Forum > PC related Forum

Geluid bij opnemen afwisselend hard en zacht

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Bassie001Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2012
Laatste: 11-4-2012
Berichten: 1
11-4-2012 08:04
Goedemorgen,

wellicht is hier al antwoord op gegeven. Zo ja, dan bij deze bij voorhand excuus :)
Ik neem m'n mixes via m'n mengpaneel (Ecler Pro 20) op op m'n PC (wat ouder beessie met Windows XP en een oude geluidskaart (C-Media 9736). Ik gebruik Audacity om op te nemen.
Tot een tijd geleden ging het prima. Maar sinds een tijdje wisselt het opgenomen geluid hard en zacht af. Vooral bij wat zachtere passages zet ie em automatisch zacht. En als de muziek weer harder wordt, gaat het geluid ook automatisch harder. Irritant! Ik heb de driver voor de geluidskaart al geupdate, maar geen succes. Iemand suggesties? Of is het simpelweg de geluidskaart vervangen voor een nieuwere?
Alvast bedankt!
Groet,

Bas
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
23-4-2012 18:44
Hoi Bas,

Ik denk dat je het probleem moet zoeken in de software.
Heb je niet één of andere compressor aanstaan op het kanaal waarom je mengtafel binnen komt.
Normmaalliter zou je het andersom verwachten, het te zachte geluid word geboost en het te harde geluid word verzwakt.
Dit word dan gedaan door een Compressor of een Normalizer.
Let ook op dat je de PC ingang niet overstuurd, hierdoor kun je ook het idee krijgen dat het veel te hard staat door de vervorming.

Ik denk dat het niet in de hardware zit, die heeft altijd goed gewerkt?
Bij een defect geluidskaart krijg je niet dit soort verschijnselen.
Dus instellingen in Audacity controleren en ook de gewone Windows mixer instellingen.

Succes.

Marcel.
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
23-4-2012 23:36
Volgens mij heeft audacity een semi-realtime normalizer optie op de input, naast het feit dat je die niet wilt hebben is die per definitie te laat omdat hij pas ingrijpt als is veranderd (ding weet natuurlijk niet wat er in de toekomst gaat komen). Zou met een simpele instelling uitgezet moeten kunnen worden. Zou natuurlijk zomaar kunnen dat die instelling per ongeluk of in een update weer is ingeschakeld.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)