitbreiden tot een volwaardig array systeem!

specs zien er zelfs beter uit als een VRX 932, plus is actief... dus scheelt weer versterkers mee slepen!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
26-10-2012 14:29
Het enige wat ik er precies wat aan mis om er een echte line array mee te bouwen is een aanpasbare horizontale hoek. die fixed 15 graden vertikaal is niet onoverkombaar, maar horizontaal wil ik voor mid tot long throw toch wel echt smaller dan 100°

Terug naar forum Reageer (zonder quote)