Forum > Algemeen Forum

Oplichters actief

(84 reacties. Pagina 5 van 9)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
12-4-2012 21:03
Ligt het aan mij? Volgens mij moet je gewoon je verstand gebruiken.

Als je het al voor 5% niet vertrouwd, doe het niet.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
12-4-2012 21:26
Voor de duidelijkheid: ik was al tijd van plan om hem geen geld te geven wink ;). Echter ben ik toen niet opgehouden met het uitzoeken. Aan het einde was het niet alleen zo dat ik het niet vertrouwde, maar zelfs zeker wist dat het een oplichter was. Ik post het omdat het een mooi voorbeeld is van hoe deze lui te werk gaan, en als waarschuwing voor anderen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
16-4-2012 09:51
- Het rekeningnummer is ook niet te vinden met google.
- Gegevens invullen in die politiesite leveren geen resultaat.
ECHTER:
- Op het adres wat hij opgeeft is een bedrijf gevestigd met achternamen dat niet met zijn naam overeen komt.
- Dat bedrijf heeft niets met L&G te doen.
- Voor dat soort bedrijf is toch een hoge opleiding nodig. Zijn schrijfstijl doet anders vermoeden (no offence)
Dat waren de eerste ECHTE tekenen aan de wand dat er iets mis was. Tot dan toe was het slechts mijn gevoel dat wat aan me knaagde.
Zo rond de eeuwwisseling zelf te maken gehad met een poging tot oplichting en fraude. Ging in die tijd om een vooraadje computer processoren met een waarde van rond de 100.000 guldens.

Deze persoon belde vanuit Engeland in correct Engels, met kloppende bedrijfsgegevens, contactpersonen, etc.
Registratienummers klopten en na ruim een week speuren, onderzoeken en navraag doen bij diverse instanties leek het allemaal te kloppen. Behalve dat het bedrijf nog maar een paar weken bestond en gelijk al in het buitenland bij een onbekend bedrijf (het bedrijf waar ik toen voor werkte was een handelaar voor consumenten) beetje veel processoren ging bestellen.

De vooruit betaling waar wij toen om vroegen kwam in de vorm van een cheque. Nadat wij die cheque hadden ontvangen begonnen ze vanuit Engeland direct druk op te voeren om maar direct te leveren. Wij hebben toen eerst de cheque door gestuurd naar de bank die vrijwel onmiddelijk aan de bel trok aangezien de cheque een zeer goede namaak was. Twee dagen later was het Engelse bedrijf niet meer te vinden, telefoon, fax en mail werkte niet meer etc. Het heeft toen nog een half jaar geduurt met allerlei recherceurs voordat ze ze uiteindelijk toch pakten. Schijnt dat banken dit niet zo grapping vinden en daar ook een eigen legertje speurhonden voor heeft.

Later bleek dat ze in iets meer dan een maand na oprichting voor een paar miljoen hadden gefraudeerd op dezse manier.

Maar goed als iets te goed klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
16-4-2012 10:24
Jullie hebben zeer verstandig gehandeld.

DeMennooos schreef:

Schijnt dat banken dit niet zo grappig vinden en daar ook een eigen legertje speurhonden voor heeft.
Luitjes die zelfs niet het schuwen een beetje buiten de wet te treden.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2052
29-4-2012 12:14
Is dit oplichting? Ik vind het in ieder geval niet netjes.
Onlangs heb ik iets gekocht via het forum. Koper heeft netjes de goederen verzonden, maar na aankomst bleek een en ander fors beschadigd door transport.
Of het nu een verpakkingsfout is of bij PostNL ligt, de verkoper heeft dit netjes gemeld.
Maar nu het geld binnen is van PostNL bij de verkoper, hoor of zie ik niks. Ik krijg mijn geld niet terug, hij reageert niet eens meer op emails...
Vind ik wel aan oplichting grenzen. (het forumlid wat zich aangesproken voelt, kan uiteraard even reageren via mail of telefoon met excuses)
Is niet de eerste keer dat ik bij een dergelijk geval (maar dan via MP) lang op geld moest wachten.

En een gewetensvraag voor jullie:
Moet de verkoper het gehele bedrag van aankoop (wat ie heeft gehad van PostNL) terug overmaken? Ligt het niet aan de coulance van de koper of ie wat mag houden? Of moet hij vanuit een machtspositie een voorstel doen wat je als koper maar moet slikken of stikken?
Verkoper heeft precies gehad wat ie voor de goederen wilde hebben, maar ik heb goederen waar iets mis mee is, maar wel met restwaarde.
Wat vinden jullie?

