Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van ME

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van ME (Pagina: 4 van 10)

Topic: DAP K-112 vs. Behringer B1220 (19-2-2004 16:39:00)
En die bass zegt ook niks. In elke ruimte klinkt de bas weer anders. Een test werkt alleen als er maar 1 variable is. Dus zelfde ruimte, zelfde versterker, zelfde vermogen, zelfde muziek, en vooral "BLIND". Je hoort heel vaak wat je wil horen of denkt te horen. Maar we wachten nog even op Dré
Topic: Statieven en belastbaarheid. (17-2-2004 22:39:00)
Dan is er denk (hoop sad :( ) ik toch wat verandert.....

Welke belasting heb jij er eigenlijk maximaal op gehad???
Topic: Statieven en belastbaarheid. (17-2-2004 20:47:00)

Michael schreef:

Ik heb gelukkig nog wat fotootjes van de statieven en als het goed is ook nog een foto van de TUV stickers erop aangezien ik ze pas een half jaartje geleden hier op new-line heb verkocht aan TOM of Victor maar nu ik het zeg eigenlijk zouden ze het zelf ook even kunnen nakijken want een van jullie twee heeft die statieven nu thuis liggen happy :).
Tja ik heb de statieven. Maar dat zijn volgens mij net andere. Bij mij zijn ze van Mobil-tech, ze lijken er heel erg veel op maar zijn net anders (slechte kopie???). De poten zijn bij mij bijvoorbeeld op het eind "omgebogen" zodat de poot recht naar beneden staan. Bij mij zit er idd ook een TUV certificaat op. Alleen zit dat op de lier en ik kan er maar niet achter komen of alleen de lier of het hele ding 60 kilo gekeurd is. Verder vindt ik het trouwens best stevig. Maar heb er ook nog geen truss op gehad.
Topic: Welke lichtafel. (17-2-2004 20:23:00)

Dj Nathan schreef:

Moet ik dan een verdeel stuk kopen of doorlussen.
Weet je zeker dat je DMX dimmers hebt???
Topic: Welke lichtafel. (17-2-2004 18:10:00)
Kan je eigenlijk bij de showmaster ook met submasters werken. Geloof het niet (alweer tijdje terug). En onthoudt de showmaster zijn instellingen??? Anders is een duurdere tafel misschien ook wel Zero 88 heeft leuke theater tafels.
Topic: Welke lichtafel. (17-2-2004 17:18:00)
Showmaster 24 is gewoon prima tafel voor confentioneel licht. www.new-line.nl/v/3623 . Maar waarvoor is het, Disco of ook theater. Voor theater zou ik de shosmaster 48 nemen zodat je nog met 2 banken kan werken.

Maar wat is eigenlijk jullie budget???
Topic: Plan nieuwe school installatie. (17-2-2004 17:11:00)
Ik zou gebruik maken van een goede processor, liefst geen behringer omdat het hier om het belangrijkste apparaat gaat in de geluidsketen. DBX heeft goede. Victor heeft een tweedehandsje geloof ik.
Verder zou ik gewoon nog 1 of 2 COMPOSERS van Behringer kopen. Gewoon prima. Daarin zitten steeds 2 Expander/Gate/Compressor. Dan kan je teminste voor de kick en de zang een compressor gebruiken. Dat lijkt me een goede vooruitgang. Dan nog een galm. Die composers van Behringer kosten helemaal niet zo veel!!!!
Topic: Plan nieuwe school installatie. (16-2-2004 22:13:00)
Microfooons hebben verschillende eigenschappen, maar of ide ZOOOOOO ontzettend veel uitmaken..... Ik vindt van niet. Een compressor doet veel meer met het geluid dan een andere microfoon wink ;) . Tja als je over studio's praat dan gebruik je natuurlijk overal de specifieke microfoon voor. Maar op school voor 200 mensen.... Ik zou dan liever kiezen voor set stevige universele microfoons (altijd goed en goedkoop). Op scholen is er meestal toch niet de kennis om alles uit zo'n specifieke microfoon te krijgen. Ik blijf er bij dat dit project voor 200 man gruwelijk overdreven wordt. En wel of niet zelfde monitoren als zaalversterking maakt idd niks uit. Alleen soms is het gewoon handig met kopen.

