Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Timo Beckman
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 187 bijdrage(n) van Timo Beckman (Pagina: 4 van 19)
Topic: Even buitenspelen..... (25-8-2017 14:26:00)Word aan gewerkt op dit moment ;-)Topic: Cursus geluid meten (21-8-2017 22:28:00)
@ Bestek
Hier vind je een screen capture betreffende een sub top alignment.
Subs staan in een end fired config. De top staat op de voorste sub van de 2 subs en moet dus via delay fase ge-aligned worden met de achterste sub.
Sub 2 (de voorste van de 2) moet daarna ook via fase alignment gelijk gelegd worden met Sub 1 (de achterste dus).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/25/sub-top-alignment-delay-only/
Topic: Even buitenspelen..... (24-8-2017 17:49:00)Hier vind je een screen capture betreffende een sub top alignment.
Subs staan in een end fired config. De top staat op de voorste sub van de 2 subs en moet dus via delay fase ge-aligned worden met de achterste sub.
Sub 2 (de voorste van de 2) moet daarna ook via fase alignment gelijk gelegd worden met Sub 1 (de achterste dus).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/25/sub-top-alignment-delay-only/
Bestek schreef:
Wellicht eens wat meer op de basis in gaan voor het afstellen van een sub top combinatie van een basic setje?Voor alle Smaart V8 gebruikers:
De 8.2beta versie is beschikbaar via het tabje downloads via je eigen my.rational account.
LET OP DIT IS EEN BETA VERSIE nog geen release 8.2
my.rationalacoustics.com/downloads/Smaartv8BetaReadme.pdf
Topic: Even buitenspelen..... (19-8-2017 02:02:00)De 8.2beta versie is beschikbaar via het tabje downloads via je eigen my.rational account.
LET OP DIT IS EEN BETA VERSIE nog geen release 8.2
my.rationalacoustics.com/downloads/Smaartv8BetaReadme.pdf
Conclusies laat ik liever aan anderen over.....
Ik laat liever zien hoe je het e.e.a. zou kunnen bekijken maar er zijn vele wegen naar een goed resultaat daarbij is in het techneuten wereldje iedereen overtuigd dat hun manier de beste is (vaak i.i.g. niet altijd).
In deze digi wereld wil dat nog al eens lijden tot pittige discussies iets waar ik geen tijd nog zin in heb......(zoek een discussie m.b.t. bv polariteit op of wat is fase en dan zie het e.e.a. aan geruzie voorbij komen).
Verder wil ik er voor waken dat het zo min mogelijk op reclame gaat lijken (wat een soort van moeilijk is) dat er zo min mogelijk fouten in zitten en er geen merken geilheid of merken afgebrand worden iets wat een soort van dodelijk kan zijn op zakelijk vlak.
Deze rits screen caps betreffende Subs was naar aanleiding van een paar aanvragen betreffende SPL control op evenementen waarbij in de meeste gevallen je op voorhand weet welk type array wel of niet gaat werken zonder aan de voorkant impact te verliezen.
Op 1 van die evenementen moest ik daarbij ook een stukje systeem doen waar ik tegen een paar dingen aanliep die ik niet kon oplossen.
(Iets met een processor die bepaalde dingen niet kon daar de outputs en groups niet veranderd konden worden (ook m.b.t. de infrastructuur naar de rest van het systeem) en zeker op de controle van het laag aan de achterkant van die arrays had het beter gekund).
Tijdens die klus kwamen er een paar ideeën bij me op om zonder al te veel moeite de reductie aan de achterkant te verbeteren zonder aan de voorkant ellende te veroorzaken wat dus niet mogelijk bleek te zijn op dat moment.
Een van de ideeën:
een hogere orde low pass filter op de sub die naar achter gericht staat in een front-back-front config. De sub die naar achter gericht staat en dus delay+polarity flip nodig heeft om te reduceren heeft op de mic positie meer level aan de bovenkant van het sub vergeleken met de subs die richting het publiek staan. Als je een hogere orde low pas toe past krijg je automatisch meer group delay (of fase vervorming of hoe je het ook wilt noemen) en er is reductie in de frequentie response rond de gekozen x-over. Het e.e.a. kan er voor zorgt dat je wie weet een betere reductie aan de achterkant behaalt en wie weet een betere klank aan de voorkant.
Verder kun je mits de processor het toelaat meer controle verkrijgen door i.p.v. delay allpass filters te gebruiken (ik heb hier over een keer een discussie over gehad met Dre een aantal jaren geleden en moet dus toegeven dat we allebei gelijk hadden. Ook ik leer steeds bij).
