Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 31 van 345)
Moderator(s): Dré
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
31-7-2004 23:44

Dj Psycho-D schreef:

Nou ik ga met mn pa ook cases bouwen, vandaag het hout laten zagen. Wat blijkt: 4 platen zijn 3 mm te kort angry
- Of er was sprake van een communicatieprobleempje tussen jullie en de zager (misschien toch niet zo'n duidelijk briefje?)

- Of de zager keek niet op een milimetertje meer of minder. Als hij zo'n vertikale plaatzaagmachine gebruikte, kan het bijv. zijn dat het 'stootblokje' ietsje verschoven is bij het vastklemmen of het aanduwen van de plaat.

- Of de zager is jullie vergeten te vragen of je rekening had gehouden met de dikte van het zaagblad. Stel dat deze 6mm is, en de zager zet de machine precies op 50,3cm, dan hou je een plank van 50cm over. 50,3cm min de helft van de dikte van het zaagblad (=3mm)

In de twee laatste gevallen zou ik zeker even terug gaan naar de zager. De grote bouwmarkten doen niet moeilijk als je een bonnetje en een redelijk verhaal hebt.
En in het vervolg altijd even naar de dikte van het zaagblad vragen (is trouwens gemiddeld 3 à 4mm in de bouwmarkten) en de delen terplekke even nameten.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
1-8-2004 00:36
ik vind niet dat je daar naar moet vragen, maar dat ze daar zelf rekening mee moeten houden...

en bij welke zaak ze wel of niet kenne zagen ligt er ook maar aan, hier bij de enorm, meneer *baas*zaagt perfect die baggersnotvakantie werkertjes zagen dus echt niet op de mm
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 9470
1-8-2004 11:57

plaatwerk schreef:

- Of de zager is jullie vergeten te vragen of je rekening had gehouden met de dikte van het zaagblad.
Nou sorry hoor, dat vind ik toch wel zo'n onzin shocked 8O
Werk jij bij een bouwmarkt of zo? Lekkere smoes.

Als ik een plank wil hebben met de afmeting: 50,3 x nogwat,
dan krijg ik ook een plank met die maten, en niet een plank minnus een half zaagblad.

Staks moeten we ook nog rekening gaan houden met de afwijking in de preciesie van de zaagmachine, of de lagers van de motor, of misschein wel de stand van de aarde, want ja,als die scheef staat, zagen we ook een beetje scheef...... shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
1-8-2004 14:06
1 x bewerkt. Laatst door Plaatwerk op 1-8-2004 15:09

Tom schreef:

Nou sorry hoor, dat vind ik toch wel zo'n onzin shocked 8O
Werk jij bij een bouwmarkt of zo? Lekkere smoes.
Dit is geen onzin maar een feit.
Ik werk niet bij een bouwmarkt maar heb wel ervaring met het op maat laten zagen van plaatmateriaal bij een bouwmarkt. Genoeg ervaring om te weten dat er fouten worden gemaakt door zowel zager als klant. En als je goed leest is dit geen smoes maar een verwijt naar de zager.
Als ik een plank wil hebben met de afmeting: 50,3 x nogwat,
dan krijg ik ook een plank met die maten, en niet een plank minnus een half zaagblad.
Nogmaals, de helft van je bladdikte gaat er nog eens af, een feit dat iedere timmerman je kan vertellen. Maar probeer het anders eens uit, zo ben ik er ook achter gekomen.
Vaak zul je het echter niet merken als er een zaag van 3mm wordt gebruikt. Die 1,5mm minder valt niet op, als je niet op de milimeter nauwkeurig werkt.
Staks moeten we ook nog rekening gaan houden met de afwijking in de preciesie van de zaagmachine, of de lagers van de motor, of misschein wel de stand van de aarde, want ja,als die scheef staat, zagen we ook een beetje scheef...... shut up :X
Ja inderdaad, sommige bouwmarkten nemen het niet zo nauw met het onderhoud aan de machine (regelmatig zaagblad wisselen etc.), en dat zul je dus zeker gaan merken aan je zaagwerk.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 9470
1-8-2004 14:21
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-8-2004 14:42

plaatwerk schreef:

Dit is geen onzin maar een feit.
Nou, in 3 bouwmarkten hier in Heerhugowaard krijg je echt wel de maat die je opgeeft mee, en je hoeft echt niet rekening te houden met zaagdiktes, afwijkingen enz.
Dus pas een beetje op met dat "feitengedoe" van je; er zijn er hier wel meer van de trap gevallen wink ;)

Dus in jouw redenatie, moeten we voortaan met elk stukje maat werk rekening gaan houden met het gereedschap van de maker?
Dat moet toch echt de zagerij doen hoor. Die bladdikte zit op de zaagtafel gecorrigeerd in de meetlat. enne, een goede zager houd daar keurig rekening mee.
En ik wil geen speling in plankjes als ik kistjes maak.