NOG MEER FOUTEN??? Waarom doe jij niet een keer een voorstel aan GoeieGast?
Topic: Plan nieuwe school installatie. (16-2-2004 21:22:00)
Ik vindt het heel leuk wat je doet hoor GoeieGast, en denk ook echt wel dat je over enige kennis beschikt. Maar voor mij blijft het gewoon heel krom dat je denkt dat je met 30 microfoons, LIVE muziek (dus gigantische dynamiek), en geen effect apparatuur (COMPRESSIE), een goed resultaat kan krijgen (ben niet de enige). Door de hoge dynamiek en geen compressie zal alles HEEEL snel gaan rondzingen. En dan bescherm je je speakers ook geneens. Daarnaast blijf ik actiefe speakers in een vaste installatie echt grote onzin vinden (wat echt in je tegendeel werkt).

Maar om je speakers heel te houden en geluid toch iets beter te maken is het volgende misschien een optie. www.new-line.nl/forum/read/?t=7056 Toch zou ik liever gewoon echt een echte driverack er in zetten.

Verder ben ik het met Michael eens dat totale uitversterking voor 200 man eigenlijk totaal niet nodig is. Wij hebben toneelvoorstellingen gedaan voor 400 man zonder enige versterking (gunstige zaal). En dat je een gitarist wil kunnen corrigeren zegt meer iets over de slechte kwaliteit van de gitarist. Misschien kun je daar wat aan doen.

DjLudo schreef:

Ik probeer hier ook niet iemand af te kraken, maar je hebt het over een te groot projekt, en er zullen vast wel goedwillenden zijn die dingen zeggen die waar zijn, maar heb inj dit topic ook al dingen gelezen die ABSOLUUT niet waar zijn,
Misschien wel zo aardig te vertellen waar die GIGANTISCHE fout zit??? Daar is een forum toch voor. Dit is wel heel fout, net doen alsof wij niks weten maar niet zeggen wat we fout doen.
Topic: Plan nieuwe school installatie. (15-2-2004 22:45:00)
Op bass zit ook wel degelijk een uitgang. Gitaar meestal niet. Kijk maar op site van marshall. Geen één line out te vinden. Maar ach. Eindeloze discussie.

Ik blijf er bij dat je in de verkeerde dingen geld steekt. Als het budget te klein is breid dan langzaam uit. Maar koop de belangrijke dingen wel goed en op de groei. Dus goed mengpaneel en goede boxen en goede processoring. Heb je dat dan heb je een basis die jaren meegaat. Later komen dan wel die 30 Mics en tot die tijd kunnen ze best samen doen of gewoon met "overall" microfoons werken.

Hier op onze school doen ze het ook de hele tijd, zo goedkoop mogelijk draadloze microfoons kopen en er dan na een jaar achterkomen dat het voor geen meter werkt. Nu weer nieuwe speakers die weer veel te klein zijn. Maar ach. Voor een school zijn die hoge bedragen gewoon eng.
Topic: DAP K-112 vs. Behringer B1220 (15-2-2004 22:33:00)
De behringer B1220 is volgens mij ook nog relatief nieuw (of bega ik nu hele grote fout...). Feit blijft dat hij niet in de webshop staat en daarom weinig mensen hem hier hebben laugh :D . Ik denk dat de vergelijking heel redelijk op gaat. Maar Dré is zoals gewoonlijk weer de aangewezen persoon om een test te doen.
Topic: Plan nieuwe school installatie. (15-2-2004 22:28:00)
Nog een maal, volgens mij steek je geld in de verkeerde dingen. Goede processoring, limiting, compressie is heel belangrijk bij live muziek. Live muziek is namelijk anders dan een drive-inn. Er zitten namelijk een VEEEEEEL grotere dynamiek in live muziek. Zonder compressie op zang klinkt de muziek al snel "dun" en valt de muziek een beetje uit elkaar. Zonder limiting gaan je speakers zo stuk (hoge pieken door hoge dynamiek). En als laatste gaat het heel snel rondzingen zonder goede "uitfluiting". Je kan dit zelf doen maar dan heb je 4 grote 31 bands EQ nodig (= duur). Maar ook een goede processoring kan dit doen (= goed en goedkoop).