Verder heb ik na een test met een ISEMcon OPS (outdoor protection system:timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/12/isemcon-ops35-385-microphone-outdoor-protection-system/ ) de mogelijkheid om zo af en toe een trainingsdag met subjes te organiseren.
Bij een full-range set-up blijft dit systeem ook een prima respons geven in Smaart met hier en daar wat kleine verschillen. Ik krijg daar hopelijk dit weekend een programma voor om een eigen correctie curve te maken voor een mic + OPS zodat de rouwe gemeten respons via de correctie curve dicht in de buurt komt bij een mic zonder OPS
Met een OPS kun je een mic buiten neer zetten zonder het risico dat je na een regenbui je mic's moet vervangen. Ik heb een stapel Meyer Sound 900LFC's beschikbaar met rain caps dus moet het e.e.a. te regelen zijn onder voorwaarde dat het niet al te hard regent daar ik liever geen vocht op de speakers zelf zie vallen.
Topic: Even buitenspelen..... (18-8-2017 19:48:00)Ik laat liever zien hoe je het e.e.a. zou kunnen bekijken maar er zijn vele wegen naar een goed resultaat daarbij is in het techneuten wereldje iedereen overtuigd dat hun manier de beste is (vaak i.i.g. niet altijd).
In deze digi wereld wil dat nog al eens lijden tot pittige discussies iets waar ik geen tijd nog zin in heb......(zoek een discussie m.b.t. bv polariteit op of wat is fase en dan zie het e.e.a. aan geruzie voorbij komen).
Verder wil ik er voor waken dat het zo min mogelijk op reclame gaat lijken (wat een soort van moeilijk is) dat er zo min mogelijk fouten in zitten en er geen merken geilheid of merken afgebrand worden iets wat een soort van dodelijk kan zijn op zakelijk vlak.
Deze rits screen caps betreffende Subs was naar aanleiding van een paar aanvragen betreffende SPL control op evenementen waarbij in de meeste gevallen je op voorhand weet welk type array wel of niet gaat werken zonder aan de voorkant impact te verliezen.
Op 1 van die evenementen moest ik daarbij ook een stukje systeem doen waar ik tegen een paar dingen aanliep die ik niet kon oplossen.
(Iets met een processor die bepaalde dingen niet kon daar de outputs en groups niet veranderd konden worden (ook m.b.t. de infrastructuur naar de rest van het systeem) en zeker op de controle van het laag aan de achterkant van die arrays had het beter gekund).
Tijdens die klus kwamen er een paar ideeën bij me op om zonder al te veel moeite de reductie aan de achterkant te verbeteren zonder aan de voorkant ellende te veroorzaken wat dus niet mogelijk bleek te zijn op dat moment.
Een van de ideeën:
een hogere orde low pass filter op de sub die naar achter gericht staat in een front-back-front config. De sub die naar achter gericht staat en dus delay+polarity flip nodig heeft om te reduceren heeft op de mic positie meer level aan de bovenkant van het sub vergeleken met de subs die richting het publiek staan. Als je een hogere orde low pas toe past krijg je automatisch meer group delay (of fase vervorming of hoe je het ook wilt noemen) en er is reductie in de frequentie response rond de gekozen x-over. Het e.e.a. kan er voor zorgt dat je wie weet een betere reductie aan de achterkant behaalt en wie weet een betere klank aan de voorkant.
Verder kun je mits de processor het toelaat meer controle verkrijgen door i.p.v. delay allpass filters te gebruiken (ik heb hier over een keer een discussie over gehad met Dre een aantal jaren geleden en moet dus toegeven dat we allebei gelijk hadden. Ook ik leer steeds bij).
Verder heb ik na een test met een ISEMcon OPS (outdoor protection system:timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/12/isemcon-ops35-385-microphone-outdoor-protection-system/ ) de mogelijkheid om zo af en toe een trainingsdag met subjes te organiseren.
Bij een full-range set-up blijft dit systeem ook een prima respons geven in Smaart met hier en daar wat kleine verschillen. Ik krijg daar hopelijk dit weekend een programma voor om een eigen correctie curve te maken voor een mic + OPS zodat de rouwe gemeten respons via de correctie curve dicht in de buurt komt bij een mic zonder OPS
Met een OPS kun je een mic buiten neer zetten zonder het risico dat je na een regenbui je mic's moet vervangen. Ik heb een stapel Meyer Sound 900LFC's beschikbaar met rain caps dus moet het e.e.a. te regelen zijn onder voorwaarde dat het niet al te hard regent daar ik liever geen vocht op de speakers zelf zie vallen.
