Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Phazer

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 46 bijdrage(n) van Phazer (Pagina: 1 van 5)

Topic: Extreme DJ-GEAR/Set-up's (21-9-2004 18:44:00)
daar zijn we het dan 100% met elkaar over eens wink ;)
Topic: Extreme DJ-GEAR/Set-up's (21-9-2004 18:03:00)
ben ik met je eens, Reind; David en Stephen Dewaele doen inderdaad erg vernieuwende en originele dingen met reeds bestaande nummers en mag je wat mij betreft zeker artiesten en/of kunstenaars noemen... maar is het dan toeval dat die twee jongens van huis uit eigenlijk muzikanten zijn (Soulwax)...?
Topic: Extreme DJ-GEAR/Set-up's (21-9-2004 12:10:00)
zeg dat wel laugh :D
Topic: Extreme DJ-GEAR/Set-up's (21-9-2004 12:07:00)

sylvia schreef:

phazer schreef:

als mensen een leuke avond bezorgen een artistieke bezigheid is dan is vind ik mijn vriendin ook een erg bekwame artieste razz :p
Ik vraag mij werkelijk af wat al die toneelspelers, circusartiesten, acteurs, muzikanten, presentatoren, soapies, cliniclowns, vj's, enzovoort (laten we ze voor het gemak maar even artiesten noemen) allemaal doen als het NIET mensen een leuke avond bezorgen is.
nou, een muzikant maakt natuurlijk hopelijk geen muziek vertrekkende vanuit de gedachte 'hehe, kan ik heerlijk weer een hoop mensen een leuke avond mee bezorgen met dit nummertje'

ik denk bijvoorbeeld niet dat het eerste wat bij Bob Dylan opkwam na het schrijven van pakweg Subterranean Homesick Blues was "dat wordt weer lekker knallen op die feesten komende zomer met dit nummer zeg!"

een artiest, een kunstenaar is in de eerste plaats scheppend bezig; creatief/creëren, 'entertainen' komt daarna pas

een schepper

jeezes wat een woord
Topic: Extreme DJ-GEAR/Set-up's (21-9-2004 12:00:00)

Didier_S schreef:

Dit lijkt me weer een eeuwige discussie te worden, Phazer. Persoonlijk voel ik me geen artiest, maar toch kun je DJ's wel onder artiesten catalogeren... UITVOERENDE artiesten dan (staat toch zo genoteerd bij mijn ondernemingsnummer wink ;)).
klopt natuurlijk dat het een eeuwige discussie is, Didier... veel hangt natuurlijk af van welke definitie van het begrip 'artiest' je hanteert; in de strikte zin van het woord is een DJ volgens mij GEEN artiest (volgens Van Dale: "hij of zij die een reproducerende kunst beoefent"); rest natuurlijk de vraag: is een DJ kunstenaar? in geen geval, naar mijn mening... is DJ'en een kunst? ook niet!

let wel: ik beweer niet dat draaien een eitje is he! daar kruipt wel degelijk heel wat kunde en tijd in wil je je vak/hobby goed beheersen, maargoed, een huis metselen is ook geen eitje, daar kruipt ook het nodige vakmanschap in... en toch vind ik een metselaar niet meteen een kunstenaar...

Didier_S schreef:

Als jij een DJ geen artiest noemt omdat hij andermans werk gebruikt, dan is een muzikant geen artiest omdat hij simpelweg andermans werk naspeelt, toch?
En is een acteur dan een artiest? Hij voert toch maar gewoon uit wat de regiseur wil?
Is een zanger een artiest? Nee hoor: die zingt wat zijn songwriter hem voorschrijft.
Bij jouw redenering zijn het enkel de backstagemensen die dan de echte artiesten zijn.
al die artiesten die ik opnoemde schrijven (schreven) en voeren (voerden) lekker hun eigen werk uit

dat doet een beetje gerespecteerd artiest trouwens altijd allemaal zelf (met uitzondering van een Elvis Presley bijvoorbeeld, die schreef zelf amper nummers maar was toch uiterst relevant in de ontwikkeling van rock/pop zoals we die nu kennen --de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd)

mensen die het talent niet hebben zelf nummers te schrijven zijn wat mij betreft dan ook geen artiesten/kunstenaars... hooguit mensen die het geluk hebben gehad met een goede stem geboren te worden of, in het geval van bijvoorbeeld begenadigde gitaristen zonder songschrijftalent, 'ambachtslui'

