Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Tommy
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 12 bijdrage(n) van Tommy (Pagina: 1 van 2)
Topic: Defecte ontsteking gasontladingslamp (2-10-2009 12:05:00)
Hoogstwaarschijnlijk waren die terminators brak of kon de booster er niet mee omgaan ofzo, maar het is dus niet altijd zo dat terminators altijd goed zijn.Kijk eens of de eindscans geen ingebouwde terminator hebben, die bijvoorbeeld via een dipswitch is ingeschakeld. Als de ingebouwde terminator is ingeschakeld en je plaatst tevens een externe terminator dan is de afsluitweerstandswaarde niet meer de juiste.Topic: Wat is er mis met mijn scanner? (10-5-2005 12:30:00)Bij jouw beschrijving kan al gauw gedacht worden aan het ontbreken van een DMX terminator, waarover al veel op dit forum geschreven is.Topic: Usb naar dmx converter zelfbouwen? (1-7-2004 19:32:00)Ik heb dit ook eens geprobeerd met een USB naar parallel omzetter, maar ik vraag me af hoe je aan de interface ID ("3623") komt. Welk merk/type omzetter gebruikte je trouwens? Eentje van Conrad?Topic: DMX-interface (18-3-2004 00:34:00)
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik heb dus 3 nieuwe lampen besteld, HSD-150, omdat ik ze snel werkend wil krijgen. Een nieuw exemplaar van de originele ignitor kost nog geen kwart van de prijs van een nieuwe lamp. Voor de toekomst vind ik de CDM-t lamp zeker het proberen waard, want ze zijn de helft goedkoper. Als ik dit geprobeerd heb zal ik de resultaten vermelden. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of het scherpstellen dan nog goed gaat.
Ik heb ook wel een lamp uit een goede scan getest, maar deze ging tijdens het vervoer of tijdens het testen kapot. Omdat de lampen zo broos lijken vervoer ik de oude nog werkende lampen liever niet meer, anders moeten dadelijk alle 12 stuks in een keer vervangen worden. Je kan ervoor pleiten om dit sowieso te doen, maar de lampen geven nog behoorlijk helder wit licht ondanks de ouderdom. Of de originele lampen grof behandeld zijn weet ik helaas niet. Ik ben in elk geval blij dat bij jullie vervanging meestal de oplossing is.
Topic: Defecte ontsteking gasontladingslamp (26-9-2009 13:50:00)Ik heb ook wel een lamp uit een goede scan getest, maar deze ging tijdens het vervoer of tijdens het testen kapot. Omdat de lampen zo broos lijken vervoer ik de oude nog werkende lampen liever niet meer, anders moeten dadelijk alle 12 stuks in een keer vervangen worden. Je kan ervoor pleiten om dit sowieso te doen, maar de lampen geven nog behoorlijk helder wit licht ondanks de ouderdom. Of de originele lampen grof behandeld zijn weet ik helaas niet. Ik ben in elk geval blij dat bij jullie vervanging meestal de oplossing is.
Hier zijn twee foto's, een van drie verschillende lampen en een van de binnenkant van een scan (~2 MB per stuk):
https://www.sools.com/files/newline/hsd150.jpg
https://www.sools.com/files/newline/robe_clubscan150.jpg
De bekabeling van de lampen is in elk geval nog als nieuw en er is niet aan gerommeld. Het enige probleem wat ik zou verwachten is eventueel een overgangsweerstand in de connectoren. Met draden bedoel ik de twee elektroden in het binnenste gasbolletje. Één van deze elektroden is afgebroken en ligt los in het gasbolletje. De plaats waar de elektrode aan vast heeft gezeten is zwart aangeslagen.
Ik vind het vreemd dat deze lampen kapot zijn gegaan zonder dat deze geïmplodeerd/geëxplodeerd lijken te zijn. Slechts een lamp is zwart aangeslagen, de andere zijn nog behoorlijk helder. Daarom wil ik graag de zekerheid dat wanneer ik een nieuwe lamp bestel, deze niet meteen ook stuk zal gaan. Het merk en type van de gebruikte lampen is trouwens Osram 4Ar/XS HSD 150/70, geen Showtec dus.
Overigens start de lamp niet opnieuw. Eenmaal uitgevallen komen er enkel flitsen uit als van een stroboscoop.
Topic: Defecte ontsteking gasontladingslamp (25-9-2009 16:16:00)https://www.sools.com/files/newline/hsd150.jpg
https://www.sools.com/files/newline/robe_clubscan150.jpg
De bekabeling van de lampen is in elk geval nog als nieuw en er is niet aan gerommeld. Het enige probleem wat ik zou verwachten is eventueel een overgangsweerstand in de connectoren. Met draden bedoel ik de twee elektroden in het binnenste gasbolletje. Één van deze elektroden is afgebroken en ligt los in het gasbolletje. De plaats waar de elektrode aan vast heeft gezeten is zwart aangeslagen.
