Forum > Algemeen Forum

Backdrop reinigen.

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
FlorioleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2008
Laatste: 20-7-2014
Berichten: 155
24-9-2012 11:59
Beste,

Ik ben in het bezit van 3 doeken van elke 2x2m, alleen nu wil het geval dat ze een 'beetje' vies zijn geworden. (beetje is een understatement)

Hoe kan ik deze het beste reinigen? Zelf in de wasmachine gooien of toch naar de stomerij brengen?
Don't forget to walk, before you run!
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
24-9-2012 16:55
Hoi Florian,

Beide kan,
Mijn eigen ervaring is dat ze in de wasmachine niet zo goed schoon worden.
Houd er wel rekening mee dat je backdrops geïmpregneerd zijn, je zult ze na het wassen opnieuw moeten impregneren.
Wat deze stoffen doen met je wasmachine weet ik trouwens niet, het is volgens mij vooral zout wat er in zit, maar ik gooi ze liever niet in de wasmachine thuis.
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
24-9-2012 17:39
Met welk product wordt er dan geimpregneerd? Ik zit zelf ook al een tijdje met dit vraagstuk. De grote doeken heb ik steeds kunnen reinigen dmv afborstellen, het zijn vooral de afrokdoeken die na enige tijd gebruik (en de nodige omgestorte pinten bier) niet al te fris meer ruiken.
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
24-9-2012 20:00
Showtex Impregneer bijvoorbeeld
Of Nummer 1 op google

Volgens mij zijn alle brandvertragende middelen gebaseerd op hetzelfde principe: zout/fosfaten/halogenen, gemengd met water.
Ik heb wel eens een jerrycan brandvertrager, wat gebruikt wordt voor het spuiten van rieten daken, gebruikt op verzoek van de brandweer. Mijn vader, actief in de dakdekkers branche had hier nog van staan.
Echter zijn er de laatste jaren wel wat ecologische normen bijgekomen.
Holzprof heeft volgens mij een impregneermiddel wat ecologisch verantwoord zou zijn (EN 1102), deze is ook uiterst geschikt voor het onbrandbaar maken van stoffen.

Voor alle impregneer geldt natuurlijk goed doseren/mengen en niet te veel van aanbrengen.
De middelen, vooral gebaseerd op zouten, houden allemaal goed vocht vast sad :(
Bedrijven als Showtex hebben hier vast veel ervaring mee, ik zou daar eens aankloppen voor advies.
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
24-9-2012 22:10
@ roystraver;

Bedankt voor je antwoord, vraag me niet op wat ik dan ooit zitten googlen heb, maar ik kon toen niets vinden. Ik zat toen ook altijd te zoeken achter iets dat je gewoon bij in de wasmachine kon kieperen (genre van kleuren van t-shirts ed). Als ik deze producten bekijk is dit gewoon een kwestie van onderdompelen of sprayen.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
24-9-2012 23:04
Is het het echt waard? Doeken zijn niet heel duur en impregneren kost ook were geld, tijd en een hele hoop rommel.

Bovendien ben je ineens zelf verantwoordelijk als een doek toch niet goed brnadvertragend blijkt te zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)