Didier_S]Bovendien kan ik je DJ's genoeg laten horen waarvan je zeker zult zeggen: dit zijn wél artiesten! Waar sommigen toe in staat zijn met twee platendraaiers en een mengpaneel is zo fenomenaal (en dan heb ik het niet enkel over hiphopscratchers).

das nou grappig dat je dat zegt Didier; ik vind scratch DJ's namelijk in feite wél nog artiesten... zij creëren immers iets totaal nieuw uit reeds bestaand materiaal... zij manipuleren bestaande muziek op een zodanige manier dat er iets geheel nieuws ontstaat... het oorspronkelijke werk wordt onherkenbaar en er ontstaan nieuwe geluiden, nieuwe muziek... ik denk bijvoorbeeld een een Melle Mel of Grandmaster Flash; wat die mensen deden midden jaren '80 was met twee draaitafels, een mixer en een bak platen iets heel nieuws maken... iets wat tot dan toe gewoon ongehoord was! petje af voor dat soort mensen wat mij betreft...

valt een beetje te vergelijken met wat de Fluxusbeweging in de beeldende kunst in de jaren 60/70 deed; met bestaande producten geheel NIEUWE voorwerpen maken

een voorbeeldje daarvan is de cover van Beck's Mellow Gold

www.galeon.com/allmusic/caratulas/b/Beck_-_Mellow_Gold_-_front.jpg

Didier_S]Maar nogmaals: ik voel me zeker geen artiest... en ik heb ook de ambitie niet om zo genoemd te worden, ik heb enkel de ambitie om me rot te amuseren en om mensen die er wat van kennen toch af en toe eens te laten opkijken van "wa is da?" shocked 8O wink ;)

das een mooie ambitie, en daar gaat het uiteindelijk natuurlijk allemaal om!
Topic: Extreme DJ-GEAR/Set-up's (21-9-2004 10:49:00)
dat heeft toch helemaal niks met ambitie/zelfvertrouwen te maken joh!

je gaat me toch niet vertellen dat een DJ qua creatieve, artistieke en maatschappelijke relevantie ooit op hetzelfde niveau kan te staan komen (of überhaupt gestaan hééft) van een Bob Dylan, David Bowie, Jimi Hendrix, Lennon/McCartney,... (ik noem er maar een paar voor de vuist weg hoor)? Je gaat me toch niet zeggen dat er wat dat betreft 1 DJ is die in zo'n rijtje thuishoort he?

een DJ werkt met de afgewerkte producten van deze mensen (hun artistieke creaties!) en tracht er andere mensen een leuke avond mee te bezorgen... als mensen een leuke avond bezorgen een artistieke bezigheid is dan is vind ik mijn vriendin ook een erg bekwame artieste razz :p
Topic: Extreme DJ-GEAR/Set-up's (20-9-2004 02:16:00)

Ritesh schreef:

Fenix schreef:

trance.kvalitne.cz/trance_party/P2160052.JPG hmm.. het gaat niet echt om de apparatuur maja..
is zei wel de artiest? of is dit vool de lol gemaakt?

want ze staat er zo bij van uhhh....... wat nu?

en zijn de cdj500 wel stevig genoeg tegen trillingen?
'artiest' ?

een dj werkt / probeert mensen te entertainen met creaties van artiesten, maar is er zelf geen

ik vind het altijd zó raar als dj's zichzelf artiesten gaan noemen... een beetje zoals koks die zichzelf kunstenaar noemen

kom nou zeg...
Topic: De nieuwe limited edition: Technics SL1200RED (27-8-2004 15:27:00)

nijhuisr schreef:

maar als er mensen zijn die al tijden met een leuk idee rond lopen kunnen dat hier posten.
een crème witte deckplate met zwarte toonarm lijkt me erg mooi

(denk er ook even een zwarte LP (ik noem het even LP want 'plaat' zou onduidelijk kunnen zijn) op)
Topic: Nieuwe design draaitafels Reloop (22-2-2004 14:23:00)
ik vind em gewoon lelijk
Topic: OEM of Technics ? (15-2-2004 18:02:00)
met dat verschil dat Mercedes en BMW de afgelopen 20 jaar NIET stil zijn blijven staan...