Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 178 van 345)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
17-7-2006 17:07
Ergg nette meubeltjes/kistjes Joost, zo keurig zie je ze niet vaak voorbij komen op foto's hier razz :p

Over die overzethoeken: Volgens mij zijn dit toch echt de goede, ze sluiten op 1mm na niet helemaal aan over het hoekprofiel en dat klopt ook wel, het zijn echt geen 25mm hoekjes. Je hebt ook nog de cheapass versie van deze overzethoekjes, die zijn dunner, minder afgeronde hoeken en een nokje erin (vraag me nog steeds af waarvoor t goed is.)
Dat ze niet aansluiten is vrij normaal, als deksels dicht zijn komen ze vrijwel nooit strak tegen mekaar, das ook logies, want dan steken ze uit als je deksel open is vanwege de afronding van het sluitprofiel sneaky :V

De popnagels is een twijfelgeval maar lijken toch 5mm's te zijn. Zo niet: inderdaad volgende keer 5mm gebruiken, voor alles, ook hoeklijn.

Het schuin afzagen van het sluitprofiel heeft wellicht te maken met de combinatie van male en female sluitprofiel wat samenkomt bij mekaar, daardoor krijg je t never nooit strak afgewerkt. Alleen als je hybryde sluitprofiel gebruikt heb je hier geen last van en dan had t inderdaad beter gekund, maar da's eigenlijk ook het enige wat er naar mijn idee aan te merken valt op deze kistjes. Verder lijkt alles strak aan te sluiten, sloten en andere toestanden zitten mooi recht, kortom: uitermate keurig!

Over de bekabeling:
mijn ervaring is dat als je alles los wil gebruiken zonder ellende je om te beginnen al niet connectoren moet gaan wijzigen, dus 2x tulp naar 1XLR solderen etc. Dat geeft bij los gebruik alleen maar ellende, overal speciale verlopen voor nodig die je kan vergeten etc.
Wat je dan zou kunnen doen is kiezen voor de neutrik D series tulp chassisjes. 4-voudig tulp multikabeltje van de buitenste kisten naar je mixer case en klaar. Als je het robuster wil ga dan voor 4x XLR, dat is wel gewoon volgens de standaard norm. Ook hier kan je weer een kort multikabeltje voor solderen. Stroom gewoon met powercon, mixer als centrale punt met 1 input en meerdere outputs, de rest met een inputje en een outputje. Kortom per kist heb je uiteindelijk een signaal multikabeltje nodig (4voudig of meer afhankelijk van wat er in de kist zit) en een powercon. Eventueel maak je die 2 kabeltjes met stukjes zwarte krimpkous ook nog aan mekaar. Lijkt mij de meest handige/nette/universele oplossing.
Extra optie is om eea dubbel uit te voeren, dus zowel met tulp als XLR, dat heb ik op de losse afspeel apparatuur gedaan, als je m aan een PA tafel knoopt is xlr handig, voor dj sets tulp, als je dan een keer een xlr-tulp verloop vergeet bij los gebruik kan je toch altijd uit de voeten want dan heb je je tulp chassisjes nog wink ;) .

[EDIT]
Hmz toch nog 1 opmerking: ga je de achterkant van het opstaande deel van de slant case nog dicht maken? deze lijkt open te zijn waardoor je de kist in kan kijken, dat kan beter hoor laugh :D
[/EDIT]
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
17-7-2006 17:41

CyberDance schreef:

Over die overzethoeken: Volgens mij zijn dit toch echt de goede, ze sluiten op 1mm na niet helemaal aan over het hoekprofiel en dat klopt ook wel, het zijn echt geen 25mm hoekjes. Je hebt ook nog de cheapass versie van deze overzethoekjes, die zijn dunner, minder afgeronde hoeken en een nokje erin (vraag me nog steeds af waarvoor t goed is.)
Dat ze niet aansluiten is vrij normaal, als deksels dicht zijn komen ze vrijwel nooit strak tegen mekaar, das ook logies, want dan steken ze uit als je deksel open is vanwege de afronding van het sluitprofiel sneaky :V
Ben toe aan een brilletje zie ik. ashamed :$ Zijn inderdaad geen 25mm overzethoeken. Overigens zijn ze er nog wel een tandje groter, die vallen wel helemaal over het hoekprofiel heen en hebben wat scherpere hoeken. Kwestie van smaak, ik vind die iets te kleine overzethoeken niet mooi. Ik gebruik nu "cheap ass" overzethoeken, maar heb al een paar weken terug een rits andere besteld. Deze vind ik iets te scherpe hoeken hebben.
De popnagels is een twijfelgeval maar lijken toch 5mm's te zijn. Zo niet: inderdaad volgende keer 5mm gebruiken, voor alles, ook hoeklijn.
Waarom ook hoekprofielen met die dikte? Het enige voordeel wat ik erin zie is dat je maar 1 maat popnagels nodig hebt. Verder voegt hoeklijn met popnagels wel stevigheid toe aan een kist, maar als de constructie een beetje deugt worden de popnagels in het ergste geval maar bij 2 van de 6 panelen op trek belast. De rest is allemaal afschuiving en dat kunnen 4mm nagels prima hebben. 5mm in hoeklijn vind ik niet netjes, maar ook hier weer een kwestie van smaak.
Het schuin afzagen van het sluitprofiel heeft wellicht te maken met de combinatie van male en female sluitprofiel wat samenkomt bij mekaar, daardoor krijg je t never nooit strak afgewerkt.
Weer niet goed gekeken toenstraks. Nu weet ik ook weer waarom ik voor mijn meubels 2 losse deksels heb gemaakt in plaats van 1 voordeksel waar een andere overheen valt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
17-7-2006 17:43
Bedankt voor de reacties.