@ mods: als dit hier niet thuishoort of wellicht in een apart topic verder moet, graag even verplaatsen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
29-4-2012 12:38
Er is natuurlijk maar één sluitende oplossing; en dat is dat de koper de spullen retourneert naar de verkoper, en de verkoper het geld terug geeft aan de koper. Dit geld heeft hij immers van TNT al gehad, en de koper heeft niets ontvangen, maar ook niets betaald. Je hebt dan weer geld om naar een ander tweedehands exemplaar op zoek te gaan.

Dan blijven over de verzendkosten. Het is in principe de koper die besluit om dingen op te laten sturen, dus vind ik dat risico voor de koper. Als je dat niet wilt lopen moet je het lekker zelf gaan halen. Is het dan niet in de haak ben je ook zelf de benzine kosten kwijt. Voor het retourneren van de goederen aan de verkoper kan ik me echter voorstellen dat die kosten de verkoper maar op zich dient te nemen.

Ik kan beamen dat het lang duurt voordat je reactie krijgt van TNT. Het heeft me heel wat telefoontjes gekost om geld van 2de hands apparatuur terug te krijgen. Ik heb er toen als verkoper, samen met de koper er voor te kiezen om van de 2 kapotte scans van één exemplaar alleen de reflector te declareren (rest was nog heel), en de andere scan in zijn geheel (een hele hoop glaswerk van binnen was naar de gallemiezen). Voor die paar stuivers dat die kapotte scan waard was mocht die van mij best bij de koper blijven laugh :D (die er ook nog eens veel meer aanheeft i.v.m. eigendom van meer van die scans).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
29-4-2012 13:09
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-4-2012 13:22
Een paar puntjes;
  • Weet je zeker dat de spullen in orde waren voor het transport, heb je foto's gehad?
  • Het is natuurlijk niet helemaal zo dat het risico van transport bij de koper ligt.
    Als de spullen niet deugdelijk zijn ingepakt, dan gaan dingen in transport stuk.
  • het feit dat de verkoper niet reageert op mail of telefoon, pleit natuurlijk niet voor de verkoper, maar kan dat er niet mee te maken hebben welke toon jij in je mail of telefoonberichten aanslaat?
  • Heb je dit gekocht via een forum advertentie?
Als jij netjes en vriendelijk bent geweest, en je kunt dat aantonen, dan word het tijd om een klacht bij bij de mod's te deponeren.
In het verleden hebben we als mods wel eens leden bestempeld als een "bad trader" met andere woorden; beter geen zaken mee doen.
En er zijn er zelfs wel eens een paar gebannen van het forum wegens malafide praktijken met tweede hands materialen.
Dat was een van de extra zekerheden van het kopen van tweede hands via het forum. Er staat ook een regel in de forumregels welke hier betrekking op heeft waar men zich aan dient te houden.
Ik weet niet hoe de mods er nu mee omgaan, maar ik ga er vanuit dat de regels nog steeds toegepast worden.
Dus je zou kunnen vragen om bemiddeling. Maar denk erom, de bewijsvoering ligt aan twee kanten. Ook jij zult moeten aantonen dat je een en ander zakelijk en netjes benaderd hebt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2052
29-4-2012 13:19

big bang schreef:

Er is natuurlijk maar één sluitende oplossing; en dat is dat de koper de spullen retourneert naar de verkoper, en de verkoper het geld terug geeft aan de koper. Dit geld heeft hij immers van TNT al gehad, en de koper heeft niets ontvangen, maar ook niets betaald. Je hebt dan weer geld om naar een ander tweedehands exemplaar op zoek te gaan.
Spullen retourneren is op zich prima, maar dan kost het mij weer extra moeite van verpakken etc. Een constructief overleg is altijd prettiger.
Primair moet de koper schadeloos gesteld worden, hetgeen bij mij achterwege blijft. Als ik overigens terugkijk is het niet de eerste keer dat dit forumlid zijn zaakjes niet heel netjes afhandelt.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
30-4-2012 23:36
Hoewel new-line en ik als moderator niet verantwoordelijk zijn voor handelen via het 2e hands forum vernemen we graag dingen die niet door de beugel kunnen om e.v.t. maatregelen tegen de betreffende persoon/personen te treffen.
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
1-5-2012 13:14
zeker als je particulier/van een particulier (of handelaar) wat koopt op marktplaats zou ik altijd incalculeren dat transportschade voor risico koper is. Dan moet je het maar komen halen, of niet kopen als je dat risico niet bereid bent te nemen. Andersom zal nl. ook vaak genoeg gebeuren: mensen die niet tevreden zijn of wat voor andere vage reden hebben om geld terug te willen hebben.

Ze zaken liggen natuurlijk anders wanneer je bij een gerenommeerd bedrijf iets besteld en laat opsturen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)