Steek je geld dus vooral in een goede digitale processoring in plaats van 30 mics en een gigantische mengtafel. Ik doe liever een show met 10 microfoons en goede effectapparatuur en processoring (dan doen ze maar samen). Dan met 30 microfoons.
de mixer wordt waarschijnlijk een degelijke A-H en zo slecht zijn die speakers nou ook weer niet.
Het gaat erom dat die speakers actief zijn. Meestal zijn de versterkers dan een beetje onderbemeten (om de speakers heel te houden), maar bij live muziek heb je meestal juist stevige versterkers nodig. Ook is actief in vaste installatie juist niet handig. Als een versterker netjes kan opbergen in een kast dan maak je hem toch niet vast aan een trillende luidspreker....
Verder schijnen die eon's beetje schel te zijn maar daar heb ik absoluut geen ervaring mee.
Kennelijk heb jij er ook niet echt verstand van
Gitaarversterkers hebben nooit een line out (naar mijn weten). Heeft ook een reden. Deze versterkers zorgen altijd voor een lekkere ruis. Gitaar direct aansluiten gebeurt ook heel weinig. Ten eerste omdat de gitarist zichzelf wil horen en ten tweede omdat gitaarversterkers allemaal hun eigen "sound" hebben.

Daarnaast: Weet je zeker dat nou jou nog genoeg andere zijn die met compressors om kunnen gaan? Bij ons op school namelijk groot probleem.

Ik val jou niet aan, maar geef gewoon mijn advies.
wink ;)
Topic: Plan nieuwe school installatie. (15-2-2004 19:53:00)

GoeieGast schreef:

De g2s zijn aktief. Die komen vast aan de muur te hangen. Die mixer wordt waarschijnlijk die A-H dat lijkt mij ook veeeel beter. Dat effecten ding is een behringer met reverb e.d. En daarbij kost dat effect apparaatje maar 169. En gitaarversterkers gaan op de DIs. Tot nu toe deden we gitaren met micros maar dat ging meestal niet zo goed. Losse versterkers doen we niet ivm met mensen die er idd geen verstand van hebben. NATUURLIJK weet ik ook wel dat je voor alles een ander effect apparaat modig hebt, maar alleen galm is hier genoeg. NATUURLIJK hebben we aan het budget gedacht en de kabels e.d. Jammer dat jullie me als een randebiel die ff iets inmekaar heeft gegooid zien. Verder over het budget, het komt grotendeels van sponsoren en 10 jaar sparen. Voorheen moesten we altijd huren, maar aangezien wij bijna elke week wel iets hebben loont het meer om een eigen installatie te hebben.
1) PFFFFFFFFFFFFF ik wil niet zeggen dat je een amateur bent, maar je hebt ook niet ontzettend veel ervaring aan je posts te zien. Hoevaak heb je al zoiets uitversterkt???

2) Geen effect apparatuur. Dat is je probleem. Je kan niet 30 microfoons op een podium zetten zonder problemen. Dat kan alleen met een heel goed afgesteld systeem. Daarvoor heb je wel degelijk compressors nodig. Zonder compressors ben je echt nergens. Als een keer een zangeres uithaalt gaat alles rondzingen. Ik vindt echt dat je de nadruk totaal verkeerd legt. Allemaal specifieke microfoons. Die heb je niet nodig. Ik heb nog nooit het verschil gehoord tussen een instrument microfoon en een zang microfoon. En zelfs wanneer je dat beetje extra geluidskwaliteit krijgt, van die mooie instrument microfoon, dan ben jij die zo weer kwijt aan de slecht kwaliteit mixer en luidsprekers.

