Forum > Newbie Forum

Akai draaitafel Element of naald

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
NikozzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 22-1-2004
Berichten: 9
15-9-2003 18:14
Ik heb ook al wat informatie verzameld op het clubchart forum...

Bedankt voor jullie reacties happy :)

[edit]Ik moet toegeven dat ik een lompe boer ben geweest. De naalde had ie erafgehaalt tijdens het vervoer en ik heb er een laten vallen als gevolg, afgebroken naald sad :( ... Die naald was net nieuw en de andere is gewoon helemaal aan het eind van z'n latijn.[/edit]
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 9470
15-9-2003 23:06
De apd 33 werd in het begin van de 80er jaren (ja, zo oud zijn die dingen!)verkocht voor f 349,- per stuk inclusief element.
De elementen die je er in hebt zitten zijn nog de orginele.
Een naald hiervoor is nog wel te krijgen, en ze zullen wel dringend aan vervanging toe zijn.

Draaitafel is totaal niet stabiel, staat op zuignapjes, weegt in zijn geheel amper 3 kilo, en kan niets hebben want dan slaat de naald al over. Het plateau zal ongeveer 1 kilo wegen, en de motor heeft lang werk nodig om op te starten (meer dan twee seconden).
De pich is slechts een paar procent, dus mixen lukt er echt niet mee. Geen quartz controll, dat was pas bij de APD 55. Dus stabiel op snelhied blijft hij ook niet.
Hele ding is van binnen en buiten gemaakt van plastic, de onderkant is een boord plaatje, en het plateau is van aluminium.

Tot overmaat zit er ook nog een auto-arm-return op als hij aan het eind van de plaat is. En dat is echt niet handig als je staat te mixen, want dat ding slaat zo maar aan, en dan moet je eerst wachten tot je arm helemaal in de return positie is, voordat je weer verder mag.

Wou je nog meer weten? wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SevereStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 20-8-2011
Berichten: 47
16-9-2003 01:59
Tja, echt heel professioneel is het misschien niet. Maar het is wel een start (beter dan niets, nietwaar?). Je kan wel kijken of je er een beetje feeling voor hebt en of je het überhaubt leuk vindt om te doen.
Ik ben vroeger (toen we nog turf moesten steken voor ons brood) wink ;) begonnen met
2 snaaraangedreven halfautomaten (Aristona) zonder pitch control (toen fl 149,-) en een Neckerman mengpaneeltje zonder toneregeling.
Ik ben zelfs zo gek geweest om onder die twee draaitafels Stanton 500AL elementen te plakken. Tja, ik WILDE mixen / scratchen, alles... en honger maakt rauwe bonen zoet.
En ik moet zeggen, als je platen pakt waarvan de BPM niet te ver uit elkaar ligt, een steady vinger hebt (afremmen), lukt het toch nog best aardig.
Een sl1200 had toen nog de prijs gelijk aan het typenummer en dat was voor mij op dat moment onhaalbaar.. Tja, creativiteit kent geen tijd ;)

Nu heb je veeeel meer soorten draaitafels in net zoveel verschillende prijsklassen.
Als het iets voor je is en je hebt wat geld te verbrassen, zou ik inderdaad even een kijkje wagen in de webshop :)
*boom tss boom tss*
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 9470
16-9-2003 09:25
Een goede manier om er achter te komen of het wat voor je is, is misschien ook eens met een stel vrienden voor een dagje een setje tt's te huren.

Bij een hi fi draaitafel krijg je écht niet het gevoel dat je lekker staat te mixen.
Ze houden niet goed snelheid, een correctie is nauwelijks te maken omdat het seconden duurt voordat het plateau weeer op zijn eigen snelheid draait, en bij het minste of geringste slaat je plaat over, en buigt je naald krom.

Dit soort tt's is helaas alleen maar gechikt om in de thuis sfeer plaatjes te draaien, achter elkaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RitscheStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 16-8-2015
Berichten: 129
16-9-2003 10:15
Niets is onmogelijk Tom, ik heb zelf hier ook een Akai AP-33 staan. Draai hier eens voor de grap een Concorde Pro in. Nu zal hij ietsje stabieler zijn.
Platen die niet zoveel in BPM verschillen kun je dus met dat potmetertje een klein beetje corrigeren dat gewoon veel creativiteit en oefening baat.
Je kunt er een BEETJE mee mixen, alleen moet je met die dingen een beetje creatief zijn.

Ik zeg niet omdat ik dit denk, maar gewoon omdat ik dit eens uitgeprobeerd heb!
Mooie vrouwen zijn niet lelijk
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
16-9-2003 10:20
Het zal misschien net kunnen (je kan ook aan een rallye meedoen met een Daewoo Matiz), of je er op die manier lol in hebt is weer een tweede.
Edit Mod: Topic verplaatst naar newbie-forum. Hier gaan we wat meer op letten de komende tijd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-9-2003 12:52
Ach komop zeg das toch niet te doen op zo'n ding.

En Victor heeft het over een Deawoo Matiz -> Nou maak daar maar zo'n invalidenkar van wink ;)

Nee om platen te luisteren zal ie best leuk genoeg zijn maar fatsoenlijk mixen -> Nah nee.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
NikozzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 22-1-2004
Berichten: 9
16-9-2003 18:19
Mensen bedank... Ik ga gewoon wat spelen met die dingen. als mijn vingers heel erg beginnen te kriebelen naar betere tafels dan weet ik of het wat voor me is. Ben inieder geval al aan het sparen voor nieuwe tafels.

hehe newbie, daar hoor ik thuis ja :D
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
16-9-2003 22:26
prima toch? tip voor slappe draaitafals. knip wat ronde stukje karton van ca. 5 cm in diameter en druk deze over je spindle. hiermee kan de (rechte) plaat makkelijker slippen met de slipmat.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 9470
17-9-2003 00:30
moet dan wel een dun stukje karton worden, want de spindel is niet erg hoog.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Afgesloten topic