Nee mij heer, uw 1000bar afsluiter is precies volgens uw specificatie gemaakt,
de draaibankbeitel had u er uiteraard zelf bij op moeten tellen..... shocked 8O
Kom nou joh shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
1-8-2004 14:33
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat je niet altijd maar moet uitgaan van de vakkundigheid van degene die zaagt.
Ga op koopavond of op zaterdag maar eens iets laten zagen bij zo'n grote bouwmarkt. Dan zijn er veelal parttimers aan 't werk, die vaak niet de deskundigheid en ervaring hebben om netjes werk af te leveren.

Ik ben met je eens dat een vakman automatisch met het 'verschil' rekening houdt, maar nogmaals, mijn ervaringen (en dat mag ik toch wel feiten noemen?) hebben mij geleerd dat niet iedere zager het zo nauw neemt met de milimeters, vaak door onwetendheid.
Dus in jouw redenatie, moeten we voortaan met elk stukje maat werk rekening gaan houden met het gereedschap van de maker?
Nee, ik zou rekening houden met de maker, het gereedschap is niks mis mee.

P.s. In de grote bouwmarkten wordt vaak geen rekening gehouden met die correctie. Dit is geen feit waar ik nou zo graag mijn kennis mee wil etaleren, maar een tip aan anderen, waar ik zelf door schade en schande achter gekomen ben.
Als je weleens meubeltjes maakt, zul je merken dat deze kennis het verschil kan maken tussen een stroef en een soepel lopende lade.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 782
2-8-2004 13:04
Beste,

De zaagmachine zoals ik die ken van bijv. de Gamma daarin zit de dikte van het zaagblad al verwerkt in de meetlat zoals Tom aangaf. Het lijkt mij vrij sterk dat dit een uitzondering is. Ben het wel met je eens dat het geen kwaad kan het de zager zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dus als je meerdere panelen van bijv. 40cm breed nodig hebt, zaag deze dan in 1 keer zonder de instellingen van de tafel te veranderen. Als het echt nauwkeurig moet, neem dan een afvalstukje en zaag daar een stuk af. Meet dan met de hand hoe lang het is en pas daarop eventueel de machine aan.

MVG Contour
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
2-8-2004 13:59
Ik neem gelijk aan dat de Gamma waar jij je spullen haalt, wel een correctie op z'n meetlat heeft zitten.

Maar ik wil juist daarom nogmaals benadrukken dat dit niet voor elke bouwmarkt geldt.

Bij de Gamma in Delft hebben ze geen correctie op de zaagmachine. Daar ben ik achtergekomen door het personeel dat mij hier op attent maakte.
Waarschijnlijk hebben ze dus niet overal dezelfde machines staan en zijn er dus blijkbaar wel uitzonderingen. (En misschien behoren de Gamma en de Praxis in Delft dan juist wel tot die uitzonderingen en heeft het merendeel van de machines wel correctie.)

Met deze wetenschap zal ik in ieder geval altijd even vragen of de zaagdikte gecorrigeerd wordt, lijkt mij een kleine moeite dat een hoop frustraties kan voorkomen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 782
2-8-2004 14:17
1 x bewerkt. Laatst door Contour op 2-8-2004 14:35
Ik woon ook in Delft dus als ik nog eens wat wil laten zagen zal ik hier rekening mee houden. Misschien ga ik voor de gein nog wel even kijken vandaag ;-)

De Gamma waar ik mijn spullen haal, heeft een zeer ervaren persoon achter de zaagtafel staan. Hij is hier ook VIP op het forum trouwens...

MVG Contour
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
2-8-2004 14:22
Da's ook toevallig... Is de Gamma in Delft dan ook de Gamma waar je je plaatwerk haalt?

Je maakt me toch wel nieuwsgierig wie dat VIP-lid is dat bij de Gamma werkt. Als dat in Delft is ken ik hem waarschijnlijk wel. Benieuwd wie van het personeel daar ook een zwak voor licht en geluid heeft.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)