3) Eerst zeg je dat er zeer veel mensen zijn met verstand, daarna zeg je dat ze niet weten hoe ze hun versterkers heel houden. Beetje tegenstrijdig. Verder is het zo dat je met goede luidsprekers en goede processoring (DBX) een veel veiliger systeem hebt. Dat bovendien veel mooier zal klinken (door acoustiek en luidspreker correctie van DBX). Verder kan je dat ding nog beveiligen met codes. Zodat niemand aan de limiter sectie kan komen. Verder blijf ik zeggen dat je veel meer headroom nodigt hebt bij live performances.

4) Ik heb nog nooit een gitaarversterkers met line-out gezien. Dit heeft ook een reden. Je sluit ze namelijk niet direct aan (zorgt voor onwijze ruis). Dus micro voor gitaarversterker. Mag er vrij direct voor staan dus van rondzingen heb ik nog nooit last gehad.

@ tom. Ik zelf vindt de Sm58 juist heel robuust. Bij ons op school stuiterd hij regelmatig.

Ik zou zelf juist een goed stel luidsprekers komen, met 4 monitors. Goede versterkers en een goede digitale processoring. Dan nog een goed mengpaneel. Dit bepaalt namelijk grotendeels je geluidskwaliteit.

Microfoons zijn daarna aan de beurt. Ik zou gewoon 2 draadloze lavalier microfoons
nemen voor presentatie en toespraken. Dan nog 3 draadloos voor vocals. En dan nog 3 shure 58 voor vocals. Nog di voor bass. Nog shure voor gitaren. En nog een drummkitt. Eventueel nog 1 condensator microfoon voor piano, harp, enz. Keybords gaan direct.
Daarnaast voor toneel nog 4 mooie richtmicrofoons. Dit moet meestal toch wel meer dan genoeg zijn. Heb je echt een heel orkest op het podium (zoals ik zag uit je post) dan kunnen ze 1) samendoen met micro, 2) gewoon 2 "overall" microfoons het laten oppikken (kan je mooi de richtmicrofoons van toneel voor gebruiken). Dit is al een BEHOORLIJKE set voor maar 200 man.

Effect apparatuur. Compressor's voor zang. Compressor voor kick. Compressor voor presentatie. Gate over bass en over overheadjes van drums zijn toch wel heel handig. Daarnaast nog galm voor over zang. En meestal heb je ook nog 2 goede eq voor monitoors en zaalversterking.

Dit is behoorlijk proffesionele apparatuur wat ik nu allemaal heb opgeschreven. Wanneer je er niet mee kan werken is het meestal juist beter simperelere apparatuur te gebruiken. Daar kan meestal veel minder mee misgaan. Daarnaast is deze apparatuur voor 200 Man toch heel veel. (op basischool deden wij onze toneelvoorstelling nog zonder versterking voor 200 man....)
Topic: Plan nieuwe school installatie. (15-2-2004 18:09:00)

GoeieGast schreef:

4 blazers, 2 fluitisten, 3 gitaristen, een bassist, 8 backing vocals, 3 zangers, een drummer, 2 keyboards, twee presentatoren, en een percussie-iemand? wink ;) is heel normaal hier.

Alle speakers zijn aktief.
Das behoorlijk veel. Maar denk dat ze niet allemaal tegelijk op podium staan. Verder kan je zoals ik al zei ook gewoon twee "overall" mics gebruiken (zeker bij 200 man). Verder hebben keyboards en bassisten geen mics nodig. En beetje samen doen kan ook wel.

Verder zou ik niet voor aktief gaan. Je speakers krijgen meestal minder vermogeb dan ze aan kunnen. Verder kan je niks doen aan actiefe filtering. Verder is bij live optredens er meestal veel meer headroom nodig waarvoor je juist grote geluidsinstallatie moet hebben.

