Forum > Zelfbouw Speakers

Satelliet 8" met Hygeia ribbon tweeter RT-62041

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
18-11-2011 15:04
Ik wil een sateliet systeem met een 8" midbass speaker en de Hygeia ribbon tweeter RT-62041 maken.

De satellieten moeten in eerste instantie in een zaaltje gebruikt worden (ruim 100m2) om het geluid bij een beamer en scherm (240 x 150) te verzorgen (nu nog hifi-boxjes maar die trekken het niet meer), daarnaast als achtergrond muziek en eventueel later voor kleine feestjes.
Voor het echte laag moet een enkele bandpass subwoofer het werk gaan doen.
Als het ontwerp slaagt is het de bedoeling dat er nog 4 satelietjes gebouwd gaan worden (om een 5.1 systeem bij de film mogelijk te maken).
Belangrijkste is een mooi natuurgetrouw geluid bij de film. Vandaar het experiment met de ribbon. Nadeel is de geringe verticale spreiding (90 H x 20 V), voordeel het vlakke verloop vanaf 1,8k en het meestal fraaie geluid van een ribbon.

Vraag 1:
Welke 8" midbass zou geschikt zijn in een niet te groot br-kastje. X-over wordt uiteindelijk passief en moet vallen binnen: 1,8kHz bij 18 dB/oct tot ongeveer 3kHz bij 12dB/oct. Rendement liefst niet onder de 94 dB (ribbon dient dan nog natuurlijk flink verzwakt te worden)

Vraag 2:
Zou een 15" in een bandpass de 4 satellietjes kunnen bijbenen en zo ja, welke zou dan in aanmerking komen.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken, JD.

De stemming kleurt de weergave ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
18-11-2011 16:25
Hallo,

Natuurlijk de vraag wat wil je gaan uitgeven aan de complete set.
Ik vraag dit omdat je al met een in-stap-ribbon driver komt waar je de 8" driver(s) bij zoekt.

De laatste jaren heb ik heel wat ribbons gehoord, met en zonder hoorns.
Over het algemeen klinken de ribbons zonder hoorn het mooist (lees: het natuurlijkst).

De driver (met hoorn) die je aangeeft zal waarschijnlijk zonder correctie-netwerkje niet vlak klinken.
De hoorn van de RT-62041 zal niet alle frequenties evenredig versterken en waarschijnlijk ergens een piek geven (die door het correctie-netwerkje moet worden gecorrigeerd).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
18-11-2011 20:54
Ter verduidelijking dit wordt een winteravond project. Geen echte haast en lekker klooien om te kijken wat er mogelijk is.

Wil onder andere met smaart wat metingen doen, maar de lol is vooral om te kijken hoeveel je uit zo'n ribbon kunt halen.
Ik corrigeer meestal toch mijn speakers voor ik er een filter tussen bouw, maar ga eerst aan de gang door actief te filteren en te luisteren.

Mocht het resultaat met de ribbon (met mini hoorntje wat meer lijkt op een waveguide-achtig iets zoals je die wel bij sommige softdome tweeters ziet) alsnog niet bevredigend zijn, dan zijn er genoeg andere oplossingen denk ik.
Voor de 8" wilde ik zo rond de 100 euro uitgeven en voor de bandpass zo'n 200 euro. Minder is natuurlijk altijd leuker ;-).

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
18-11-2011 21:34
Hallo,

Een nette 8" driver zou kunnen zijn de Beyma 8LW30, maar dan ga je wel richting de 150,- euro per stuk.

Wil je voor minder klaar zijn kom je al gauw uit op de merken Eminence, Dap of erger laugh :D

Mogen het ook tweede hands drivers zijn?
Want dan is het misschien een idee om de SA F9's (dubbel 6,5" woofer en dôme-tweeter) over te nemen van een medeforumlid (dan zit je ruim onder de 100,- euro per driver).
Deze kastjes hangen in bioscopen zoals Pathé.

Kastjes klinken als een klok en gaan best hard.
Kun je nog experimenteren met een ribbon er bij te hangen (en de compressiedriver by-passen).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
18-11-2011 23:00
De bedoeling is zelf bouwen (omdat het leuk is en je dan de uitvoering naar je eigen hand kunt zetten)
Ik wil het liefst met een goede 8" experimenteren en voor deze toepassing is, denk ik, er juist één waar een 8" geschikt voor is. Mede omdat hij laag genoeg moet kunnen i.v.m. bandpass sub.