@BSS mijn website is niet hetzelfde als mijn blog.
Op mijn blog deel ik what ever ik aan het meten ben. Mijn website is voor het zakelijke deel van mijn bedrijf en is iets wat niet op dit forum hoort te staan daar er ook het e.e.a. vermeld wordt m.b.t. prijzen.
@bestek: Er staan ook betreffende sub top alignment dingen op mijn blog en ja is niet altijd de makkelijkste materie.
Maar de reden betreffende dit hele cardioide gedoe moge duidelijk zijn: zodra je in dit land een scheet laat op straat staat er al bijna een ambtenaar met een dure B&K voor je snuit die je verteld hoe hard die ontlading zou mogen zijn en dat je toch zeker 3dB boven de APV uitkomt. Verder zie ik nog al eens de opmerking het sub is cardioide dus cancelled het aan de achterkant. Je cancelled niet maar reduceert laag aan de achterkant waar dus wel verschil in zit.
De diverse vergunningen die ik gezien heb of over gehoord heb maakt dit soort blog posts relevant voor mijn gevoel (lees de 4daagse nijmegen/Sneek week en meer van die feestjes).
@Tom heeft niet zoveel met trots te maken. Ik deel gewoon kennis en als mensen het interessant vinden des te beter. Als dit niet het geval is ook prima....
Topic: Even buitenspelen..... (17-8-2017 16:47:00)Op mijn blog deel ik what ever ik aan het meten ben. Mijn website is voor het zakelijke deel van mijn bedrijf en is iets wat niet op dit forum hoort te staan daar er ook het e.e.a. vermeld wordt m.b.t. prijzen.
@bestek: Er staan ook betreffende sub top alignment dingen op mijn blog en ja is niet altijd de makkelijkste materie.
Maar de reden betreffende dit hele cardioide gedoe moge duidelijk zijn: zodra je in dit land een scheet laat op straat staat er al bijna een ambtenaar met een dure B&K voor je snuit die je verteld hoe hard die ontlading zou mogen zijn en dat je toch zeker 3dB boven de APV uitkomt. Verder zie ik nog al eens de opmerking het sub is cardioide dus cancelled het aan de achterkant. Je cancelled niet maar reduceert laag aan de achterkant waar dus wel verschil in zit.
De diverse vergunningen die ik gezien heb of over gehoord heb maakt dit soort blog posts relevant voor mijn gevoel (lees de 4daagse nijmegen/Sneek week en meer van die feestjes).
@Tom heeft niet zoveel met trots te maken. Ik deel gewoon kennis en als mensen het interessant vinden des te beter. Als dit niet het geval is ook prima....
En de laatste betreffende Cardioide sub array's :
Een gradient (of reversed end fired) sub array.
De achterste sub wordt fase gelijk gelegd met de voorste sub gemeten aan de achterkant (in dit geval op +/- 12mt). Na de fase alignment polariteit draaien zodat je een flinke reductie krijgt aan de achterkant en ter gelijker tijd optelling aan de voorkant.
Deze array heeft aan de voorkant en kleinen uitdaging: Dit is niet optimaal daar de achterste sub door het toepassen van delay in de x-over tussen main en subs 360º uit de pas loopt.
De reductie aan de achterkant is een soort van fors: ergens tussen de 35 en d 30dB tot aan +/- 80Hz......(ideaal m.b.t. de ambtenaren met een te dure B&K meter voor de kennis die wel of niet aanwezig is bij die levensvorm ;-) )
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/17/gradient-sub-array-or-reversed-end-fired-sub-array/
Topic: Even buitenspelen..... (13-8-2017 20:35:00)Een gradient (of reversed end fired) sub array.
De achterste sub wordt fase gelijk gelegd met de voorste sub gemeten aan de achterkant (in dit geval op +/- 12mt). Na de fase alignment polariteit draaien zodat je een flinke reductie krijgt aan de achterkant en ter gelijker tijd optelling aan de voorkant.
Deze array heeft aan de voorkant en kleinen uitdaging: Dit is niet optimaal daar de achterste sub door het toepassen van delay in de x-over tussen main en subs 360º uit de pas loopt.
De reductie aan de achterkant is een soort van fors: ergens tussen de 35 en d 30dB tot aan +/- 80Hz......(ideaal m.b.t. de ambtenaren met een te dure B&K meter voor de kennis die wel of niet aanwezig is bij die levensvorm ;-) )
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/17/gradient-sub-array-or-reversed-end-fired-sub-array/
Dit is een blog post waar ik een end fired array bestaande uit 2 Fulcrum Acoustic Passive Cardioids CS121 af meet.