Verder nog, jullie zullen best de kennis hebben om met de spullen om te gaan. Maar als jullie van school zijn. Zijn er dan ook nog mensen die de spullen kunnen bedienen. Op scholen zou ik het altijd gewoon simpel houden.
En DIs zijn voor gitare
Die effetc is alles in een
Een gitaar sluit je naar mijn weten NOOIT op een DI aan. Altijd micro voor gitaarversterking.
Effecten alles in één laugh :D laugh :D . Hier laat je toch wel zien dat je niet zo heel veel verstand hebt. Je hebt voor allerlei dingen apparte effecten. Zo zet je meestal over de bassgitaar en overheads van de drums een gate. Deze moeten echter weer totaal anders afgesteld worden. Je kan daarvoor dus ook niet 1 apparaat gebruiken. Zelfde met compressors, 1 voor zang, 1 voor kick, 1 voor snare, Het liefst wil je zelfs elke zanger een eigen compressor geven. Doe je dit niet dan heb je zoveel kans op rondzingen (helemaal met 30 mics op het podium)

Galm moet ook niet over alles heen.

Ik zou het echt simpeler houden en met juist wat meer geld in goede luidsprekers en mixers.
Topic: Plan nieuwe school installatie. (15-2-2004 18:02:00)

GoeieGast schreef:

Beste mensen, op school krijgen we een nieuwe geluidsinstallatie. Daarvoor hebben we het volgende plan bedacht.
Het is een zaal waar 200 man in kunnen. Op het podium kunnen 30 man tegelijk optreden. Het wordt gebruikt voor alles; toespraken, concerten, theater van alles. Nu hebben we het volgende bedacht:

1* Behringer MX 3282 32 kanaals mixer 8 subgroepen evt. A-H GL 220024 mixer
4* JBL Eon G2 speaker
1* JBL aktieve sub type ?
4* HK audio monitor type ?
4* Electrovoice RE 90 b theater microfoon
2* AKG WMS 40 HT draadloze spraak microfoon
2* Sennheiser EW 145 draadloze zang microfoon
1* Shure PG DMK 6 drumset
6* Shure Sm 57 instrument microfoon
9* Sennheiser E 845 zangmicrofoon
8* Behringer GI 100 Direct Box
1* Behringer DSP 2024P effect

Graag jullie op of aanmerkingen hierover.
WOW GROTE SCHOOL, Op mijn school hebben we 1300 leerlingen en bijna niks....

Het eerste wat me opvalt. Grote installatie (helemaal voor 200 mensen). Hopelijk vast??? Maar in iedergeval is het moeilijk dit allemaal afteregelen. In scholen zijn meestal geen mensen met verstand van licht en geluid (meestal congierges sad :( ). Op scholen kan je het meestal beter simpel houden. Maar verder over de apparatuur.

Uitgebreide Mixer, heb je dat wel nodig. Verder zou ik liever niet zo'n budgetmixer kopen. 1100 euro voor een 32 kanaals mixer vindt ik wel HEEEEEL weinig.

Geluid vindt ik een beetje mager. Ik zou toch voor een wat betere (duurdere wink ;) ) luidspreker gaan of gewoon 2 eon's + 2 subs. Verder zou ik digitaal processen (driverack DBX). Zeker bij bandjes enz is het nodig toch wel veel headroom te hebben in je versterkers en speakers.

Microfoons:
1) Waarom zoveel, op mijn school zijn nog nooit meer dan 10 microfoons gebruikt. En als je keertje heel orkest moet uitversterken kan je voor 200 man ook wel zonder versterking of gewoon 2 "overall" microfoons gebruiken.
2) waarom zo veel verschillende, ik zou gewoon allemaal shure 58 nemen (vindt ik mooier klinken dan E 845) en een drumkit. De shure 58 kan je echt wel voor spraak, zang en instrumenten gebruiken. En dan voor toneel misschien nog Electrovoice RE 90 (ken ik niet).
3) Als je toch geld hebt, meer draadloos, voor toneel en presentatie altijd handig.