Ten eerste, over het vijlen van de hoeken in het sluitprofiel, ik neem aan dat je de voorste deksel bedoeld. Dit komt inderdaad omdat de ene kant mannelijk is en de andere vrouwelijk. Dit hebben we later nog wat bijgevijlt, echter de eerste deksel kon wat netter ja ashamed :$

Wat betreft de overzethoekjes, die heb ik express 1mm lager gedaan om de reden wat Tom noemde.

De popnagels zijn inderdaad 4mm. Ik dacht dat ik ook 4.8mm kreeg alleen dit bleek niet zo te zijn. En omdat het voor vrijdag af moest hebben we ons er maar bij neer gelegd. Maar stevig zijn ze wel hoor.

Of alle deksels passen is altijd maar weer de vraag he razz :p Maar we hebben vanuit 1 case gewerkt en daaruit alle deksels gemaakt zodat ze altijd zullen passen. En dat is uiteindelijk ook het geval happy :)

En over die achterkant dichtmaken....daar zat mijn collega ook al over te mieren laugh :D maar die gaan inderdaad nog dicht razz :p
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
17-7-2006 17:45
Of deksels op alle kisten passen is een kwestie van alle kistjes exact hetzelfde maken. Zaagwerk is goed gedaan dus. razz :p

Met een paar kleine dingetjes die nog afgewerkt moeten worden toch een net en vooral origineel meubel.

Wielen onder de meubels vond je geen gezicht aangezien die op de deksels zitten?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TkimaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2001
Laatste: 22-6-2017
Berichten: 126
17-7-2006 22:29
Dag2 case voor bats: Klik

Kale kisten zitten nu goed in elkaar, en heb even de bats erin gezet om te laten zien hoe ze er waarschijnlijk inkomen. Bodemdeel is paar centimeter te hoog, maar nu kunnen de haken wel mooi blijven zitten. happy :)

Eerstvolgende stap is even een tussenschot erin maken, en daarna aan de slag met de flightware.
Advanced Drive-in Shows
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
18-7-2006 02:23
Komt wel goed zie ik. Dit keer wel "echt" hout gebruikt of weer geverfd?

Kistje is trouwens wel aardig aan de grote kant. Met halfcouplers had 'ie een flink pak lager kunnen worden. Lijkt verder ook dat de kist erg diep is. Misschien voortaan toch vantevoren bedenken hoe je het precies erin wilt hebben? razz :p
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-7-2006 10:57
Martijn, dit ziet er uit als maranti met de bekende toplaag. MM echt diep is hij toch niet zo? nog even een schuimbodempje erin en langs de zijkanten beetje schuim, zit hij wel mooi gevuld hoor, alleen langs de zijkanten lijkt het of er vrij weinig ruimte is.
Ik probeer zelf altijd dezelfde maten aan te houden voor kisten, wanneer dit niet lukt een helft of juist anderhalf keer de standaard maat. Dit om het stapelen, pakken te vergemakkelijken. mocht er ruimte overblijven? beetje extra schuim of evt een kabelbakje of iets dergelijks.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TkimaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2001
Laatste: 22-6-2017
Berichten: 126
18-7-2006 18:15
Gebruikt hout is inderdaad ''echt'' dit keer ja wink ;)

De afmetingen zijn moeilijk te zien op de foto, mede doordat de bats een rare vorm hebben natuurlijk. Er komt rondom nog schuim in, en dan komt het best strak te zitten. Zoals eerder gezegd is de hoogte een paar cm te ruim genomen, de breedte en diepte zijn goed.

Tis wel wat warm weer om kisten te bouwen nu, ff zien of ik straks nog wat ga doen. happy :)
Advanced Drive-in Shows
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
19-7-2006 12:18
Mwoah, beetje bikkel bouwt natuurlijk gewoon door. razz :p

Ik duik vanmiddag ook de schuur weer in. De grote fan ligt boven het trapgat, dus blaast redelijk wat lucht door de schuur. Gisteravond nog ff 2 uurtjes aan de kist van Sander gewerkt, die is op de vlindersloten na klaar. (En de binnenkant nog, maar dat doe ik vandaag) Deze week 's avonds lang doorgaan is er niet bij, aangezien ik iedere avond de stad in ga met de vierdaagsefeesten. (Vierdaagse is overigens klaar, 250/300 mensen flauwgevallen en 2 doden door de hitte. sad :( )
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
20-7-2006 12:28
En weer een af.
Van de voorkant
Zijkant

Vanmiddag maar verder met de rest van de cases met de profielen, de rest van het materiaal laat weer even op zich wachten. Gelukkig via een andere tent, dus zou wel vlotter moeten gaan dan het hout.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)