De CS121 is een passief cardioide kast waar je dus maar 1 amp kanaal nodig hebt en toch een +/- 9 a 10 dB minder aan de achterkant overhoudt t.o.v. de voorkant.
Ik was een soort van benieuwd naar wat deze sub zou doen in een cardioide opstelling en of ik vreemde dingen zou zien vooral aan de achterkant.
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/13/end-fired-sub-array-with-2-fulcrum-acoustic-cs121-passive-cardioid-subs/
Sorry voor het slechte engels maar goed het idee is leuk maar de uitvoering laat hier en daar te wensen over.....
Topic: Even buitenspelen..... (6-8-2017 22:16:00)De CS121 is een passief cardioide kast waar je dus maar 1 amp kanaal nodig hebt en toch een +/- 9 a 10 dB minder aan de achterkant overhoudt t.o.v. de voorkant.
Ik was een soort van benieuwd naar wat deze sub zou doen in een cardioide opstelling en of ik vreemde dingen zou zien vooral aan de achterkant.
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/13/end-fired-sub-array-with-2-fulcrum-acoustic-cs121-passive-cardioid-subs/
Sorry voor het slechte engels maar goed het idee is leuk maar de uitvoering laat hier en daar te wensen over.....
En de voor laatste screen capture betreffende Sub Array's:
Een mix tussen een Reversed End Fired (of Gradient Array) en een End Fired Array.
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/06/a-mix-between-a-reversed-end-fired-array-gradient-and-a-end-fired-array/
Bij deze capture is de middelste sub (van 3 in dit geval) het 0 punt en wordt de achterste sub qua fase gelijk gelegd met de middelste sub gemeten aan de achterkant via delay en daar na polariteit gedraaid (ø) om aan de achterkant zo veel mogelijk de SPL te reduceren.
De voorste Sub wordt fase gelijk gelegd met de middelste sub via delay maar dan gemeten aan de voorkant.
Topic: Even buitenspelen..... (3-8-2017 01:01:00)Een mix tussen een Reversed End Fired (of Gradient Array) en een End Fired Array.
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/06/a-mix-between-a-reversed-end-fired-array-gradient-and-a-end-fired-array/
Bij deze capture is de middelste sub (van 3 in dit geval) het 0 punt en wordt de achterste sub qua fase gelijk gelegd met de middelste sub gemeten aan de achterkant via delay en daar na polariteit gedraaid (ø) om aan de achterkant zo veel mogelijk de SPL te reduceren.
De voorste Sub wordt fase gelijk gelegd met de middelste sub via delay maar dan gemeten aan de voorkant.
Bij deze dus iets meer uitleg betreffende het afmeten van een End Fired Sub Array bestaande uit 3 subs.
Het is in het Engels (niet al te best maar ik doe mijn best zeg maar).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/03/end-fired-array-3-subs/
Topic: Even buitenspelen..... (1-8-2017 14:36:00)Het is in het Engels (niet al te best maar ik doe mijn best zeg maar).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/03/end-fired-array-3-subs/
Vandaag weer even de kans gehad om het e.e.a. buiten te rommelen zeg maar.
Een 3 tal Sub array's kunnen afmeten.
* End Fired
* End Fired met level verschillen zodat de cancel op 1 mt maximaal is (beetje jammer voor het Far Field zeg maar).
* Een hybrid array. Een combinatie tussen een gradient achterste sub ge-delayed naar de middelste en polariteit gedraaid + 1 para EQ om de respons te matchen met de som van de voorste en de middelste sub in een end fired config.
Van alle 3 heb ik hoop ik screen captures dus een uitgebreidere uitleg volgt zodra ik er tijd voor heb (mits de screen captures gelukt zijn).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/01/subs-2-playing-around-again/
Een 3 tal Sub array's kunnen afmeten.
* End Fired
* End Fired met level verschillen zodat de cancel op 1 mt maximaal is (beetje jammer voor het Far Field zeg maar).
* Een hybrid array. Een combinatie tussen een gradient achterste sub ge-delayed naar de middelste en polariteit gedraaid + 1 para EQ om de respons te matchen met de som van de voorste en de middelste sub in een end fired config.
Van alle 3 heb ik hoop ik screen captures dus een uitgebreidere uitleg volgt zodra ik er tijd voor heb (mits de screen captures gelukt zijn).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/01/subs-2-playing-around-again/