Waarvoor zijn al die DI-boxen???
Waar is al het effect apparatuur??? Compressors, eq, gate, galm,
Waar is alle bekabeling, en flightcases
Topic: Welke speakers bij DAP Mission-800 (11-2-2004 23:55:00)
Ik ben het zat, kwartier zitten zoeken naar een post waarin staat dat K112 ongeveer ECHTE belastbaarheid heeft van ongeveer 150 Watt (Dré ooit ergens gezegt geloof ik).

Wel toevallig dat er vandaag al 2 topics lopen over hetzelfde. Hoeveel Watt op een luidspreker. De andere werd al gesloten, wat zal dit worden???

Maar het komt hier op neer. Veel gegevens zijn gelogen!!! RMS zegt namelijk niks. Het is alleen maar de effectieve waarde van een sinus (begin als victor te klinken wink ;) ). RMS zegt niks over de tijd waarover gemeten is, de frequenties waarover gemeten is, en bij versterkers zegt RMS ook niks over de THD. RMS is dus aan weinig regels gebonden. Vandaar dat het ook snel misbruikbaar is.

Budgetmerken zetten daarom meestal gewoon maar hoge getalletjes neer, zodat ze meer verkopen. Zelfs bij de K112, die dus een factor 2 shocked 8O omhoog gegaan is in belastbaarheid. Pas als je weet wat ongeveer de echte RMS waarde is van een speaker heb je wat aan de 1,5-2 samen met de volgende dingen:

victor schreef:

Het gevaar is nou juist dat mensen denken dat als hun versterker 1,5 tot 2 keer zoveel vermogen heeft als de belastbaarheid hun speakers ze wel goed zitten. Ze vergeten dan even de voorwaarden:
1. professionele apparatuur, geen budgetmeuk-speakers
2. goede gainstage in de hele keten van cd-speler tot versterker, nergens clipping
3. goede processing (eq, crossover, limiter)
4. een operator die een beetje weet wat hij doet
Om nu een lang verhaal simpel te maken, K112 kan prima 300 Watt op (staat hier naast me een V-3000 op 2 X K112) maar je moet dan wel voldoen aan de bovenstaande voorwaarde.

Verder vindt ik een Mission 800 in de 4Ohm bridge ook een beetje gevaarlijk, wordt hij niet heel heet???
Topic: Simpel knip programmaatje (9-2-2004 20:34:00)
audacity is mooi freewere progie. Zit sinds kort zelfs fft analyse bij (geloof ik). Maar in iedergeval genoeg mogelijkheden zeker om simpel te knippen en plakken.
audacity.sourceforge.net/
Topic: Het ontwerp van een 12"/1" multipurpose kastje (7-2-2004 23:21:00)
Nee hij bedoelt dat de Hi freq driver (de 1" dus) niet boven de 130 euro mocht uitkomen. Hij gaat nog overleggen.
Topic: RMS, volt, ampere, luidsprekers (7-2-2004 19:57:00)
Nog maar een keertje en iets duidelijker en meer.

Stel je hebt een 100 Watt versterker (8 Ohm)

Deze kan een Vrms leven van 28 V en een maximale V van 40V

Dus wanneer hij een blokgolf gaat lever kan de blokgolf tot 40 V gaan.
Vsq is dus 40 V



Als je nu het vermogen gaat bereken in de aparte boventonen kom ik op het
volgende uit. De eerste toon heeft een V van ((4*40)/pi)= 50 V en een Vrms
van (50/(20^0.5)) = 36 Vrms wat leidt tot een vermogen van 162 Watt. Wanneer je nu alles uitrekent volgens de zelfde manier als rane dat doet kom je ongeveer op een extra vermogen (boven de 1000 Hz) van 8 Watt.
Das best veel en daarmee kan je best een tweeter opblazen.

In het rane stuk doen ze net alsof een versterker hetzelfde vermogen geeft bij een sinus als bij een blokgolf. Dit is niet zo (toch?)

Zit hier ergens een fout in deze redenatie???
Topic: Janet Jackson bij Superbowl (2-2-2004 18:15:00)
Geile pubers..... Het gaat om de MH!!!!!!!
nu.nl/news.jsp?n=269902&c=60
en check het filmpje ook maar effe....