Ik vind het vreemd dat deze lampen kapot zijn gegaan zonder dat deze geïmplodeerd/geëxplodeerd lijken te zijn. Slechts een lamp is zwart aangeslagen, de andere zijn nog behoorlijk helder. Daarom wil ik graag de zekerheid dat wanneer ik een nieuwe lamp bestel, deze niet meteen ook stuk zal gaan. Het merk en type van de gebruikte lampen is trouwens Osram 4Ar/XS HSD 150/70, geen Showtec dus.
Overigens start de lamp niet opnieuw. Eenmaal uitgevallen komen er enkel flitsen uit als van een stroboscoop.
Ter reparatie heb ik een aantal defecte exemplaren van de Robe ClubScan 150 liggen. Deze bevatten een HSD-150 gasontladingslamp. Bij alle is een van de kathode/anodedraden afgebroken en rondom de draad ook wat zwart aangeslagen. Voor de rest zien de binnenste en buitenste 'ballon' er behoorlijk helder uit en zijn nauwelijks wit of zwart aangeslagen.
De lampen geven fel wit licht bij het aanzetten, zeker niet gelig, maar na enkele minuten wordt de lamp gedoofd, maar gaat wel af en toe flitsen. Is het normaal dat meerdere lampen stukgaan zonder eerst gelig licht af te geven? Als de ontsteking/starter/ignitor defect is, kan deze er dan voor zorgen dat een nieuwe gasontladingslamp stuk gaat? Moet ik deze uit voorzorg vervangen?
Topic: dmx interface voor mac osx (20-7-2007 09:36:00)Topic: Terminator? (23-5-2005)De lampen geven fel wit licht bij het aanzetten, zeker niet gelig, maar na enkele minuten wordt de lamp gedoofd, maar gaat wel af en toe flitsen. Is het normaal dat meerdere lampen stukgaan zonder eerst gelig licht af te geven? Als de ontsteking/starter/ignitor defect is, kan deze er dan voor zorgen dat een nieuwe gasontladingslamp stuk gaat? Moet ik deze uit voorzorg vervangen?
skylight schreef:
Ik had laatst een klus op school, 8x martin pro 218 + 8x pro 518 met een dmx-booster (vd scancommander -> booster -> 3 dmx lijnen voor de 3 trussen), voor de zekerheid terminators op de eindscan's gegooid en meteen grote problemen, scan's die niet reageerden ed. Terminators eraf en geen problemen meer.Hoogstwaarschijnlijk waren die terminators brak of kon de booster er niet mee omgaan ofzo, maar het is dus niet altijd zo dat terminators altijd goed zijn.
UTP kabel kun je prima gebruiken voor DMX toepassingen, is zelfs beter dan microfoonkabel want het heeft de juiste impedantie.
https://www.esta.org/tsp/working_groups/CP/docs/DMXoverCat5_Summ.pdf
Ik gebruik zelf wel uitsluitend afgeschermde kabel (FTP). Het heeft altijd probleemloos gewerkt met grote lengtes kabel. Het enige nadeel is dat de kabel niet flexibel is.
Topic: Kwaliteit van de duurdere Showtec producten (5-1-2005 05:41:00)https://www.esta.org/tsp/working_groups/CP/docs/DMXoverCat5_Summ.pdf
Ik gebruik zelf wel uitsluitend afgeschermde kabel (FTP). Het heeft altijd probleemloos gewerkt met grote lengtes kabel. Het enige nadeel is dat de kabel niet flexibel is.
Malle Pietje] schreef:
Nu is de grote vraag, doe IK iets fout met adresseren of proggen, of is er wellicht aan beide apparaten een fout?Fossalta schreef:
Iedere DMX interface, of het nu USB, RS-232, Parallel of FireWire is heeft zijn eigen drivers nodig. Je kunt ook niet een HP printer met de drivers van een Mustek scanner aansturen :). Dat ding van de Elektuur heeft op zich geen drivers nodig (als je em gebruikt waar ie voor gemaakt is, paralell dus). Maar aangezien ik liever in mijn hardware lijst "DMX interface" heb staan dan "USB to Paralell device" en tevens de aansturing makkelijk wil houden (heb dus geen drivers voor die interface kabel geïnstalleerd). De interface kan ik gewoon met een Delphi Handler (THandle) aansturen :WriteFile ("USB:3623", Command[1], Length(Command), OutBits, Nil); waar USB:3623 de usb poort is en 3623 m`n Interface ID.Ik had eigenlijk een beetje verondersteld dat het Freestyler programma ermee zou kunnen samenwerken, omdat de hardware pagina van Freestyler een link bevat naar de site van het USB-DMX project. Maar als ik nu kijk naar de interface selectie binnen Freestyler ben ik er niet meer zo zeker van of het ermee zal werken... Ik denk dat je het beste contact op kan nemen met de auteur van het programma.
Topic: DMX-interface (16-3-2004 10:52:00)Ik heb hem zelf niet, maar misschien is de zelfbouw USB-DMX interface op deze pagina een interessante oplossing:
dmx512.no-ip.com/
Software die je hiervoor zou kunnen gebruiken is:
users.pandora.be/freestylerdmx/
dmx512.no-ip.com/
Software die je hiervoor zou kunnen gebruiken is:
users.pandora.be/freestylerdmx/