Geen neodymium magneet, meerprijs is niet nodig omdat gewicht geen issue is en koeling ook niet lijkt mij.
Snel wat googlelen leverde mij dit lijstje op:

B&C 8PS21 8" Woofer 100 euro
Eminence Delta pro 8 110
RCF MB8G200 115
Beyma 8M70v2 65 (2x in d’appolito opstelling)
Beyma 8MI100 80
Beyma 8G40 120

Maar er zijn er vast meer, maar wat is nu een goede keus?

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
20-11-2011 20:35
Hartelijk dank voor de reactie.

De info over de 8" speakers is nuttig en d'appolito spreekt mij eigenlijk ook na verdere studie wel het meest aan, ga even aan de slag WinISD.
B.t.w. er is een nieuwe speaker van Beyma de 8P300Fe die misschien ook zou kunnen, maar ik kon nog nergens prijzen vinden (denk zelf buiten het budget).

Ik dacht ergens te crossen rond de 85 Hz, dan blijven er nog zo'n 2 octaven over voor de sub.

Over de sub:

Dat met de afstemming klopt, die wil ik redelijk laag hebben (liefst zo'n -3dB bij 30Hz).
Eigenlijk is er op de vloer maar plek voor 1 kast, misschien een dubbele driver in een band-pass of een 18".

maar de onderstaande zin snapte ik eigenlijk niet:

"Je geeft aan dat geluid bij film het belangrijkste is en daarmee leg je het soort subkast zo een beetje vast (lage tuning)... hou er dan rekening mee dat je het gegeven van een 15" BP/BR best verdubbelt of zelfs meer dan dat. "

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
26-11-2011 14:35

AMX_Pete schreef:

Vooral in deze toepassing zou ik het niet te veel richting hoogrendements laagmid speakers zoeken, maar eerder 8M70v2 en SM108. Andere merken en types kunnen ook natuurlijk, maar die twee modellen heb ik al vaker met erg goed resultaat gebruikt in opnamestudio's en cinema zaaltjes surround toepassingen. Het ietwat lagere rendement - en dat is erg relatief - van zulke all-rounders kan je prima opvangen door er twee van te gebruiken per kast en zo is ook de belastbaarheid op hetzelfde niveau als een enkele forse (en duurdere) 8" PA speaker. De eerder genoemde 8M70v2 en SM108 bieden een veel rustigere respons dan hoog rendement PA speakers. Het rendement bij pakweg 100Hz zal maar weinig verschillen met dat bij 1000Hz en dat doet geen enkele hoogrendement mid speaker na.
Sterker nog in het laag (midden) doen de hoogrendements 8" het zelfs relatief matig vergeleken bij een SM108.
Deze lijkt mij na jouw verhaal en wat prijzen vergelijken (4 stuks voor 240 euro) en stoeien met WinISD (2 drivers 28L 78 HZ) een aardige keus.

Zou een extended cubo met een SM115K een alternatief zijn voor een sub of mis je dan toch te veel sublaag?
Satelietje moeten vanaf 75 Hz goed te crossen zijn volgens WinISD.

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
26-11-2011 15:34

jdb schreef:

Over de sub:

Dat met de afstemming klopt, die wil ik redelijk laag hebben (liefst zo'n -3dB bij 30Hz).
Eigenlijk is er op de vloer maar plek voor 1 kast, misschien een dubbele driver in een band-pass of een 18".
Is zoiets als de Stepped Horn niks voor je?

Gr. Daniel
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
26-11-2011 17:15

Daniel schreef:

Is zoiets als de Stepped Horn niks voor je?

Gr. Daniel
Lijkt heel interessant maar de link naar het ontwerp werkt niet en googlelen gaf ook geen resultaat.
Wie heeft het ontwerp?
De stemming kleurt de weergave ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 782
26-11-2011 20:08
Kijk eens op www.speakerstore.nl

De stepped horn is zo ontworpen dat deze met een minimaal vloeroppervlak zoveel mogelijk laag weergeeft. De gebruikte Ciare 12.00SW unit is werkelijk een beest en relatief betaalbaar.

Met >500W op deze kast zul je verbaast staan van het diepe zuivere laag dat deze stepped horn kan weergeven.

Groetjes Walter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)